تسلا مدل X رسما رونمایی شد

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

شب گذشته، شرکت سازنده‌ی خودروهای برقی «تسلا موتورز» از تسلا مدل X رونمایی کرد. این خودرو، نخستین SUV تمام الکتریکی جهان است.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های مدل X، درهای عقب آن است که مثل دو بال باز می‌شوند.

تسلا مدل X سومین خودروی شرکت ۱۲ ساله‌ی تسلا است. دو خودروی قبلی، مدل سوپراسپرت «رودستر» (Roadster) و مدل سدان S هستند.

مدل X هم از همان پلت‌فرم و موتور به کار رفته در مدل S بهره می‌برد. اما برخلاف S که گزینه‌های مختلفی برای باتری دارد، X تنها یک باتری ۹۰ کیلووات بر ساعت دارد. حالت سرعت بالای تسلا که ludicrous mode نام دارد در مدل P90D ارایه می‌شود. این حالت باعث می‌شود که سرعت خودرو در عرض ۳٫۲ ثانیه از ۰ به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین این مدل با یک بار شارژ کامل مسافت ۴۰۰ کیلومتر را می پیماید.

teslax1

مدل X سه ردیف و هفت صندلی دارد. شیشه‌ی جلوی خودرو که به گفته‌ی تسلا بزرگ‌ترین شیشه‌ی جلو در صنعت خودروسازی است، به سمت عقب رفته و به بالای ردیف اول صندلی‌ها می‌رسد. از طریق یک نمایشگر لمسی ۱۷ اینچی می‌توان به سیستم جهت‌یابی و موسیقی و دیگر کنترل‌های خودرو دسترسی داشت.

teslax2

اما شگفت‌انگیزترین ویژگی این خودرو، درهای شاهین مانند است. این درها برای باز شدن به کمتر از ۳۰ سانتی‌متر فضای باز نیاز دارند. همچنین به حسگرهای مجهز هستند تا به دست یا خودروهای پارک شده در اطراف‌شان آسیبی نزنند. ایلان ماسک، مدیر تسلا می‌گوید که مدل X با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، استانداردهای جدیدی برای مهندسی خودرو تعیین می‌کند. ویژگی‌هایی که ایلان ماسک به آنها اشاره می‌کند، شامل درهای عقب و در راننده می شود. درهای عقب مثل بال‌های شاهین و به سمت بالا باز می‌شوند؛ و در راننده‌‌، هنگام نزدیک شدن راننده به آن باز و پس از نشستن او بسته می‌شود. او می‌گوید: «همه‌ی این ویژگی‌ها با هم، مدل X را به یک خودروی زیبا و بی‌نظیر تبدیل می‌کند.»

teslax3

مدل X تسلا، همان‌طور که انتظار می‌رفت، مثل مدل S یک خودروی لوکس و گران قیمت است. یک مدل کامل با تمام عملکردها و ویژگی‌ها که قیمتی در حدود ۱۴۲ هزار دلار دارد و تقریبا هم‌قیمت «پورشه ۹۱۱ توربو»است. قیمت دقیق مدل پایه‌ی این خودرو مشخص نیست، اما ماسک عنوان کرد که مدل X از مدل S به اندازه‌ی۵۰۰۰ دلار گران‌تر خواهد بود. ماسک همچنین گفت که این شرکت در نهایت یک مدل ارزان‌تر از این خودرو با باتری کوچک‌تر را ارایه خواهد داد. ماسک می‌گوید که تاکنون حدود ۲۵۰۰۰ سفارش برای تسلا X ثبت شده است. اما مشتریان باید تا یک سال برای تحویل خودرو صبر کنند زیرا به دلیل هزینه‌های بالا و پیچیدگی‌هایی در ساخت، تولید آن به کندی پیش‌ می‌رود.

او این‌طور اضافه می‌کند که مدل X توانست در همه‌ی زمینه‌های آزمایش‌های ایمنی، نمره‌ی ۵ بگیرد و به همین دلیل نیز یکی از ایمن‌ترین خودروهای جهان است. تسلا X از سیستم ترمز خودکار هم بهره می‌برد. سیستمی که در صورت حس کردن خطر، حتی اگر راننده پدال ترمز را فشار ندهد، خودرو را متوقف می‌کند. این خودرو در ضمن دارای فیلتر اتاق بسیار قدرتمندی است که هوای ورودی به داخل اتاق را تصفیه می‌کند و دود، گرد و غبار و حتی باکتری‌ها و ویروس‌ها را از آن می‌زداید.

تسلا مدل X در ویدیو زیر می‌توانید بعضی از قابلیت‌های تسلا X را ببینید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: The San Diego Union Tribune

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مهدی چشم براه

    با درود. ممنون بابت این خبر.خورو ی شیک و جالبی بود. کاش به ایران هم وارد شه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه