گوشی‌های پرچم‌دارِ سال ۲۰۱۷ چگونه خواهند بود؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

سال ۲۰۱۶ به‌هیچ‌عنوان از نظر پیشرفت تکنولوژی، سال خوبی نبود؛ اما از لحاظ کلی نمی‌توان فقط به نکات منفی اشاره کرد. به عنوان مثال سامسونگ طرح‌های جدیدی ارائه داد، ال‌جی موبایل ماژولار عرضه کرد (و شکست خورد)، لنوو توانست به بازار برگردد و درنهایت گوگل به عرصه‌ی سخت‌افزار وارد شد. درنهایت می‌توان سال ۲۰۱۶ را در چند کلمه خلاصه کرد: پردازنده‌های سریع‌تر، واقعیت مجازی، امنیت با اسکن اثرانگشت، دوربین‌های بهتر و باتری‌هایی بزرگ‌تر. حالا در اولین ماه سال نوی میلادی می‌خواهیم ببینیم در سال جاری  منتظر چه چیز‌هایی در گوشی‌های هوشمند می‌توانیم باشیم؟

گوشی‌هایی بدون حاشیه

در این سال، انتظار داریم که تولید‌کننده‌های اصلی تا حد ممکن حاشیه‌‌ی گوشی‌های خود را به حداقل برسانند. حاشیه‌ی کمتر به معنای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است بدون آن‌که اندازه‌ی تمام گوشی بزرگ‌تر شود. علاوه بر این، چنین ظاهری جذاب‌تر است. یکی از دلایل اصلی فروش زیاد گوشی «شیائومی می میکس» (Xiaomi Mi Mix) به دلیل همین ظاهر جذاب بود، فارغ از ویژگی‌های سخت‌افزاری که ارائه داد.

Xiaomi-Mi-Mix-2017

گرچه، سوال اصلی این است که سازندگان چگونه می‌توانند گوشی‌هایی بدون حاشیه بسازند؟ البته یک روش پیروی از شیائومی است: یک صفحه تخت معمولی که فضای غالبی از گوشی را اشغال کند به همراه ترفندی که دوربین و اسپیکر را مخفی کنند. راه دیگر، خمیده کردن صفحه‌ی نمایش است، کاری که در سال ۲۰۱۷ بیشتر از قبل رخ خواهد داد. به‌طور مثال، «گلکسی اس ۷ اج» (galaxy S7 edge) گونه‌ای ساخته‌شده که گویا بدون حاشیه است، اما در حقیقت با خمیده کردن لبه، چنین توهمی به وجود می‌آید. درهرصورت، در سال آینده صفحه‌های ‌نمایش‌ بزرگ‌تری خواهیم دید، بدون آن‌که گوشی‌ها بزرگ‌تر شوند.

اژدها به صعود خود ادامه می‌دهد

«اسنپدراگون ۸۳۵» (Snapdragon835)؛ این نامی است که در سال آینده به‌وفور خواهید شنید. جدیدترین چیپ‌ست شرکت کوالکام پردازنده‌ی اصلی پرچم‌داران سال آینده خواهد بود. استفاده از فناوری ۱۰ نانومتری برای تولید پردازنده‌ها به معنای قدرت بیشتر و مصرف انرژی کمتر است. طبق شایعات، سامسونگ در حال آزمایش پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری خود به نام «اگزینوس ۸۸۹۵» (۸۸۹۵ Exynos) است. ممکن است از این پردازنده در گوشی‌های «گلکسی اس ۸» (Galaxy S8) یا «گلکسی نوت ۸» (Galaxy Note 8) استفاده بشود؛ اما مانند امسال، اکثر گوشی‌ها از پردازنده‌ی شرکت کوالکام استفاده خواهند کرد. درهرصورت، به دلیل استفاده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ از فناوری سامسونگ، استفاده‌ی شرکت سامسونگ از چیپست ساخت خودش، صرفه‌ی مالی چندانی نخواهد داشت.
snapdragon-835

بعد از رونمایی موبایل «وان پلاس ۳» (One Plus 3) با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم، این مقدار رم در دنیای اندروید عادی خواهد شد. گرچه سامسونگ و ال‌جی با ارائه‌ی «نوت ۷» (Note 7) و «وی ۲۰» (V20) در سال جاری با این جریان همراه نشدند، ولی به‌احتمال‌زیاد این دو شرکت سال آینده همراه با شرکت‌های Asus، ZTE،Vivo  و شیائومی از این مقدار حافظه رم استفاده خواهند کرد. احتمالا سال آینده دو مشخصه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ و ۶ گیگابایت حافظه رم را به‌مراتب خواهید شنید.

انگشت‌ها یا چشم‌ها؟

سامسونگ سال گذشته در گوشی گلکسی نوت ۷ از فناوری اسکن چشم، استفاده کرد. البته قبل از آن که خریداران از آن استفاده کنند این موبایل از بازار جمع‌آوری شد. اسکن اثرانگشت هم برای اولین بار توسط اپل در یک محصول فراگیر استفاده شد و در طی دو سال اخیر بسیاری از محصولات اندروید از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند. این روند ادامه خواهد داشت و سال آینده اسکن اثرانگشت درگوشی‌های رده‌پایین هم مشاهده خواهد شد.

sensors-2017

البته به‌احتمال‌زیاد کمپانی‌ها برای پرچم‌داران خود در سال آینده، برای متفاوت بودن، از اسکنر چشم استفاده خواهند کرد. طبق گزارش‌ها گلکسی اس ۸ و گوشی پرچم‌دار ال‌جی چنین قابلیتی خواهند داشت. در کنار این قابلیت‌ها، شرکت‌های سازنده‌ی موبایل در حال اجرای سرویس پرداخت موبایلی خود هستند. از سامسونگ گرفته تا ال‌جی، هواوی و شیائومی.

لنز بیشتر، زندگی بهتر

بازگشت لنز‌های دوگانه. خیلی جالب است که اولین بار «اچ‌تی‌سی وان ام ۸» (HTC One M8) از چنین لنز‌هایی استفاده کرد، اما به دلیل کیفیت پایین و زمان‌بندی نامناسب در ارائه، شکست خورد. این گرایش، امسال باعرضه‌ی ال‌جی «جی ۵» (G5) دوباره برگشت. البته ال‌جی در طراحی ماژولار شکست خورد، ولی باید گفت کیفیت دوربین این گوشی واقعا عالی بود. ال‌جی با استفاده از لنزهای دوگانه‌ی خود، بیشتر بر گرفتن عکس‌های زاویه باز تمرکز کرده بود.

Dual-Camera-2017

هواوی و شیائومی هم از این جریان پیروی کردند. هواوی از دو لنز ۱۲ مگاپیکسل استفاده کرد که یکی از لنز‌ها برای دریافت جزئیات تک‌فام استفاده می‌شود. البته به‌جای تمرکز بر زاویه باز مانند ال‌جی، تمرکز هواوی برای گرفتن عکس‌هایی با رنگ‌های بهتر و تصاویر شفاف‌تر است. همان‌طور که توضیح داده شد، لنز‌‌های دوگانه درگوشی‌های مختلف کاربرد‌های متنوعی دارد؛ اما هر هدفی که داشته باشند، در سال ۲۰۱۷ شاهد لنز‌های دوگانه‌ی بیشتری خواهیم بود. احتمالا گوشی‌های جدید مانند اپل و هواوی از نرم‌افزاری برای ایجاد افکت عمق میدان پایین استفاده می‌کنند؛ اما درهرصورت استفاده از لنز‌های دوگانه، تاثیر شگرفی در کیفیت عکس دارد.

واقعیت مجازی بیش‌ازپیش واقعی خواهد شد

هم‌اکنون گوگل و سامسونگ هر دو وسیله‌هایی برای استفاده از واقعیت‌ مجازی ارائه داده‌اند. واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۷ بیشتر از قبل خبرساز خواهد شد. به دلیل استفاده پلی‌استیشن از این سیستم، بازی‌سازهای بزرگ به سمت این تکنولوژی خواهند رفت. واقعیت مجازی در زمینه‌ی آموزشی هم بسیار مثمر ثمر ظاهرشده است. هم‌اکنون کتاب‌های درسی در این زمینه وجود دارد که خواننده می‌تواند با آن کتاب تعامل هم داشته باشد.

VR-2017

در این زمینه تنها مساله‌ی موردبحث کیفیت صفحه‌نمایش است. در حال حاضر بیشتر موبایل‌هایی که از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کنند فقط صفحه‌نمایشی باکیفیت ۲K دارند. به‌احتمال‌زیاد در سال آینده، گوشی‌ها با همین کیفیت عرضه خواهند شد. البته طبق شایعات مطرح‌شده امکان دارد گلکسی اس ۸ از صفحه‌نمایشی باکیفیت ۴K استفاده کند؛ اما بیشتر پرچم‌داران به دلیل مصرف انرژی کمتر، چنین ویژگی را اضافه نخواهند کرد. به دلیل این‌که به‌غیراز واقعیت مجازی، استفاده از نمایشگر ۴k در یک صفحه حدودا ۵ اینچی اصلا منطقی نیست. البته شاید شرکت‌ها موبایل‌هایی با صفحات نمایش ۴K عرضه کنند ولی برای کاهش مصرف انرژی، تنظیمات به‌طور خودکار بر ۲K تنظیم‌شده باشد. احتمالی که چندان بعید نیست.

امپراتوری USB-C و خداحافظی با جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری

هم‌اکنون «لنوو» (Lenovo) و اپل با جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری خداحافظی کرده‌اند و متاسفانه در سال ۲۰۱۷ شرکت‌های دیگر هم‌، چنین کاری خواهند کرد. گرایش جدید نسبت به پورت منعطف USB-C است، آن‌قدر منعطف که می‌تواند جایگزین جک هدفون شود.

Pixel-2017

بر اساس آخرین شایعات، سامسونگ هم در موبایل گلکسی اس ۸، جک هدفون را حذف خواهد کرد. گرچه باید منتظر بمانیم با فدا کردن این ویژگی از گوشی‌ها قرار است چه چیزی به آن افزوده شود.

سخت‌تر، بهتر، سریع‌تر، قوی‌تر

۲۰۱۷ سال هیجان‌انگیزی خواهد بود. امسال گوشه‌ای از طراحی موبایل‌های جدید را دیدیم، محصولاتی که بیش‌ازپیش دارای نمایشگر بزرگ‌تری بودند. موبایل‌ها سریع‌تر خواهند شد و دوربین‌های موبایل کم‌وبیش جای دوربین‌های حرفه‌ای را خواهند گرفت. حتی امکان دارد اولین گوشی منعطف را در سال آینده ببینیم؛ اما در کنار همه این پیشرفت‌ها، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نقش بسیار مهم‌تری ایفا خواهند کرد. گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی بسیار چشمگیر خواهند بود اما اگر شرکت‌های سازنده به‌روزرسانی‌هایی، به‌خصوص برای ویژگی‌های جدید در گوشی‌های خود منتشر نکنند، چندان مورداستفاده قرار نخواهند گرفت.

‌‌

منبع: Android Authority

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar مسعود

    بسیار جالب بود فقط به اشتباه همه فکر میکنن اولین حسگر اثر انگشت را اپل استفاده کرده که اینجا هم بهش اشاره شد در حالی که قبل از اون موتورولا در Atrix 4g از حسگر اثر انگشت استفاده کرده بود

  2. Avatar حميد

    آقا ماکروسافت یک سال و نیم پیش روی لومیا ۹۵۰ از اسکن چشم استفاده کرده، چرا میگید سامسونگ؟!

  3. Avatar قاسم

    من دوست دارم یک گوشی نوکیا با قابلیت های سری نوت سامسونگ ببینم
    اگر همچین چیزی بیاد احتمال خیلی زیاد میخرمش
    چون سامسونگ که اصلا محصول باکیفیت تولید نمیکنه

  4. Avatar Arash

    ببخشید این جمله که سامسونگ برای اولین بار از اسکن چشم استفاده کرده کاملا غلطه
    این فناوری در سال ۲۰۱۵ توسط مایکروسافت معرفی شد با نام ویندوز هلو و سامسونگ هم مطابق معمول کپی کرد

  5. Avatar Next is Now

    ۲۰۱۷ سال سامسونگ خواهد بود

  6. Avatar احسان

    ولی همچنان مشکل باتری باقی می مونه، بدون شک هر چی گوشی قوی تر میشه، کیفیت باتری هم به موازاتش باید قوی تر بشه ولی تا الان که ما چیز زیادی ندیدیم. الان مشکل همه شرکت ها به دور از چیپست و دوربین و صفحه نمایش، فقط و فقط باتری هست، چون میدونن که یه لغزش کوچیک باعث از دست دادن طرفدار ها و خسارت های وحشتناک زیاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه