چرا مرورگر اج از گوگل کروم و فایرفاکس بهتر است؟

۱۲ مرداد ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

مرورگر اج (Edge) جای مرورگر اینترنت اکسپلورر را در ویندوز ۱۰ گرفته است. مایکروسافت که قابلیت‌های جدیدی به این مرورگر اضافه کرده، کاربران را به استفاده از آن تشویق می‌کند.

 

مایکروسافت روی ویندوز ۱۰ مرورگر جدیدی به‌نام «اج» را قرار داده است که از همه نظر بهتر از مرورگر اینترنت اکسپلورر است.

 

البته این شرکت کاربران را مجبور به استفاده از این مرورگر نکرده است و همچنان می‌توانید مرورگر دلخواه خود را روی ویندوز ۱۰ نصب کنید؛ اما چرا مرورگر اج از اینترنت اکسپلورر و مرورگرهای دیگر بهتر است؟
یک مرورگر تازه نفس
نکته جالب اینجاست که کاربران حتما این مرورگر را امتحان می‌کنند. بهترین چیز درباره مرورگر اج این است که این مرورگر نسخه ۱۲ اینترنت اکسپلورر نیست و مایکروسافت این مرورگر را از اول ساخته است. یکسری ابزار بسیار مدرن برای آن در نظر گرفته شده که از همه نظر ارزش این مرورگر را افزایش می‌دهند. در ادامه قصد داریم به برخی از ویژگی‌های جذاب این مرورگر اشاره کنیم.
Web Note: قلم جادویی برای دنیای اینترنت
قابلیت Web Note ابزاری است که به کاربر اجازه می‌دهد از صفحه‌ای که می‌خواهد عکس بگیرد و روی آن یکسری یادداشت و شکلک قرار دهد و سپس آن را ذخیره کند و با دیگران به اشتراک بگذارد. این ابزار از بسیاری از برنامه‌هایی که از صفحه عکس می‌گیرند، بهتر عمل می‌کند چرا که با این ابزار می‌توانید از کل یک صفحه اینترنتی عکس بگیرید. بسیاری از برنامه‌ها تنها از قسمتی که روی صفحه‌نمایش دیده می‌شوند، عکس می‌گیرند.
با استفاده از قلم هم می‌توانید روی این عکس‌ها بنویسید یا تصاویر مختلفی روی آن قرار دهید. حتی این امکان وجود دارد روی بخشی از نوشته موجود در عکس نظر خود را بنویسید. برای این کار می‌توانید یک محیط مخصوص به وجود بیاورید و نظر خود را در آن یادداشت کنید. پس از اینکه تمام این‌کارها را انجام دادید می‌توانید فایل خود را در OneNote ذخیره یا آن را ایمیل کنید.
قابلیت Web Note برای دانش‌آموزان و دانشجویانی که به صورت آنلاین جستجو و تحقیق می‌کنند بسیار مناسب است. قابلیت گرفتن عکس و اضافه کردن نوشته روی آن‌ها باعث شده که این امکان به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرورگر اج تبدیل شود. حتی از این قابلیت می‌توان در محیط کار و در زمان ارایه یک محصول یا پروژه استفاده کرد. (البته این قابلیت در مرورگرهای دیگر هم با استفاده از افضونه‌های مختلف به وجود می‌آید)

edge-mag-1

ابزار ساده برای خواندن
مرورگر اج دو ابزار مختلف دارد که باعث می‌شود خواندن به شکل آنلاین آسان‌تر شود. حالت خواندنی که برای این مرورگر در نظر گرفته شده باعث می‌شود بسیاری از محیط وب‌سایت مانند تبلیغات و طراحی آن از بین برود و تنها نوشته‌ها به‌نمایش در بیایند. البته چنین ویژگی‌ای را می‌توان با افضونه‌هایی به گوگل کروم هم اضافه کرد. چیزی که باعث برتری مرورگر اج نسبت کروم می‌شود این است که این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض در آن قرار گرفته است و برای استفاده از آن نیاز ندارید کار خاصی انجام دهید. حتی مرورگر اج می‌تواند به کاربر بگوید که آیا سایتی که در آن حضور دارد با قابلیت خواندن ساده هماهنگ شده یا خیر.
مرورگر اج یک ویژگی دیگر دارد که حتما مورد توجه افرادی که به‌صورت آنلاین مطالعه می‌کنند، قرار می‌گیرد. با این مرورگر می‌توانید مقاله‌های مختلف را ذخیره کنید و سپس در حالت آفلاین آن‌ها را بخوانید. این قابلیت زمانی جلب توجه می‌کند که شما یک مقاله طولانی پیدا می‌کنید و فرصت ندارید که تمام آن را در محیط کار یا خانه بخوانید. برای استفاده از این قابلیت کافی است که روی آیکون «ستاره» قرار گرفته روی مرورگر اج کلیک کنید و سپس حالت «Select Reading List» را انتخاب کنید.
این قابلیت در مرورگر سافاری شرکت اپل هم وجود دارد که دقیقا چنین ویژگی‌ای را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. این قابلیت روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس هم به وسیله سرویس‌های دیگری مانند Pocket، Readablity یا Instapeper فعال می‌شود.

edge-mag-2

کورتانا کارآگاه می‌شود
موتور جستجوی بینگ و دستیار صوتی کورتانا نقش بزرگی را در مرورگر اج ایفا می‌کنند. این قابلیت‌ها باعث می‌شوند که کاربر به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کند. زمانی که در نوار آدرس چیزی می‌نویسید، موتور جستجوی بینگ نتیجه‌های جستجوی شما را به‌نمایش در می‌آورد. به‌طور مثال زمانی که شما عبارت آب و هوا (Weather) را تایپ می‌کنید، موتور جستجوی بینگ وضعیت آب و هوای مکانی که در آن قرار دارید را به‌نمایش در می‌آورد. حتی می‌توانید یک معادله ریاضی را یادداشت کنید تا جواب آن توسط بینگ به‌نمایش در بیاید.
موقعیت برخی از رستوران‌ها و مکان‌های مختلف توسط بینگ به‌نمایش در می‌آید و حتی مسیر آن‌ها به وسیله کورتانا به کاربر اعلام می‌شود. همچنین نقدهای منتشر شده و شماره تماس آن مکان‌ها هم در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. البته این قابلیت در تمام کشورها فعال نشده، اما کورتانا همیشه اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و نقش کارآگاهی را ایفا می‌کند که همیشه به‌دنبال اطلاعات بیشتر است.
می‌توانید کلمه‌ای را انتخاب کنید و با کلیک راست کردن روی آن، از کورتانا درباره این کلمه سوال کنید. کورتانا در این حالت سعی می‌کند معنی کلمه یا توضیحات آن در ویکی‌پدیا را به‌نمایش در بیاورد. موضوع جالب‌تر اینجاست که برای انجام دادن این‌کارها نیازی به ترک کردن سایتی که در آن قرار دارید، نخواهید داشت. اگر کورتانا اطلاعات مورد نظر شما را پیدا نکرد، می‌توانید با موتور جستجوی بینگ به‌دنبال آن باشید.

edge-mag-3

آیا اج از مرورگرهای دیگر ضعیف‌تر است؟
بسیاری از ویژگی‌هایی که در مرورگر اج مشاهده می‌کنیم، در مرورگرهای دیگر هم وجود دارند؛ اما تفاوت اینجاست که اج به‌صورت پیش‌فرض این قابلیت‌ها را دارد و مرورگرهایی مانند کروم و فایرفاکس از افضونه‌های غیر رسمی برای نمایش چنین قابلیت‌هایی استفاده می‌کنند. البته این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار نیست؛ اما اگر می‌خواهید تمام این ویژگی‌ها را بدون انجام دادن کار خاصی در اختیار داشته باشید، باید از مرورگر اج استفاده کنید.
البته اج در برخی قسمت‌ها از مرورگرهای کروم و فایرفاکس عقب می‌ماند. در کروم و فایرفاکس می‌توانید بوکمارک‌ها و تب‌های باز شده را بین چند کامپیوتر به اشتراک بگذارید. با این ویژگی همیشه به اطلاعات خودتان دسترسی خواهید داشت. همچنین این مرورگرها از هزاران افضونه پشتیبانی می‌کنند که کار کردن با آن‌ها باعث می‌شود تجربه بهتری از این مرورگرها به‌دست بیاورید.
مایکروسافت اعلام کرده که در پاییز سال ۲۰۱۵ قابلیت پشتیبانی از افضونه‌ها را به مرورگر اج اضافه می‌کند که این موضوع می‌تواند باعث برتری این مرورگر به فایرفاکس و کروم شود.

edge-mag-4

آیا باید از مرورگر اج استفاده کنیم؟
اگر قبلا از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کردید و اکنون این سوال برای شما به وجود آمده که آیا مرورگر اج بهتر است یا نه؟ باید بگوییم که اج شما را شگفت‌زده خواهد کرد. مایکروسافت قابلیت‌های بسیار خوبی را به این مرورگر اضافه کرده است که قطعا نظر شما را به سمت خودش جلب می‌کند. اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید کارهای روزانه خود را با یک مرورگر انجام دهید، اج گزینه بسیار خوبی خواهد بود. قابلیت‌های مانند Web Note و ذخیره کردن صفحه‌های وب از جمله ویژگی‌های خوب این مرورگر به‌حساب می‌آید. همچنین کورتانا هم به‌خوبی کاربران را برای رسیدن به نتایج جستوجوی خودشان همراهی می‌کند و اطلاعات بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. مروگر اج با سرعت بیشتری صفحات را باز می‌کند و از این نظر کاربران با مشکلی مواجه نمی‌شوند.
البته اگر شما از جمله کاربران وفادار به فایرفاکس و کروم هستید، مرورگر اج نمی‌تواند نظر شما را به سمت خوش جلب کند و به احتمال زیاد پس از مدتی کار کردن با آن، دوباره به سمت مرورگر دلخواه خود می‌روید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar پویا

    ادج بهتر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه