چرا «بسته‌بندی» از آنچه فکر می‌کنید مهم‌تر است؟

۱۴ شهریور ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی خریدار وارد یک سوپرمارکت معمولی می‌شود در هر دقیقه حدودا از کنار ۶۰۰ محصول متفاوت عبور می‌کند. با در نظر گرفتن این نکته در بسیاری از موارد تنها راه جلب توجه مشتریان، شکل و شمایل بسته‌بندی کالا است. همین موضوع باعث شده شرکت‌ها به بسته‌بندی محصولات خود بسیار اهمیت دهند و همه ساله تحقیقات متنوعی در حوزه بسته‌بندی انجام ‌شود تا تولیدکننده‌ها بتوانند از طریق نتایج این تحقیقات بهترین بسته‌بندی‌ها را برای محصولات‌شان برگزینند. در نتیجه این تحقیقات کیفیت، ایمنی، تمایز، راحتی، به صرفه‌ بودن و قواعد زیبایی شناسی در کنار هم به کار گرفته می‌شوند.

بسته‌بندی چیست؟

بسته‌بندی در ساده‌ترین تعریف به روش‌هایی اشاره دارد که از طریق آن‌ها محصول در پوششی خاص قرار می‌گیرد و برای توزیع، قرار گرفتن در انبار و فروش آماده می‌شود.

این پوشش گاهی برای محافظت از محصول و در مواقعی برای در اختیار قراردادن اطلاعات به مشتری به کار می‌رود. در عین حال بسته‌بندی یک محصول نقش مهمی در فروش، بازاریابی، تجربه خرید و امنیت محصول دارد.

در یک تعریف کلی‌تر، صنعت بسته‌بندی به فرایندهای طراحی، ارزیابی و تهیه بسته‌ها هم مرتبط است. هویت یک برند از طریق بسته‌بندی محصول نشان داده می‌شود. در عین حال بخشی از حساس‌ترین اطلاعاتی که مشتری هنگام خرید محصول به آن‌ها نیاز دارد روی بسته‌بندی قرار می‌گیرند و به نوعی تبلیغ نهایی یک محصول در بسیاری از فروشگاه‌ها همان بسته‌بندی آن‌ها است. بسته‌‎بندی برای بعضی از محصولات حتی پس از خرید در حکم نوعی لایه حفاظتی به حساب می‌آید و در عمل کمک می‌کند مشتری بتواند محصول را بهتر نگه‌داری یا انبار کند.

اهمیت بسته‌بندی

حفاظت فیزیکی: محصولی که در بسته قرار دارد ممکن است به حفاظت در برابر شوک مکانیکی، فشار، دما و موارد دیگر احتیاج داشته باشد. بسته‌بندی می‌تواند محتویات و محصول داخل بسته را در برابر همه این مشکلات به خوبی حفظ کند.

انتقال اطلاعات: بسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها بخشی از اطلاعات ضروری درباره محصول را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند؛ اطلاعاتی مثل چگونگی استفاده، حمل و نقل یا شیوه دور انداختن محصول. از طرف دیگر تولیدکننده‌ها موظف‌اند درباره محصولات پزشکی، دارویی، غذایی و شیمیایی بعضی از اطلاعات را به شکل ضروری روی بسته‌بندی ذکر کنند. یک بسته‌بندی خوب قادر است اطلاعات مورد نیاز مشتری را به شکل خوانا در نقطه‌ای مناسب در اختیار او قرار دهد.

بازاریابی و فروش: همانطور که پیشتر اشاره شد بسته‌بندی راهی است که از طریق آن می‌توان خریداران بالقوه را جذب یک محصول کرد. دهه‌ها است که طراحی گرافیکی و فیزیکی یک بسته مهم بوده است و صنایع متفاوتی توانسته‌اند از طریق بسته‌بندی‌های جذاب به کسب و کار خود رونق ببخشند. حتی افراد کاملا منطقی هم در خرید یک محصول بخشی از احساسات‌شان را دخالت می‌دهند. بسته‌بندی مستقیما باعث ایجاد احساسات مثبت و منفی در مشتریان می‌شود و همین امر هم تاثیر غیرقابل انکاری در میزان رضایت آن‌ها از خرید محصول دارد. حتی برخی از تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند بسته‌بندی‌های جذاب نسبت به بسته‌بندی‌های معمولی، امواج مغزی شدیدتری در مشتریان ایجاد می‌کند و باعث فعالیت بخش‌هایی از مغز می‌شود که با افکار مثبت در ارتباط است.

سهولت: بسته‌‌بندی‌ها می‌توانند قابلیت‌هایی را در اختیار افراد بگذارند که حمل، توزیع، نمایش، فروش، بازکردن، بستن مجدد، استفاده، دور انداختن و بازیافت محصول را ساده‌تر کنند.

امنیت: بسته‌بندی نقش بسیار پررنگی در کاهش مشکلات و خطرات حوزه امنیت نقل و انتقال محصولات دارد.

محیط زیست: با افزایش آگاهی درباره حفظ محیط زیست بسیاری از مصرف‌کننده‌ها به بسته‌بندی سبز و سازگار با محیط زیست اهمیت می‌دهند، بویژه بسته‌بندی‌هایی که بتوان آن‌ها را بازیافت کرد یا دوباره استفاده کرد. استفاده شرکت‌‎ها از بسته‌بندی‌های سبز و قابل‌بازیافت باعث جذب بیشتر مشتریان، افزایش رضایت آنان و نشان‌دهنده مسئولیت اجتماعی تولیدکننده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه