نقد و بررسی اپلیکیشن Microsoft Pix؛ زحمت کمتر، عکس بهتر!

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
اپلیکیشن مایکروسافت پیکس - Microsoft Pix

چه چیزی یک عکس خوب را می‌سازد؟ رنگ؟ ترکیب‌بندی؟ اگر این سؤال را از مایکروسافت بپرسید احتمالا خواهند گفت پیکسل‌ها! این رویکردی است که در اپلیکیشن دوربین جدید آن‌ها برای آیفون با نام «مایکروسافت پیکس» (Microsoft Pix) به‌وضوح دیده می‌شود. این اپلیکیشن عکاسی با هر بار فشردن شاتر ۱۰ فریم عکس گرفته و سپس در بین تمام آن‌ها به دنبال بهترین پیکسل‌ها می‌گردد تا در نهایت بهترین عکس ممکن را تولید کند. اپلیکیشن مایکروسافت پیکس که چند روزی از انتشار آن می‌گذرد، قصد دارد پردازش هوشمند، پیچیده ولی خودکار عکس را برای تمام آیفون‌ها از آیفون ۵s به بعد ممکن کند. این اپلیکیشن که قدرت خود را از هوش مصنوعی تولیدشده در لابراتوارهای تحقیقاتی مایکروسافت می‌گیرد، از این تکنولوژی نه‌تنها برای تشخیص عناصر مختلف عکس به‌منظور تولید بهترین عکس استفاده می‌کند، بلکه می‌تواند بدون نیاز به آخرین سخت‌افزار دوربین آیفون و قابلیت ۳D Touch تصاویر متحرک (سینماگراف) جالبی از لحظه‌ی عکاسی تولید و پخش کند. با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی اپلیکیشن مایکروسافت پیکس همراه باشید.

عکاسی با اپلیکیشن مایکروسافت پیکس

این اپلیکیشن رایگان جایگزین اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض نیست. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید آیا دوست دارید از آن استفاده کنید یا نه. در رابط کاربری نسبتا ساده‌ی اپلیکیشن مایکروسافت پیکس گزینه‌ای برای تغییر حالت بین دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به همراه یک دکمه‌ی شاتر بزرگ دیده می‌شود. کافی است دکمه‌ی شاتر را بزنید تا یک عکس بگیرید.

۰۱ - اپلیکیشن مایکروسافت پیکس - Microsoft Pix

البته موضوع به همین سادگی نیست. اپلیکیشن مایکروسافت پیکس برای این طراحی شده تا لحظاتی را که شما از دست داده‌اید ثبت کند. به‌محض این اپلیکیشن را باز می‌کنید دوربین آیفون شروع به عکاسی پیاپی سریع یا Burst در پس‌زمینه خواهد کرد. بر اساس آنچه مایکروسافت گفته دلیل این روش این است که اغلب افراد بهترین لحظه‌ی ممکن را به دلیل فاصله‌ی زمانی موجود بین لحظه‌ای که تصمیم به گرفتن عکس می‌گیرند تا زمانی که دکمه‌ی شاتر را در عمل می‌زنند، از دست خواهند داد. البته این اتفاق لزوما نمی‌افتد. بسیاری از عکاسان خوب حتی با وجود چنین تاخیر فرضی موفق می‌شوند لحظات صحیح را با دوربین آیفون ثبت کنند. ولی درهرحال قصد مایکروسافت را می‌توان درک کرد. ثبت کردن فریم‌هایی قبل و بعد از این‌که فرد عکس را می‌گیرد به اپلیکیشن مایکروسافت پیکس گزینه‌های بیشتری برای کار کردن می‌دهد.

۰۲ - اپلیکیشن مایکروسافت پیکس - Microsoft Pix

این اپلیکیشن همچنین فیلترهایی را برای بهبود عکس به آن اعمال می‌کند که مواردی نظیر کنتراست، غلظت رنگ، تراز سفیدی و سایه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای کاهش نویز تصویر در شرایط نور کم این اپلیکیشن پیکسل‌های بهتر را از فریم‌های دیگر جمع‌آوری می‌کند. در مقایسه با اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض آیفون، عکس‌هایی که با مایکروسافت پیکس ثبت می‌شوند تقریبا همیشه بهتر به نظر می‌رسند. عکس‌های مایکروسافت پیکس شفاف‌تر و روشن‌تر هستند و ترکیب کلی بهتری دارند؛ برای مثال چشم‌ها همیشه باز هستند و صحنه‌های پرتحرک جذاب‌تر ثبت می‌شوند. اپلیکیشن مایکروسافت پیکس عکس‌هایی را که از پشت نوردهی شده‌اند به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند ولی این کار را نسبت دیگر اپلیکیشن‌های بهبود عکس با نکته‌سنجی بیشتری انجام می‌دهد. این اپلیکیشن به‌جای این‌که تنها پیش‌زمینه را روشن کرده و جزئیات پس‌زمینه را از بین ببرد، می‌تواند در عین حفظ کنتراست کلی تصویر بخش پیش‌زمینه را بهبود دهد.

۰۳ - اپلیکیشن مایکروسافت پیکس - Microsoft Pix

به‌طورکلی می‌توان گفت به نظر می‌رسد الگوریتم اپلیکیشن مایکروسافت پیکس در عکس‌هایی که در نور کم گرفته می‌شوند شارپنس عکس را بالا می‌برد (گویی لایه‌ای از مه را از روی عکس برمی‌دارد) و در عکس‌هایی که در نور مناسب گرفته می‌شوند موجب زنده‌تر شدن رنگ‌ها می‌شود. همچنین با وجود این‌که ممکن است برخی عکس‌ها اندکی تیره‌تر یا پرکنتراست‌تر باشند، کاهش محسوسی در جزئیات آن‌ها دیده نمی‌شود. هرچند گاهی در شرایط نور کم، اپلیکیشن مایکروسافت پیکس می‌تواند نورهای گرم را به سردی متمایل کند و حتی ته‌مایه‌ای از رنگ آبی در عکس پدید آورد. این اشکال چندان آزاردهنده نیست ولی خیلی بهتر بود اگر مایکروسافت امکان تنظیم میزان قدرت اعمال الگوریتم را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

۰۴ - اپلیکیشن مایکروسافت پیکس - Microsoft Pix

مشکل دیگر این اپلیکیشن مدت‌زمانی است که برای پردازش هر عکس نیاز دارد. گاهی پردازش یک عکس ۳ یا ۴ ثانیه به طول می‌انجامد که البته ممکن است در نسخه‌های بعدی این مشکل برطرف شود. اشاره به این نکته هم ضروری است که مایکروسافت پیکس تمام عکس‌ها را به‌صورت خودکار پردازش و ویرایش نمی‌کند. هرازگاهی با عکسی برخورد می‌کنیم که دکمه‌ی مقایسه را ندارد و به نظر می‌رسد تقریبا برابر با عکسی باشد که اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض ثبت خواهد کرد. این اتفاق معمولا در عکاسی از صحنه‌هایی رخ می‌دهد که نور از حد کفایت فراتر بوده و حرکتی در آن وجود نداشته باشد.

امکان مقایسه

۰۵ - اپلیکیشن مایکروسافت پیکس - Microsoft Pix

پس از این‌که عکسی را می‌گیرید کادری با پیش‌نمایش کوچکی از عکس در کنار دکمه‌ی شاتر ظاهر می‌شود که می‌توانید با زدن آن عکس را بازبینی کنید. نتیجه‌ای که به نمایش درمی‌آید بهترین فریمی است که بر اساس الگوریتم پردازش تصویر اپلیکیشن مایکروسافت پیکس انتخاب و ویرایش شده. دکمه‌ی کم‌رنگی با متن Compare هم در بالای عکس دیده می‌شود که می‌توانید از آن برای مقایسه‌ی نتیجه با عکس اصلی که خودتان گرفته بودید استفاده کنید. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم در اغلب موارد عکس اصلی به‌خوبی نتیجه‌ی نهایی نیست. در بعضی موارد هم اپلیکیشن بیش از یک فریم منتخب را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید عکس را که بیشتر می‌پسندید انتخاب کنید. البته تمام این عکس‌ها در Camera Roll آیفون ذخیره می‌شوند.

ثبت تصاویر متحرک و هایپرلپس

به‌عنوان یک قابلیت اضافه، اپلیکیشن مایکروسافت پیکس همچنین در تمام عکس‌هایی که ثبت می‌کنید به دنبال حرکات جالب می‌گردد و می‌تواند به‌صورت خودکار تصاویر متحرک جذابی از آن‌ها خلق کند. تصاویر متحرک مایکروسافت پیکس اغلب ما را غافلگیر می‌کند چراکه حرکات جالبی را می‌یابد که از چشم ما دور مانده بوده. اگر به عکس‌های Live علاقه دارید می‌توانید این عکس‌ها را در قالب یک ویدیوی ۴ ثانیه‌ای ذخیره کرده و آن‌ها در هر سرویسی که از فیلم‌های استاندارد آیفون پشتیبانی می‌کند به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر آن را به یک فایل GIF تبدیل کنید.

چند تفاوت عمده بین تصاویر متحرک اپلیکیشن مایکروسافت پیکس و قابلیت Live Photos خود اپل وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت این است که تنها آیفون ۶s و آیفون ۶s Plus قادر به پشتیبانی از ثبت عکس با Live Photos اپل هستند. دلیل این موضوع این است که آیفون بیشتر پردازش‌های تصویر را در سطح سخت‌افزاری انجام می‌دهد. ولی اپلیکیشن مایکروسافت پیکس تمام فعالیت خود را در سطح نرم‌افزاری انجام می‌دهد و به همین دلیل می‌تواند قابلیت‌های خود را به آیفون‌های قدیمی‌تر هم گسترش دهد.

۰۶ - اپلیکیشن مایکروسافت پیکس - Microsoft Pix

قابلیت Live Photos اپل در اصل تنها چندین فریم قبل و بعد از لحظه‌ی عکاسی را ثبت کرده و کل آن‌ها را به یک ویدیو تبدیل می‌کند. در مقابل اپلیکیشن مایکروسافت پیکس از تکنولوژی Microsoft Research بهره می‌گیرد که ابتدا برای تولید تصاویر سینماگراف (تصویری بین عکس و ویدیو) طراحی شده بوده است. این تکنولوژی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بتواند بخش‌های متحرک جذاب را از یک صحنه‌ی ثابت جدا کرده و سپس آن‌ها را برای رسیدن به یک نتیجه‌ی کلی چشمگیر با یک فریم عکس ثابت ترکیب کند. برای مثال نتیجه‌ی چنین ترکیبی می‌تواند عکسی با یک پرتره‌ی ثابت جذاب در پیش‌زمینه و یک آبشار متحرک زیبا در پس‌زمینه باشد.

اپلیکیشن مایکروسافت پیکس همچنین تکنولوژی هایپرلپس را هم در خود دارد. ولی به‌جای این‌که شما را مجبور کند در حالت تایم‌لپس فیلم‌برداری کنید، اجازه می‌دهد که ویدیویی عادی ضبط کرده (یا حتی از ویدیوهای قبلی انتخاب کنید) و سپس از آن یک هایپرلپس بسازید. این اپلیکیشن امکان تعیین سرعت ویدیوی هایپرلپس را هم در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

۰۷ - اپلیکیشن مایکروسافت پیکس - Microsoft Pix

اپلیکیشن مایکروسافت پیکس برای این طراحی شده که بهترین حالت‌های چهره را تشخیص دهد و به‌ویژه هنگام عکاسی پرتره یا عکاسی گروهی نتیجه‌ی بهتری را تولید کند. بااین‌حال همیشه این اتفاق نمی‌افتد. در واقع گاهی اوقات عکس گرفته‌شده با اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین آیفون به‌اندازه‌ی کافی خوب است. اما در کل اپلیکیشن مایکروسافت پیکس را می‌توان نمایشی چشمگیر از قدرت برنامه‌نویسی مایکروسافت تلقی کرد. این اپلیکیشن در اغلب موارد و به‌ویژه برای ثبت عکس‌های گروهی، عکس‌های اکشن و سینماگراف‌ها عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد.

Pros

  • بهبود قابل‌توجه عکس‌ها در اغلب موارد
  • هوشمندی در انتخاب بهترین لحظه‌ی ممکن
  • رابط کاربری آسان
  • افزودن قابلیتی شبیه به Live Photos به آیفون‌های قدیمی‌تر

Cons

  • سرعت کم در پردازش بعضی از عکس‌ها
  • عدم امکان تنظیم قدرت اعمال ویرایش‌ها

‌‌‌‌

دانلود از اپ استور

منبع: Mashable

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه