تا چند روز دیگر اولین هایپر لوپ دنیا ساخته می‌شود

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

هزار دانشجو از سراسر دنیا در مسابقه‌ی طراحی بهترین هایپر لوپ (Hyperloop pod) شرکت می‌کنند.

ایلان ماسک، مدیر شرکت SpaceX روز سه‌شنبه اعلام کرد که مسابقه‌ی طراحی بهترین هایپر لوپ در اوایل بهمن‌ماه به مدت دو روز در دانشگاه A&M تگزاس برگزار خواهد شد. ماسک اسپانسر مالی این مسابقه است.

در این مسابقه تیم‌هایی متشکل از ۱۰۰۰ دانشجو از بیش از ۱۰۰ دانشگاه در ۲۰ کشور دنیا و سه دبیرستان حضور دارند. آن‌ها قرار است بهترین پروتوتایپ (نمونه‌ی اولیه) از یک هایپر لوپ را بسازند؛ یک تیوب بدون انقطاع که سرعت حرکت درون آن ۷۶۰ مایل در ساعت باشد.

ایلان ماسک اسپانسر مالی این مسابقه است.

هایپرلوپ یک سیستم حمل و نقل سریع است که ایده‌اش توسط ایلان ماسک پایه‌گذاری شده. شیوه‌ی کارش هم به این صورت است که یک سری کپسول داخل لوله‌هایی که تحت شرایط خلا هستند، قرار می‌گیرند و در نتیجه چون هیچ اصطلاکی وجود ندارد، این کپسول‌ها با سرعت بسیار بالایی داخل تونل استوایی حرکت خواهند کرد.

تیم برنده این شانس را دارد که پروتوتایپ خودش را در «اولین مسیر آزمایشی هایپرلوپ» که شرکت SpaceX ساخته، تست کند. ایلان ماسک که از طرفی در حال تمرکز روی پروژه‌ی استقرار انسان روی سطح مریخ است، اولین‌بار ایده‌ی هایپرلوپ را در سال ۲۰۱۳ مطرح کرده و روی آن سرمایه‌گذاری کرد، گفت که مسیر آزمایشی اختصاصی خودش برای تست این سیستم حمل و نقل را می‌سازد. این مسیر درست در مجاورت ساختمان اصلی شرکت SpaceX در هاثورن (Hawthorne) کالیفرنیا ساخته شده است.

شرکت SpaceX تعداد ۱۲۴ تیم مهندسی دانشجویی را برای حضور در این رقابت انتخاب کرده که هرکدام‌شان اسمی برای خود انتخاب کرده‌اند؛ اکثرا اسم‌های جالبی هم هستند:

تیم دانشگاه تکنولوژی Lodz لهستان اسم خودشان را Hyperlodz گذاشته، تیم دانشگاه استنفورد Pod People نام دارد و دانشگاه ویسکانسین اسن تیم‌اش را Badgerloop گذاشته است.

hyperloop-spacex-elon-musk-wow-wow-wow

مسابقه طی دو روز ۹ و ۱۰ بهمن‌ماه در کالج دانشگاه تگزاس برگزار می‌شود و سخنران‌اش «آنتونی فاکس» (Anthony Foxx)، وزیر حمل و نقل آمریکا است. بازدید از جریان این رقابت برای عموم آزاد است.

در این مسابقه تیم‌هایی متشکل از ۱۰۰۰ دانشجو از بیش از ۱۰۰ دانشگاه در ۲۰ کشور دنیا و سه دبیرستان حضور دارند.

پروتوتایپ‌های ارایه شده توسط کارشناسانی از دانشگاه A&M تگزاس، SpaceX و تسلا در روزهای جمعه و شنبه داوری می‌شوند. ساعت ۴:۱۵ دقیقه به وقت محلی، برنده‌ی مسابقه اعلام خواهد شد.

هیچ کدام از دو شرکت استارتاپ Hyperloop Transport Technologies با نام اختصاری HTT  و Hyperloop Technologies Inc. با اسم اختصاری HTI در این رقابت شرکت نمی‌کنند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که امیدوارند بتوانند اولین پروتوتایپ هایپرلوپ را در سال ۲۰۱۶ آزمایش کنند. شرکت HTI با هدف تست سیستم حمل و نقل فوق‌سریع، زمینی در شمال لاس وگاس خریده و حالا در مراحل پایانی ساخت مسیر سه کلومتری آزمایشی در محل Quay Valley (بین سانفراسیسکو و لس آنجلس) است.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. ابوذر

    مرسی بابت مطلب ولی یک مشکلی هست
    مگر نمیگید که مسیر هایپرلپس در خلع هست؟؟
    این طرح رو ببینید!!!!
    جلو دستگاه ورودی هما است و زیرش بالشتک هوا!!!!
    هوا!!! خلع!!!
    چی شد اخر؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه