نقد و بررسی تبلت ویندوزی Dell Venue Pro 10

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

معمولا تبلت‌هایی که با پسوند «پرو» همراه هستند از قیمت بالا و مشخصات سخت‌افزاری رده بالایی برخوردارند و باید آن‌ها را در ردیف محصولات مرغوب یا به‌اصطلاح پرچم‌دار قرار داد. اما داستان در مورد «دل ونیو ۱۰ پرو» کاملا متفاوت است. این تبلت دل بسیار متواضع است و مشخصات میان‌رده و قیمت وسوسه‌برانگیزی دارد. این محصول از کیفیت ساخت قابل‌قبول، شارژدهی بالا و نمایشگر روشن و باکیفیتی برخوردار است. با مشخصاتی که این تبلت به خدمت گرفته می‌توان آن را مناسب برای دانش آموزان و دانشجویانی دانست که کارهای سنگینی با تبلت خود انجام نمی‌دهند؛ یا کسانی که به دنبال یک کامپیوتر قابل‌حمل هستند. همچنین امکان اضافه کردن کیبورد و افزودن حافظه به این دستگاه وجود دارد تا بتوانید از آن به‌عنوان یک لپ‌تاپ هم استفاده کنید. اما باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که ونیو ۱۰ پرو مانند سرفیس پرو ۴، تبلت سبک یا قدرتمندی نیست. اما با توجه به قیمتی که این محصول دارد، می‌توان آن را ابزاری مفید برای یادگیری و سرگرمی دانست که حساب بانکی‌تان را خالی نمی‌کند. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا نگاهی دقیق به این تبلت خوش‌قیمت و باکیفیت دل داشته باشیم.

طراحی و ساخت

برخلاف انتظاری که ما از تبلت ونیو ۱۰ پرو به خاطر قیمت پایینش داشتیم، این محصول از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است. دل از پلاستیک مات برای بدنه‌ی قاب پشتی این محصول استفاده کرده است. استفاده از این جنس بدنه سبب شده تا دستگاه اثر انگشت و لکه‌‌های چربی را مانند بدنه‌های با پلاستیک براق به خود جذب نکند. همچنین باید گفت که ونیو ۱۰ پرو استحکام خوبی دارد. اما به جرات باید بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این تبلت را وزن زیاد آن دانست. ونیو ۱۰ پرو به تنهایی و بدون داک کیبورد ۶۵۶ گرم وزن دارد. شاید در استفاده‌ی کوتاه‌مدت از این تبلت نسبتا سنگین خسته و آزرده نشوید. اما مطمئنا در زمان‌هایی که برای مدت طولانی، مانند تماشای فیلم، دستگاه را در دست می‌گیرید، کمی به مشکل بر می‌خورید.

۰۱ - تبلت ویندوزی Dell Venue Pro 10

برخلاف انتظاری که ما از تبلت ونیو ۱۰ پرو به خاطر قیمت پایینش داشتیم، این محصول از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است.

موضوع دیگری که در مورد طراحی این تبلت جلب‌توجه می‌کند، حاشیه‌ی نمایشگر زیاد آن است. شاید از نظر خیلی‌ها این سبک طراحی ونیو ۱۰ پرو چندان به‌روز نباشد و کاملا آن را از محصولات به‌روزی و زیبایی مانند سرفیس پرو ۴ متمایز کرده باشد. اما از نظر ما این حاشیه‌ی نمایشگر زیاد نه‌تنها برای تبلتی مانند ونیو ۱۰ پرو که از وزن نسبتا زیادی برخوردار است، اتفاق بدی به‌حساب نمی‌آید، بلکه می‌تواند یک حسن هم باشد. همین حاشیه‌ی به‌ظاهر ناپسند می‌تواند موقع تماشای فیلم، استراحت گاه بسیار خوبی برای انگشتان دست‌تان باشد. همچنین این حاشیه‌ها کمک می‌کنند دستگاه را به طرز محکم‌تر و مطمئن‌تری در دست بگیرید.

یکی از خوبی‌های ونیو ۱۰ پرو این است که می‌توان بدون اتصال کیبورد هم فلش USB را به دستگاه وصل کرد. تنها پورت USB 2.0 این تبلت بر لبه‌ی سمت چپ تعبیه ‌شده است. همچنین در قسمت بالایی این لبه، پورت‌های microUSB برای شارژ و microHDMI نیز به چشم می‌خورد.

بر لبه‌ی پایینی این تبلت پین‌هایی برای اتصال کیبورد وجود دارد و می‌توان از این تبلت استفاده‌ای مانند یک لپ‌تاپ هم داشت. اما خبر بد آن‌که در بسته‌بندی این مدل، داک کیبورد وجود ندارد و باید جداگانه آن را تهیه کنید. نکته‌ی قابل‌تأمل دیگری که وجود دارد آن است که نسخه‌ی دیگر ونیو ۱۰ پرو که حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی دارد با داک کیبورد همراه است.

نمایشگر

بیش از هر چیز دیگری، دو ویژگی روشنایی خوب و پاسخگویی سریع نظر ما را در مورد نمایشگر این تبلت جلب کرد. حداکثر روشنایی نمایشگر ۱۰ اینچی این تبلت ۳۷۴ نیتس است و از متوسط بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر تبلت‌های ارزان‌قیمت ویندوزی بیشتر است. واقعا این موضوع می‌تواند در استفاده‌ی این تبلت در محیط‌های بیرونی مانند زیر تابش آفتاب بسیار موثر باشد. در مورد دقت تصویر نمایشگر این تبلت باید گفت که بسیار شبیه به دیگر تبلت‌های ویندوزی این دسته‌بندی قرار دارد. ونیو ۱۰ پرو دارای رزولوشن ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل است و تراکم پیکسلی ۱۵۰PPI دارد.

۰۳ - تبلت ویندوزی Dell Venue Pro 10

اما تنها خرده‌ای که می‌توان در مورد نمایشگر ونیو ۱۰ پرو گرفت، میزان رنگ‌هایی است که از طیف sRGB نشان می‌دهد. نمایشگر این محصول حدود ۷۰ درصد از محدوده‌ی رنگی sRGB را نشان می‌دهد که کمی از حد استاندارد پایین‌تر است. اما در استفاده‌ی عادی ممکن است متوجه این اختلاف کیفیت نشوید.

سخت‌افزار و سیستم‌عامل

مهم‌ترین دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی تبلت ونیو ۱۰ پرو، سخت‌افزار میان‌رده‌ی آن است. این تبلت به تراشه‌ی اینتل اتم مدل Z3735F به همراه دو گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز است. ونیو ۱۰ پرو در اجرای اکثر کارهای روتین سیستم‌عامل ویندوز مشکل خاصی ندارد. اما ممکن است گه‌گداری تأخیر هم در این تبلت ببینید. برای مثال برخی اوقات سوئیچ کردن برنامه‌ها در ونیو ۱۰ پرو با کمی تأخیر و لگ صورت می‌گیرد. این سخت‌افزار وظیفه‌ی اجرای سیستم‌عامل ویندوز ۸.۱ و برنامه‌های آن را بر عهده دارد.

۰۵ - تبلت ویندوزی دل ونیو 10 پرو

بدون هیچ رودربایستی باید بگوییم که حافظه‌ی داخلی ۳۲ گیگابایتی تبلت ونیو ۱۰ پرو بسیار کم است. به‌خصوص آن‌که بدانید تنها حدود ۲۰ گیگابایت از این مقدار حافظه‌ی داخلی در دسترس کاربر قرار دارد. اما به‌غیراز اضافه کردن کارت حافظه‌ی microSD و افزایش حافظه‌ی دستگاه، می‌توان از ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی ابری Dropbox این دستگاه هم استفاده کرد. بااین‌وجود فکر می‌کنیم دیگر نگرانی زیادی در مورد ظرفیت این تبلت ویندوزی وجود ندارد.

شارژدهی

بدون هیچ تردیدی باید شارژدهی دل ونیو ۱۰ پرو را جزو نقاط قوت آن برشمرد.

یکی از مهم‌ترین استفاده‌ی کاربران با تبلت‌های ویندوزی، وب گردی است. ازاین‌رو بهتر است عملکرد باتری تبلت دل ونیو ۱۰ پرو را در این شرایط مورد بررسی قرار دهیم. باتری لیتیوم یونی ۳۲ وات‌ساعتی این تبلت می‌تواند با روشنایی ۱۵۰ نیتس، حدود نه ساعت و نیم در حالت مرورگری وب شارژ نگه دارد. برای درک بهتر از شارژدهی عالی این تبلت دل می‌توان گفت که این میزان شارژدهی از استاندارد شارژدهی این دسته تبلت‌ها که حدود ۸ ساعت است هم بیشتر است. بنابراین بدون هیچ تردیدی باید شارژدهی دل ونیو ۱۰ پرو را جزو نقاط قوت آن برشمرد.

دوربین

ونیو ۱۰ پرو از دوربین‌های باکیفیتی بهره نمی‌برد. اما با اطمینان خاطر می‌گوییم که کاملا نسبت به این موضوع بی‌اعتنا باشید. چراکه دوربین اصلی، کاربرد بسیار کمی در تبلت دارد. دوربین دوم آن هم کاملا کار راه انداز است. اساسا تبلت‌ها، دستگاه‌هایی حرفه‌ای برای عکاسی و فیلم‌برداری نیستند. به همین خاطر کاربران در زمان خرید یک تبلت، معمولا توجه زیادی به کیفیت دوربین آن نمی‌کنند.

۰۴ - تبلت ویندوزی دل ونیو 10 پرو

وجود دوربین در این دستگاه‌ها صرفا به خاطر برطرف کردن نیازهای ضروری مانند مکالمه‌ی ویدئویی، اسکن کردن QR کدها و عکاسی تفننی است. حال به دلیل شباهت زیاد ذاتی تبلت‌های هیبریدی به لپ‌تاپ‌ها، دوربین این تبلت‌ها اهمیت کمتری نسبت به تبلت‌های ساده دارد. دوربین اصلی ونیو ۱۰ پرو را یک حسگر ۵ مگاپیکسلی تشکیل می‌دهد که می‌تواند عکس‌های نسبتا خوبی در شرایط نوری مناسب بگیرد. اما دوربین دوم ۱.۲ مگاپیکسلی آن کمی در نشان دادن جزئیات مشکل دارد.

جمع‌بندی

ونیو ۱۰ پرو یک تبلت ویندوزی مقرون‌به‌صرفه است. مهم‌ترین مزیت این تبلت نسبت به تبلت‌های ۱۰ اینچی هم‌رده‌ی خود مربوط به شارژدهی خوب و نمایشگر با روشنایی زیاد آن است. همچنین این تبلت برخلاف برچسب قیمتی ارزانش، از کیفیت ساخت قابل قبولی برخوردار است. ولی باید انتظارات خود در مورد عملکرد سخت‌افزاری این محصول را تعدیل کنید. چرا که ونیو ۱۰ پرو از سخت‌افزار قدرتمندی برخوردار نیست.

Pros

  • ارزشمند نسبت به قیمت
  • روشنایی و کیفیت خوب نمایشگر
  • کیفیت ساخت خوب
  • شارژدهی مناسب
  • امکان اتصال کیبورد به تبلت

Cons

  • وزن نسبتا زیاد
  • عملکرد ضعیف در اجرای برنامه‌های سنگین

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar سام

    کلا ویندوز همش کندی و لگ و باطری و داغی و…

    تبلت فقط iOS خوبه و همه نیازهاتو برطرف میکنه ویندوز کلا دورانش به سر امده.

    1. Avatar Wire

      زمانی که تجربه یک تبلت ویندوزی یا تبلت هیبریدی رو نداشتید در این مورد نظر ندید، سیستم عامل موبایلی ای او اس رو میشه با ایفون تجربه کرد نیاز نیست توی تبلت خودمونو محدود کنیم، کار با تبلت ویندوزی یک سطح بالا تر از تبلت های دیگه هست مخصوصا با پورت ها و امکانات ویندوز، شما برای علاوه بر کار های عادی مثل وبگردی و تماشای ویدیو و بازی می تونید با وصل کردن موس به دنیای دسکتاپ وارد بشید یک تبلت ویندوزی خوب کاملا نیاز به دسکتاپ رو برطرف می کنه در حالی که یک تبلت با سیستم عامل موبایل نهایتا میتونه برای بازی و دیدن فیلم مورد استفاده قرار بگیره.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه