در کنفرانس امروز فیسبوک چه خواهد گذشت؟

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان فیسبوک (annual developer conference) که F8 نامیده می‌شود امروز با سخنرانی مدیر‌عامل این شرکت، مارک زاکربرگ افتتاح خواهد شد.

فیسبوک تا این لحظه اطلاعات چندانی از آنچه حاضران در این کنفرانس خواهند شنید بروز نداده است اما می‌دانیم در این کنفرانس ربات‌ها و هوش‌مصنوعی در مرکز گفتگوها خواهند بود. انتظار می‌رود در این کنفرانس درباره هدست واقعیت مجازی Oculus، هوش مصنوعی ( A.I.) و سرویس‌های ویدیویی فیسبوک اطلاعات جدیدی منتشر شود. این نکته که شرکای‌ تجاری توسعه‌دهنده فیسبوک چطور می‌توانند از این سرویس‌ها منتفع شوند هم از مسائل پراهمیت این واقعه خواهد بود.

در ادامه درباره آنچه ممکن است در کنفرانس F8 مطرح شود بیشتر خواهیم گفت.

‌‌

ربات‌های مسنجر

یکی از نقاط تمرکز اصلی F8 امسال بر روی اپلیکیشن مسنجر (Messenger) خواهد بود. یک سال از معرفی پلتفرم مسنجر می‌گذرد. این پلتفرم به شرکت‌های متفرقه امکان داد اپلیکیشن‌های خود را وارد مسنجر کنند و ظاهرا فیس بوک امسال هم می‌خواهد توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان بیشتری را وارد این پلتفرم کند، اما این بار ربات‌ها حرف اصلی را خواهند زد. ظاهرا فیسبوک قصد دارد چت‌بات‌ها را وارد مسنجر کند. ورود این ربات‌ها به برنامه‌نویسان و کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا خدماتشان را از طریق مسنجر ارائه کنند.

ابزارهای نرم‌افزاری جدید به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد ربات‌های مختص مسنجر را می‌دهد. این ربات‌ها به کاربران مسنجر فرصت استفاده از سرویس‌هایی را می‌دهند که معمولا برای استفاده از آنها نیاز به استفاده از اپلیکیشن‌هایی جداگانه بود. حال با استفاده از این ربات ها کاربران ۹۰۰ میلیونی مسنجر می‌توانند از درون مسنجر به این اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنند، برای مثال از درون مسنجر برای سفرشان بلیت رزرو کنند یا برای شام جایی در یک رستوران پیدا کنند.

شرکت فیسبوک مدت‌ها است با برخی از شرکایش در حال همکاری برای در دسترس قرار دادن کیت‌های نرم‌افزار مربوط به چت (Chat SDK) است. از طریق این نرم‌افزارها کاربران مسنجر می‌توانند معاملات و ارتباطات تجاری خود را هم مدیریت کنند. تولید‌کنندگان محتوا هم می‌توانند از طریق مسنجر مقالات و نوشته‌های خود را تبلیغ کنند.

‌‌

پخش آنلاین

دیگر بر کسی پوشیده نیست که فیسبوک در حوزه سرویس‌های ویدیویی سرمایه‌گذاری سنگینی کرده است و پخش برنامه‌های زنده به صورت آنلاین روز به روز برای این شرکت مهم‌تر شده است. این شرکت هفته گذشته مجموعه ای از قابلیت‌های جدید برای پخش زنده را معرفی کرد که شامل امکاناتی برای پخش‌آنلاین ویدیو برای چندین گروه و قابلیت تعامل میان آنها می‌شد. البته با توجه به تازه بودن این پلتفرم باید دید فیسبوک چگونه می‌تواند توسعه‌دهندگان را برای کار روی آن متقاعد کند.

face1

‌‌

هوش‌مصنوعی و دستیار‌ شخصی هوشمند

فیسبوک به شکل مداوم سرمایه‌گذاری خود روی هوش‌مصنوعی را افزایش داده است و به نظر می‌رسد ثمره برخی از این تلاش‌ها در شبکه‌ اجتماعی فیسبوک نمایش داده شود. برای مثال می‌توان به ابزاری اشاره کرد که عکس‌ها را برای نابینایان توصیف می‌کند یا به M دستیار شخصی و هوشمند کاربر در مسنجر اشاره کرد.

M در روزهای آغازین کار خود است و هنوز همان‌قدر که بر الگوریتم‌ها متکی است به کمک‌های انسانی هم نیاز دارد. بنابراین به نظر نمی‌رسد فیسبوک برنامه توسعه‌ای خاصی را برای M در F8 امسال در نظر داشته باشد. با این حال احتمالا این شرکت چشم انداز خود درباره M، هوش‌مصنوعی و سایر تحقیقات جدیدش در این حوزه را بیشتر توضیح خواهد داد.

‌‌

از Oculus چه خبر؟

گرچه انتظار داریم بازی‌های تولید شده برای پلتفرم واقعیت مجازی Oculus در نمایشگاه E3 معرفی شود نه در کنفرانس F8 اما احتمالا فیسبوک از فرصت این کنفرانس برای پیدا کردن توسعه‌دهندگانی که روی Oculus کار کنند استفاده خواهد کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم ویدیوهای ۳۶۰ درجه که فیسبوک سال پیش معرفی‌شان کرد یکی از مواردی خواهند بود که این شرکت قصد دارد توسعه‌دهندگان را برای کار بیشتر روی آن راضی کند.

در نهایت زاکربرگ هر چه در آستین داشته باشد و در کنفرانس امسال رو کند، نشان‌دهنده چشم انداز کلی فیسبوک در جهان دیجیتال است. راه‌هایی که فیسبوک برای تعاملات ما در نظر گرفته، از ربات‌های هوشمند مسنجر گرفته تا تجربه ارتباط با یک دوست از طریق واقعیت مجازی. به نظر می‌رسد فیسبوک به شدت سبک زندگی افراد را هدف قرار داده و قصد دارد ما بسیاری از امور روزمره‌مان را از طریق برنامه‌های این شرکت انجام دهیم. گرچه هنوز مشخص نیست چشم انداز فیسبوک چه اندازه درست انتخاب شده باشد. روشن نیست که زاکربرگ می‌تواند توسعه‌دهندگان را راضی کند در این چشم انداز و راه جدید به او بپیوندند یا نه؟

‌‌

منبع: Mashable

 کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه