اپل موزیک در iOS 10؛ دو قدم به جلو یک قدم به عقب!

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
نقد و بررسی اپل موزیک در iOS 10

سرویس موسیقی آنلاین اپل یا همان اپل موزیک (Apple Music) از همان ابتدای راه‌اندازی با انتقادهای بسیار زیادی روبرو شده بود. رابط کاربری اپلیکیشن بیش از حد پیچیده بود و برای دسترسی به امکانات مختلف کاربر را دچار سردرگمی می‌کرد. اپل این انتقادات را به جان خرید و اپلیکیشن موسیقی آیفون و آیپد را در iOS 10 از نو طراحی کرد تا دل ۱۷ میلیون مشترک فعلی سرویس اپل موزیک را به دست بیاورد. رابط کاربری جدید ظاهر ساده‌تری دارد، پیچیدگی‌های نسخه‌ی قبلی را از بین برده و در آن دسترسی آسان به آرشیو موسیقی شخصی کاربر برجسته شده است. با تماشای ویدیوی زیر می‌توانید با رابط کاربری جدید اپل موزیک بیشتر آشنا شوید.

طراحی جدید اپل موزیک

نقد و بررسی اپل موزیک در iOS 10

اولین چیزی که در اپل موزیک iOS 10 جلب توجه می‌کند، نوشته‌ها و تصاویر بزرگ‌تری است که فضای سفید کافی هم در بین آن‌ها در نظر گرفته شده. بنابراین در اپل موزیک جدید دیگر مانند گذشته با دیدن یک صفحه‌ی شلوغ، فشرده و مملو از متون و تصاویر کوچک احساس خفگی نخواهید کرد. نوار میان‌برها همچنان در بخش پایینی صفحه قرار گرفته ولی در نسخه‌ی جدید شامل بخش‌هایی است که دسترسی به آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. از آنجا که مخاطبان استقبال زیادی از شبکه‌ی اجتماعی داخل اپل موزیک نکرده بودند، بخش Connect از میان‌برهای اصلی حذف شده است. اثری از بخش New هم دیده نمی‌شود. بخش My Music هم که آرشیو موسیقی شخصی و پلی‌لیست‌ها به شکلی گیج‌کننده در آن قرار داشت حذف شده است. این بخش‌ها در نسخه‌ی جدید اپل موزیک با سه بخش جدید Library، Browse و Search جایگزین شده که در کنار هم پیدا کردن محتوای مورد نظر کاربر را بسیار راحت‌تر کرده‌اند.

بخش آرشیو موسیقی (Library)

همان‌طور که گفتیم در iOS 10 آرشیو موسیقی شخصی فرد در مرکز توجه قرار گرفته است. در بالای این بخش میان‌برهایی برای دسترسی به آهنگ‌ها بر اساس پلی‌لیست‌ها، هنرمندان، آلبوم‌ها و آهنگ‌ها قرار دارد. اگر دوست داشته باشید می‌توانید با زدن دکمه‌ی Edit میان‌برها را کم و زیاد کنید یا ترتیب چینش آن‌ها را تغییر دهید. میان‌بر ویژه‌ای به نام Downloaded Music در این بخش در نظر گرفته شده که با ورود به آن آرشیو شما به موسیقی‌هایی که برای گوش کردن در حالت آفلاین دانلود کرده‌اید محدود می‌شود. در زیر میان‌برها هم آخرین آهنگ‌ها و آلبوم‌هایی که به آرشیو خود اضافه کرده باشید دیده می‌شوند.

بخش برای شما (For You)

اپل در iOS 10 پلی‌لیست جدیدی به نام My New Music را معرفی کرده که در بالای بخش For You قرار دارد. این پلی‌لیست با استفاده از الگوریتم‌هایی هوشمند هر روز با ترکیب جدیدی از موسیقی‌های مناسب برای ذائقه‌ی شما پر می‌شود. این پلی‌لیست به نظر خوب می‌رسد ولی هنوز فاصله‌ی زیادی با پلی‌لیست فوق‌العاده محبوب Discovery Weekly در سرویس موسیقی اسپاتیفای دارد که همیشه ترکیبی واقعا تازه از بندهای آشنا و کاملا جدید را ارائه می‌کند. علاوه بر این در بخش For You پلی‌لیست‌های پیشنهادی دیگری هم دیده می‌شود که ظاهرا ارتباط خاصی با سلیقه‌ی کاربر ندارند. بخش ویژه‌ای هم به نام Heavy Rotation وجود دارد که موسیقی‌ها و آلبوم‌هایی را که بیش از همه به آن‌ها گوش داده‌اید نمایش می‌دهد. بخش‌هایی نظیر موسیقی‌های جدید و پست‌های هنرمندان هم که در نسخه‌ی قبلی در تب Connect دیده می‌شدند، الان در پایین تب For You قرار گرفته‌اند.

نقد و بررسی اپل موزیک در iOS 10

بخش مرور (Browse)

بخش Browse بخش جدیدی است که برای مرور کردن تمام محتوای اپل موزیک در نظر گرفته شده است. Browse خود به چند زیرمجموعه تقسیم می‌شود. در زیرمجموعه‌ی New Music می‌توانید آخرین موسیقی‌ها و آلبوم‌های منتشر شده را در کنار بخش‌هایی برای معرفی آهنگ‌های پربازدید و هنرمندان جدید بیابید. زیرمجموعه‌ی Curated Playlists شامل پلی‌لیست‌هایی منتخب است که توسط ادیتورهای اپل موزیک جمع شده‌اند. پلی‌لیست‌های این بخش را می‌توانید بر حسب نوع فعالیت، سبک موسیقی یا اسپانسرهای مختلف مرور کنید. زیرمجموعه‌ی Videos برای دسترسی به موزیک ویدیوها در نظر گرفته شده و زیرمجموعه‌ی Top Charts هم موسیقی‌ها و موزیک ویدیوهای برتر را نمایش می‌دهد. در نهایت می‌توانید در زیرمجموعه‌ی Genres بر حسب سبک‌های مختلف به مرور کردن محتوای اپل موزیک بپردازید.

بخش رادیو (Radio)

در بخش رادیو پیش از هر چیز با کانال رادیویی ۲۴ ساعته‌ی اپل یعنی Beats 1 روبرو می‌شوید. دسترسی به برنامه‌های قبلی این کانال و برنامه‌ای که در حال حاضر روی آنتن است نسبت به نسخه‌ی قبلی ساده‌تر شده. در این بخش همچنین می‌توانید به سایر ایستگاه‌های رادیویی اپل و ایستگاه‌هایی که بر حسب یک آهنگ یا هنرمند خاص ایجاد کرده‌اید دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی اپل موزیک در iOS 10

بخش جستجو (Search)

بخش جستجو همان‌طور که از نامش پیداست برای جستجو در نظر گرفته شده. اگر باکس جستجوی موجود در این بخش را انتخاب کنید این امکان را خواهید داشت که از بین دو گزینه‌ی جستجو در آرشیو شخصی و جستجو در کل محتوای اپل موزیک یکی را برگزینید. همچنین امکان دسترسی به جستجوهای قبلی و جستجوهای داغ روز هم در این بخش وجود دارد.

جمع‌بندی

طراحی جدید اپل موزیک را باید پیشرفتی بزرگ نسبت به نسخه‌ی قبلی محسوب کرد. اپل همچنین با این کار نشان داد که به نظرات کاربرانش احترام می‌گذارد. نسخه‌ی جدید تا حد زیادی موفق شده پیچیدگی‌های نسخه‌ی قبل را رفع کند. ولی در برخی از زمینه‌ها هنوز جای پیشرفت وجود دارد. برای مثال به نظر می‌رسد بهتر باشد اپل قید بخش Connect را به کلی بزند و به جای آن انرژی بیشتری را به بهبود دادن پلی‌لیست My New Music اختصاص دهد. یا شاید بهتر بود اپل به جای اختصاص دادن یک تب کامل به بخش جستجو، آن را در قالب یک باکس در بالای بخش Browes قرار می‌داد و به جای آن بخش New Music را در تب اختصاصی خودش حفظ می‌کرد. علاوه بر این‌ها اپل در نسخه‌ی جدید اپل موزیک یکی از امکانات بسیار کاربردی یعنی امکان امتیازدهی (Star Ratings) به آهنگ‌ها را به کلی حذف کرده است. پیش از این بخش زیادی از عاشقان موسیقی از این سیستم برای تفکیک کردن کل آرشیو موسیقی خود استفاده می‌کردند. بنابراین در مجموع می‌توان اپل موزیک در iOS 10 را حرکتی دو گام به جلو و یک گام به عقب توصیف کرد.

telegram_ad2_1

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar سام

    ممنون از محسن چینه‌کش عزیز بابت بررسی اپل میوزیک در iOS10

    خودم دو دلم اشتراک کنم یا نه من همیشه از سرویسهای اشتراکی متنفر بودم چون زمانی که اشتراک شما به پایان می رسد استفاده شما هم تمام می شود بنابراین هیچ وقت نتونستم خودمو به قول معروف متچ کنم این همیشه همه جا برام بوده حتی تو PSN که هیچ وقت PSN Plus نگرفتم اصلا کرایه یه فیلم نمیتونم بکنم ایتونز کرایه میده ۳۰ روزه و فقط ۱ بار فرصت دیدن فیلم رو داری اما اما اما موضوع من کاملا برعکس و عادت عجیبی به خرید و داشتنشون دارم و همه چی رو میخرم فیلم و سریال و بازی و…….اینا رو گفتم تا برسیم به موزیک …بله موزیک رو هم میخرم چون دوست دارم همیشه داشته باشم اصلا بحث انلاین و افلاین نیست (بله اپل میوزیک افلاین هم میتونی بکنی) فقط میخوام موزیکها مادام العمر باشند…..نمیدونم چی بگم..ولی جمعبندی من ازش در iOS10:

    مزایا:

    Album Art ها بزرگتر شدند و زیباترند
    نمایش گرینه Downloaded که خیال رو راحت میکنه چیزی بی دلیل نپریده (افلاینه/ دانلود شده) و iCloud قاط نزده
    Connect بهتر شده و مثل گذشته بی روح نیست و ادغام Following باش مسبب دلپذیر شدنش و راحتی کابر رو داره
    Rate موزیک که به Love و Dislike تبدیل شده در پلیر زیباست و از آن ستاره های سنتی ایتونزی بابت Rate راحت شدیم.
    Music Video پس از ۱۰ سال رفت تو Music خوبه راحت شدیم از اولش هم می بایست اینجا باشه چون Video App برای Movies
    و TV Shows باید می بود.
    افزودن Widget براش که خیلی زیباست.

    معایب:

    Artist Photo در iOS9 عالی بود (چیدمان برحسب Artist) و شما میتونستی عکس هر هنرمند را در پوشش بزرگ ببینی به خصوص که خیلی از هنرمند ها برای تنوع هی عکسشون رو عوض می کردند اما الان در iOS10 بسیار ریز و ناکارامد شده و افتضاح بزرگ
    Lyrics ها فقط با اشتراک سرویس فعال می شوند! ای بابا ما هم پول میدیم میخریم فقط بی اشتراکیم !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه