چرا افراد می‌­خواستند در کنار استیو جابز کار کنند؟

۹ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در جدیدترین فیلمی که درباره‌­ی «استیو جابز» ساخته شده و «دنی بویل» کارگردانی‌اش را بر عهده داشته، این مرد به صورت یک آدم گستاخ، خشن و بی‌­ادب به تصویر کشیده شده است که البته در واقعیت هم تعداد قابل توجهی از همکاران و کارمندان‌­اش این مساله را تایید می­‌کنند.

با این وجود بسیاری از همکاران او ترجیح می­‌دادند که کنار او بمانند و با او کار کنند. مثلا جابز در زمانی که شهرت آن­‌چنانی نداشت، اپل را (به هر دلیل) ترک کرد و شرکت «نکست» (NeXT) را تاسیس کرد که باعث ساخته شدن کامپیوترهای قدرتمند مفید، به­‌ویژه در حوزه­‌ی آموزش عالی شد. اپل بعدا این شرکت و تکنولوژی آن را خرید و بنیان روندی را ریخت که منجر به ساخت OS X ،iOS ،WatchOS و App Store شد.

شخصیت استیو جابز در سال­‌های ابتدایی نکست، در بدترین حالت ممکن بود: یک میلیونر ۳۱ ساله که اگر نگوییم همیشه، در اکثر مواقع حرف خودش را درست می­‌دانست. اما در کمال تعجب می­‌بینیم که همین مرد وقتی اپل را ترک می‌­کند، افراد زیادی که روی پروژه­‌ی مکینتاش با او همکاری می­‌کردند، اپل را ترک کرده و به او ملحق شدند. اما چرا؟

جواب ساده است: جابز بهترین ویژگی‌های افراد را از درون آن‌ها بیرون می‌کشید.

شخصیت استیو جابز در سال­‌های ابتدایی نکست، در بدترین حالت ممکن بود.

«اندی کانینگهام» (Andy Cunningham)، مدیر بخش PR و بازاریابی مکینتاش، یکی از این کارمندان وفادار بود که هم در نکست کنار جابز ماند و هم در پیکسار با او همکاری نزدیکی داشت. کانینگهام که در این فیلم با بازی «سارا اسنوک» (Sarah Snook) به تصویر کشیده شده، مقاله­‌ای در نقد این فیلم نوشت و بنیان­‌گذار اپل را مردی رویایی و نابغه با روحیه­‌ی لطیف و مشوق تعریف کرد؛ یک پدر خوب با مغز ماکیاولی. او پنج سال همکاری در کنار جابز را تجربه‌­ای فوق‌­العاده بیان کرد که هر روزش با شگفتی، خشم و رضایت همراه بود و باعث شد تا به ورای مرزهایی که همیشه برای خود ساخته بود، قدم بگذارد.

یکی دیگر از همکاران سابق استیو جابز، «گای کاواساکی» (Guy Kawasaki) است. او که همیشه می­‌گوید دو بار موفق شده از همکاری با جابز جان سالم به در ببرد، از توانایی خوب جابز در شکوفا کردن و پرورش ویژگی‌­های ممتاز در افراد صحبت می‌­کند. کاواساکی می‌­گوید که در همکاری با جابز، چالش‌­های بسیار بزرگی پیش روی آن­ها قرار می­‌گرفت و باید نهایت سعی‌­شان را می‌­کردند تا آن‌ها را حل کنند. اپل کارمندان­‌اش را متقاعد می­‌کرد تا بیش‌تر از حد معمول‌­شان تلاش کنند.

اما استیو جابز چه‌­طور قادر بود تا این حد تاثیرگذار باشد؟

اشتیاقی که استیو جابز در میان افراد به وجود می­‌آورد، مسری بود و یادشان می­‌داد که چه طور از زاویه­‌ی متفاوتی به موضوع نگاه کنند.

تیم کوک، مدیر فعلی اپل، در یک مصاحبه­‌ بخشی از ابهامات این مساله را رفع کرده و می­‌گوید: “جابز به «چرایی» مسایل خیلی اهمیت می­داد. وقتی جوان­‌تر بودیم بیش­تر او را حین انجام یک کار می­‌دیدم. اما همین­‌طور که سن­‌مان بالاتر می­‌رفت، دیدم که او بیش­تر وقت‌­اش را با من و سایر دوستان و همکاران می­‌گذراند و توضیح می­‌داد که چرا آن‌طور فکر یا عمل می­‌کند یا چرا دید خاصی به یک موضوع دارد. او قدیس نبود اما کارهایی که انجام می‌­داد یا افرادی که با آن‌­ها کار می­‌کرد در نظرش عمیقا مهم بودند.”

اشتیاقی که استیو جابز در میان افراد به وجود می­‌آورد، مسری بود و یادشان می­‌داد که چه طور از زاویه­‌ی متفاوتی به موضوع نگاه کنند. شاید او در تمام مدت می­‌دانست که دارد چه کار می­‌کند و «روش جابز اگر تا حالا شما را نکشته، باعث شده تا قوی­‌تر شوید.»

منبع: Inc

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar هیمن

    جابز نه برنامه نویس بود نه طراح و نه مهندس فقط یه آدم خودخواه و مغرور بود.اون مرد بزرگ تکنولوژی جهان نیست فقط در مدیریت موفق بوده. رسانه ها بیش از حد اونو بزرگ کردن و ازش یه استوره تو خالی درست کردن.

    1. Avatar محمد

      اولا این سه تایی رو که گفتی استیو باهم داشت. ثانیا مشهوریت استیو صرفا بخاطر مدیریتش نبود . بخاطر این بود که ایشون یه کارآفرین فوقالعاده بود. اینجوری که شما داری میگی استیو هیولاست ! شما میتونی یه گونی بطری جمع کنید واسه ۵ سنت بعدش انقد سخت تلاش بکنید که بعد از ۱۰ سال یه شرکت ۲ میلیارددلاری داشته باشین با ۴۰۰۰ نفر کارمند ؟! بهتره سخنرانی ها و مجلات و نوشته هایی که درباره ایشون نوشتن رو مطالعه کنین بعد بیاین اینجا درباره ایشون نظر بدین

      1. Avatar محمد

        استیو جابز برنامه نویس نبود آقای سخنرانی ها و مجلات ولی موافقم که مرد بزرگی بود

  2. Avatar arshia

    مرد بزرگ تکنولوژی جهان

  3. Avatar حسین

    پیشنهاد میکنم کتاب زندگینامه استیو جابز اثر والتر آیزاکسون رو بخونید این کتاب به صورت رایگان در اپلیکیشن طاقچه وجود دارد.

  4. Avatar bijan

    جالب ولی خیلی خلاصه بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه