راهنمای کامل دوربین آیفون ۷ پلاس

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
راهنمای کامل دوربین آیفون 7 پلاس

زمانی که تیم کوک و همکارانش چند ماه پیش آیفون ۷ پلاس را در کنفرانس اپل معرفی کردند، دوربین دوتایی جدید یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این گوشی به نظر می‌رسید. همه‌ی ما عکس‌های زیبایی را که با حالت جدید پرتره گرفته شده بود دیدیم؛ عکس‌هایی با بوکه‌های (محو شدن پس‌زمینه در عکس) جذاب و لطیف. علاوه بر این، زوم اپتیکال واقعی و پیشرفت‌های فنی دیگر، دوربین آیفون ۷ پلاس را برای خیلی‌ها جذاب می‌کرد. ولی با وجود تمام این تکنولوژی‌های جدید، قطعا نوعی یادگیری لازم است تا بتوانیم به درستی از آن‌ها استفاده کنیم. تا به حال تقریبا در هیچ کدام از مطالبی که در مورد قابلیت‌های جدید آیفون ۷ پلاس منتشر شده، کسی در مورد این که واقعا چگونه باید از آن‌ها استفاده کنیم چیزی نگفته است. به همین دلیل ما در مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ تصمیم گرفتیم یک مقاله‌ی راهنمای جامع برای استفاده از دوربین آیفون ۷ پلاس تهیه کنیم. در این راهنما تمام نکات و ترفندهای لازم برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن هنگام استفاده از دوربین آیفون ۷ پلاس آمده است. ما همچنین قصد داریم نگاهی به قابلیت‌های کلاسیک دوربین آیفون ۷ پلاس هم بیندازیم تا اگر جزو کاربران جدید آیفون هستید این مطلب همه چیز را برای شما پوشش داده باشد. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا تمام آنچه برای گرفتن عکس‌های عالی با دوربین آیفون ۷ پلاس لازم دارید را بیاموزید.

شناخت لنزهای دوربین آیفون ۷ پلاس

راهنمای کامل دوربین آیفون 7 پلاس

پیش از این که بحث استفاده‌ی بهتر از دوربین آیفون ۷ پلاس را شروع کنیم، مهم است که ابتدا شناخت خوبی از ابزاری که با آن کار می‌کنید داشته باشید. لنزهای مختلف نقاط قوت و محدودیت‌های خاص خود را دارند و آیفون ۷ پلاس تلاش کرده در این زمینه تا جای ممکن پیش برود. این گوشی از نظر فنی یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های دوربین را دارد. ماژول دوربین دوتایی پشتی آیفون ۷ پلاس از یک لنز واید معادل ۲۸ میلی‌متر با دیافراگم f/1.8 و یک لنز تله‌فتو معادل ۵۶ میلی‌متر با دیافراگم f/2.8 تشکیل شده است.

نکته: از لحاظ فنی لنز دوم دوربین آیفون ۷ پلاس در واقع بیشتر با یک لنز نرمال قابل قیاس است تا یک لنز تله‌فتو. با این حال به نظر می‌رسد اپل فکر کرده از آنجا که این لنز را در کنار امکان زوم اپتیکال ۲x معرفی می‌کند، احتمالا از دید عموم کاربران بهتر است آن را یک لنز تله‌فتو نامید. بنابراین ما هم (علی‌رغم مخالفت فنی با نحوه‌ی نام‌گذاری اپل)، از این لنز با نام تله‌فتو یاد می‌کنیم.

لنز واید ۲۸ میلی‌متری آیفون ۷ پلاس برای عکاسی از فاصله‌ی نزدیک و ژانرهایی نظیر عکاسی خیابانی مناسب است و دیافراگم باز f/1.8 آن در شرایط نور کم عملکردی عالی دارد. تعداد زیادی از بهترین عکاسان خیابانی و حتی پرتره دنیا، استفاده از یک لنز ۲۸ میلی‌متری خوب را به دلیل پرسپکتیو پرکاربرد و منعطفی که دارد ترجیح می‌دهند. لنز تله‌فتوی ۵۶ میلی‌متری با توجه به دیافراگم بسته‌تر f/2.8 به طرز قابل توجهی کندتر از لنز ۲۸ میلی‌متری است. این موضوع می‌تواند عملا موجب ایجاد تفاوت بسیار زیادی بشود. عملکرد اصلی این لنز پشتیبانی از قابلیت زوم اپتیکال دو برابری (۲x) اپل است، ولی همچنین کمک می‌کند دوربین اطلاعات لازم برای حالت پرتره را هم به دست آورد. در ادامه به این حالت خواهیم پرداخت. در هر حال با استفاده از هر کدام از لنزها، کاربران آیفون ۷ پلاس ابزارهای خوب زیادی برای عکاسی در اختیار خواهند داشت.

حالت‌های کلاسیک

راهنمای کامل دوربین آیفون 7 پلاس

دوربین آیفون ۷ پلاس تمام حالت‌های استاندارد نظیر Pano[rama]، Square، Photo، Video، Slo-Mo و Time-Lapse را که به آن‌ها عادت کرده‌ایم دارد. حالت جدیدی که در دوربین آیفون ۷ پلاس اضافه شده Portrait mode است که از همین فهرست می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. هیچ‌کدام از حالت‌ها به جز حالت پرتره واقعا جدید نیستند. ولی اگر جزو کاربران جدید آیفون هستید در ادامه می‌توانید توضیح کوتاهی را در مورد هر کدام از آن‌ها بخوانید.

تایم‌لپس (Time-Lapse)

به زبان ساده این حالت یک ویدیوی طولانی را سریع می‌کند تا سفر یا اتفاقی چند ساعته را تنها در چند دقیقه نمایش دهد. این حالت اگر به درستی استفاده شود می‌تواند نتایج بسیار جذابی تولید کند. از جمله موارد استفاده از آن می‌توان به ضبط ویدیو از حرکت ابرها در آسمان یا ماشین‌سواری طولانی در جاده اشاره کرد.

اسلوموشن (Slo-Mo)

این حالت همان‌طور که از نامش پیدا است برای ضبط ویدیوهای اسلوموشن یا حرکت آهسته استفاده می‌شود. دوربین در واقع در این حالت ویدیوهایی با سرعت بالا (۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم در ثانیه) ضبط می‌کند که هنگام پخش شدن با سرعت عادی (۳۰ فریم در ثانیه) به صحنه‌های آهسته‌ی نرم و زیبا تبدیل می‌شوند.

ویدیو (Video)

آیفون ۷ پلاس علاوه بر ارائه کردن ویدیوهای عادی و نسبتا قدیمی ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه، می‌تواند ویدیوهای فوق‌العاده‌ی ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه هم ضبط کند. همچنین امکان استفاده از لرزشگیر اپتیکال و زوم اپتیکال ۲x هم هنگام فیلمبرداری وجود دارد.

عکس (Photo)

در حالت کلاسیک عکاسی هیچ چیز واقعا تغییر نکرده است. هنوز می‌توانید گرید را فعال، با نگه داشتن انگشت روی صفحه‌نمایش فوکوس و نوردهی را قفل کنید و میزان نوردهی را بر حسب سلیقه تنظیم کنید.

کادر مربع (Photo)

این حالت دقیقا همانند حالت کلاسیک عکاسی است با این تفاوت که کادر عکس به مربع تغییر می‌کند.

پانوراما (Pano)

حالت پانوراما برای ثبت عکس‌های عریض از مناظر گسترده در نظر گرفته شده است.

حالت پرتره (Portrait Mode)

سرانجام به حالت جدیدی رسیدیم که جذابیت اصلی دوربین آیفون ۷ محسوب می‌شود. حالت پرتره در فهرست دوربین بین حالت کلاسیک عکاسی و کادر مربع قرار گرفته است. ایده‌ی اصلی حالت پرتره این است که عکس‌هایی مشابه عکس‌های ثبت شده با دوربین‌های DSLR تولید کند. عکس‌هایی که در آن سوژه‌های پیش‌زمینه واضح و فوکوس هستند ولی پس‌زمینه‌ی عکس به شکلی رویاگونه محو شده است. در عکاسی به این حالت بوکه گفته می‌شود. حالت پرتره اندکی پس از آغاز فروش رسمی آیفون ۷ پلاس در قالب یک به‌روزرسانی به آن اضافه شد و در اکثر موارد مردم بسیار از آن راضی هستند. حالت پرتره از اطلاعات ثبت شده از طریق هر دو دوربین استفاده می‌کند تا یک نقشه‌ی سه‌بعدی بسازد و تصمیم بگیرد کجای عکس را شارپ، کجا را نرم و کجا را کاملا محو کند. البته این حالت هنوز اشکالاتی دارد که احتمالا به مرور زمان رفع خواهند شد.

راهنمای کامل دوربین آیفون 7 پلاس

استفاده از حالت پرتره هم مانند حالت‌های کلاسیک دوربین آیفون بسیار آسان است. تقریبا فقط کافی است اپلیکیشن دوربین را باز کنید، به حالت پرتره بروید و  کادر عکس را تنظیم کنید. دوربین حتی شما را راهنمایی خواهد کرد که به سوژه نزدیک‌تر یا از آن دورتر شوید. سوژه باید جایی در فضای ۲.۵ متری جلوی دوربین قرار داشته باشد. دوربین چهره و بدن انسان را به صورت خودکار تشخیص خواهد داد. استفاده از حالت پرتره برای عکاسی از سوژه‌های غیرانسانی هنوز رسما از سوی اپل پشتیبانی نمی‌شود. البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید شانس خود را در این زمینه امتحان کنید. برای این کار باید با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش سوژه‌ای را که باید در فوکوس باشد به‌صورت دستی انتخاب کنید. زمانی که همه چیز را به درستی انجام داده باشید یک بنر زرد رنگ در پایین صفحه‌نمایش با عنوان Depth Effect ظاهر خواهد شد. در این حالت اپلیکیشن دوربین پیش‌نمایش افکت بوکه را حتی پیش از این که عکس را ثبت کنید به صورت زنده نمایش می‌دهد. در نتیجه رسیدن به نتیجه دلخواه بسیار آسان خواهد بود.

راهنمای کامل دوربین آیفون 7 پلاس

البته اشاره به این نکته لازم است که در حالت پرتره تنها می‌توانید از لنز تله‌فتو یا ۵۶ میلی‌متری استفاده کنید. علاوه بر این امکان زوم بیشتر (به صورت دیجیتال) هم وجود ندارد. همچنین فلش، حالت HDR، عکس‌های Live یا فیلترها هم در دسترس نیستند. تنها گزینه‌ی فعال در حالت پرتره زمان‌سنج یا سلف‌تایمر است که می‌تواند آن را روی ۳ یا ۱۰ ثانیه تنظیم کنید. برای استفاده از حالت پرتره باید نور کافی هم در اختیار دوربین قرار داشته باشد. در صورتی که میزان نور کافی نباشد پیام More light required در زیر صفحه‌نمایش حک می‌شود و امکان استفاده از افکت بوکه وجود نخواهد داشت.

زوم اپتیکال

بخش زیادی از اهمیت دوربین دوتایی آیفون ۷ پلاس به این بازمی‌گردد که لنز ۵۶ میلی‌متری آن امکان رسیدن به دو برابر زوم اپتیکال را فراهم کرده است. البته در واقعیت زوم کردنی در کار نیست، بلکه دوربین تنها از لنز اصلی وایدتر ۲۵ میلی‌متری به لنز تله‌فتوی ۵۶ میلی‌متری سوییج می‌کند که از لحاظ فنی زوم اپتیکال کانونی (Focal Optical Zoom)‌ نامیده می‌شود.

راهنمای کامل دوربین آیفون 7 پلاس

تفاوت بین زوم اپتیکال و دیجیتال این است که زوم دیجیتال واقعا زوم کردن نیست. زوم دیجیتال با برش دادن بخشی از تصویر و بزرگ کردن پیکسل‌ها تنها توهمی از زوم کردن را ایجاد می‌کند. با این تعریف احتمالا می‌توانید نتیجه‌ی فاجعه‌بار استفاده از زوم دیجیتال را تصور کنید. در سوی مقابل زوم اپتیکال، زوم واقعی است که از بزرگ کردن پیکسل‌ها یا فدا کردن کیفیت تصویر برای بزرگنمایی استفاده نمی‌کند.

برای استفاده از زوم اپتیکال در آیفون ۷ پلاس تنها کافی است در اپلیکیشن دوربین روی دکمه‌ی ۱x که در پایین صفحه‌نمایش دیده می‌شود ضربه بزنید. با این کار دوربین به لنز تله‌فتو سوییچ می‌کند و نوشته‌ی دکمه‌ی پایین صفحه به ۲x تبدیل می‌شود. برای بازگشت به دوربین اصلی هم کافی است بار دیگر روی این دکمه ضربه بزنید. ولی مشکل اصلی سیستم زوم آیفون ۷ پلاس این است که اگر سنسور دوربین تشخیص دهد فضا برای نوردهی مناسب سوژه توسط لنز ۵۶ میلی‌متری با دیافراگم بسته‌تر f/2.8 کافی نیست، به صورت خودکار به لنز اصلی وایدتر با دیافراگم بازتر f/1.8 سوییچ خواهد کرد. در نتیجه در این شرایط در واقع دوربین از زوم دیجیتال به جای زوم اپتیکال استفاده می‌کند.

راهنمای کامل دوربین آیفون 7 پلاس

متاسفانه در حالت‌های کلاسیک عکاسی آیفون ۷ پلاس نه تنها امکان این وجود ندارد که جلوی سوییچ کردن خودکار دوربین به زوم دیجیتال را بگیرید، بلکه حتی دوربین سوییچ کردن به زوم دیجیتال را اعلام هم نمی‌کند. بنابراین بهتر است هنگام استفاده از قابلیت زوم اپتیکال دوربین آیفون ۷ پلاس همیشه از خوب بودن نسبی نور محیط مطمئن شوید. البته اگر اصرار داشته باشید در نور کم حتما از لنز ۵۶ میلی‌متری و زوم اپتیکال برای گرفتن عکس استفاده کنید یک ترفند برای این کار وجود دارد. همان‌طور که گفتیم در نور کم امکان استفاده از افکت بوکه در حالت پرتره وجود ندارد. ولی از آنجا که این حالت تنها از لنز تله‌فتو استفاده می‌کند، می‌توانید از حالت پرتره در فضای تاریک برای ثبت عکس با زوم اپتیکال استفاده کنید. البته با توجه به دیافراگم نسبتا بسته‌ی لنز ۵۶ میلی‌متری نباید انتظار عکس خیلی خوبی را داشته باشید. قطعا کیفیت عکس‌های این لنز در این شرایط به قدری نامناسب بوده که اپل ترجیح داده از ترکیب لنز ۲۸ میلی‌متری و زوم دیجیتال به جای آن استفاده کند.

Digi_Buy_Label5

telegram_ad2_1

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۲ دیدگاه
  1. Avatar رضا جووو

    سلام من با گوشی آیفون ۷+عکس پرتره میگرم ولی پرتره نمیکنه علتش چیه چطور میشه این مشکل بر طرف کرد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه