زبان کدنویسی Swift برای اپل چه اهمیتی دارد؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یکی از موضوعاتی که در کنفرانس توسعه دهندگان اپل مورد بحث قرار گرفت زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift) و اپلیکیشنی به نام Swift Playground بود. اپی که با هدف آموزش اصول اولیه کدنویسی به کودکان ساخته شده است.

فیل شیلر معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل پیش از کنفرانس WWDC 2016  اعلام کرده بود این کنفرانس یک رویداد مهم برای توسعه دهندگانی است که در زبان برنامه نویسی سوئیفت کدنویسی می‌کنند و به ساخت اپ و محصولات نرم افزاری برای iOS، OS X، WatchOS و tvOS می‌پردازند.

اما سوئیفت چه اهمیتی دارد؟ این زبان برنامه‌نویسی برای اولین بار در کنفرانس WWDC سال ۲۰۱۴ معرفی شد و فضای کاملا جدیدی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای پرداخت ایده‌های‌شان ایجاد کرد. اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان سال گذشته خود هم اعلام کرد که قصد دارد این زبان برنامه‌نویسی را متن باز کند و این اتفاق در حال حاضر افتاده است. براساس آنچه از پیش درباره برنامه‌های شرکت اپل می‌دانستیم، حدس می‌زدیم احتمالا کنفرانس امسال فرصتی برای بحث بیشتر درباره سوئیفت ۳ باشد اما دیشب به طور مستقیم درباره سوئیفت ۳ صحبت نشد.

معرفی اپلیکیشن Swift Playground در جریان کنفرانس WWDC 2016

معرفی اپلیکیشن Swift Playground در جریان کنفرانس WWDC 2016

طبق آنچه از اخبار و شایعات پیشتر منتشر شده می‌دانیم مهم‌ترین تغییراتی که قرار است در سوئیفت ۳ اتفاق بیفتد تلاش برای ایجاد قابلیتی است که این زبان برنامه‌نویسی بتواند روی پلتفرم‌های دیگر هم اجرا شود. در واقع پس از متن‌باز شدن این زبان برنامه‌نویسی خیلی‌ها احتمال می‌دادند این اتفاق بیفتد و بتوان از سوئیفت در سیستم عامل‌های دیگری چون لینوکس و ویندوز هم استفاده کرد.

شایعات دیگری هم مطرح شده که احتمالا گوگل علاقه‌مند است زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر اندروید خود را رها کند و از سوئیفت به جای آن استفاده کند. این شایعه به شدت جذاب است چون گوگل، یکی از رقبای مهم اپل است و جالب است بدانیم گوگل واقعا قصد دارد در این حوزه با اپل به همکاری بپردازد یا نه؟

ظاهرا یکی دیگر از تغییرات هم این خواهد بود که رابط باینری سوئیفت با ثبات‌تر خواهد شد تا انواع مختلف کامپیوترها بتوانند با آن تعامل کنند. در کل این زبان برنامه‌نویسی با مقادیری اصلاح در قابلیت‌هایش غنی‌سازی خواهد شد.

نهایتا باید گفت این زبان برنامه‌نویسی به قدری برای اپل مهم است که دعوت‌نامه‌های کنفرانس WWDC 2016 را هم با شکل و شمایل این زبان برنامه‌نویسی تولید کرده است. زبانی که کدنویسی با آن نسبت به سال گذشته در حدود ۵۶۶ درصد افزایش یافته است.

E3_News

Apple_WWDC2016_Banner200

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه