نوکیا لومیا ۱۰۲۰؛ جنون مگاپیکسلی!

۱۶ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
نوکیا لومیا 1020

نوکیا را باید به خاطر جسارت زیادی که در طول دوران اوجش داشت ستایش کرد. هر چند که در نهایت همین جسارت کار دستش داد و این کمپانی بزرگ را در بازار گوشی موبایل تقریبا نابود کرد. پس از شکست نوکیا، ایده‌های جسورانه‌اش به گوشی‌های خاطره‌انگیزی تبدیل شده‌اند که این کمپانی را به پای ثابت موزه گجت‌های رتروی دیجی‌کالا مگ تبدیل می‌کند. این بار در موزه گجت‌های رترو مهمان یکی از گوشی‌های نوکیا خواهیم بود که از چند نظر جسارت زیاد نوکیا را به تصویر می‌کشد. نوکیا لومیا ۱۰۲۰ گوشی (یا شاید دوربین) هوشمندی بود که جنون مگاپیکسلی نوکیا را با بلندپروازی‌های مایکروسافت ترکیب می‌کرد. این گوشی در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۱۳ در مراسمی اختصاصی رونمایی شد.

شاخص‌ترین ویژگی نوکیا لومیا ۱۰۲۰ دوربین ۴۱ مگاپیکسلی آن بود. تا جایی که نوکیا می‌گفت در لومیا ۱۰۲۰ برای اولین بار عاشقان عکاسی با موبایل با گوشی موبایلی روبرو هستند که دوربین را در اولویت قرار داده است.

البته جنون مگاپیکسلی نوکیا پیش از این با یکی دیگر از گوشی‌های تاریخی آن به نام «نوکیا ۸۰۸ پیور ویو» (Nokia 808 PureView) شروع شده بود. ظاهرا نوکیا آن‌قدر به مایکروسافت دلبستگی پیدا کرده بود که آخرین گوشی سیمبین خود را اصلا حساب نمی‌کرد. البته لومیا ۱۰۲۰ به جز ژن جنون مگاپیکسلی، در زمینه‌های دیگری مثل نرم‌افزار و طراحی چیز زیادی هم از پدرش به ارث نبرده بود.

جالب است بدانید که ابتدا قرار بوده نام نسل بعدی نوکیا ۸۰۸، لومیا ۹۰۹ باشد. ولی در نهایت با انتخاب اسم لومیا ۱۰۲۰ نوکیا حتی از نظر اسمی هم شباهت میان این دو گوشی را از بین برد.

نوکیا در دوربین لومیا ۱۰۲۰ بار دیگر از تکنولوژی پیور ویو استفاده کرده بود. این تکنولوژی در واقع اطلاعات به دست آمده از چند پیکسل سنسور را برای رسیدن به یک پیکسل تصویر با هم ترکیب می‌کند. بدین ترتیب تصویری با رزولوشن کمتر ولی کیفیت به مراتب بهتر به دست می‌آید. علاوه بر این، رزولوشن بالای سنسور نوکیا لومیا ۱۰۲۰ امکان زوم کردن بدون افت کیفیت را هم به آن می‌داد.

از نظر سخت‌افزاری دوربین لومیا ۱۰۲۰ به یک سنسور ۴۱.۳ مگاپیکسلی نسبتا بزرگ با ابعاد ۱/۱.۵ اینچ، یک لنز کارل زایس با نسبت کانونی f/2.2 و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده بود. سنسور و در نتیجه اندازه‌ی هر پیکسل در لومیا ۱۰۲۰ اندکی از نوکیا ۸۰۸ کوچک‌تر بود. ولی لومیا ۱۰۲۰ از سنسور جدیدتر BSI استفاده می‌کرد که حساسیت بیشتری نسبت به نور دارد.

دوربین لومیا ۱۰۲۰ بر خلاف دوربین اکثر گوشی‌های موبایل، به جای فلش LED از فلش پرقدرت «زنون» (Xenon) بهره می‌برد. این گوشی همچنین جزو اولین و معدود گوشی‌هایی بود که شاتر مکانیکی داشت. احتمالا تنها دلیل استفاده از شاتر مکانیکی هماهنگی با فلش زنون بوده است. فلش زنون به مراتب سریع‌تر از فلش‌های LED است و حداقل در آن زمان سنسورها توان این را نداشتند که سرعت شاتر را به صورت دیجیتالی با آن هماهنگ کنند.

نوکیا برای لومیا ۱۰۲۰ یک اپلیکیشن عکاسی ویژه به نام Nokia Pro Camera هم طراحی کرده بود که نسبت به اپلیکیشن پیش‌فرض ویندوزفون امکان تنظیمات دستی بسیار پیشرفته‌تری را فراهم می‌کرد. تقریبا یک سال پس از معرفی، آپدیتی به نام Black برای این گوشی منتشر شد که قابلیت عکاسی RAW با فرمت DNG را به آن افزود.

لومیا ۱۰۲۰ در زمان خودش (و شاید هنوز هم) یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین دوربین‌ها را داشت. با این حال نوکیا بر خلاف رقیبی مثل سامسونگ که در گلکسی S4 زوم تنها یک گوشی هوشمند را به پشت یک دوربین کامپکت بسته بود، تمام تلاشش را کرده بود تا هنگام مکالمه، دیگران شما را به دلیل این که یک دوربین عکاسی را جلوی گوشتان گرفته‌اید مسخره نکنند.

البته در کنار لومیا ۱۰۲۰ یک گریپ دوربین هم عرضه شده بود که آن را بیشتر به یک دوربین عکاسی واقعی شبیه می‌کرد. نوکیا لومیا ۱۰۲۰ از نظر ظاهری شباهت زیادی به گوشی‌های قبلی سری لومیا داشت و تنها اندکی از لومیا ۹۲۰ و ۹۲۸ ضخیم‌تر بود. طراحی زیبای سری لومیا با بدنه‌ی یکپارچه‌ی پلی‌کربنات هنوز هم چشم‌نواز به نظر می‌رسد.

لومیا ۱۰۲۰ از نظر سخت‌افزاری به یک صفحه‌نمایش ۴.۵ اینچی آمولد با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل، پردازنده‌ی دو هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتزی اسنپدراگون S4، دو گیگابایت رم، ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و باتری غیرقابل تعویض ۲۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز بود. البته به عنوان یک گوشی برای عکاسان پرکار، و به ویژه با توجه به حجم بالای عکس‌های لومیا ۱۰۲۰، پشتیبانی نکردن آن از کارت حافظه چندان منطقی نبود.

با وجود تمام این ویژگی‌های خوب، نوکیا لومیا ۱۰۲۰ یک اشکال اساسی داشت؛ سیستم‌عامل ویندوزفون. البته منظور ما این نیست که ویندوزفون سیستم‌عامل بدی بود. ولی به دلایل مختلف هیچ‌گاه پایگاه خوبی در میان کاربران و برنامه‌نویسان پیدا نکرد. نوکیا و مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ با جسارت تمام رقابت میان اپل و سامسونگ را مسخره می‌کردند؛ ۴ سال بعد رقابت اپل و سامسونگ همچنان ادامه داشت، در حالی که سهم بازار ویندوزفون از یک درصد هم کمتر شده بود. در نهایت هم نوکیا در قالبی جدید برای زنده ماندن به اندروید روی آورد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    گوشی های نوکیا همیشه بهترینهای زمان خود بودند. به نظر من علت عدم موفقیت نوکیا، صرفا تعرفه نامناسب امکانات گوشی هایش بود مشابه اشتباهی که وایو در لپ تاپهای معرکه اش انجام داده بود . کسانی که با ویندوزفون کار کرده اند می دانند که یک سیستم عامل کاملا بی نقص بود در زمانی که ios و اندرویید به خاطر هنگهای متوالی ، کاربران خودشان را کلافه کرده بودند این سیستم عامل حتی با رم ۰/۵ به هیچ وجه دچار هنگ یا کرش نمی شد .سیستم عاملهای ویندوز فون (از ورژن ۸ به بعد) و سیستم عامل ریم از موارد بدون نقصی بود که بدون علت از رده خارج شد .
    دوربین این مدل نوکیا حتی در سال ۲۰۲۱ هم جزو بهترینهاست جالب هست که در سال ۲۰۱۳ این گوشی از صفحه نمایش همیشه روشن ، شارژ وایر لس ، امکانات نرم افراری عکاسی در حد یک دوربین حرفه ای ، امکان فست شارژر و بسیاری از قابلیتهای بینظیر جلوتر از زمان خود پشتیبانی می کرد در حالی که شرکتهایی مانند اپل ، برای کوچکترین تغییرات در محصولات خود ، از تبلیغات گسترده استفاده می کردند شرکتهایی مانند نوکیا و سونی (در خصوص لپ تاپهایش خصوصا) و بلک بری با ایمان به بی نظیر بودن محصولاتشان این کار را نکردند فقط افراد حرفه ای در امور فنی متوجه امکانات این محصولات بی نظیر می شدند ولی اکثر مصرف کنندگان این خصوصیت را ندارند.

  2. Avatar سلمان

    سلام.لطفا اگه کسی نوشو داره بهم اطلاع بده.

  3. Avatar احمد

    سلام درود خدمت شما عرض کنم لومیا گوشی بدی نیست یکی اینکه ویندوزه و هی هنگ میکنه فقط دوربین خوبی داره من داشتم ۲سال پیش فروختم ۴۰۰تومن

  4. Avatar محمد

    ویندوز واقعا عالی بود
    من خودم ۵۲۰ دارم
    تا الان هنگ نکرده
    حیفش که عام پسند نشد

  5. Avatar محمد

    چرا نوکیا ظاهرشو توی گوشی های اندرویدی عوض کرد!؟ به نظرم سِری لومیا زیباترین گوشیهای تاریخ بودن .

  6. Avatar امیر

    هنوز هم یکی از بهترین گوشی های بازاره

  7. Avatar امین

    برای معرفی این گوشی بعنوان گجت رترو یکم زوده. چون میشه روی این گوشی ویندوز ۱۰ موبایل نصب کرد و به جدیدترین آپدیت های نرم افزار های کاربردی و معروف مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، آفیس، وان درایو، مایروسافت اج و سایر اپلیکیشن های یونیورسال مایکروسافت و سایر شرکتها که هم اکنون برای ویندوز ۱۰ دسکتاپ و موبایل عرضه میشن دسترسی داشت. در واقع مشکل اصلی سیستم عامل ویندوز موبایل و گوشی های نوکیا لومیا در حال حاضر کمبود اپلیکیشن و ساپورت نرم افزاری شرکت های بزرگ نیست. به شخصه به عنوان کسی که هم گوشی اندرویدی دارم و هم ویندوزی، تنها مشکلی که با ویندوز موبایل دارم فقدان نرم افزارهای پرکاربرد فارسه: مثل اپلیکیشن دیجی کالا، فیدیبو، آپ و ایرانسل من

    1. Avatar سهراب

      با نظرتون کاملا موافقم،منم باهر دوتاش کار کردم ولی ویندوزفون خیلی عالیه ،اگه گوشی ویندوزفون داشته باشین(نوکیا) دیگه با اندروید نمیتونین کار کنین تنها ایرادش کمبود برنامه فارسیه که دوستمون گفتن..

    2. Avatar مصطفی

      من نیز موافقم.
      خیلی نامردین گوشی به این خوبی… من به عنوان طرفدار ویندوز فون خیلی ناراحتم… الانم گوشه نشین و افسرده شدم وقتی این پست رو دیدم. هم چنین به فکر خود کشی افتادم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه