دوربین آیفون به زوم اپتیکال مجهز می‌شود

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دوربین آیفون - زوم اپتیکال

اضافه کردن زوم اپتیکال به دوربین گوشی‌های موبایل تبدیل به چالشی جدی شده است. کمپانی‌های زیادی تلاش کرده‌اند تا از موانع فیزیکی ساخت یک لنز تله فوتو در داخل یک گوشی هوشمند عبور کنند ولی هیچ‌کدام از آن‌ها در سطح تجاری موفقیتی کسب نکرده‌اند. البته حال که اپل تصمیم گرفته وارد بازی پیشبرد تکنولوژی ساخت لنزهای تله فوتو برای افزودن زوم اپتیکال به دوربین آیفون شود ممکن است این اوضاع تغییر کند.

پتنت جدید اپل به تشریح یک «سیستم لنز دوربین تله فوتوی شکستی» می‌پردازد. این سیستم از آیینه‌ای در داخل ماژول دوربین برای افزایش موثر فاصله‌ی کانونی ثبت تصویر بدون نیاز به افزایش فیزیکی عمق دوربین استفاده می‌کند.

دوربین آیفون - زوم اپتیکال - پنتن اپل ۱

نکته‌ی بهتر این‌که فاصله‌ی کانونی لنز در این ماژول دوربین لزوما نباید ثابت باشد. اپل قادر خواهد بود با جابجایی اندک لنز قرارگرفته در برابر سنسور تصویربرداری، گستره‌ی وسیعی از فاصله‌های کانونی مختلف را با حداقل فضای ممکن در داخل ماژول دوربین به دست آورد.

دوربین آیفون - زوم اپتیکال - پنتن اپل ۲

این نکته هم جالب است که اپل به امکان استفاده از این سیستم خاص در داخل یک ماژول ثانویه هم اشاره کرده. در تئوری این موضوع می‌تواند به این معنی باشد که دوربین دوتایی اپل که طبق شایعات فراوان انتظار دیدن آن روی آیفون ۷ می‌رود ممکن است به‌طور هم‌زمان از یک لنز واید و یک لنز تله با زوم اپتیکال بهره ببرد. این قابلیت به کاربران امکان انتخاب از میان عکس‌هایی وایدتر (با محدوده‌ی دید بازتر) و عکس‌های تله‌تر (با محدوده‌ی دید بسته‌تر) را خواهد داد.

چیزی که می‌تواند ماجرا را از این هم جذاب‌تر کند این است که آیا اپل تصمیم دارد این تکنولوژی را در ماژول هر دو دوربین آیفون بعدی خود به کار ببرد. اگر اپل لنز یک ماژول را معادل با فاصله‌ی کانونی ۲۴ تا ۵۰ میلی‌متر و دیگری را معادل فاصله‌ی کانونی ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر بسازد قادر خواهد بود بدون نیاز به هیچ‌گونه عملیات پردازشی سنگین به دوربین آیفون محدوده‌ی فاصله‌ی کانونی یک لنز ۱۰۰-۲۴ را ببخشد.

البته این اولین باری نیست که تجهیزات نوری شکستی در عکاسی به کار برده می‌شوند. این ایده برای مدتی طولانی وجود داشته است. در واقع این سیستم اولین بار در سال ۱۹۵۷ میلادی با معرفی دوربین ۳۵ میلی‌متری Concava S.A توسط کمپانی دوربین عکاسی «تسینا» (Tessina) دیده شد.

اخیرا هم یک کمپانی به نام Light طرح‌های خود را برای استفاده از چندین ماژول دوربین با فاصله‌های کانونی مختلف در داخل دوربینی جیبی نشان داده که می‌تواند از طریق تجهیزات نوری شکستی به ثبت تصاویری با کیفیت DSLR بدون نیاز به ابعاد بزرگ بپردازد.

فارغ از این‌که این تلاش‌ها به ثمر خواهد نشست یا خیر، نفس ورود اپل به جرگه‌ی علاقه‌مندان تجهیزات نوری شکستی موضوعی جذاب است. پتانسیل‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و اگر کمپانی‌های وجود داشته باشند که بتوانند نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از این تکنولوژی را کشف کنند، قطعا تیم مهندسان و طراحان اپل در صدر این لیست قرار خواهند داشت.

منبع: DIY Photography

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar بابک اسدالهی

    امیدوارم در عمل هم همینطور باشه ممنون از شما.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه