چرا گوگل باید یک سرویس استریمینگ بازی راه بیندازد؟

۷ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

گوگل از یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های بازی بهره می‌برد، اما با توجه به اقدامات این شرکت، می‌توان گفت که این عرصه برای گوگل چندان حائز اهمیت نیست. با این وجود، این رویکرد گوگل احتمالا به‌زودی تغییر می‌یابد. چندی پیش خبردار شدیم که گوگل مدیر اجرایی سابق پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، «فیل هریسون» (Phil Harrison)، را به خدمت گرفته است. حالا هم سایت The Information خبر داده که گوگل در حال کار بر توسعه‌ی یک سرویس استریمینگ بازی با اسم رمز «یتی» (Yeti) است.

بسیاری از افراد گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرده‌اند که گوگل برنامه‌های زیادی را برای ورود به صنعت بازی‌ها در ذهن دارد، اما باید بگوییم که این گمانه‌زنی‌ها بر اساس اخبار تاییدنشده هستند و هنوز به‌طور قطع نمی‌توان اظهارنظر کرد. در زمینه‌ی بازی‌های اندرویدی، رویکرد گوگل تا حالا چندان مداخله‌جویانه نبوده، اما برای تغییر رویکرد این شرکت دلایل متعددی وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

حضور اندروید در محیط خانه افزایش می‌یابد

هرچند اندروید در بیشتر گوشی‌ها و تبلت‌ها حضور دارد و تعداد اپلیکیشن‌های اندرویدی موجود در کروم‌بوک‌ها روزبه‌روز بیشتر از گذشته می‌شود، اما این سیستم‌عامل هنوز در محیط خانه‌ها حضور چندانی ندارد. البته در این زمینه تلویزیون‌های اندرویدی متعدد و تعداد زیادی ستاپ باکس اندرویدی مانند Shield TV از شرکت انویدیا عرضه شده است، اما در زمینه‌ی تلویزیون‌های هوشمند و ستاپ باکس‌ها و این موارد، اندروید بی‌رقیب نیست و گوگل باید با تعداد زیادی از رقبای قدر دست و پنجه نرم کند.

گوگل با عرضه‌ی سرویس استریمینگ بازی و ارائه‌ی بازی‌های جذاب که توانایی رقابت با کنسول‌های بازی و کامپیوترهای شخصی را داشته باشند، می‌تواند حضور اندروید را در محیط خانه افزایش دهد.

 

گوگل برای عملی کردن این پروژه نیازی به صرف هزینه‌ی زیاد ندارد

گوگل همین حالا هم برای راه‌اندازی این سرویس از امکانات زیادی بهره می‌برد. سیستم‌عامل اندروید هم بر پردازنده‌های اینتل اجرا می‌شود و هم بر پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM. این سیستم‌عامل از انواع و اقسام سخت‌افزارها پشتیبانی می‌کند؛ سخت‌افزارهایی که می‌توانند قدرت کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های قدرتمند را تأمین کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از امکانات متنوع سرویس Google Play Games بهره ببرند. در نهایت هم باید به بخش سخت‌افزار گوگل اشاره کنیم که با توجه به افزایش تعداد محصولات خانگی هوشمند-همچون اسپیکرهای گوگل-و اخیرا با به خدمت گرفتن تیم Nest، همواره در مسیر رشد حرکت می‌کند.

گوگل همین حالا هم در تلاش است که حضور گجت‌های هوشمند خود را در خانه‌ها افزایش دهد و عرضه‌ی یک ستاپ‌باکس استریمینگ بازی‌محور را می‌توان در راستای همین هدف در نظر گرفت. تا حدودی، گوگل در مسیری حرکت می‌کند که مایکروسافت پیش از این در آن شکست خورده است. یکی از اهداف مایکروسافت، ارائه‌ی ویندوز در تمام گجت‌ها بود. این شرکت در زمینه‌ی ایکس‌باکس و کامپیوترهای شخصی موفق ظاهر شد، اما در عرصه‌ی گوشی‌ها و تبلت‌ها موفقیتی به دست نیاورد. اما از آن طرف، گوگل در زمینه‌ی گوشی‌ها و تبلت‌ها حرف اول را می‌زند و در زمینه‌ی گجت‌های هوشمند خانگی هم گوگل با عرضه‌ی اسپیکرهای گوگل هوم موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است. حتی کروم‌بوک‌ها هم در حال گرفتن سهم کامپیوترهای شخصی هستند (حداقل در فضای مدارس و دانشگاه‌ها). نقطه‌ضعف اندروید را می‌توان در فضای خانه و تلویزیون‌ها دانست که این شرکت با عرضه‌ی کنسول بازی یا سرویس استریمینگ می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

 

گوگل مجهز به سرورهای ابری و زیرساخت‌های استریمینگ است

گوگل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ابری به شمار می‌رود و بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌های جهان از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. از لحاظ استریمینگ هم فقط کافی است به موفقیت یوتیوب نگاهی بیندازیم. محتوای این غول استریمینگ ویدیو و موارد استفاده از آن همواره در حال افزایش است و با وجود این رشد بی‌وقفه، این سایت بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

گوگل با بهره‌گیری از تجربیات و تکنولوژی‌هایی که با اداره‌ی یوتیوب به دست آورده، می‌تواند برای بازی‌ها یک سرویس استریمینگ موفق را راه بیندازد. با چنین کاری، حضور اندروید در محیط خانه به‌صورت محسوسی افزایش می‌یابد؛ محیطی که مایکروسافت با ایکس‌باکس در آن حضور دارد و اپل با بهره‌گیری از اپل تی‌وی می‌خواهد این فضا را از آن خود کند.

چالش‌های پیش روی گوگل

دلایل قانع‌کننده‌ی زیادی برای ورود گوگل به این عرصه وجود دارد، اما وجود این دلایل به معنای آسان بودن این فرایند نیست. گوگل برای موفقیت در این زمینه باید با موانع زیادی دست‌وپنجه نرم کند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

کنسول‌های اندرویدی پیشین شکست خورده‌اند

کنسول‌های بازی the Ouya یا the Razer Forge TV را به خاطر دارید؟ در طی این سال‌ها، کنسول‌های اندرویدی متعددی عرضه شده‌اند که هیچ‌کدام از آن‌ها موفقیت قابل توجهی به دست نیاوردند. حتی NVIDIA Shield TV که در حال حاضر در دسترس است، چندان به‌عنوان کنسول بازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر به‌عنوان یک گجت استریمینگ ویدیو در نظر گرفته می‌شود. شرکت انویدیا زمان زیادی را صرف انجام تغییرات در بازی‌های کامپیوترها برای استفاده در Shield TV کرد، اما این تلاش هم چندان ثمری نداشت. در حقیقت، اخیرا انویدیا اقدام به فروش Shield TV بدون گیم‌پد کرده است تا افرادی که قصد بازی با آن را ندارند، قیمت کمتری بپردازند.

 

سرویس‌های استریمینگ بازی کنونی چندان موفقیت‌آمیز نبوده‌اند

هم‌اکنون بیشتر ستاپ‌باکس‌ها از سرویس‌های استریمینگ ویدیو مانند نت‌فلیکس، یوتیوب،Hulu و دیگر سرویس‌ها پشتیبانی می‌کنند، پس چرا هنوز پشتیبانی از سرویس‌های استریمینگ بازی همه‌گیر نشده است؟ بخشی از این موضوع به مشکل بودن اجرای آن برمی‌گردد. بزرگ‌ترین بازیگر این عرصه سونی است که سرویس PlayStation Now این شرکت می‌تواند بازی‌های پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۳ را به کنسول‌های خود، کامپیوترهای مجهز به ویندوز، برخی از بلوری پلیرها و تلویزیون‌های هوشمند براویا استریم کند. گیمرها می‌توانند بازی‌های PlayStation Now را کرایه کنند یا اینکه با پرداخت حق اشتراک، می‌توانند به ۶۰۰ بازی این سرویس دسترسی داشته باشند.

این سرویس در سال ۲۰۱۵ عرضه شد اما سونی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که از این بعد پشتیبانی از این سرویس تنها محدود به پلی‌استیشن ۴ و کامپیوترهای شخصی می‌شود. سونی آمار مشخصی را در مورد کاربران این سرویس ارائه نکرده، اما با توجه به اینکه این سرویس سروصدای زیادی را ایجاد نکرده، می‌توان حدس زد که چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

یکی دیگر از سرویس‌های استریمینگ بازی، NVIDIA GeForce Now است. این سرویس تعدادی از بازی‌های کامپیوتری را به Shield TV و تبلت‌های Shield استریم می‌کند. در حال حاضر این سرویس به‌طور آزمایشی برای کامپیوترهای مک و ویندوزی عرضه شده است. در این مورد هم انویدیا آماری از کاربران این سرویس ارائه نکرده است.

بخش اعظمی از موفقیت یا عدم موفقیت این سرویس‌ها، به کیفیت اینترنت کاربران برمی‌گردد. استریمینگ بازی‌ها در مقایسه با استریمینگ ویدیوها به پهنای باند بسیار بیشتری نیاز دارد. گوگل اگر می‌خواهد در این زمینه به موفقیت برسد، باید فکری به حال چنین مسائلی بکند.

 

سخن آخر

بخش اعظمی از این مقاله، صرفا گمانه‌زنی است. احتمال ورود پرقدرت گوگل به این عرصه چندان کم نیست، همانطور که مایکروسافت با عرضه‌ی کنسول ایکس‌باکس چنین کاری را انجام داد. اما هنوز اخبار موثقی مخابره نشده و احتمالا به زودی از صحت‌وسقم این شایعات خبردار خواهیم شد.

با این وجود، یک چیز را می‌توان با قاطعیت گفت: این که گوگل می‌خواهد در درون انواع و اقسام گجت‌های هوشمند حضور داشته باشد. گوگل اسیستنت در حال پیشروی در عرصه‌های مختلف است اما گوگل با عرضه‌ی یک کنسول بازی یا یک سرویس استریمینگ می‌تواند این حضور را دو چندان کند.

 

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا به نظر شما گوگل وارد این عرصه می‌شود؟ در این صورت، آیا این شرکت موفق خواهد شد یا به خیل شرکت‌های شکست‌خورده خواهد پیوست؟ نظرات خودتان را با در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه