واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

همان‌طور که گفته بودیم ازآنجاکه انتخاب گوشی مناسب برای هر فردی که قصد داشته باشد به‌طور جدی به عکاسی موبایل بپردازد از اهمیت بالایی برخوردار است، مدرسه‌ی عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ قصد دارد هم‌زمان با دوره‌ی آموزشی عکاسی موبایل برای نوروز ۹۵ در یک مقاله‌ی دنباله‌دار به بررسی دقیق مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب برای عکاسی بپردازد. تا اینجا در بخش‌های قبلی عوامل مهمی نظیر مگاپیکسل، اندازه‌ی دیافراگم و تکنولوژی فوکوس خودکار در گوشی‌های موبایل را بررسی کردیم. در این بخش به بررسی دو عامل دیگر یعنی واکنش شاتر و لرزشگیر اپتیکال خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

واکنش شاتر (Shutter Response) و عکاسی پیدرپی (Burst)

واکنش شاتر از عواملی است که علیرغم اهمیت بالا معمولا کمتر صحبتی از آن به میان میآید. واکنش شاتر (Shutter Response) و سرعت شاتر (Shutter Speed) نباید یکدیگر اشتباه گرفته شوند. سرعت شاتر به مدتزمان بازماندن شاتر (فاصلهی باز شدن تا بسته شدن) هنگام گرفتن عکس اشاره دارد؛ ولی سرعت واکنش شاتر معرف تاخیر زمانی میان فشردن دکمهی شاتر تا عمل کردن شاتر (گرفتن عکس) است. واکنش کند شاتر که از آن تحت عنوان «شاتر لگ» (Shutter Lag) یاد میشود اغلب منجر به از دست رفتن لحظهی موردنظر عکاس خواهد شد. بنابراین اگر بیشتر از سوژههای متحرک عکاسی میکنید انتخاب دوربینی با واکنش شاتر سریع اهمیت ویژهای خواهد داشت.

شاتر لگ

واکنش کند شاتر یا Shutter Lag منجر به از دست رفتن لحظه‌ی مورد نظر عکاس خواهد شد

در گذشته شاتر لگ یکی از مشکلات جدی بسیاری از گوشیهای هوشمند محسوب میشد. ولی در حال حاضر با بهبود تکنولوژی و افزایش سرعت پردازندهها شاتر لگ در برخی از گوشیها تقریبا برابر صفر است. علاوه بر این برخی از گوشیهای هوشمند به قابلیت عکاسی پیدرپی (Burst Mode) مجهز شدهاند که اجازه میدهد در هر ثانیه چندین عکس بگیرید. با در اختیار داشتن این قابلیت شانس بیشتری برای ثبت بهترین لحظه خواهید داشت.

عکاسی پی در پی

عکاسی پی‌درپی یا Burst اجازه می‌دهد هنگام عکس گرفتن از سوژه‌های متحرک بهترین لحظه را شکار کنید

لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization)

یکی از چالشهای جدی هنگام عکاسی در نور کم جلوگیری از تار شدن عکسها به دلیل لرزیدن دوربین است. در این شرایط مجهز بودن گوشی به لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) کمک زیادی خواهد کرد. در نور کم سنسور دوربین باید مدتزمان بیشتری فعال بماند تا نور کافی را برای گرفتن عکس جذب کند؛ درنتیجه هرگونه حرکت یا لرزش جزئی دوربین منجر به تار شدن تصویر خواهد شد. لرزشگیر اپتیکال با حرکت دادن فیزیکی لنز لرزشهای جزئی دوربین را خنثی کرده و مانع از تار شدن تصویر میشود. هرچند در شرایط نوری مناسب سرعت شاتر بالا مانع از تار شدن عکسها میشود ولی لرزشگیر اپتیکال همچنان میتواند تاثیر خود را هنگام فیلمبرداری نشان دهد.

لرزشگیر اپتیکال

برخی از گوشیهای هوشمند بهجای لرزشگیر اپتیکال از لرزشگیر دیجیتال استفاده میکنند. لرزشگیر دیجیتال بهجای حرکت دادن فیزیکی لنز از پردازش نرمافزاری برای خنثی کردن لرزشها استفاده میکند. معمولا میزان اثربخشی لرزشگیر دیجیتال بهاندازهی لرزشگیر اپتیکال نیست ولی درهرحال میتواند برای مقابله با تاری تصویر مفید باشید. درنهایت توجه داشته باشید که چه لرزشگیر دیجیتال و چه لرزشگیر اپتیکال جایی به انتهای مرز کارایی خود میرسند. بنابراین بهتر است همواره هنگام عکاسی در نور کم نکات احتیاطی نظیر محکم گرفتن گوشی، تکیه دادن آن به سطوح سخت یا استفاده از سهپایه را فراموش نکنید.

در بخش بعدی مقاله به بررسی موضوع کنترل‌های دستی (Manual Controls) در گوشی‌های مناسب برای عکاسی موبایل خواهیم پرداخت. همچنین می‌توانید از لینک‌های زیر بخش‌های دیگر این مقاله‌ی دنباله‌دار را هم بخوانید:

مگاپیکسل، اندازه‌ی سنسور و اندازه‌ی پیکسل؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

اندازه‌ی دیافراگم (F-Number)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

تکنولوژی فوکوس خودکار (Autofocus)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

تنظیمات دستی (Manual Controls)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

عکاسی RAW؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

صفحه نمایش؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

فلش، حافظه‌ی داخلی و باتری؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی

    سلام لطفا تو بخش بعدی قابلیت فوکوس دستی گوشی های هواوی رو هم توضیح بدین چون کمتر کسی از این قابلیت اطلاع داره ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه