نقد و بررسی LG V20؛ دو دوتا بیست تا!

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
نقد و بررسی LG V20

«ال‌جی» جدا از اینکه اوایل اسفندماه هر سال، گوشی درجه یک و به اصطلاح «پرچم‌دار» خودش را معرفی می‌کند، معمولا ۶ ماه بعد از آن، یک گوشی رده‌بالای دیگر هم عرضه می‌کند. این گوشی دوم، نقش شیر اطمینان را برای حالتی که استقبال خوبی از پرچم‌دارش نشد دارد و هم اینکه در این دنیای سریع فناوری که ۶ ماه زمان کافی برای از رده خارج‌شدن یک گوشی است، می‌تواند دوباره اسم ال‌جی را در اولین مقاله‌های سایت‌های مرجع بیاورد. امسال زیاد شانس با ال‌جی یار نبود و استقبال خوبی از مدل G5 نشد. توجیه‌های زیادی برای اینکه چرا G5 نتوانست راه موفق G3 و G4 را ادامه دهد وجود دارد؛ از طراحی گرفته تا امکانات و حتی قیمتش. شاید هم ال‌جی نتوانست از این طراحی به اصطلاح «ماژولار» گوشی‌اش که قرار بود صنعت گوشی‌های موبایل را تکان دهد، به‌خوبی استفاده کند. درهرصورت، واقعیت مشخص این است که G5 آن‌طور که ال‌جی انتظار داشت، مورد استقبال قرار نگرفت و حالا که ۶ ماهی از عمرش می‌گذرد، وقت آن رسیده تا ال‌جی قید طراحی ماژولارش را بزند و یک گوشی درست‌‌درمان معرفی کند. سال گذشته و در همین موقع‌ها، ال‌جی از سری کاملا جدید و متفاوت گوشی‌های رده‌بالایش با نام V10 رونمایی کرد که امکانات بسیار جالبی داشت و با وجود موفقیت G4، توانست بازخورد خیلی خوبی از کاربرانش بگیرد. ال‌جی که مزه‌ی موفقیت V10 را چشیده بود، امکانات و قابلیت‌های جذاب این گوشی را به G5 اضافه و طراحی ماژولارش را حذف کرد و مدل دوم این سری را با نام V20 عرضه کرد. با دیجی‌کالا مگ در بررسی ال‌جی V20 همراه شوید.

طراحی و ساخت: سری را که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند.

نقد و بررسی LG V20

یکی از مواردی که باعث محبوبیت زیاد V10 شده بود، طراحی و مواد ساخت عجیبش بود. V10 دقیقا عین تانک است: بدنه‌ای بزرگ، سنگین با مواد اولیه‌ی باکیفیت در کنار گواهینامه‌ی نظامی MIL-STD-810G برای مقاومت در برابر شوک و ضربه. طراحان ال‌جی به هر دلیلی فکر کرده‌اند که کاربران، طراحی G5 را دوست دارند و V20 را کاملا شبیه G5 طراحی کرده‌‌اند. کافی است G5 را کمی بکشید و باریک و یکدستش کنید که به طراحی V20 برسید. حتی چیدمان کلیدها، درگاه‌ها و بلندگو هم تغییری نکرده است. در مقایسه با V10، مدل V20 سبک‌تر و باریک‌تر شده است و آن مواد با ساخت خاص و عجیب، جایشان را به آلومینیوم AL6013 داده‌اند، یعنی همان آلومینیومی که در صنایع هوایی و دریایی استفاده می‌شود. این فلز بسیار مقاوم است و باعث شده که V20 هم بتواند گواهینامه‌ی نظامی MIL-STD-810G را دریافت کند.

در پایین لبه‌ی سمت راستی، یک کلید سخت‌افزاری قرار دارد که ممکن است در نگاه اول، کاربر را به سمت کلید شاتر دوربین ببرد؛ ولی در کمال ناباوری وقتی آن را فشار بدهید، قاب پشتی باز می‌شود و می‌توانید به باتری، دو شکاف نانوی سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی میکرو SD دسترسی داشته باشید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، لیزبودن قاب پشتی است که شاید احساس امنیت خوبی را هنگام کارکردن با V20 به کاربر منتقل نکند.

دوربین: خداحافظ عکاسی، سلام فیلم‌برداری

نقد و بررسی LG V20

ال‌جی با اطمینان از ترکیب دو دوربینه‌ی G5 و کیفیت خوبش، تغییر زیادی در سیستم عکاسی V20 در مقایسه با G5 ایجاد نکرده است. این گوشی هم دقیقا از همان دوربین‎‌ها استفاده می‌کند که یکی حسگری ۱۶ مگاپیکسلی و نسبت کانونی f/1.8 دارد و دیگری برای عکاسی به صورت واید، حسگری ۸ مگاپیکسلی و نسبت کانونی f/2.4 دارد. در مورد کیفیت عکاسی این دو دوربین در بررسی مدل G5 به طور مفصل سخن گفته‌ایم. دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی، کیفیت بسیار خوبی دارد و حتی در شرایط نوری ضعیف هم عکس‌های خوب و با نویز کم می‌گیرد. دوربین دوم هم تصاویری واید ثبت می‌کند که البته به باکیفیتی عکس‌های دوربین دیگر نیست؛ ولی می‌تواند تا ۱۳۵ درجه را در یک عکس جای دهد. برای عکاسی سلفی هم با اینکه برخلاف V10 تنها یک دوربین با حسگر ۵ مگاپیکسلی قرار دارد، ولی باز هم می‌توانید در دو حالت معمولی و واید عکاسی کنید. با این حساب به لطف عکاسی سلفی واید، نیازی به مونوپاد نخواهید داشت.

خارج از بحث عکاسی، مهم‌ترین بخش V20 که اتفاقا ال‌جی هم تبلیغات زیادی پیرامونش انجام داده، فیلم‌برداری این گوشی است. V20 اولین گوشی هوشمندی است که از فناوری EIS شرکت کوالکام و همچنین فناوری Steady Record 2.0 بهره می‌برد. این دو، به کاربر کمک می‌کنند تا بتواند به کمک حسگر ژیروسکوپ گوشی، اثر لرزش دست را تا حد زیادی از بین ببرد. مورد بعدی، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت صدای ۲۴ بیت ۴۸ کیلوهرتز است که کیفیت صدای استودیویی و بسیار بالایی را ضبط می‌کند. به‌علاوه طبق ادعای ال‌جی، میکروفن می‌تواند تا حداکثر میزان بلندی صدای ۱۳۲ دسی‌بل را ضبط کند که البته ممکن است در زندگی روزمره کاربرد زیادی نداشته باشد؛ ولی برای فیلم‌برداری از کنسرت یا یک بازی ورزشی از استادیوم، کاربردی خواهد بود.

کارایی و عملکرد: اولین طعم شیرین نوقا

نقد و بررسی LG V20

لغت «اولین» را می‌توان در چند جا برای V20 استفاده کرد؛ اما مهم‌ترین «اولین» گوشی V20، مربوط به سیستم‌عاملش است. این گوشی، اولین دستگاه اندرویدی است که به صورت پیش‌فرض از اندروید ۷ موسوم به «نوقا» (Nougat) استفاده می‌کند. البته این سیستم‌عامل به رابط کاربری انحصاری ال‌جی مزین شده است. ال‌جی هم مثل سامسونگ سعی کرده تا جدیدترین نسخه از رابط کاربریش را به ساده‌ترین و کاربرپسندترین شکل ممکن در بیاورد. در میان امکانات جدید اندروید ۷، مثل منوی «تنظیمات سریع» جدید، قابلیت حرکت سریع بین برنامه‌های در حال اجرا و امکان اجرای دو برنامه به صورت همزمان هم وجود دارند. از لحاظ قطعات داخلی، تفاوتی بین V20 و دیگر پرچم‌دارهایی که امسال معرفی شدند وجود ندارد. این گوشی هم از قدرتمندترین تراشه‌ی موبایل در زمان عرضه یعنی «اسنپدراگون ۸۲۰» در کنار ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد؛ بنابراین نگران کمبود سرعت یا مکث‌های پی‌درپی نخواهید بود. همه‌ی برنامه‌ها و بازی‌ها، به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شوند.

مورد دیگر مربوط به قابلیت‌های صوتی دستگاه است. V20 اولین گوشی جهان است که از تراشه‌ی ۳۲ بیتی ES9218 شرکت ESS Technologies استفاده می‌کند. این تراشه یک تقویت‌کننده برای هدفون دارد، صدای Hi-Fi تولید می‌کند و طبق ادعای ال‌جی در مقایسه با گوشی گلکسی S7، تا ۵۰ درصد نویز صدای کمتری دارد و برد دینامیکی آن دو برابر است. به‌علاوه، V20 قرار است در دو مدل وارد بازار شود که یکی توسط خود ال‌جی و دیگری توسط شرکت Bang & Olufsen تنظیم صوتی شده است. خوشبختانه مدلی که برای تست به دست ما رسیده بود، دارای نشان شرکت B&O بود.

نمایشگر: تکرار فرمول موفق

نقد و بررسی LG V20

یکی از مشخصه‌های بارز سری V، نمایشگر دومی است که ال‌جی بالای نمایشگر اولی قرار داده است. درحقیقت، این راه حلی است که ال‌جی برای مقابله با لبه‌های خمیده‌ی گلکسی‌های سامسونگ ارائه داده است. نمایشگر اصلی V20 در مقایسه با V10 تغییری خاصی نداشته و همان ۵٫۷ اینچی است که رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل را ارائه می‌دهد. این نمایشگر، مثل سایر نمایشگرهای گوشی‌های رده‌بالای ال‌جی، از فناوری IPS استفاده می‌کند؛ همان فناوری لوکس و معروفی که زوایای دید و کیفیت رنگ‌های تولیدشده را بهبود می‌بخشد؛ اما تمام جذابیت V20، به نمایشگر دومش باز می‌گردد. این نوار کوچکی که در سمت راست دوربین سلفی قرار دارد، می‌تواند اعلان‌ها را نشان دهد، دسترسی سریع به یک سری از برنامه‌ها را فراهم کند یا حتی کلماتی که بخواهید را نمایش دهد.

نکته‌ای که باید در مورد این نمایشگر دوم بدانید، این است که پنل این نمایشگر، از نوع LCD است؛ در نمایشگرهای LCD، حتی اگر قرار باشد تمام صفحه سیاه بماند و فقط یک عدد کوچک نمایش داده شود، باید کل نور پس‌زمینه‌ی نمایشگر فعال شود. یعنی اگر در شب بخواهید به کمک این نمایشگر ببینید که ساعت چند است یا چه تعداد تماس ازدست‌رفته داشتید، مستطیل نمایشگر را به صورت واضح و خاکستری رنگ خواهید دید. شاید بهتر بود که ال‌جی برای این نمایشگر به سمت پنل‌های OLED برود تا به جای کل نمایشگر فقط پیکسل‌های مورد نیاز روشن شوند؛ درهرصورت، بودن این نمایشگر دوم بهتر از نبودنش است و واقعا انرژی زیادی هم مصرف نمی‌کند. در مورد انرژی هم باید بدانید که ال‌جی از یک باتری قدرتمند ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای V20 استفاده کرده که خوشبختانه به‌راحتی قابل تعویض هم هست. اگر قرار نیست هر ۵ دقیقه، اینستاگرام‌ خود را چک کنید یا اینکه نیمی از روز را به بازی‌کردن Clash Royal بگذرانید، می‌توانید با یک‌بار شارژ کامل تا دو روز از آداپتور برق بی‌نیاز باشید.

جمع‌بندی: اصلاح اشتباه بزرگ

نقد و بررسی LG V20

ال‌جی V20 همان چیزی است که G5 باید می‌بود. ال‌جی سعی کرد طراحی ماژولار را به عنوان یک عضو جدید برای گوشی‌های پرچم‌دارش معرفی کند؛ ولی بازخورد خوبی از G5 نگرفت. به همین دلیل امکانات خوب G5 را نگه داشت، بخش ماژولار را به طور کامل حذف کرد و همه‌ی آنچه که V10 را دوست‌داشتنی کرده بود، به آن اضافه کرد. نتیجه‌ی این فرآیند، یک G5 است که همه‌ی خوبی‌های V10 را هم دارد. V20 بهترین گوشی‌ای محسوب می‌شود که ال‌جی تا کنون تولید کرده است. برای کاربری که هنوز پرچم‌دارش را نخریده، بد نیست که V20 را هم جزو انتخاب‌هایش قرار دهد، ولی کاربری را که G5 یا V10 دارد، به‌سختی می‌توان به خرید V20 مجاب کرد.

Pros

  • بدنه‌ی خوش‌ساخت، زیبا و مقاوم، دارای گواهی‌نامه‌ی نظامی MIL-STD-810G
  • دوربین‌های عالی با امکانات فیلم‌برداری منحصربه‌فرد
  • عملکرد سریع و رابط کاربری روان و بدون مکث
  • دارای نمایشگر دوم برای نشان‌دادن اعلان‌ها و دسترسی سریع به برنامه‌ها
  • کیفیت صوتی عالی

Cons

  • لیزبودن قاب پشت گوشی

digi_buy_label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۶ دیدگاه
  1. Avatar ساسان

    باسلام وتشکرازنویسنده بانقدوبررسی عالی وبدون نقص ش
    گوشی وی۲۰ ال جی رامن برادرم خریده ازکیفیت تصاویروصفحه نمایش ان شوکه شدم کیفیت تصاویراین گوشی حتی ازتصویردر اینه هم شفاف تر و واقعی تراست
    ماتالحظه ای که گوشی وی بیست رادستم نگرفتم فکرش هم نمیکردم روزی تکنولوژی تولید صفحه نمایش به اینجابرسه تاصفحه نمایشی بااین کیفیت رادرگوشی های تلفن همراه ببینیم
    وی بیست یک شاهکار درکیفیت وصفحه نمایش است وفقط من صفحه نمایش گوشی z5پریموم سونی را دراین حدواندازه دیدم
    حتی صفحه نمایش سونی هم ازلحاظ کیفیت دربرابراین صفحه نمایش حرفی برای گفتن نداره
    کاش ال جی دربین مردم ماجای خودش پیدامیکرد واقعا گوشی های جدیدال جی یک شاهکارهستندالبته کم وکاستی هایی هم دارندامادلیلی برکاستن ازارزش گوشی نیست

  2. Avatar mahdisa

    ببخشید من بین ال جی V20 ,آیفون ۶S و نوت ۵، ۶۴ گیگ موندم. اگه ممکنه راهنماییم کنید کدوم از نظر کیفیت بهتره طوری که چند سال بدون مشکل و اعصاب خوردی 🙁 کار کنه برام.

    1. Avatar مهدی

      من هم دقیقا همین مشکل رو دارم فقط ایفون زیاد جالب نیست بین نوت ۵ و v 20 انتخاب سخته

  3. Avatar مسعود

    واقعا گوشی عالیی هست. اونقدر که منو یاد نوکیا n95 انداخت و الان صدای زنگ نوکیا رو روش گذاشتم. مطمئن باشید که پشیمون نمیشید!! من خودم یک گاگسی اس ۷ هفت هم دارم!! خیلی این گوشی از لحاظ سرعت عمل سر تره! بازی های مختلف رو روی هردو تا نصب و چک کردم. v20 از همه سربلند خارج شد. یعنی زودتر بالا اومد!!

  4. Avatar بیتا

    سلام
    در مورد شکنندگی شیشه محافظ دوربینها میتونین بگید؟
    تعداد زیادی ویدیو تو اینترنت هست که نشون میده این محافظ راحت ترک بر میداره و…
    لطفا اگه راهنمایی کنید ممنون میشم چون میخواستم بخرمش

  5. Avatar هانیه

    واقعا گوشیه عالی هست من ۳ سال به صورت حرفه ای گوش ها رو تست می کنم از نظر من ال جی چیزی کم نذاشته قیمتشم از ۲ میلیونو صدو شصت شروع میشه

  6. Avatar محسن

    مزخرفترین مارک گوشی که تا حالا خریدم ال جی بوده و بزرگترین اشتباه عمرم والسلام

    1. Avatar هانیه

      سری جی ۴ و سری های دیگهی ال جی خیلی خوبن

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه