باتری‌های لیتیوم-هوایی، آینده‌ی باتری‌های گجت‌ها

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
باتری لیتیومی

گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج، باتری‌‌‌هایی طراحی و ساخته‌اند که می‌تواند جایگزین باتری‌های لیتیومی-یونی فعلی شود.

باتری‌های لیتیومی-هوایی ۱۰ برابر انرژی بیشتری از باتری‌های لیتیوم-یونی دارند.

امروزه، باتری‌ها منبع حیات بسیاری از دستگاه‌ها هستند. به طور معمول از باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌شود، اما با افزایش میزان کاربردهای گجت‌های مختلف، باتری‌های لیتیوم یونی باریک دیگر کافی نیستند. در همین راستا، دانشمندان دانشگاه کمبریج یک الکترود کربنی ساخته‌اند که می‌تواند جزو مهمی از باتری‌های لیتیوم-هوایی باشند.

باتری‌های لیتیومی-هوایی به طور نظری، حاوی ۱۰ برابر انرژی بیشتری در مقایسه با باتری‌های لیتیوم-یونی هستند و به عنوان جایگزین آنها در نظر گرفته می‌شوند. هرچند، نمونه‌های آزمایشی که در حال حاضر وجود دارند، تاکنون برای مصرف روزانه به اندازه‌ی کافی باثبات نبوده‌اند. در این مرحله، این باتری‌ها مشکلاتی مثل شارژ ضعیف و بازدهی پایین دارند. از آن گذشته، باتری‌های لیتیوم-هوایی فقط در اکسیژن خالص کار می‌کنند و در اتمسفر روزمره، بی‌فایده هستند.

محققان دانشگاه کمبریج با اضافه کردن لیتیوم یدید و یک الکترود کربنی که با ورقه‌های گرافین ساخته شده، این باتری‌ها را باثبات‌تر و کارآمدتر کرده‌اند. این باتری لیتیوم-هوایی که توسط «تائو لیو» (Tao Liu)، «کلر پی. گری» (Clare P. Grey) و همکاران‌شان در دانشگاه کمبریچ، توسعه داده شده، اولین قدم برای آینده‌ای بهتر در زمینه‌ی باتری‌ها است. اما حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد تا یک باتری مفید با انرژی زیاد برای عموم عرضه ‌شود.

منبع: Ubergizmo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar Shahed

    منم دقیقاً باهاتون موافقم.

  2. Avatar رضا

    ادیسون قرن حاضر مخترعی خواهد بود که بتونه مشکل باتری رو حل کنه!

    1. Avatar امیرحسین مصطفوی

      صد در صد باهاتون موافقم. یکی از مهمترین قطعات تو دستگاه‌های قابل حمل باتری هست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه