تکنیک‌های بازاریابی یا عوام‌فریبی؟

۱۳ مهر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«دوربینی هم کیفیت دوربین‌های DSLR»، «عملکردی شبیه به کامپیوتر‌‌های رومیزی»، «محافظت کامل در برابر نفوذ آب» و «بالاترین تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش»؛ این‌ها جمله‌هایی است که در چند سال گذشته، هنگام معرفی گوشی‌های رده‌بالا یا به اصطلاح «پرچم‌دار»، به وفور شنیده‌ام. شاید برای چند ده بار اول، این جملات اغراق‌آمیز کمی هیجان‌انگیز بود، ولی برای ما که حداقل چند ده بار در سال، آن‌ها را می‌شنویم، خسته‌کننده شده‌اند. گویی شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های موبایل، به میزان فهم و شعور کاربران توهین می‌کنند.

در ابتدا، این سبک بازاریابی با اعداد و ارقام آغاز شد. دوربین‌هایی با حسگرهای ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی، صفحاتی با تراکم‌های پیکسلی خیره‌کننده،… در تمام این مدت، هیچ صحبتی از سایز حسگر دوربین و فاکتورهای اصلی تعیین کننده‌ی کیفیت عکاسی گوشی نشد. به علاوه، هیچ‌گاه گفته نشد که چشمان انسان قدرت تشخیص تفاوت تراکم پیکسلی ۵۰۰ و ۸۰۰ پیکسل بر هر اینچ را ندارد.

اما همه چیز به اعداد و ارقام ختم نشد. دوستان عزیز در دپارتمان بازاریابی شرکت‌های مورد علاقه‌ی‌مان، پا را فراتر گذاشته و سبک جدیدی از تبلیغات عوام‌فریبی را به دست گرفتند.

مراسم رونمایی از آیفون ۶s را مرور می‌کنیم. «تنها چیزی که تغییر کرده، همه چیز است!». بد نیست مروری بر بخش «همه چیز» داشته باشیم؛ اندازه، دقت و کیفیت صفحه‌نمایش؟ طراحی؟ وزن؟ ضخامت؟ حاشیه اطراف صفحه‌نمایش؟ لنز دوربین بیرون زده؟ میزان گشودگی دیافراگم دوربین؟ باتری؟ شارژ بی‌سیم؟

در مورد تراشه‌ی A9 آیفون ۶s، اپل اعلام کرد که این تراشه عملکردی مشابه کامپیوترهای رومیزی (Desktop Class) به شما ارائه می‌دهد، اما هیچ مدرکی برای این ادعا نشان نداد.

واقعا اینطور است؟ بد نیست تا نگاهی به آزمون مرجع ۳DMark بیندازیم:

3DMark_Benchmark

عقب‌تر می‌رویم، جایی که در کنفرانس معرفی گلکسی S6، سامسونگ ادعا کرد که این گوشی می‌تواند تصاویری با کیفیت دوربین‌های DSLR حرفه‌ای ثبت کند و در شب مثل روز عکس بگیرد! قید DSLR ها را می‌زنیم و به مقایسه‌ی کیفیت دوربین این گوشی با یک دوربین کامپکت حرفه‌ای آن هم در شرایط نوری مناسب بسنده می‌کنیم:

Untitled-5

به عنوان یک مثال دیگر، ال‌جی هنگام معرفی گوشی G Flex 2 اعلام کرد که خمیدگی این گوشی سبب خواهد شد تا صفحه‌نمایش‌اش، در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته باشد. ولی در تست‌های ضربه مشخص شد که صفحه‌نمایش این گوشی، به راحتی با اولین ضربه، خرد خواهد شد. همین موضوع را در مورد قابلیت ترمیم خودکار قاب پشتی‌اش هم می‌توان مطرح کرد.

LG G Flex 2 Drop Test

بیایید همه چیز را بهتر از چیزی که هست نشان دهیم!

این موضوعات مربوط به شرکت، برند و یا گوشی خاصی نیست. روند رشد گوشی‌های موبایل به طرز چشمگیری طی دو سال گذشته کند شده است. این روند از جایی شروع شد که رقابت شدید بین سازندگان گوشی‌های موبایل، باعث شد تا مجبور به عرضه‌ی پرچمداران‌شان به صورت سالانه شدند. تحت این فشار رقابتی، دپارتمان‌های «تحقیق و توسعه»، ناتوان از عرضه‌ی محصولات انقلابی شده و دپارتمان‌های «بازاریابی» به دنبال راهی برای فروش گوشی‌های رده‌بالا (که تفاوت چندانی با مدل‌های سال گذشته نداشتند) گشتند. احتمالا اغراق کردن در مورد امکانات و قابلیت‌ها و به عبارتی «عوام فریبی»، ساده‌ترین و موثرترین راه به نظر رسیده است.

این روند را می‌توان به قول گوگل، یک نوع «حیله‌گری» دانست. شاید بهتر باشد، شرکت‌های تولیدکننده‌ی این دستگاه‌های محبوب و دوست‌داشتنی، کمی روراست باشند و واقعا گوشی‌هایی تولید کنند که بتوانند در شب، همانند روز عکس بگیرند! نظر شما چیست؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۰ دیدگاه
  1. Avatar محمد حسن

    نمی خواهم تعصبی بر خورد کنم ولی اوج دروغ ها در شرکت اپل نمایان است
    اصلا فیلم معرفی آیفون را ببینید که استیو جابز میگه ما اولین گوشی با صفحه نمایش لمسی رو ساختیم در صورتی که ۷ ۸ سال قبل شرکت ایمیت و سونی گوشی های لمسی کار آدمدی تولید و عرضه کرده بودند
    واقعا هم هوشمند بودن و برنامه روشون نصب میشد ویدعو پخش میکردن و…
    تنها اشکالشون پردازنده های خیلی ضعیف بود
    اگر امکانات سخت افزاری الان در آون زمان وجود داشت هیچ وقت نوکیا ورشکسته نمیشد چون میتونست یک گوشی هوشمند خیلی عالی تولید کنه
    یادتون نره ۶۶۳۰ و … پردازنده ۳۳ مگاهرتزی داشتن
    یعنی با توان پردازشی کمتر از یک ویدئو سیدی امکان نصب برنامه و استفاده از نت را فراهم کرده بودند

    خلاصه اینکه بیشترین چیزی که حالمو بهم میزنه تبلیغات خود خواهانه اپل است

  2. Avatar رضا

    واقعا مقاله ی زیبایی بود. بسیار متشکرم.

  3. Avatar مصطفی

    سلام
    یه مقاله عالی و بی عیب بود واقعا ممنونم
    من تقریبا ۱۰۰ درصد این مقاله رو قبول دارم .
    من ۳۰ سالمه و مهندس نرم افزار هستم توی سامسونگ از گوشی گالکسی ایس / اس / اس ۲/اس۳/اس۵/اس۶ و نوت های یک دو ۴ و همین آخری رو داشتم .
    پولدار هم نیستم اما واقعا اهل فناوری هستم و مدام در حال تغییرات .
    اما واقعیتی که در این گوشی های محبوبم دیدم این بود که تنها ۶ ماه کاربرد داشتن 😐
    نمیدونم دلیل چیه اما به نظر من فعالیت و عملکرد پردازنده ها و چیپ های سامسونگ با مرور زمان و حرارت افت پیدا میکنه .ینی روان بودن گوشی با همون برنامه ها با مرمر زمان کاسته میشه و من واقعا دلیلش رو نمیدونم .
    در مورد گوشی های ایفون من از ۴ / ۵ / ۵ اس و ۶ رو داشتم و دارم واینو به جرات میتونم بگم که سیستم عامل این گوشی فوق العادست همینو بس
    هیچ امتیاز دیگه ای وجود نداره توی ایفون و فقط روانتره به دلیل سیستم عاملی که در رو به روی همه برنامه های غیر سیستمی بسته و تنها با اجازه شما برخی درهارو باز میکنه .
    کلا شرکت ها همونطور که مولف مقاله اعلام کردن هیچ ایده ای ندارن و به بن بست خوردن توی این زمینه و ایده های مختلفشون هم با شکست روبرو شده .
    البته ایده صفحات خمیده سامسونگ خیلی خلاقانه بود اما واقعا به هیچ عنوان کاربردی نبود .
    خیلی راحت و قاطع میشه گفت که اچ تی سی / ال جی / سونی / اپل / سامسونگ / موتورولا و … همه و همه فعلا هیچ حرف جدیدی و مفیدی رو در زمینه پیشرفت صنعت موبایل نداشتن که چشمگیر باشه .
    البته یه موضوعی هم هست که اونم سبقت های بیجای شرکت ها برای بدست آوردن بازار فروش خیلی خوب نبوده و الان که همه به یه قسمتی از پیست رسیدن متوجه شدن که مسیر رو با سرعت بالایی اومدن و دارن نقاط ضعفی مثل ( عملکرد باطری / شارژ سریع / بهبود کیفیت تصاویر با استفاده از توابع نرم افزاری / بهبود معماری چیپست ها و نهایتا افزایش فرکانس پردازنده) رو برطرف میکنن اما چون ذهن ماها با سرعت بالایی از تغییرات کلی اشباع شده دیگه پیشرفت های اینچنینی رو اصلا به حساب نمیاریم .
    در کل افزایش اندازه صفحه نمایش و قدرت پردازنده ها نمیتونه ادامه پیدا کنه و بلخره در جایی متوقف و یا کند میشه و اونوقته که خیلی از شرکت ها کنار زده میشن و اونی که فقط با محبوبیت فروش داشته باقی میمونه .
    مثلا الان سونی داره بخش موبایل رو خلوت میکنه و بقیه شرکت ها هم این اتفاقات کمو بیش داره توشون میوفته که نشون میده راهی که داره طی میشه اشتباه بوده .

    1. Avatar مهدی کوزه گری

      موافقم

  4. Avatar تقی

    القای نیاز جدید به خریدار
    مثلاً الان واقعاً برای من مهم نیست دوربین گوشیم ۵ یا ۸ یا ۲۵ باشه … همون ۵ رو هم من در اندازه a4 پرینت کردم و هیچ مشکلی نداشته
    ولی شرکتها با تغییرات نه چندان مشکل و بالابردن پیکسل به خریدار القا میکنن که گوشیشون به دوربین بالاتر نیاز دارن.
    در حالی که خریدار نمیدونه که اندازه مگاپیکسل مهم نیست و اندازه سنسور (که معمولاً فاش نمیشه) خیلی مهمتره.
    همین مسئله درباره بیشتر امکانات جدیدی که میاد رو گوشی ها صدق میکنه …

  5. Avatar رامین

    حرف دل بنده بود .

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه