فرود چهارمین موشک فالکون ۹ روی یک سکوی شناور

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) قصد دارد سومین موشک فالکون ۹ (Falcon 9) را روی یک سکوی شناور در دریا فرود بیاورد. این شرکت قبلا در سال ۲۰۱۵ دو بار اقدام به فرود موشک‌های فالکون روی دریا کرده بود که پروژه‌های مذکور شکست خوردند. اسپیس ایکس سومین موشک فالکون خود را روی زمین فرود آورد.

موشک Falcon 9 v1.1 صدها مایل از محل پرتاب‌اش دور شده و حالا اگر بخوهد در محلی نزدیک جایی که پرتاب شده روی زمین فرود بیاید، باید یک مسیر طولانی را هم در راستای افقی و هم قائم طی کند.

موشکی که قرار است در این پروژه روی یک سکو در دریا فرود بیاید، متفاوت و کمی قدیمی‌تر از موردهای قبلی است و آخرین موشک از سری Falcon 9 v1.1 محسوب می‌شود. بعد از این، شرکت اقدام به ساخت سری جدید و قدرتمندتر موشک‌های فالکون ۹ کرد که نیروی پرتابی قوی‌تری دارند و به همین دلیل هم با مکانیزم ساده‌تری فرود می‌آیند. موشک Falcon 9 v1.1 این‌قدر قوی نیست. از طرف دیگر، اسپیس ایکس اعلام کرد که فرود موشک روی دریا به سوخت کم‌تری احتیاج خواهد داشت و از این نظر به نفع شرکت خواهد بود.

داستان به این قرا است که موشک بعد از پرتاب، یک مسیر مستقیم و راست‌خط را طی نمی‌کند و این در عکاسی‌های حرفه‌ای طولانی مدت با سرعت شاتر پایین که از لحظه‌ی پرتاب موشک گرفته شده، به خوبی قابل مشاهده است.

موشک Falcon 9 v1.1 صدها مایل از محل پرتاب‌اش دور شده و حالا اگر بخوهد در محلی نزدیک جایی که پرتاب شده روی زمین فرود بیاید، باید یک مسیر طولانی را هم در راستای افقی و هم قائم طی کند.

این در حالی است که یک کشتی بدون سرنشین متعلق به اسپیس ایکس در محلی دورتر از نقطه‌ی پرتاب در اقیانوس شناور است و فرود فالکون روی آن به صرفه‌تر خواهد بود. از طرفی هم این کشتی در مقایسه با بستر زمینی که موشک می‌توانسته روی آن فرود بیاید، کوچک‌تر است و ضمنا ثابت هم نیست. همین موارد هم باعث شده بود که دو موشک فالکون اول و دوم با اندکی خطا نتوانند روی سکو فرود بیایند و منفجر شوند.

ماموریت موشک Falcon 9 v1.1 برای ۲۷ دی ماه برنامه‌ریزی شده و قرار است که این موشک ماهواره‌ی رصدگر اقیانوس جیسون-۳ (Jason-3) را روی مدار قرار بدهد. این موشک از پایگاه هوایی وندنبرگ (Vandenberg) در ایالت کالفرنیا پرتاب می‌شود.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه