نیروی هوایی آمریکا می‌خواهد در آسمان بمب پلاسما منفجر کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
نیروی هوایی

نیروی هوایی آمریکا می‌خواهد با انفجار بمب‌های پلاسما در ارتفاعات بالای اتمسفر، ارتباطات رادیویی را برای مسافت‌های طولانی بهتر کند. نیروی هوایی با استفاده از ناوگانی از ماهواره‌های کوچک این کار را انجام می‌دهد.

از روزهای آغازین اختراع رادیو، می‌دانیم که قدرت دریافت سیگنال هنگام شب بهتر است. در طول روز بعضی از ایستگاه‌های رادیویی را نمی‌توان گرفت، اما هنگام شب همان ایستگاه‌های رادیوی به وضوح شنیده می‌شوند و داده‌ها را به صدها کیلومتر دورتر ارسال می‌کنند.

علت این موضوع تغییراتی در یونوسفر است. یونوسفر لایه‌ای از ذرات باردار در اتمسفر است که از ارتفاع ۶۰ کیلومتری آغاز می‌شود. انحنای زمین اکثر سیگنال‌های رادیویی زمین را که بیش از ۷۰ کیلومتر سرعت دارند، متوقف می‌کند.

اما این سیگنال‌ها با جهیدن بین یونوسفر و زمین می‌توانند مسافت‌های بسیار بیشتری را به طور زیگ‌زاگ طی کنند. هنگام شب، تراکم ذرات باردار یونوسفر بالاتر است و در نتیجه بازتابش آن بیشتر می‌شود.

این اولین بار نیست که برای بهبود ارتباطات رادیویی و افزایش دامنه‌ی رادارها تغییراتی در یونوسفر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، در آلاسکا با تشعشاتی از آنتن‌های زمینی یونوسفر را تحریک می‌کنند تا پلاسمای بازتاب‌کننده‌ی امواج رادیویی تولید کند.

حالا نیروی هوایی آمریکا می‌خواهد با انتقال حجم زیادی از گازهای یونیزه شده به یونوسفر این کار را به شکل بهتر و موثرتری انجام دهد. نیروی هوایی می‌خواهد در کنار افزایش سیگنال‌های رادیویی، تاثیر بادهای خورشیدی را هم  ملایم‌تر کند چرا که بادهای خورشیدی می‌توانند GPS را از کار بیندازند.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    با سلام
    این پروژها تا یک قرن دیگه حداقل خبری نیست نگران نباشید دوستان اون موقع هم در حد یک مقاله

  2. Avatar mohamma:D

    با سلام و خسته نباشید.
    در مورد محتوای مقاله: این کار برای سلامتی انسان خطرناک نیست؟ یا محیط زیست و متغیرهای دیگه رو تحت تاثیر قرار نمیده؟

    در مورد متن:
    به نظر بنده می شد متن اصلی رو بهتر و زیبا تر ترجمه کرد. بیشتر شبیه ترجمه تحت اللفظی هست که بعضی از جملاتش هم معنای مفهوم و دقیق ندارن و بیشتر با توجه به قراین می شه فهمیدشون.

    1. Avatar farid

      اتفاقن فوق العاده خطرناکه !
      مطلع اید که امواج و مخصوصن امواج با فرکانس بالا چقدر مضر هستند ، با این کار امواج محبوس شده و چگالی اون افزایش پیدا کرده و در نتیجه اثر مضر امواج به شدت زیاد میشه .
      سطوح بالای اتمسفر مانند آینه ایی عمل میکنه که امواج رو به سمت زمین بازتاب میده ( همون اثری که در مقاله ازش صحبت شد ) ، اما گفته میشه وزارت دفاع آمریکا در حال تکمیل و آزمایش سلاح جدیدی تحت پروژه ایی بنام هارپ (HAARP ) که با استفاده از بازتاب امواج توسط سطوح بالای جوی کار میکنه . به ترتیب که امواج بسیار قوی رو مثلن از نطقه ایی روی زمین یا از کشتی روی اقیانوس به بالای اتمسفر تابونده میشه و بازتابابش به روی منطقه ایی بسیار دورتر اثر میکنه ، که همراه با اثر بد خود امواج ممکنه باعث خشکسالی، طوفان ، زلزله، سونامی و… بشه . چون ساختار طبیعی جو بطور ناگهانی دچار تغییر شدید میشه !

      1. Avatar مرتضی

        دیدگاه جالبی بود.
        نه دوست عزیز یونوسفر بخشی طبیعی از لیتوسفر زمینه هست که ارتفاع بسیار بالایی از بخش قابل سکونت انسان داره.
        هدف این کار افزایش غلظت یونوسفر هست.
        اما درمورد جو سازی بی مورد دوستمون : امواج محبوس نمی شن دوست عزیز چون سطح زمین صاف و صیقلی که نیست. خاک به راحتی امواج رادیویی رو از بین می بره.
        گفته ها بدون مدارک هیچ اهمیتی ندارند. پروژه هارپ سالهاست درحال فعالیت و کار هست و تو این مدت خیلی ها درموردش حرف زدند ولی از این خیلی ها چند مقاله علمی قابل استناد منتشر شده؟
        شما خودتون می گید به جو تابونده می شه و در یک نقطه دیگه باعث تغییر در ساختار طبیعی جو می شه؟….. این از نظر علمی توضیح بدید لطفا که چطور می شه شما یک جا یک کاری انجام بدی ولی واکنشش در جای دیگه ای دیده بشه.

      2. Avatar farid

        دوست گرامی کمی از فیزیک سررشته داشتید راحت تر متوجه می شدید . این کار باعث میشه امواجی که از سطح زمین ساطع میشن به راحتی از جو خارج نشن و دوباره به سمت زمین برگردند و با هر چیزی که روی زمین وجود داره برخورد میکنن، خاک ، آب ، انسان، گیاه و…
        خاک امواج رو از بین نمی بره، هیچ موجی از بین نمیره و تا ابد به راهش ادامه میده!!!! اما به مرور زمان انرژی خودش رو از دست میده ( به دلیل برخورد با مواد مختلف که انرژِی موج توسط اونها و مانند همون خاکی که مثال زدید جذب میشه نه اینکه موج از بین بره )
        پروژه هارب یه پرژه ی علمیه اما وزارت دفاع آمریکا و هم چنین روسیه از این مسائله برای ساخت سلاح استفاده می کنند .و این خبریه که یکی از دانشمندان نظامی آمریکا منتشر کرده .
        از نظر علمی هم میشه توضیح داد اما اینجا امکان بحث نیست، پیشنهاد می کنم با جست و جو در اینترنت در مورد تمکن علمی اون اطلاعات بیشتری بدست بیارید.

      3. Avatar farid

        حد اقل در مورد اثر گلخانه ایی باید چیزی به گوشتون خورده باشه
        این دو اثر کاملن مشابه هم هستند، گازهایی مثل متان، کربن دی اکسید و بخار آب ، باعث میشن تا گرمای حاصل از نور ( موج) خورشید در جو زمین حبس بشه !!!

      4. Avatar مرتضی

        جالب بود فقط منابعتون رو کمی گسترش بدید و از مجلات تخیل پرداز فاصله بگیرید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه