نقد و بررسی لپ‌تاپ Vaio Z مدل ۲۰۱۶؛ لوکس‎ترین لپ‌تاپ وایو

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

در سال ۲۰۱۴ بود که شرکت سونی، خط تولید لپ‌تاپ‌هایش را فروخت و همه فکر می‌کردند این پایان کار دستگاه‌های محبوب «وایو» (VAIO) است؛ اما شرکت Japan Industrial Partners خریدار خط تولید وایو، نگذاشت که نام آن خدشه‌دار شود. پس از گذشت دو سال، اولین سری لپ‌تاپ‌های این شرکت با نام اصلی وایو وارد بازار شدند. از نظر ظاهری لپ‌تاپ‌های وایو تغییر چندانی نسبت به زمانی که سونی آن‌ها را تولید می‌کرد نکرده‌اند؛ حتی به نظر می‌رسد کیفیت آن‌ها بهتر هم شده است! وایو لپ‌تاپ‌هایش را با نام‌های VAIO Z ،VAIO S ،VAIO PRO و VAIO Fit طبقه‌بندی کرده است که ابعاد ۱۱، ۱۳ و ۱۵ اینچی دارند. لپ‌تاپ‌های سری Z وایو به دو مدل تقسیم می‌شوند: مدل معمولی که به آن  Clamshell گفته می‌شود و مدل Flip که مدل تبدیل‌پذیر است. این دو مدل ازنظر سخت‌افزار تقریبا تفاوتی با هم ندارند؛ اما مدل فلیپ صفحه‌نمایش با روکش براق دارد و لمسی است. در ادامه با‎ دیجی‎کالا مگ و نقد و بررسی لپ‎تاپ Vaio Z مدل Clamshell همراه باشید.

‌‌‌‌‌      ‌‌‌‌

طراحی و ساخت

لپ‌تاپ وایو سری  Z، دارای بدنه‌ای ترکیبی از فلز و پلاستیک بسیار مرغوب است. روکش قاب بیرونی صفحه‌نمایش، به‎طور یکپارچه از فلز آلومینیوم ساخته ‌شده که لوگوی VAIO به‌صورت فرورفته در مرکز آن حک شده است؛ اما قاب داخلی دور صفحه‌نمایش از پلاستیک است. قاب زیرین هم کاملا پلاستیکی ولی مرغوب است. یک نوار برجسته‌ی لاستیکی در امتداد پایینی قاب پشتی قرار دارد که مانع از سرخوردن دستگاه روی سطوح می‌شود.

لپ‌تاپ Vaio Z

باوجوداین، لبه‌ی پایینی قاب بالایی دارای دو برجستگی است که برای بلندشدن سطح زیرین دستگاه ساخته ‌شده و کمی آن را لغزنده می‌کند. این دو تکه‌ی پلاستیکی طوری طراحی ‌شده‌اند که با بازشدن دستگاه، سطح کیبورد را کمی بالاتر می‌آورند و شیب مناسبی برای استفاده از آن می‌سازند. در این حالت در سطوح صاف یا میزهای چوبی صیقلی، ممکن است دستگاه با کمی فشار سر بخورد. بدنه کاملا مقاوم است و تحت استرس‌ها و فشارها مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد؛ از طرفی باریکی و سبک بودن VAIO Z، توجه کاربر را جلب می‌کند. ضخامت ۱۹ میلی‌متری با وزنی کمی بیشتر از ۱.۱ کیلوگرم برای یک دستگاه ۱۳ اینچی، کاملا وسوسه‌انگیز است! مشخص است که وایو آمده تا شمشیر را برای اپل از رو ببندد.

وایو Z در برابر مک‌بوک پرو

وایو Z شباهت‌هایی با اپل مک‌بوک پرو دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. برای مثال کیبورد VAIO Z کاملا کپی‌برداری شده از مک‌بوک است. وایو سعی داشته دستگاهی بسازد که رقیب جدی لپ‌تاپ‌های اپل باشد؛ اما متاسفانه با وجود قدرت بالای سخت‌افزاری و مرغوبیت ساخت دستگاه، این کپی‌برداری‌ها کمی از اعتبار آن کاسته است. محل استراحت دست‌ها و قاب اطراف کلیدهای کیبورد از آلومینیوم یکپارچه ساخته ‌شده است و حس لوکس‌بودن را به‌خوبی انتقال می‌دهد. البته برخلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌هایی که روکش آلومینیومی دارند، بدنه‌ی وایو Z مقاومت زیادی در برابر جذب چربی و اثرانگشت دارد و جای انگشت‌ها به‌سختی روی آن باقی می‌ماند.

صفحه‌نمایش

وایو برای مدل Z از صفحه‌نمایش ۱۳.۳ اینچی استفاده کرده که حدود ۳۳۰ نیت روشنایی دارد. رنگ‌ها بسیار طبیعی بوده و وضوح تصویر با رزولوشنی معادل ۱۱۴۰×۲۵۶۰ پیکسل یا همان کیفیت WQHD برای آن در نظر گرفته شده است. پنل صفحه‌نمایش از نوع IPS بوده و زاویه‌ی دید ۱۷۸ درجه‌ای آن، کمک بزرگی برای کاربر است. وایو آبروی سونی را حفظ کرده است! می‌توان تمامی کیفیت سابق لپ‌تاپ‌های سونی را در وایو دید؛ حتی در برخی موارد بهتر!

صفحه‌نمایش وایو Z برای ویرایش عکس یا فیلم، تماشای ویدیو و کارهای گرافیکی بسیار توصیه می‌شود؛ البته اگر سروکارتان با مدل‌سازی یا نرم‌افزارهای سه‌بعدی نباشد. زیرا پردازشگر گرافیکی دستگاه برای این کار مناسب نیست.

باوجوداین، کیفیت تصاویر بسیار بالا و مجذوب‌کننده است. به خاطر باریک بودن قاب بالایی دستگاه که صفحه‌نمایش در آن قرارگرفته، باید احتیاط کرد تا ضربه یا فشار به آن وارد نشود. روکش مات آن‌هم که نیازی به توضیح ندارد و از انعکاس اضافی نور جلوگیری می‌کند. به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان ایراد خاصی به صفحه‌نمایش وایو Z گرفت. بالای قاب دور صفحه‌نمایش وب‌کم CMOS Sensor HD Web Camera approx. یک مگاپیکسلی قرارگرفته است که برای برقراری ارتباط تصویری مناسب خواهد بود. دقت تصویر ثبت این دوربین برای فیلم‌برداری از ۴۸۰p  با ۳۰ فریم بر ثانیه تا ۷۲۰p  با ۶۰ فریم بر ثانیه قابل‌تنظیم است.

کیبورد و تاچ‌‌پد

در ابتدای نقد و بررسی هم گفته شد که کیبورد وایو Z دقیقا نمونه‌ی کپی‌برداری‌شده‌ای از لپ‌تاپ‌های شرکت اپل، یعنی مک‌بوک است. همان‌طور که در عکس پیداست، تنها تفاوت‌های کلیدهای کیبورد، یک کلید بیشتر در کنار کلیدهای جهت‌نما و برخی از حروفی است که روی باقی آن‌ها حک شده است.

aaaaaaa

باوجوداین کلیدها بسیار نرم و روان هستند. تایپ‌کردن با این کیبورد بسیار راحت و لذت‌بخش خواهد بود؛ درصد خطا در هنگام عمل تایپ پایین است و کمتر پیش می‌آید کلمه‌ای را اشتباه تایپ کنید. این موضوع به خاطر چینش جزیره‌ای کلیدهای کیبورد است. فواصل نسبتا زیاد کلیدهای مربعی‌شکل، باعث می‌شود مغز انسان به نقاط قرارگیری کلیدها بهتر عادت کند و بدون نگاه کردن به کیبورد بتوان به‌راحتی تایپ کرد.

keyboard

هیچ کلیدی برای تنظیم نور پس‌زمینه‌ی کیبورد وجود ندارد. برای تنظیم نور پس‌زمینه‌ی کیبورد، باید به اپلیکیشن وایو بروید که البته در آنجا هم کمی ناامید خواهید شد؛ زیرا برای تنظیم آن بیشتر از سه حالت تعریف ‌نشده است؛ «همیشه روشن»، «روشن شدن با فشار هر یک از کلیدها» و «همیشه خاموش». بهتر بود وایو فکری برای شورتکات نور پس‌زمینه‌ی کیبورد هم می‌کرد. باوجوداین روشنایی LED های کلیدها مناسب است و در تاریکی یا نور شب، علاوه بر زیبایی، کارایی بالایی هم دارد.

تاچ‌پد دستگاه درست در وسط استراحتگاه دست قرارگرفته است. زیر روکش مات نقره‌ای‌رنگ تاچ‌پد، سنسورهای دریافت مغناطیسی قرارگرفته‌اند که به‌خوبی فرمان‌های لمسی را منتقل می‌کنند. روان‌بودن اجرا و دریافت فرمان‌ها، نرم‌بودن کلیدهای پنهان راست و چپ تاچ‌پد و پشتیبانی از فرمان‌های چندلمسی را می‌توان از نکات مثبت تاچ‌پد وایو Z دانست.

پورت‌ها و اتصالات

مسلما به علت باریک‌بودن وایو Z نمی‌توان انتظار فراوانی پورت‌ها را داشت؛ باوجوداین می‌توان مطمئن بود که کاربر کمبودی را حس نخواهد کرد. روی لبه‌ی سمت راست، شاهد دو پورت USB 3.0 هستیم که یکی از آن‌ها دارای قابلیت Super Charge است. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا از لپ‌تاپ‎اش به‌عنوان یک پاوربانک استفاده کند. از طریق این پورت، حتی وقتی دستگاه خاموش است، می‌توانید موبایل یا دیگر دستگاه‌های همراهتان  را شارژ کنید. در گوشه‌ی بالایی این لبه هم کلید پاور (روشن/خاموش) وایو Z قرارگرفته است. مشخص است که نباید به دنبال درایو نوری هم بگردیم!

ports

لبه‌ی سمت چپ شیار کارت‌خوان در کنار جک کمبوی ۳.۵ میلی‌متری قرار دارد. پورت HDMI هم روی همین لبه است. در کنار خروجی هوای سمت چپ، ورودی کابل شارژر دستگاه تعبیه ‌شده است. همین و بس! دیگر هیچ  اتصال فیزیکی یا پورتی روی وایو ‌Z وجود ندارد. اتصالات بی‌سیم هم شامل Wi-Fi با استاندارد ۸۰۲.۱۱a/b/g/n/ac و بلوتوث نسخه‌ی ۴.۱ است. یکی از نکات مثبت VAIO Z داشتن WiDi است. «وای‌دای» (WiDi) تکنولوژی نمایش بی‌سیم تصاویر است که شرکت اینتل آن را ابداع کرده است. این تکنولوژی به کاربر این امکان را می‌دهد تا موسیقی، فیلم یا عکس‌ها و برنامه‌های خود را از طریق شبکه‌ی بی‌سیم، روی دستگاه‌هایی مانند تلویزیون‌های هوشمند  یا دیگر وسایل بهره‌مند از قابلیت دریافت تصاویر بی‌سیم استریم کند.

سخت‌افزار و باتری

وایو برای لپ‌تاپ‌های رده‎بالایش از پردازنده‌های قدرتمند خانواده‌ی Cor i نسل ششم اینتل با نام تجاری «اسکای‌لیک» (Skylake) استفاده کرده است. پردازنده‌ی مرکزی این مدل، Core I 5 6267U بوده که فرکانسی معادل ۲.۹ گیگاهرتز دارد. این پردازنده با استفاده از تکنولوژی توربو بوست (Turbo Boost) قادر است هنگام نیاز به پردازش‌های قوی‌تر، فرکانس را تا ۳.۳ گیگاهرتز افزایش دهد. پردازنده‌ی ۶۲۶۷U دارای دو هسته است؛ اما پردازنده‌های Core i5 نسل جدید قابلیت این را دارند که تعداد هسته‌های فیزیکی‎شان را به‌صورت مجازی دو برابر کنند. درون چیپ‌ست پردازنده‌های اینتل، همیشه یک چیپ گرافیکی هم وجود دارد که به پردازشگر آنبورد معروف است. دستگاه‌هایی مانند وایو Z که پردازشگر گرافیکی با حافظه‌ی اختصاصی جداگانه ندارند، از این چیپ گرافیکی استفاده می‌کنند. مدل چیپ گرافیکی این دستگاه Iris Graphics 550 است. درست است که در ذهن عموم جامعه کلمه‌ی «آنبورد» به معنای پردازش گرافیکی ضعیف جا افتاده است؛ اما این مفهوم دیگر معنایی ندارد و اشتباه است. چیپ گرافیکی  Iris Graphics 550دارای قدرتی معادل پردازشگر گرافیکی GeForce 930M شرکت انویدیا است. یعنی شما می‌توانید تمامی بازی‌های کامپیوتری را (البته با پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی) روی وایو Z اجرا کنید! بازی‌هایی مثل Counter Strike: GO یا Diablo 3 را می‌توان با تنظیمات بالا هم بازی  کرد؛ البته به یاد داشته باشید که این دستگاه به‌هیچ‌عنوان برای انجام بازی ساخته نشده است. ۸ گیگابایت RAM به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع SSD، باقی سخت‌افزار وایو Z را تشکیل می‌دهند.

باتری وایو Z می‌تواند تا ۱۱ ساعت در حالت اتصال به اینترنت دوام بیاورد. این درحالی است که مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل طبق ادعای این شرکت می‌تواند ۹ ساعت دوام بیاورد.

شرکت وایو ادعا کرده که باتری لیتیوم پلیمری VAIO Z می‌تواند تا ۱۵ ساعت و نیم دوام بیاورد؛ البته در شرایطی که شبکه‌ی Wi-Fi خاموش بوده و صفحه‌نمایش ۶۰ تا ۷۰ درصد روشنایی داشته باشد؛  باید بدانید این شرایط برای اندازه‌گیری میزان نگهداری شارژ استاندارد نیست. در آزمون‌های انجام‌شده، باتری وایو Z می‌تواند تا ۱۱ ساعت در حالت اتصال به اینترنت از طریق شبکه‌ی Wi-Fi و مرورگری وب دوام بیاورد که باز هم بسیار حیرت‌آور است. مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل طبق ادعای این شرکت می‌تواند ۹ ساعت دوام بیاورد که البته سخت‌افزار آن بسیار ضعیف‌تر و کم‌مصرف‌تر از VAIO Z است. در این صورت، بالاخره وایو توانسته در یک مرحله از اپل پیشی بگیرد. نکته‌ی قابل‌توجه و اعجاب‌انگیز دیگر این دستگاه، سرعت بوت (Boot) شدن لپ‌تاپ است. از حالت خاموش (Shutdown) تنها بین ۳ تا ۵ ثانیه طول می‌کشد تا دسکتاپ ویندوز دستگاه نمایان شود!

90ed4248-14ef-42e5-b4ef-f393dd105602

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ وایو زد (VAIO Z) یک الترابوک در رده‌ی تجاری (Business Class) بوده که سخت‌افزاری بسیار قوی در آن جای‌داده شده است. باریک و سبک‎بودن دستگاه، امکان جا‌به‌جایی‌اش را به‌راحتی میسر  می‌کند. می‌توان آن را در کیف‌دستی  یا کوله گذاشت و به هرجایی برد. زیبایی و فلز استفاده‌شده در ساخت دستگاه باعث شده لوکس‎بودن آن کاملا مشخص باشد. کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ی وایو، طراحی بسیار زیبا و ارگونومیک، میزان بالای نگهداری شارژ باتری، صفحه‌نمایش باکیفیت، همه و همه می‌تواند دلیل خرید این محصول باشند. سری Z در دو مدل Clamshell و Flip‌ ساخته ‌شده که غیر از تفاوت‌های جزئی، فرق زیادی با هم ندارند. بازه‌ی کاربری وایو Z گسترده است. این محصول برای تجار، مدیران، دانشجویان، گرافیست‌ها، ادیتورها و خبرنگاران توصیه می‌شود. از VAIO Zمی‌توان در هر مکان و زمانی به‌راحتی استفاده کرد. فقط کافی است لپ‌تاپ را باز کرده، روشن کنید و ۵ ثانیه بعد شروع به کارکنید!

‌‌             ‌    Digi_Buy_Label5

????? ?????? ???? ???? ??

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    سلام کسی میدونه قیمت دقیق این لپ تاپ الان چنده ؟

  2. نیما طاهری نیما طاهری

    دوستان لپ‌تاپ‌های وایو دیگه تحت نظارت سونی نیستند و وایو کاملا از این شرکت جدا شده. در حال حاضر هم هنوز خبری از فروش امتیاز گوشی‌های اسمارت سونی نیست.

  3. Avatar Hamed Sony

    واقعا زیباست !
    با اینکه گرونه ولی واقعا ارزشش رو داره ♥
    آبرو سونی رو حفظ کرده وایو ♥

    واقعا زیبا و سبک هستش

    1. Avatar MT

      دوست عزیز 😐
      سونی خیلی وقته برند وایو رو واگذار کرده به یه شرکت مستقل دیگه.
      یعنی وایو الان هیچ ربطی به سونی نداره.
      امتیاز تولید اسمارت فونشونم تا چند وقت دیگه میفروشن.

      1. Avatar آرمان

        خیر …
        سهام دار شرکت جدید هم هست….

      2. Avatar shs77

        چی میگی شما از خودت؟ 🙂 مگه توی خواببینی بخش اسمارت فونش رو بفروشه

    2. Avatar رضا

      سلام کسی میدونه قیمت دقیق این لپ تاپ الان چنده ؟

      1. Avatar رضا

        در ضمن کسی میدونه در حال حاضر جدیدترین لپ تاپ وایو به چی اسمی هست و قیمت و مشخصاتش چی هست؟

  4. Avatar Reza ch

    خیلی خیلی زیباست 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه