نقد و بررسی Lenovo Yoga Tab 3

۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3 - اصلی

بهترین و مرغوب‌ترین تبلت‌های شرکت لنوو، خانواده‌ی یوگا پرو آن است. این محصولات غیر از سخت‌افزار قدرتمند، دارای ویژگی‌های جذابی هستند که آن‌ها را از سایر تبلت‌های بازار متمایز می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این تبلت، بخش استوانه‌ای آن است. این بخش از تبلت‌های یوگای لنوو به کاربر کمک می‌کند تا دستگاه را در حالت‌های مختلف استفاده کند. همچنین در دست‌گرفتن (گریپ) آن بسیار راحت است. غیر از بخش استوانه‌ای، پایه‌ی نگه‌دارنده، دیگر خصوصیتی است که خانواده‌ی یوگا را از سایر اندرویدی‌های بازار متمایز کرده است. ممکن است کاربرانی پیدا شوند که به این ویژگی‌ها و امکانات تبلت‌های یوگا علاقه‌ی زیادی داشته باشند، ولی حاضر نباشند بابت آن هزینه‌ی زیادی بپردازند، یا وجود چنین سخت‌افزار قدرتمندی چندان به کارشان نیاید. در این صورت تبلت «یوگا تب ۳» بهترین انتخاب برای این افراد به‌حساب می‌آید.

۰۸ - نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3

اصلی‌ترین تفاوت تبلت یوگا تب ۳ پرو و یوگا تب ۳ به لنز ویدئوپروژکتور برمی‌گردد. نسخه‌ی غیر پروی این خانواده، فاقد لنز ویدئوپروژکتور است. دیگر تفاوت برجسته‌ی این دو تبلت به سخت‌افزار آن‌ها مربوط می‌شود. لنوو برای مقرون‌‌به‌صرفه‌تر کردن این تبلت، ناچار به استفاده از سخت‌افزاری کاملا میان‌رده‌ در این تبلت شده است. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا به بررسی یوگا تب ۳ نسخه‌ی ۸ و ۱۰ اینچی بپردازیم.

طراحی و ساخت

اگر تابه‌حال گذرتان به سالن مطالعه‌ی کتابخانه‌ها افتاده باشد، حتما در آنجا روزنامه‌ها را به همراه استوانه‌های چوبی دیده‌اید. شاید در وهله‌ی اول این موضوع برایتان کمی عجیب به نظر برسد؛ اما بعد از چند ساعت مطالعه‌ی روزنامه، متوجه خواهید شد که مطالعه در آن وضعیت چه لذتی دارد. وجود بخش استوانه‌ای به خواننده کمک می‌کند تا در مطالعه‌ی طولانی‌مدت خسته نشود؛ ضمن این‌که در دست گرفتن روزنامه در این حالت، بسیار راحت است.

ازآنجاکه یکی از کاربردهای اصلی تبلت‌ها خواندن متن است، نحوه‌ی در دست‌گرفتن دستگاه و خواندن مقاله‌ها برای کاربران اهمیت زیادی دارد؛ ازاین‌رو برخی از سازندگان به فکر ایجاد شرایطی مطلوب برای خواندن کتاب با تبلت‌ها افتاده‌اند. بدون شک باید لنوو را یکی از پیشگامان و پیشتازان در این زمینه دانست. سالیان سال است که لنوو ایده‌ی بخش استوانه‌ای را در تبلت‌های سری یوگای خود به کار می‌برد. در حقیقت علت اصلی شهرت و محبوبیت تبلت‌های یوگای لنوو همین موضوع است.

۰۱ - نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3

پایه‌ی نگه‌دارنده و بخش استوانه‌ای سبب شده تا تبلت‌های یوگا تب ۳ از دیگر تبلت‌های بازار خاص‌تر و زیباتر باشند.

با وجود این‌که یوگا تب ۳ یک تبلت میان‌رده و به‌صرفه به‌حساب می‌آید؛ اما از این ایده‌ی نوآورانه‌ی لنوو بهره می‌برد. یوگا تب ۳ باریک‌ترین و سبک‌ترین تبلت ۱۰ اینچی دنیا نیست؛ اما وجود این ویژگی در کنار پایه‌ی نگه‌دارده، آن را به محصولی کاملا کاربردی تبدیل کرده است.

نخستین موضوعی که در مورد طراحی این تبلت در ذهن تداعی می‌شود، این است که یوگا تب ۳ برخلاف تبلت‌های دیگر، قابلیت حمل‌ونقل راحتی ندارد و نمی‌توان آن را در جیب شلوار یا کت قرار داد. یکی از موانع اصلی برای خوش‌دست‌بودن این محصول، همین بخش ضخیم و استوانه‌ای آن است. درست است که این بخش مزاحمی برای جابه‌جایی راحت آن است؛ اما دو مزیت بزرگ برای این دستگاه به همراه داشته: نخست آنکه به دلیل فضای زیادی که در این قسمت وجود دارد، لنوو توانسته ظرفیت باتری قابل‌توجهی را برای این محصول در نظر بگیرد. باتری ۸۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌تواند تا ۱۲۵روز این تبلت را در حالت آماده‌باش (استندبای) نگه‌دارد؛ همچنین می‌تواند در کاربری‌های ترکیبی و مداوم به‌راحتی جوابگوی یک روز کاری‌ باشد. با اطمینان می‌توان گفت که تبلت یوگا تب ۳ در زمینه‌ی شارژدهی از عموم تبلت‌های هم‌رده‌ی خود برتر است؛ علاوه‌براین، همان‌طور که گفتیم بخش استوانه کمک زیادی به کاربر می‌کند تا تبلت را راحت‌تر در دست بگیرد.

۰۲ - نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3

پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی این تبلت در چهار حالت مختلف قابل‌تنظیم است. نخستین حالت، حالت Hold است که همان حالت معمولی است و موقعیتی است که در آن پایه‌ی نگه‌دارنده کاملا خوابیده باشد. حالت دوم Stand  نام دارد و برای تماشای عکس یا فیلم مناسب است. برای رسیدن به این حالت باید دستگاه را به‌صورت افقی روی میز قرار دهید و پایه‌ را حدود ۲۰ درجه باز کنید. حال اگر در همین حالت، پایه‌ی نگه‌دارنده را با زاویه‌ی منفرجه (باز) باز کنید، دستگاه در حالت Tilt قرار می‌گیرد. این حالت زمانی مناسب است که قصد داشته باشید صفحات وب را مرور کرده یا تایپ کنید. حالت چهارم و آخر، حالت Hang است. همان‌طور که از نام این وضعیت پیداست، می‌توان تبلت را در محیط‌هایی مانند آشپزخانه به دیوار آویزان کرد. البته ممکن است که در کاربری روزانه این ویژگی چندان مفید نباشد.

۰۴ - نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3

استفاده از جنس بدنه‌ی پلاستیکی در یوگا تب ۳ نشان می‌دهد که این دستگاه هرگز مانند برادر بزرگ‌تر خود تبلت مرغوبی نیست. لنوو از پلاستیک مات در قاب پشتی و از نواری فلزی در لبه‌های این دستگاه استفاده کرده است. البته اگر بخواهیم جنس بدنه‌ی یوگا تب ۳ را با دیگر تبلت‌های میان‌رده مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که نماینده‌ی لنوو یک پله بالاتر از سایر رقبا قرار دارد. در تبلت یوگا تب ۳ نشانه‌هایی وجود دارد که نشانگر ارزان‌قیمت‌بودن این دستگاه است. یکی از این ویژگی‌ها، جذب اثرانگشت و چربی زیاد روی قاب جلویی دستگاه است. ازآنجاکه لنوو لایه‌ی ضدچربی روی نمایشگر این دستگاه در نظر نگرفته، ممکن است پس از مدتی کار با این تبلت، نمایشگر آن پر از لک و چربی شود.

نمایشگر

لنوو یوگا تب ۳ نسبت به قیمتی که دارد، از نمایشگر باکیفیتی بهره می‌برد. نمایشگر ۱۰.۱ اینچی این تبلت، دقت تصویر ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ را ارائه می‌دهد؛ ازاین‌رو باید گفت که تماشای فیلم در این محصول کار بسیار لذت‌بخشی است.

۰۵ - نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3

 یکی از فاکتورهای مهمی که کاربران حین کار با نمایشگر تبلت‌ها به آن دقت زیادی می‌کنند، زاویه‌ی دید آن است. به سبب استفاده از فناوری IPS در نمایشگر تبلت یوگا تب ۳، به‌جرات می‌توان گفت که زوایای دید این محصول، مناسب است. دیگر ویژگی مهم نمایشگر تبلت‌ها، حداکثر میزان روشنایی است. حداکثر میزان روشنایی این تبلت ۳۱۷nits است. این در حالی است که میانگین میزان روشنایی تبلت‌ها، ۳۵۳nits است. از این آمار و ارقام به‌راحتی می‌توان متوجه شد که روشنایی یوگا تب ۳ نه‌تنها فوق‌العاده نیست؛ بلکه کمی از میانگین فاصله دارد؛ بنابراین کارکردن با این نمایشگر در زیر تابش نور مستقیم آفتاب کار سختی است. اگر میزان روشنایی تبلت برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، شاید تبلت آمازون فایر ۱۰ که اندازه‌ی نمایشگر و قیمتی مشابه با این تبلت دارد، انتخاب بهتری برایتان باشد. حداکثر روشنایی فایر ۸ حدود ۴۰۰nits است؛ اما از لحاظ پوشش طیف رنگ‌های sRGB، باید گفت که نمایشگر یوگا تب ۳ محصول خوبی است. نمایشگر این تبلت نزدیک به ۸۷ درصد از رنگ‌های sRGB را پوشش می‌دهد.

اگر بخواهیم به‌طور سخت‌گیرانه‌ای نمایشگر این تبلت را نقد کنیم، باید لبه‌ی تیغ انتقاداتمان را به سمت تراکم پیکسلی پایین آن ببریم. نمایشگر این تبلت دارای تراکم پیکسلی ۱۴۹ppi است که اندکی کم به نظر می‌رسد؛ اما هرگز در هنگام تماشای فیلم یا خواندن مطلب، متوجه پیکسل‌های نمایشگر نخواهید شد.

سخت افزار و سیستم عامل

لنوو برای ‌به‌صرفه‌ترکردن این تبلت، ناچار شده از سخت‌افزار کاملا میان‌رده‌ای در آن استفاده کند. این تبلت به تراشه‌ی شرکت کوالکام مدل اسنپدراگون ۲۱۲ به همراه پردازنده‌ی Cortex-A7 مجهز شده است؛ علاوه‌براین یک رم یک گیگابایتی از نوع DDR3 این مجموعه‌ی سخت‌افزاری را همراهی می‌کند که اندکی کم به نظر می‌رسد و ممکن است در هنگام اجرای چند برنامه به‌طور هم‌زمان، مشکلاتی نظیر کندی و لگ را برای کاربران به وجود آورد. از راه‌های ارتباطی مهم در این تبلت می‌توان به وای فای، بلوتوث نسخه‌ی ۴.۰ و GPS اشاره کرد؛ همچنین این مدل از تبلت یوگا تب ۳ دارای شیار سیم‌کارت است و از شبکه‌های ۳G و ۴G پشتیبانی می‌کند.

۰۶ - نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3

اندروید نسخه‌ی ۵.۱ موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط‌کاربری چشم‌نواز لنوو برای این تبلت در نظر گرفته شده است. در حقیقت استفاده از رابط‌کاربری در کنار سیستم‌عامل اندروید با موافقان و مخالفان مختلفی همراه است. عده‌ای تنها به دنبال تجربه‌ی اندروید خالص در دستگاه‌‌های خود هستند و اصالت را به همه‌چیز ترجیح می‌دهند. عده‌ای هم بر این باورند که استفاده از رابط‌های کاربری می‌تواند فضای سیستم‌عامل را حسابی جذاب کند؛ همچنین رابط‌‌های کاربری‌ امکان شخصی‌سازی زیادی را به کاربر می‌دهند. ناگفته نماند، با تغییراتی که لنوو در سیستم‌عامل یوگا تب ۳ به وجود آورده، تعدادی از ویژگی‌های نرم‌افزاری این تبلت، شباهت خود را به اندروید خالص از دست داده‌اند. اپ سوییچر یا همان لیست برنامه‌های در حال اجرای یوگا تب ۳ هرگز شبیه به آن چیزی نیست که در نکسوس ۹ وجود دارد. یا نوار اعلان‌ (نوتیفیکیشن) این تبلت هرگز تداعی‌کننده‌ی تبلت‌های نکسوس نخواهد بود. درمجموع نه می‌توان مطلقا وجود رابط‌کاربری را رد و نه آن را تایید کرد؛ بلکه همه‌چیز به سلیقه و نیاز شما برمی‌گردد. این رابط‌کاربری نسبت به نسخه‌های پیشین خود بهینه‌تر و کم‌‍‍‌‍‌نقص‌تر شده و کندی خاصی حین کار با آن به چشم نمی‌خورد.

دوربین

لنوو در مورد دوربین‌های تبلت یوگا تب ۳ ابتکار جالبی به کار برده است. این تبلت تنها به یک حسگر ۸ مگاپیکسلی مجهز شده است؛ اما به دلیل قابلیت چرخشی‌بودن این دوربین (۱۸۰ درجه)، می‌توان از آن به‌عنوان هر دو دوربین (دوربین اصلی و دوربین دوم) استفاده کرد. این دوربین فاقد فلش LED است و می‌تواند با حداکثر کیفیت HD فیلم‌برداری کند.

۰۷ - نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3

دوربین باکیفیت یکی از ویژگی‌هایی است که به‌سختی می‌توان آن را در تبلت‌های میان‌رده و اقتصادی پیدا کرد. شرکت لنوو با یوگا تب ۳ خود می‌تواند استثنای خوبی برای این گفته باشد. تک دوربین تب ۳ می‌تواند عکس‌های شارپ، با جزئیات بالا و رنگ‌های طبیعی‌ بگیرد؛ البته منظورمان از کیفیت خوب عکس‌های گرفته‌شده با تبلت آن نیست که کیفیتی مشابه با بهترین گوشی‌های هوشمند دارد.

جمع‌بندی

برخلاف بسیاری از تولیدکنندگان تبلت‌ها، لنوو در قبال تبلت‌های خود سیاست و نگرش متفاوتی اتخاذ کرده است. نوآوری لنوو در تبلت یوگا تب ۳ بیشتر جنبه‌ی کارایی دارد تا زیبایی. این دستگاه نه عنوان باریک‌ترین تبلت ۱۰ اینچی را یدک می‌کشد و نه عنوان سبک‌ترین تبلت ۱۰ اینچی بازار را؛ اما درعوض لنوو از ویژگی‌هایی در یوگا تب ۳ استفاده کرده که در عمل به کمک کاربر خواهند آمد. وجود پایه‌ی نگه‌دارنده، شارژدهی خیره‌کننده و اسپیکر باکیفیت می‌تواند تجربه‌ی کاربری بسیار خوبی از یک تبلت میان‌رده منتقل کند؛ اما فراموش نکنید که این تبلت از قدرت پردازشی بالایی برخوردار نیست و تنها می‌تواند از پس کارهای عادی و روزانه‌ی شما برآید.

۰۹ - نقد و بررسی تبلت لنوو یوگا تب 3

روی هم‌رفته باید گفت که اگر اکثر استفاده‌تان از تبلت به تماشای فیلم مربوط می‌شود و حاضر به پرداخت هزینه‌ی هنگفتی برای تبلت خود نیستید، یوگا تب ۳ بهترین انتخاب خواهد بود؛ اما اگر برای خرید تبلت با هزینه‌ی زیاد دلیل کافی دارید، تبلت یوگا تب ۳ پرو می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد. این تبلت با داشتن نمایشگر باکیفیت‌تر، سخت‌افزار قدرتمندتر و بهره‌بردن از لنز ویدئوپروژکتور محصول کامل‌تر و بهتری به‌حساب می‌آید.

Pros

  • طراحی منحصربه‌فرد و چشم‌نواز
  • دارای پایه‌ی نگه‌دارنده
  • شارژدهی مناسب
  • فناوری AnyPen
  • مقرون‌به‌صرفه

Cons

  • حافظه‌ی رم کم
  • عملکرد سخت افزاری متوسط
Digi_Buy_Label5

تبلت لنوو یوگا تب ۳ مدل ۱۰ اینچی

Digi_Buy_Label5

تبلت لنوو یوگا تب ۳ – مدل ۸ اینچی

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه