محققان توانستند برای اولین بار بافت کبد را پرینت سه‌بعدی کنند

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققین هندی اعلام کرده‌اند که موفق شده‌اند بافت کبدی انسان را پرینت سه‌بعدی کنند وامیدوار هستند که روزی بتوانند یک کبد کامل را هم سه‌بعدی پرینت کنند.

تکنولوژی پرینت سه‌بعدی در زمینه‌های زیادی مفیدواقع شده و مدتی هم هست که در حوزه‌ی پزشکی به کمک انسان آمده. ساخت اعضای مصنوعی برای انسان، انواع پروتزها و حتی استخوان با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی به یک ترند در حوزه‌ی سلامت و پزشکی تبدیل شده است.

ساخت اعضای مصنوعی برای انسان، انواع پروتزها و حتی استخوان با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی به یک کار عادی در حوزه‌ی سلامت و پزشکی تبدیل شده است.

شرکت مسوول این کار که «پاندوروم تکنولوژیز» (Pandorum Technologies) نام دارد، گفته این کبد از سلول‌های طبیعی انسان ساخته شده و می‌تواند در تحقیقات پزشکی کاربرد داشته باشد. این دستاورد دو مزیت کلی دارد؛ اول آن‌که به طور چشمگیری باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و دوم، دیگر لازم نیست محققان برای تحقیق و آزمایش روی نمونه‌های زنده‌ی انسان یا حیوانات کار کنند و می‌توانند آزمایشات‌شان را روی این نمونه‌ها انجام دهند.

«آرون چاندرو» (Arun Chandru)، یکی از بنیان‌گذاران شرکت Pandorum گفت: “نمونه‌ای از کبد که پرینت سه‌بعدی شده فرصت‌های عالی تحقیقاتی و دارویی را با عوارض جانبی کم‌تر و هزینه‌ی نازل‌تر در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.”

«توین بومیک» (Tuhin Bhowmick)، بنیان‌گذار دیگر این شرکت گفت: “توسعه در زمینه‌ی ساخت اعضای مصنوعی کاربردهای پزشکی فراوانی دارد. اعضایی که با سلول‌های حقیقی ساخته می‌شوند می‌توانند جایگزین اعضای واقعی شوند و طی عمل پیوند، انسان‌ها را از مرگ نجات دهند.”

پرینت سه‌بعدی یک کبد کامل، موفقیت بزرگی خواهد بود؛ البته در آن وقت یقینا بحث‌های قانونی و اخلاقی متعددی هم پیرامون این شیوه‌ی درمانی پیش کشیده می‌شود.

منبع: Ubergizmo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar امیر اسدی

    ای بابا! تا دیر نشده و نسخه چاپی اش نیومده بریم کلیه هه رو بفروشیم!

    1. Avatar علی

      چند؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه