بزرگترین ماه ۷۰ سال گذشته را چگونه شکار کنیم؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
عکاسی از ماه

ماه در روز دوشنبه ۲۴ آبان امسال به نزدیک‌ترین فاصله از زمین در حدود ۷۰ سال گذشته می‌رسد. در نتیجه در این شب ماه حدودا ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۳۰ درصد نورانی‌تر از چیزی است که به طور میانگین می‌بینیم. بدین ترتیب می‌توانید انتظار داشته باشید که فردای آن روز شبکه‌های اجتماعی مملو از عکس‌های تاری شود که در آن‌ها یک جسم نورانی شبیه ماه قرار دارد. عکاسی از آسمان شب همیشه یکی از دشوارترین ژانرهای عکاسی بوده است؛ فوکوس خودکار به هیچ کاری نمی‌آید و استفاده از سه‌پایه ضروری است. از سوی دیگر همیشه این دشوارترین عکس‌ها هستند که بهترین نتایج را به بار می‌آورند. دوست دارید عظمت رویداد نجومی ۲۴ آبان را به خوبی به تصویر بکشید؟ با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا روش عکاسی از ماه را، در این روز خاص یا هر روز دیگری که ماه به خوبی در آسمان می‌درخشد، یاد بگیرید.

آماده‌سازی برای عکاسی از ماه

ثبت یک عکس خوب از ماه پیش از این که ماه حتی طلوع کرده باشد آغاز می‌شود. زمان، مکان و وضعیت آب و هوا، نقش بسیار مهمی را در تصویر نهایی بازی می‌کنند. کار را با تشخیص دادن محل و زمان ظاهر شدن ماه در آسمان شروع کنید. ماه همانند خورشید بر اساس یک الگوی قابل پیش‌بینی طلوع می‌کند، ولی محل و چگونگی دیدن آن بسته به این که در کدام نقطه از زمین زندگی می‌کنید متفاوت است. اگر منظره‌ی خاصی را برای عکس گرفتن مد نظر دارید، مطمئن شوید ماه برای پیوستن به آن منظره در عکس، واقعا در محل صحیحی قرار خواهد گرفت. برای تشخیص محل طلوع ماه در منطقه‌ی زندگی شما، می‌توانید از جستجوی آنلاین یا اپلیکیشن‌هایی مانند Photographer’s Emphemeris، SkyView یا Star Chart استفاده کنید.

زمان‌بندی هم نقش مهمی را در عکاسی از ماه بازی خواهد کرد. گرچه در این رویداد خاص اندازه‌ی ظاهری ماه بزرگ می‌شود، ولی ماه همیشه وقتی در بزرگ‌ترین حالت خود دیده می‌شود که در نزدیک‌ترین فاصله از خط افق قرار داشته باشد. بنابراین پیش از حرکت زمان دقیق طلوع ماه را هم بیابید. در این زمینه هم جستجوی آنلاین یا اپلیکیشن‌ها می‌توانند به کمک شما بیایند. پیش از طلوع ماه در محل حاضر شوید و در مورد ترکیب‌بندی عکس تصمیم بگیرید. از آنجا که طلوع ماه نسبتا سریع اتفاق می‌افتد، احتمالا فرصت این را نخواهید داشت تا محل خود را تغییر دهید. حداقل زمانی که ماه در افق ظاهر شده باشد دیگر برای این کار دیر شده است.

قطعا برای این که بتوانید عکس خوبی از ماه بگیرید به یک آسمان صاف نیاز خواهید داشت. پس لازم است پیش از حرکت از وضعیت آب و هوا هم مطلع باشید. هر چند آسمان صاف برای عکاسی از ماه ایدئال است، ولی اگر به قدر کافی صبر و حوصله داشته باشید تا ماه از میان ابرها نمایان شود، آسمان نیمه‌ابری هم می‌تواند عکس جذابی با حسی غم‌انگیز تولید کند.

عکاسی از ماه

ابزارهای عکاسی هم نقش قابل‌توجهی دارند، ولی برای گرفتن یک عکس خوب از ماه لزوما به گران‌ترین تجهیزات نیاز نخواهید داشت. مهم‌ترین چیز چیست؟ یک سه‌پایه. عکاسی از ماه متحرک از روی زمین چرخان به اندازه‌ی کافی حرکت در صحنه ایجاد می‌کند. پس بهتر است برای پیشگیری از محو شدن جزئیات عکس، حداقل جلوی لرزش دوربین در دست را بگیریم.

دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه که به یک لنز زوم مجهز باشند، امکان بزرگ‌نمایی و فوکوس دستی را دارند. این دو ویژگی (به ویژه لنز زوم) که در دوربین بیشتر گوشی‌های موبایل یافت نمی‌شود برای عکاسی از ماه ضروری است. یک دوربین DSLR ساده و رده پایین هم می‌تواند کافی باشد؛ به ویژه که سنسور کوچک‌تر آن باعث می‌شود زوم بیشتری در اختیار داشته باشید. حتی بعضی از دوربین‌های کامپکت هم به شرطی که امکان فوکوس دستی را داشته باشند می‌توانند از پس این کار بر بیایند؛ به ویژه آن‌هایی که از یک لنز زوم خوب بهره می‌برند.

تنظیمات

عکاسی از آسمان شب باید در حالت دستی (یا حداقل در حالت اولویت شاتر) انجام شود. اگر دوربین را روی سه‌پایه محکم کرده باشید می‌توانید از سرعت شاتر بسیار آهسته برای نوردهی کافی استفاده کنید، بدون این که نگران لرزش باشید. درست است؟ در واقع نه! سرعت طلوع ماه نسبتا زیاد است و در ترکیب با حرکت حاصل از چرخش زمین، می‌تواند جزئیاتی را که چهره‌ی ماه را می‌سازد در عکسی که با نوردهی طولانی گرفته شده کاملا محو کند.

عکاسی از ماه

تنظیمات دقیق نوردهی بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله زمان عکاسی تفاوت می‌کند. «مارک جی» (Mark Gee) عکاسی است تا به حال چندین جایزه در زمینه‌ی عکاسی نجومی گرفته. او می‌گوید که معمولا از سرعت شاتری در حدود ۱/۱۲۵ ثانیه برای عکاسی از ماه استفاده می‌کند. برای عکاسانی که از حالت دستی کامل بهره می‌برند، استفاده از دیافراگم بسته‌تری نظیر f/8، کمک می‌کند تا با بالا بردن عمق میدان از خطای احتمالی در تنظیم فوکوس دستی پیشگیری کنند. برای جبران نوردهی می‌توانید از بالا بردن حساسیت ISO استفاده کنید. حساسیت را باید تا جای ممکن پایین نگه دارید، ولی در هر حال بهتر است تنظیم صحیح سرعت شاتر را در اولویت قرار دهید تا از محو شدن جزئیات ماه در اثر حرکت جلوگیری کنید.

عکاسان همچنین باید تصمیم بگیرند که نوردهی را برای کدام بخش تصویر تنظیم کنند. از آنجایی که نوردهی بیش از حد می‌تواند ماه را به یک دایره‌ی سفید تبدیل کند، تنظیم نوردهی روی ماه با استفاده از نورسنجی نقطه‌ای برای حفظ جزئیات ماه مناسب است. البته در بعضی از شرایط هم عکاس ممکن است ترجیح دهد از نورسنجی ماتریسی استفاده کند تا مابقی صحنه به سیلوئت تبدیل نشود. پیش از عکاسی مطمئن شوید که تنظیمات ذخیره‌سازی را روی RAW یا RAW + JPEG قرار داده‌اید تا در مراحل پردازش و ویرایش بعدی کنترل بیشتری روی خروجی تصویر داشته باشید.

گرفتن عکس

پس از این که زمان‌بندی انجام شد، سه‌پایه در محل مورد نظر قرار گرفت، و تنظیمات نوردهی تعیین شد، نوبت به فوکوس کردن روی ماه می‌رسد. همان‌طور که گفتیم برای عکاسی از ماه لازم است از فوکوس دستی استفاده کنید. خوشبختانه استفاده از فوکوس دستی برای عکاسی از آسمان شب نسبتا ساده است. دوربین را در حالت فوکوس دستی قرار دهید، حلقه‌ی فوکوس را تا انتها به سمت فوکوس بینهایت بچرخانید، سپس در حالی که از درون ویزور نگاه می‌کنید آهسته حلقه را برگردانید تا زمانی که تصویری شفاف از ماه ببینید. همان‌طور که گفتیم استفاده از دریچه‌ی دیافراگم بسته‌تر هم می‌تواند به ثبت عکسی با فوکوس مناسب کمک کند.

عکاسی از ماه

ماه معمولا پیش از این که سفرش را در آسمان آغاز کند تنها چند دقیقه در افق باقی می‌ماند. پس لازم است سرعت عمل داشته باشید. ولی فراموش نکنید پس از گرفتن هر عکس آن را بازبینی کنید تا در صورت نیاز خطاهای نوردهی، فوکوس یا ترکیب‌بندی را تصحیح کنید. ماه وقتی در افق باشد از همیشه بزرگ‌تر دیده می‌شود، ولی حتی وقتی در ادامه‌ی مسیر از افق فاصله می‌گیرد هم می‌توانید عکس‌های خوبی از آن بگیرید؛ به ویژه اگر یک لنز زوم خوب در اختیار داشته باشید.

پایان

اگر نوردهی و فوکوس را هنگام عکاسی خوب تنظیم کرده باشید احتمالا نیاز به ویرایش کمی خواهید داشت. با این حال اکثر عکس‌هایی که از ماه گرفته می‌شود را می‌توان با اندکی تغییرات بهتر کرد. با استفاده از لغزنده‌ی تنظیم سیاهی‌ها (Blacks Slider) در ادوبی لایت‌روم، یا هر ویرایشگر فایل RAW دیگری، می‌توانید آسمان را تیره‌تر کنید و جزئیات بیشتری از ماه را نمایان سازید. تغییر دادن تراز سفیدی هم ممکن است برای رسیدن به رنگ‌های دقیق‌تر لازم باشد. یا شاید ترجیح دهید از تغییر تراز سفیدی برای بازسازی کردن درخشش زرد رنگ ماه کامل یا استفاده کنید یا با ایجاد ته‌رنگ آبی در ماه نوعی حس متفاوت در عکس بسازید.

اتفاقات نجومی مانند ابرماه این فرصت را ایجاد می‌کنند تا عکس‌هایی از جهان دیگر را حتی در حیات خانه‌ی خود ثبت کنید. ولی گرفتن یک عکس خوب از آسمان شب چیزی بیشتر از عکاسی سریع با دوربین گوشی موبایل می‌طلبد. برای گرفتن این عکس باید برنامه‌ریزی داشته باشید، از سه‌پایه استفاده کنید و تنظیماتی نظیر نوردهی و فوکوس را به صورت دستی انجام دهید. تنها در این حالت شانس این را خواهید داشت تا عکسی از ابرماه ثبت کنید که ارزش منتشر شدن را داشته باشد.

منبع: Digital Trends

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar فرین

    اخبار????

  2. Avatar پویا ریاحی فر

    من همین الان طلوع این ماه بی نظیر را از سمت شرق نظاره گر بودم و حدود یک ساعت محو زیبایی و عظمتش بودم و تا میتونستم عکس گرفتم ولی حیف که دوربین حرفه ای نداشتم و مجبور شدم به دوربین موبایل بسنده کنم.

  3. Avatar علی

    اخبار تکذیب کرد این قضیه رو

    1. Avatar علی

      اخبار کجا؟

    2. Avatar امید

      چی؟
      حرف بی پایه و اساس نزنید

    3. Avatar رادین

      اخبار کجا ناسا کجا اخبار هرچی دلش بخواد می گه

    4. Avatar ناشناس

      سلام. ما همین الان با انجمن نجوم رفتیم توی کویر و ماه رو دیدیم. از همیشه بزرگتر بود

  4. Avatar رامین

    بسیار مفید بود، خیلی ممنونم از شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه