پس از تحریم: سرنوشت ۱۰ کشور نفت‌‌خیز دنیا

۲۴ مرداد ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

کی از پیامدهای توافق هسته‌ای شکل گرفته بین ایران و کشورهای ۵+۱ در صنعت نفت رخ خواهد داد.

پس از لغو تحریم‌ها ایران می‌تواند نقش مهمی دربازار نفت دنیا ایفا کند.

 

کشور ما از جمله کشورهایی به‌حساب می‌آید که از ذخایر نفتی بسیار زیادی برخوردار است و به‌همین دلیل برداشته شدن تحریم‌ها، باعث می‌شود که درآمد خوبی از صادرات نفت به‌دست بیاید. البته بد نیست نیم‌نگاهی به کشورهایی داشته باشیم که از ذخایر نفتی قابل توجهی برخوردار هستند و از این نظر جزو کشورهای مهم تولید و صادر کننده نفت به حساب می‌آیند. براساس اطلاعاتی که توسط سازمان Barclays commodities منتشر شده، مشخص شده که چه کشورهایی دارای بزرگ‌ترین منابع نفتی در دنیا هستند.
۱۰ – نیجریه
نیجریه ۳۷.۱۴ میلیارد بشکه نفت ذخیره شده دارد. صادرات نفت از ده هفتاد میلادی به بعد، بخش زیادی از درآمد دولت این کشور را به خودش اختصاص داده است. البته پایین آمدن قیمت نفت در سال گذشته باعث شد که این کشور با ضررهای زیادی مواجه شود. همچنین با اضافه شدن جدی کشور ایران به بازار جهانی، نیجریه یک رقیب جدی را روبه‌روی خودش مشاهده می‌کند.

oil1

۹ – لیبی
کشور لیبی ۴۸.۷۴ میلیارد بشکه نفت ذخیره کرده است. اقتصاد کشور لیبی به نفت وابستگی زیادی دارد. اما پس از تظاهرات مردم این کشور در سال ۲۰۱۴ و تصرف بندرهای نفتی، درآمد نفت و گاز این کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

oil2

۸ – روسیه
روسیه ۸۰ میلیارد بشکه نفت ذخیره شده دارد. البته شرایط روسیه بعد از توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۵+۱ ممکن است تغییر کند. بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، می‌تواند جایگاه بسیاری از کشورها را تغییر دهد و این موضوع می‌تواند برای ایران یک خبر بسیار خوب و برای بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت یک اتفاق ناخوشایند باشد. ایران می‌تواند به شکل جدی به اروپا نفت صادر کند و جایگاه روسیه را به خطر بی‌اندازد.

oil3

۷ – امارات متحده عربی
کشور امارات متحده عربی نزدیک به ۹۷.۸ میلیارد بشکه نفت ذخیره کرده است. بخش اقتصاد و بخش تولید انرژی این کشور کاملا به نفت وابسته است و از ۳۰ سال پیش که اولین چاه‌های نفت در این کشور احداث شده‌اند تا این لحظه، نفت نقش بزرگی را در این کشور ایفا کرده است. پس از کاهش جهانی قیمت نفت در سال ۲۰۱۴، امارات از جمله کشورهای عضو اپک (OPEC) بود که به میزان بیشتری نفت تولید کرد.

oil4

۶ – کویت
کویت ۱۰۴ میلیارد بشکه نقت به شکل ذخیره دارد. بیش از نیمی از تولید ناخالص کشور کویت به نفت وابسته است. کشور کویت برنامه‌ریزی کرده که تا سال ۲۰۲۰ بتواند صادرات نفت خودش را به ۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این آمار مربوط به قبل از توافق ایران با کشورهای ۵+۱ می‌شود. درحال حاضر کویت و عربستان سعودی جای ایران را در صادرات نفت به کشورهای آسیایی را گرفته‌اند که این شرایط در آینده تغییر خواهد کرد.

oil5

۵ – عراق
عراق تا این لحظه ۱۴۰.۳ میلیارد بشکه نفتی ذخیره کرده است. تمام اقتصاد کشور عراق وابسته به نفت است. در سال ۲۰۱۴ که قیمت نفت کاهش پیدا کرد، درآمد این کشور ۳۰% کم شد. لازم به‌ذکر است که کشور عراق در سال ۲۰۱۵ بزرگ‌ترین تولید نفت اپک (OPEC) بوده است.

oil6

۴ – ایران
کشور ایران ۱۵۷.۳ میلیارد بشکه نفت ذخیره کرده است. با توجه به رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای با کشورهای ۵+۱ ایران می‌تواند نقش جدی‌تری را در بازار نفت ایفا کند. بسیاری از کارشناسان به این موضوع اشاره می‌کنند که بازگشت ایران به بازار نفتی باعث کاهش قیمت این محصول خواهد شد. همچنین ایران درحالی که با روسیه برسر صادرات نفت رقابت می‌کند، رقیب دیگری به نام عربستان را هم درکنار خودش احساس خواهد کرد. ایران با حضور در بازار نفتی دنیا رقابت سختی را با روسیه و عربستان آغاز می‌کند.

oil7

۳ – کانادا
کشور کانادا ۱۷۳.۲ میلیارد بشکه نفت دارد. کشور کانادا بیشتر نفت خودش را به آمریکا صادر می‌کند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که آمریکا بزرگ‌ترین مشتری کانادا به‌حساب می‌آید. البته در گزارش‌های اخیر به این موضوع اشاره شده که نفت‌هایی که کانادا به آمریکا صادر می‌کند ۲۰ درصد بیشتر کربن تولید می‌کنند. اگر این موضوع ادامه پیدا کند، میزان تولید گاز گل‌خانه‌ای آمریکا بسیار زیاد می‌شود.

oil8

۲ – عربستان سعودی
عربستان سعودی ۲۶۸.۴ میلیارد بشکه نفت ذخیره کرده است. کشور عربستان سعودی نقش بزرگی را در بازار نفتی دنیا ایفا می‌کند و در چندساله گذشته حضورش را در این بازار گسترش داده است. باید به این موضوع اشاره کنیم که ایران پس از رفع تحریم‌ها می‌خواهد صادرات نفت خودش را دو برابر کند و قصد دارد سایر کشورهای عضو اپک را برای افزایش تولید نفت قانع کند. این موضوع می‌تواند شرایط را برای عربستان سعودی سخت‌تر کند.

oil9

۱ – ونزوئلا
ونزوئلا ۲۹۷.۷ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد. اقتصاد ونزوئلا هم به شکل زیادی به صادرات نفت وابسته است. سهم صادرات این کشور از نفت ۹۶ درصد است. صادرات نفت بیش از ۴۰ درصد درآمد دولت را هم تامین می‌کند و بیش از ۱۱ درصد از درآمد ناخالص این کشور را به خودش اختصاص داده است. البته کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ باعث شد که این کشور با ضررهای بسیار زیادی مواجه شود. به‌همین دلیل این کشور به دنبال متحدی خارج از اپک است تا بتواند قیمت نفت را افزایش دهد.

oil10

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه