رتبه‌ی تک‌رقمی تجارت الکترونیکی ایران در آسیا و اقیانوسیه

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بر اساس آماری که «آنکتاد» (UNCTAD) از شاخص تجارت الکترونیکی B2C در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده، ایران در بین ۱۰ کشور برتر آسیا و اقیانوسیه در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی قرار دارد.

«آنکتاد» (UNCTAD) کلمه‌ای اختصاری از عبارت «کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل» (United Nations Conference on Trade and Development) » است. این نهاد در سال ۱۹۶۴ میلادی با هدف یکپارچه کردن کشورهای درحال‌توسعه با اقتصاد جهانی تاسیس شد. آنکتاد یک رکن فرعی از «مجمع عمومی سازمان ملل متحد» است.

در گزارش آنکتاد، نام ایران در بین ۱۰ کشور برتر آسیا و اقیانوسیه (از میان کشورهای در حال توسعه) در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی دیده می‌شود. در این لیست ۱۰تایی نام کشورهای کره‌ی جنوبی، هنگ‌کنگ، سنگاپور، مالزی، چین، تایلند، ویتنام، ایران، فیلیپین و هند دیده می‌شود. با وجود رتبه‌ی نسبتا خوب ایران در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه، رتبه‌ی جهانی ایران، ۷۷ است.

ecommerce-iran

ایران در بین ۱۰ کشور برتر آسیا و اقیانوسیه در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی

طبق گزارشی که «آنکتاد» منتشر کرده، لوکزامبورگ برای دومین سال متوالی، از نظر شاخص تجارت الکترونیکی UNCTAD B2C، برترین کشور دنیا بوده.

شاخص مورد استفاده‌ی «آنکتاد» با نام کامل UNCTAD B2C E-commerce Index شناخته می‌شود و به آمادگی کشورها برای ورود و فعالیت در تجارت آنلاین اشاره دارد.

از بین ۱۰ کشور برتر در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی، ۶ مورد اروپایی (لوکزامبورگ، ایسلند، نروژ، فنلاند، انگلیس و سوییس) هستند، ۳ مورد در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه (ژاپن، کره‌ی جنوبی و نیوزیلند) قرار دارند و یکی‌شان به آمریکای شمالی (کانادا) تعلق دارد.

شاخص مورد استفاده‌ی آنکتاد یا همان UNCTAD B2C E-commerce Index از چهار نشانگر ضریب نفوذ کاربران اینترنت، تعداد سرویس‌دهنده‌های امن به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ضریب نفوذ کارت اعتباری و امتیاز قابلیت اطمینان خدمات پستی تشکیل شده است.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات و به گزارش ایسنا، این شاخص، منعکس‌کننده‌ی گام‌های درگیر در تراکنش B2C است. برای پذیرش سفارش‌ها به‌صورت آنلاین، کسب‌و‌کار باید به شکلی در وب حضور داشته باشد. این فرآیند نیاز به دسترسی به اینترنت در سمت کاربران برای مشاهده محصولات و سفارش آنلاین کالاها یا خدمات دارد. روش پرداخت نیز باید به‌صورت کارت اعتباری، پول الکترونیکی، انتقال پول یا پرداخت وجه نقد در هنگام تحویل کالا مشخص شود.

با در نظر گرفتن این شاخص‌ها، حضور و فعالیت گسترده‌ و روبه‌رشد کسب‌وکارهای اینترنتی، مخصوصا فروشگاه‌های اینترنتی در ایران به بهبود وضعیت تجارت الکترونیکی این کشور در منطقه کمک زیادی کرده است.

‌‌

منبع: unctad.org

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar آرش

    تبریک میگم امیدوارم با اعتماد سازی بهتر و ارائه خدمات و انشاءالله افزایش ارزش پول این رتبه ها بالاتر بیاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه