عکاسی سیاه و سفید؛ روشی برای ساده کردن عکس‌ها

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
عکاسی سیاه و سفید

در چند سال اخیر بسیاری از ما به استفاده از عکاسی سیاه و سفید به‌عنوان عنصری از روایتگری خلاقانه روی آورده‌ایم. هرچند عکاسی سیاه و سفید با نورپردازی رابطه‌ی بسیار نزدیکی دارد ولی ارتباط آن با کنتراست صحنه شاید حتی بیشتر باشد. بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم که بسیاری از سوژه‌ها تنها به این دلیل روی صفحه‌نمایش یا کاغذ جلب‌توجه می‌کنند که در دل یک تصویر سیاه و سفید کنتراست بالای قوی قرار گرفته‌اند. یکی از رموز عکاسی این است که هرقدر رنگ سیاه در عکس عمیق‌تر باشد تصویر در چشم انسان به شکلی شارپ‌تر درک می‌شود. در این مطلب خواهیم دید که چگونه عکاسی سیاه و سفید این ایده را دریافت کرده و آن را یک گام جلوتر می‌برد. با مدرسه آموزش عکاسی با موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

تاکید بهتر بر سوژه‌ها در عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید - ۰۱

وقتی تصویری رنگی باشد، چشم انسان تمایل دارد تا کل صحنه را اسکن کرده و علاوه بر محتوای مبتنی بر ترکیب‌بندی، تمام رنگ‌ها را هم دریافت کند. به‌طورمعمول عکاسان صحنه را برای سوژه‌ی اصلی نوردهی می‌کنند. به‌این‌ترتیب اگر شما نوردهی را روی سوژه‌ی اصلی تنظیم و سپس عکس را به یک تصویر سیاه و سفید کنتراست بالا تبدیل کنید، می‌توانید تاکید روی سوژه را باز هم بالاتر ببرید و موجب برجسته‌تر شدن آن شوید.

تمایل عکس‌های سیاه و سفید کنتراست بالا واقعا به این سو است که خاکستری‌های میانی را از بین برده و تنها روشن‌ترین روشن‌ها و تیره‌ترین تیره‌ها را حفظ کند. اغلب محدوده‌ی میانی به سمت یکی از دو سوی تیره و روشن حرکت می‌کند و موجب می‌شود که چشم انسان پیش از هر چیز روی آن‌ها تمرکز کند.

سادگی درک عکس سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید - ۰۲

باید این حقیقت را بپذیریم که نگاه کردن به تصاویر سیاه و سفید برای ما ساده‌تر است. چشم ما تنها مجبور خواهد بود درجات مختلف خاکستری را پردازش کند و پس‌ازآن سوژه تمام اطلاعات خود را نمایان می‌کند. تصاویر سیاه و سفید کنتراست بالا اغلب این وضعیت را ساده‌تر هم می‌کنند؛ چراکه بخش‌های سیلوئت، بخش‌های بسیار روشن یا شکل کلی سوژه می‌تواند چشم را مستقیما به محل صحیح هدایت کند. در یک تصویر سیاه و سفید کنتراست پایین چشم همچنان تمایل دارد تا کل صحنه را اسکن کند؛ چراکه کل تصویر تقریبا شمای رنگی یکدستی دارد. در این شرایط استفاده از تاثیر بوکه و ترکیب‌بندی خوب می‌تواند مؤثر باشد. اساسا تلاش ما این است که بگوییم عکس‌های کنتراست پایین بیشتر مانند یک تلنگر کوچک هستند ولی تصاویر کنتراست بالا بیشتر به یک مشت محکم شباهت دارند.

استفاده از هندسه در عکاسی سیاه و سفید

به این دو جمله بیندیشید:

  • اگر از قوانین ترکیب‌بندی پیروی کنید چشم انسان تمایل پیدا خواهد کرد نقاط تقاطع خاصی را در تصویر اسکن کند.
  • خطوط و گریدهای بیشتری را به تصویر اضافه کنید و مخاطبانی در اختیار خواهید داشت که برای مدت‌زمان طولانی‌تری به عکس شما خیره می‌شوند.

عکاسی سیاه و سفید - ۰۳

هدف هر عکاسی این است که مردم برای مدت‌های طولانی به تصاویری که خلق می‌کند خیره شوند. اصلا حس خوبی ندارد که کسی تنها صفحات مختلف مجموعه عکس‌های شما ورق بزند و هیچ چیزی از آن‌ها حس نکند. عکس‌های خوب مردم را می‌گیرند و آن‌ها را وادار به خیره شدن می‌کنند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این منظور این است که متن را به صحنه‌ی عکاسی بیفزایید. همچنین رسیدن به این نتیجه با افزودن خطوطی که چشم مخاطب را به‌سوی سوژه می‌کشند هم واقعا آسان است. حال کافی است این موارد را با سادگی عکاسی سیاه و سفید تلفیق کنید تا عکسی خلق شود که بارها از نسخه‌ی رنگی آن زیباتر خواهد بود.

منبع: The Photographer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar شایان

    ممنون از مقاله.
    فقط یه سوال.من میخوام دوربین نیکون D3300 رو بخرم.چیز زیادی از عکاسی نمیدونم،برای همین اینجا میپرسم:
    برای عکاسی سیاه و سفید با دوربین های DSLR،باید لنز تهیه کرد یا با خود نرم افزار دوربین انجام میشه؟یعنی خود دوربین گزینه ای برای عکاسی سیاه سفید داره؟
    باتشکر.

    1. Avatar Hossein

      سلام ، من با DSLR کار نکردم و هیچی ازش نمی‌دونم ، ولی فکر نکنم خودش بطور خودکار عکس سیاه و سفید بگیره ، شما باید عکس رنگی بگیرید و با نرم‌افزار عکس رو سیاه و سفید کنید ، کاری که من با دوربین گوشی انجام میدم ،
      البته دوربین گوشی فیلتر داره خودش که سیاه و سفید میگیره ولی چندان جالب نیست ، عکس رو رنگی میگیرم و با نرم‌افزار تبدیل به سیاه و سفید میکنم

  2. Avatar بهنام

    بله زیباست عکس ها و توصیف
    نکته خوبی گفتید.بیشتر عکس سیاه باشه.مثلا EV منفی باشه
    کناره های عکس با ادیت کمی تیره
    عکس از لنز فوجی.جدأ فوجی حس عجیبی ایجاد میکنه در عکاس.عکاسی موبایل.عکاسی.عکاسی با فوجی

  3. Avatar وحید

    جناب چینه کش ممنون از مطلب خوب و بسیار کاربردیتون فقط اینکه شما چه برنامه ی رو برای سیاه سفید کردن یا افزایش کنتراست نور روی سوژه مناسب میدونید یعنی برنامه ایی که شما برای انجام این مدل کار ها توصیه میکنید چیه ؟؟؟سپاس از شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه