کونامی از حضور کوجیما در مراسم Game Awards جلوگیری کرد

۱ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

در نخستین ساعات صبح دیروز، مراسم Game Awards، طبق برنامه‌ای که از قبل تعیین شده بود، برگزار شد. برای آن دسته از خواننده‌هایی که با این مراسم و سازوکارش آشنایی ندارند، Game Awards چیزی شبیه به مراسم اسکار، البته با محوریت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی است که در جریان آن بهترین و برترین محصولات سال از نگاه کارشناسان انتخاب و جوایزی به سازنده‌های‌شان اهدا می‌شود. در جریان مراسم دیروز بهترین‌های سال ۲۰۱۵، از جمله بهترین بازی سال انتخاب شدند. اما این مراسم یک غایب بزرگ داشت. غایبی که به‌تنهایی سهم بزرگی در صنعت مدرن ساخت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی ایفا کرده است. روز گذشته، «هیدئو کوجیما»، خالق مجموعه بازی‌های تحسین شده‌ی «متال‌گیر» و «متال‌گیر سالید»، غایب بزرگ مراسم Game Awards امسال بود.

«هیدئو کوجیما»، خالق مجموعه بازی‌های تحسین شده‌ی «متال‌گیر» و «متال‌گیر سالید»، غایب بزرگ مراسم Game Awards امسال بود.

مراسم معرفی بهترین‌های هر سال به مدت ۱۰ سال (از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲) با نام VGA و با حمایت شبکه‌ی تلویزیونی اسپایک برگزار می‌شد. در سال ۲۰۱۳ این مراسم که VGX نام گرفته بود به شکل دیگری اجرا شد. گونه‌ی جدید اجرای مراسم اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت؛ به‌همین خاطر هم از سال ۲۰۱۴، «جف کلی» از فعالان مطبوعاتی حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی امور را در دست گرفت تا این مراسم با عنوانی که امروزه می‌شناسیم، یعنی Game Awards برگزار شود. مراسم Game Awards در مقایسه با مراسم‌هایی که پیش از این برگزار شده‌اند تغییرات کلانی به‌خود دیده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان توجه بیش‌تر به بازی‌های مستقل و معرفی تعداد زیادی از بازی‌های این سبک در طول اجرای مراسم اشاره کرد.

کوجیما - متال‌گیر سالید

صحنه‌ای از قسمت پنجم از مجموعه بازی‌های متال‌گیر سالید

در تمام مراسم‌هایی که طی ۱۳ سال گذشته برگزار شده است، تعداد زیادی از بزرگان فعال در حوزه‌ی ساخت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی شرکت داشته‌اند. یکی از این چهره‌های شناخته شده هم هیدئو کوجیما است که با ساخت مجموعه بازی‌های متال‌گیرسالید حسابی در میان بازی‌کننده‌ها به محبوبیت دست پیدا کرده. کوجیما حتی در سال‌هایی که هیچ عنوانی عرضه نکرده بود، پای ثابت مراسم Game Awards بود؛ چه برسد به امسال که پنجمین قسمت از مجموعه بازی‌های «متال‌گیر سالید» با عنوان «درد فانتوم» در اختیار بازی‌کننده‌های کنسول‌های پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان در کنار رایانه‌های شخصی قرار گرفته است. با این اوصاف همه منتظر بودند تا کوجیما در جریان مراسم امسال شرکت کند و جوایزی که درد فانتوم در بخش‌های مختلف می‌برد را شخصا دریافت کند.

کوجیما حتی در سال‌هایی که هیچ عنوانی عرضه نکرده بود، پای ثابت مراسم Game Awards بود.

اما در اتفاقی خیلی عجیب و نادر مراسم امسال کارش را آغاز کرد، اما از هیدئو کوجیما خبری نبود. این موضوع زمانی بیش‌تر به چشم آمد که درد فانتوم جایزه‌ی بهترین بازی ژانر اکشن ماجرایی را برد، اما به‌جای کوجیما، «کیفر ساترلند»، صداپیشه‌ی شخصیت «بیگ باس» روی سن آمد و جایزه را دریافت کرد. بعد از این ماجرا بود که جف کلی، مجری مراسم روی سن آمد و از عدم حضور کوجیما در مراسم امسال خبر داد. به گفته‌ی کلی دلیل عدم حضور خالق متال‌گیر سالید در Game Awards امسال، تماس یکی از وکلای شرکت «کونامی» با کوجیما بوده که او را از شرکت در این مراسم منع کرده است. به بیان دیگر کوجیما تا ساعاتی پیش از برگزاری مراسم قصد داشته از ژاپن به آمریکا سفر و در Game Awards امسال شرکت کند؛ اما کونامی مانع از این اتفاق شده است. به‌محض این‌که جف کلی خبر عدم حضور کوجیما در Game Awards امسال را داد، مهمانانی که به مراسم دعوت شده بودند با سروصدا کردن نسبت به این اقدام کونامی اعتراض کردند. حتی «کلیفی بی»، یکی از طراحان شناخته‌ شده‌ی بازی که ساخت قسمت اول از مجموعه بازی‌های «چرخ‌های جنگ» (Gears of War) را هم در کارنامه دارد، در قالب پیامی در توویترش نوشت که خود او سروصدای اعتراضی نسبت به سیاست کونامی را آغاز کرده است.

کوجیما - لحظه‌ای که ساترلند به‌جای کوجیما جایزه‌ی بهترین بازی اکشن ماجرایی را گرفت.

لحظه‌ای که ساترلند به‌جای کوجیما جایزه‌ی بهترین بازی اکشن ماجرایی را گرفت.

متال‌گیر سالید

احتمالا پیش‌تر درباره‌ی ماجراهای کش‌دار کونامی و کوجیما چیزهایی شنیده‌اید. سال گذشته و در اواخر اسفند ماه خبر رسید که استودیوی بازی‌سازی «کوجیما پروداکشنز»، سازنده‌ی مجموعه بازی‌های متال‌گیرسالید، در پی درگیری‌های گسترده‌ی هیدئو کوجیما با مدیران ارشد شرکت کونامی، صاحب امتیاز و ناشر بازی‌های این استودیوی تعطیل شده است. انتشار این خبر تایید کرد که میانه‌ی سازنده‌ها و ناشر قسمت پنجم از مجموعه بازی‌های متال‌گیر سالید حسابی به‌هم خورده. اوایل امسال بود که پروژه‌ی مشترک کوجیما و «گیرمو دل‌تورو» که قرار بود با هم قسمت جدید مجموعه بازی‌های «سایلنت هیل» را بسازند، لغو شد. ناشر این بازی هم شرکت کونامی بود. بعد از آن تعداد زیادی از کارمندان استودیوی بازی‌سازی کوجیما پروداکشنز اخراج شدند. تصویر روی جلد درد فانتوم تغییر کرد و چندین و چند اتفاق دیگر افتاد که همگی از رابطه‌ی بد کوجیما و کونامی خبر می‌دادند. در نهایت هم شعبه‌ی لس‌آنجلس استودیوی بازی‌سازی کوجیما پروداکشنز بسته شد. در حال حاضر کوجیما دیگر با کونامی هم‌کاری نمی‌کند و همین یکی دو ماه پیش با تمام هم‌کاران‌اش خداحافظی کرده. اما کونامی هم‌چنان اصرار دارد بگوید که کوجیما کارمند این مجموعه است و عدم حضورش هم ربطی به قطع همکاری ندارد؛ بلکه کوجیما به تعطیلات طولانی مدت رفته است!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد

    konami با این کاراش داره قبره خودشو میکنه من تعجب میکنم کنار گذشتن Silent hill که قرار بود با همکاری بزرگترین بازی سازو یکی از بهترین کارگردانا و با بازیگری Norman Reedus ساخته بشه به عقل کدوم مدیر تولید رسیده مخصوصت بعد از موفقییتش تو PT همین تصمیمایه احمقانه باعث شد که MGS V نصف اون چیزی که میتونست بشه ام نشد Konami مثل Capcom به آخر خط رسید همینم میشه پایان بازی سازی ژاپنی.( البته square enix هنوز کارهای خوبی داره ولی تا کی خدا داند)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه