نقد و بررسی ۱۰۵UC9، تلویزیون ۱۰۵ اینچی ال‌جی

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

هیجانی بی‌نهایت، وسعتی بی‌نهایت

با وجود این‌که این روزها شاهد پیشرفت و ظهور فناوری‌های جدید هستیم، باید اعتراف کرد که هنوز بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین سرگرمی افراد، نشستن پای تلویزیون‌هاست. البته طبیعی است که روند پیشرفت در این محصول هم مثل تمام وسایل الکترونیکی دیگر، خیلی سریع باشد. در ابتدا تصاویر در رنگ‌های سیاه ‌و سفید و در اندازه‌ای محدود به نمایش درمی‌آمد. شاید حتی نمی‌توانستید چهره‌ی بازیگر محبوب‌تان را به‌درستی ببینید. اما تولیدکنندگان خواستند که پای‌شان را از این مرز فراتر بگذارند و با ساخت محصولاتی شگفت‌انگیز همه را غافلگیر کنند. همان‌طور که پرواز برای افراد مانند یک رویا بود، تماشای تلویزیون در اندازه‌ای بزرگ و با حس و حال سینما روزگاری در حد یک رویا بود. اما حالا شرکت ال‌جی با ساخت مدل ۱۰۵UC9 تلاش کرده به این رویا رنگ واقعیت ببخشد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مقدمه

حدود چهار سال پیش شرکت فیلیپس به دلیل مقرون ‌به ‌صرفه نبودن تولید تلویزیون‌های‌ با ابعاد بزرگ نتوانست راه‌‌اش را ادامه بدهد. درآن زمان کسی فکر نمی‌کرد که همتای کره‌ای‌اش بتواند این مسیر را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ شاید زمانی که سامسونگ از مدل UN85S9000 ‌رونمایی کرد، علاقه‌مندان به تازه‌های دستاوردهای صوتی و تصویری، فکر می‌کردند برنده‌ی این رقابت طولانی مشخص شده است و ال‌جی نتوانسته خودی نشان دهد. اما نمایشگاه CES 2014 ویترین بزرگی بود که به ال‌جی هم فرصت داد تا برگ برنده‌اش را رو کند. تلویزیون مدل ۱۰۵UC9 آن‌قدر خوب بود که بسیاری از مجلات فناوری آن را به‌عنوان بهترین تلویزیون سال معرفی کردند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌002

طراحی و ساخت

معمولا وقتی قصد خرید تلویزیون داریم، برای انتخاب بهترین محصول چند نکته را در نظر می‌گیریم. در ‌مرحله‌ی نخست نیاز خود را در نظر می‌گیریم و سپس ‌فکر می‌کنیم که برای رفع این نیاز تا چه مقدار می‌توانیم هزینه کنیم. طراحی هم از مهم‌ترین عواملی است که در خرید کالای موردنظر قرار می‌دهیم. مدل ۱۰۵UC9 صفحه‌ای خمیده دارد و روی پایه‌ای گرد می‌ایستد. پایه‌ای قدرتمند که می‌تواند وزن زیاد این تلویزیون را تحمل کند. فرم کلی این قاب خمیده که در پایین به نشان ال‌جی ختم می‌شود، با پایه هماهنگی زیادی دارد که سبب زیبایی هرچه بیش‌تر آن شده است. خمیده بودن قاب در این اندازه می‌تواند تاثیر گرفته از تکنولوژی IMAX باشد. این نام در حقیقت یکی از فرمت‌های فیلم‌سازی و همچنین نوعی از سینماست. ال‌جی در طراحی ۱۰۵UC9 از تجربه‌های تماشای تصویر در پرده‌های IMAX بهره برده است. قوس این مدل هم به حدی است که می‌تواند میدان دید وسیعی را فراهم کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

تصویر

پنل بکار رفته در این مدل از نوع IPS بوده و به همین دلیل می‌توانید رنگ‌ها را بسیار زنده و شفاف ببینید. این تلویزیون قادر است کیفیت تصویر ۵K را ارایه بدهد؛ وضوح تصویری تقریبا ۵ برابر وضوح تصویر Full HD. کسانی که پیش از این فیلم‌هایی با کیفیت ۴K تماشا کرده‌اند، می‌توانند درک بهتری از آن داشته باشند. با اینکه تعداد کمی فیلم با وضوح تصویر ۵K ساخته شده است، اما جای نگرانی نیست؛ قابلیت ارتقای تصاویر ویژگی دیگری است که به کمک آن می‌توانید فیلم‌های قدیمی یا برنامه‌های مورد علاقه‌تان را به دستگاه منتقل کنید و تنظیم کیفیت تصویر را به عهده‌ی خود تلویزیون بسپارید. این ویژگی کمک می‌کند تا کیفیت تصاویر تا حد امکان به کیفیت ۵K نزدیک شود و به همین دلیل دیگر از بابت کیفیت تصویر نگرانی نخواهید داشت.

003

نکته‌ی دیگری که می‌توان در میان قابلیت‌های تصویری به آن اشاره کرد، نمایش تصاویر با نسبت ۲۱:۹ است. نسبت تصویری که پیش‌ازاین تولیدکنندگان دیگر هم از آن استفاده کرده بودند و بسته به نوع موفقیت‌اش تصمیم گرفتند که استفاده از آن را ادامه بدهند یا خیر. ال‌جی هم با تجربه‌ی خوبی که از تولید مانیتورهای‌اش داشت، حالا تلویزیونی ساخته که تصاویر را با این نسبت به نمایش می‌گذارد. این نسبت تصویر که از ۱۶:۹ وسیع‌تر است، کمک می‌کند تا تجربه‌ی بهتری از سینما در خانه‌تان داشته باشید. از مشکلات شایع تماشای فیلم‌های Full HD در گذشته، وجود نوارهای مشکی رنگ در بالا و پایین صفحه بود که در این تلویزیون دیگر وجود ندارد و به همین دلیل می‌توانید از تماشای کامل تصاویر در تلویزیون عریض خود لذت ببرید.

004

با تمام چیزهایی که در مورد تصویر تلویزیون ذکر شد، نباید ویژگی جذاب آن را از یاد ببریم. در این مدل هم مثل قبل می‌توانید به تماشای تصاویر سه‌بعدی از نوع Passive بپردازید. این ویژگی جذاب مرزهای واقعیت و خیال را از بین می‌برد. اگر فیلمی سه‌بعدی پخش کنید، خواهید دید که چگونه ال‌جی شما را به دل ماجرا می‌برد؛ درست در همان جایی که اتفاقات در حال رخ دادن هستند. به همین دلیل می‌توانید بهترین نوع تماشا را تجربه کنید. زیرا تصاویر با کیفیتی بسیار عالی و به صورت سه‌بعدی پخش می‌شوند؛ چیزی که تابه‌حال این‌گونه تجربه نکرده‌اید. اینکه ال‌جی ترجیح داده از فناوری سه بعدی به‌شکل Passive  استفاده کند، سبب شده تا عینک‌های مورد نیاز ساده‌تر باشند؛ این عینک‌ها نیاز به شارژ ندارند، سبک هستند و شما به‌راحتی قادر به استفاده از آن‌ها خواهید بود.

005

صدا

شاید بتوانیم یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت مدل ۱۰۵UC9 را صدای آن بدانیم. تولید ۱۵۰ وات صدا که برای این سینمای کوچک بسیار قدرتمند است. برای درک بهتر این مفهوم باید سری به تلویزیون‌های بزرگ تولیدکنندگان نامدار صوتی و تصویری بزنیم تا ببینیم که صدای موردنظرشان برای سایز ۸۵ اینچ چیزی در حدود ۲۰ وات است. پس وجود صدای ۱۵۰ واتی در این مدل می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که ال‌جی به دنبال تولید صدایی فراتر از یک تلویزیون است؛ صدایی فراگیر که کمی ضعیف‌تر از صدای سالن‌های سینماست. نام «هارمن کاردن» (Harman Kardon) در این تلویزیون خود تضمین کننده‌ی صدایی است که خواهید شنید. شرکتی که نام‌اش در زمینه‌ی صوت مترادف با صدای باکیفیت است و رساندن بهترین و شفاف‌ترین صدا به گوش دوست‌داران موسیقی را بزرگ‌ترین وظیفه‌اش می‌داند. در قسمت درگاه‌های ارتباطی، خروجی صدای دیجیتال هم به چشم می‌‌خورد که به لطف آن می‌توانید بلندگوهای بیش‌تری هم به تلویزیون‌تان متصل کنید تا صدای دل‌خواه‌تان را از این طریق بشنوید.

006

امکانات

در قسمت امکانات حرف برای گفتن زیاد است. قابلیت‌هایی که مدل‌های دیگر به‌طور کامل ندارند، این مدل همه را در کنار هم دارد. قلب تپنده‌ی تلویزیون را می‌توان سیستم عامل هوشمند آن دانست که ال‌جی نام‌اش را WebOS گذاشته است. نامی که از امسال به تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی اطلاق می‌شود. WebOS را می‌توان جزو بهترین تجربه‌های استفاده از تلویزیون هوشمند دانست. مرورگر اینترنت قابلیت دیگر دستگاه است که وجودش بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. از این طریق قادر خواهید بود تا به اینترنت دسترسی پیدا کنید و برای رسیدن به اطلاعات دل‌خواه‌تان جستجو کنید.

همچنین قابلیت اتصال به Skype به شما این امکان را می‌دهد تا با کاربران دیگر از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنید یا برای هم پیام بفرستید. از ویژگی‌های دیگر مدل ۱۰۵UC9 می‌توان به وجود WiDi , MHL و Miracast اشاره کرد. از این طریق قادر خواهید بود تا اطلاعات موردنیازتان را از تلفن‌همراه به دستگاه منتقل کنید. فرقی نمی‌کند که این اطلاعات عکس، فیلم یا موسیقی محبوب‌تان باشد. این نشان می‌دهد که ال‌جی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با تلویزیون تلاش خودش را انجام داده است.

007

ریموت کنترل

برخلاف تلویزیون‌های مبتنی بر WebOS ال‌جی، ریموت کنترل این تلویزیون، تنها ادامه‌ی راهی است که مدتی پیش شروع شده و مانند سایر رقبا هر سال در حال تکامل است. هرچند هنوز مانند دیگر رقیب کره‌ای خود دسترسی به NFC از طریق ریموت کنترل فراهم نیست اما هم‌چنان از آن می‌توانید به‌عنوان ماوس استفاده کنید. این مدل که با معرفی WebOS وارد بازار شد، در طراحی و امکانات فاصله چندانی با مدل قبلی نداشت. دلیل‌اش می‌تواند این باشد که ریموت قبلی به اندازه‌ی کافی خوش‌دست بود.

دکمه‌ها در این ریموت کنترل به بلوغی نسبی رسیده‌اند و به نظر نمی‌رسد حتی در سال آینده هم تغییر چندانی داشته باشند. چراکه این مدل بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما کمی سنگین‌تر از کنترل‌های معمولی طراحی شده تا در هنگام استفاده کاربر حس بهتری داشته باشد. همان‌طور که اشاره کردیم شما می‌توانید شبیه ماوس آن را در هوا حرکت دهید و هر بخشی از صفحه را که می‌خواهید، انتخاب کنید. برای برخی منوها حتی نیاز به این کار نیست و با استفاده از اسکرول قرار گرفته در آن می‌توانید منوهای مختلف را بالا و پایین کنید.

تنها نکته‌ی منفی در مورد این ریموت جادویی زمانی است که شما از آن به‌جای کیبورد استفاده می‌کنید.

008

جمع‌بندی

در کل می‌توان گفت با وجود تمام امکاناتی که برای ۱۰۵UC9 در نظر گرفته ‌شده، ال‌جی تلاش کرده تا تجربه‌ای فراموش ‌نشدنی از تماشا را برای شما به وجود بیاورد. یک تلویزیون هوشمند که سیستم‌عاملی شناخته ‌شده دارد و با رابط کاربری تازه‌ی خود تلاش دارد تا به نیازهای امروزی کاربران پاسخ دهد. اغلب کارها در آن بدون پیچیدگی انجام می‌شوند و ساده به‌نظر می‌رسد. امکانات تعبیه‌شده در این مدل، آن را به یک محصول خارق‌العاده تبدیل کرده است. اما باید گفت قیمتی که ال‌جی برای این مدل در نظر گرفته، همچون اندازه‌ی آن قابل ‌توجه است.

شاید وجود این‌ همه قابلیت در یک تلویزیون مانند تلفن‌های همراه جذابیت زیادی داشته باشد؛ اما باید یادتان باشد که دسترسی به محتوای ۵K زیاد ساده نیست و باید تا مدتی نامشخص تنها به قابلیت ارتقاء تصویر اکتفا کنید. همچنین با اینکه می‌دانیم وجود هر یک از این امکانات باعث افزایش قیمت آن می‌شود، ولی نباید از این نکته غافل شد که این قیمت‌گذاری، طیف مخاطبان ۱۰۵UC9 را بسیار محدود می‌کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. Avatar سعید م

    چه عالی, ۳۰۰ میلیون تلویزیون

  2. Avatar امیر

    من اینو خریدم.ولی بعد از دوماه استفاده بر اثر اصابت جسمی سخت صفحه نمایشش به دو قسمت نامساوی تقسیم شد.
    پس از تماس با تعمیرکار مشخص شد پنلش ۲۴۰ میلیون تومنه .منم تصمیم گرفتم اینو بزارم تو انباری یکی دیگه بخرم!

    برگرفته از دفتر خاطرات همون شتری که در خواب همیشه پنبه دانه میبینه!!!!

  3. Avatar سعید م

    مقدمتون رو خیلی دوسداشتم. ممنون از مقالتون.
    موفق باشین

  4. Avatar اکبر

    مطلب مفیدی بود. دمتون گرم

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه