چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی تهران برگزار شد

۹ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع ۱۸ بهمن ماه در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی تهران برگزار شد.

این همایش با همکاری انجمن مهندسی صنایع ایران، چندین دانشکده مهندسی صنایع از دانشگاه‌های مطرح کشور و برخی از مراکز آموزشی و انجمن‌های بین‌المللی طی دو روز برگزار شد. کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای رشته مهندسی صنایع در کشور محسوب می‌شود. در این مراسم الساندرو دوری معاون بخش‌های عملیاتی دیجی‌کالا هم حضور داشت. او درباره حوزه تجارت الکترونیک صحبت کرد و تعریف جدید مهندسی تجارت الکترونیک در دنیا را به بحث کشید.

دوری صحبت‌هایش را با معرفی خود و کارش در دیجی‌کالا شروع کرد: «من الساندرو دوری،  «معاون عملیات» (Chief Operation officer) دیجی‌کالا هستم؛ بزرگ‌ترین کسب‌وکار تجارت الکترونیکی ایران و خاورمیانه. ما در دیجی‌کالا به این کار مهندسی تجارت الکترونیک می‌گوییم.» او در معرفی دیجی‌کالا گفت: «دیجی‌کالا سعی می‌کند که با ارائه خدمات بسیار خوب و بهترین قیمت، تجربه خرید خوبی را به کاربران ایرانی منتقل کند. این شرکت در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد و در ۱۱ سال فعالیتش سعی کرده بهترین انتخاب را برای یک خرید خوب به کاربران بدهد. دیجی‌کالا یک شرکت ‍۱۰۰ درصد ایرانی است که توسط دو برادر با نگاهی متفاوت تأسیس شد که بعد از تجربه‌ی بد یک خرید تصمیم گرفتند دیجی‌کالا را راه‌اندازی کنند. اکنون بیش از ۱۰ سال است که از راه‌اندازی دیجی‌کالا می‌گذرد. این فروشگاه اینترنتی که در ابتدا با فروش کالای دیجیتال کارش را آغاز کرد با پیشرفت چشمگیرش، توانسته تقریبا همه گروه‌های کالایی را پوشش دهد.»

معاون عملیات فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در ادامه با مطرح کردن این سؤال که «چرا تجارت الکترونیک بسیار مهم است؟» صحبت‌هایش را ادامه داد و گفت: «با یک نگاه به بازار ایران و نفوذ اینترنت بی مردم می‌توان به زمینه پیشرفت آن درزمینهٔ تجارت الکترونیک پی برد. میزان خرید اینترنتی مردم طی دو سه سال گذشته بیش از ۵ برابر شده است. درحالی‌که تنها ۱ درصد از خورده فروشان و مغازه‌داران در ایران به‌صورت اینترنتی محصولات‌ خودشان را می‌فروشند. این میزان در کشور چین نزدیک به ۲۰ درصد است. این موضوع نشان می‌دهد که روند خرید مردم در آینده تغییر خواهد کرد. آن‌ها به خرید آنلاین بیشتر اعتماد خواهند کرد.»

الساندرو دوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که: «دیجی‌کالا همه نوع محصولی را در اختیار مشتری قرار می‌دهد که باعث شده بزرگ‌ترین فروشنده کشور باشد. دیجی‌استایل وب‌سایت فروش مد و پوشاک، از یک سال پیش کارش را در کنار دیجی‌کالا آغاز کرده و در این مدت توانسته توجه مشتریان را به خود جلب کند. فیدیبو سرویس دیگری از دیجی‌کالاست که به فروش کتاب دیجیتالی می‌پردازد. دیجی‌کالا درحالی‌که با شرکت‌های بزرگ برای فروش محصولات همکاری می‌کند وارد حوزه‌ای شده است که در آن فروشندگان کوچک‌تر قرار گرفته‌اند. فروشگاه‌های کوچکی که می‌توانند محصولات خودشان را از طریق دیجی‌کالا در اختیار مردم قرار دهند.»

دوری طی صحبت‌هایش در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع از مزیت خرید آنلاین و برتری‌هایش نسبت به خرید آفلاین گفت: «در خرید آفلاین بعد از پرداخت شما همه چیز تمام می‌شود. اما در خرید آنلاین کل سیستم  بعد از خرید هم مشتری را پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل ما بزرگ‌ترین مرکز تماس کشور را داریم. ما به در منزل شما می‌آییم تا کالایی که می‌خواهید پس بدهید را از شما تحویل بگیریم. در پس این فرآیند عملیات پیچیده، نوآوری و تکنولوژی قرار گرفته است. دیجی‌کالا ۹ ماه پیش بزرگ‌ترین مرکز پردازش کالا را در خاورمیانه راه‌اندازی کرد که بیشتر آن اتوماتیک انجام می‌شود.»

دوری بار دیگر صحبت‌هایش را با پرسش این سؤال که «چرا برای مهندسی تجارت الکترونیک یک دوره جدید آغاز شده است؟» ادامه دارد و در پاسخ آن گفت: «چون بدون اینکه اطلاعات زیادی داشته باشید نمی‌توانید کاری انجام دهید. باید همیشه فکر جدیدی داشته باشید تا بتوانید پیشرفت کنید. زمانی که مشتری سفارش می‌دهد کلی اطلاعات به وجود می‌آید که می‌توانیم آن‌ها را در سیستم خودمان ردیابی کنیم. پس چگونه باید از این اطلاعات استفاده کرد؟ اینجاست که مهندسی تجارت الکترونیک معنی پیدا می‌کند. یک مهندس تجارت الکترونیک تمام این نکات را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد؛ با در نظر گرفتن سه نکته‌ی مهم که در ادامه از آن‌ها صحبت می‌کنم.

اول: بر اساس داده عمل کردن. هرگز با نظرات مختلف از جایی به‌جایی رسیدن و تصمیم‌گیری صحبت نمی‌کنیم. داده‌ها موضوعی مهم در تصمیم‌گیری هستند.

دوم: به وسعت راه‌حل‌ها بیندیشیم. وصله گذاشتن، یک راه‌حل نیست. اینکه به ریشه‌ی یک مشکل نگاه نکنیم، شاید در سیستم‌های سنتی کارساز بود، ولی با نگاه با چارت‌هایی که از رشد و سرعت رشد نشان دادم، می‌توانید ببینید که دیگر نمی‌توانید به این صورت پیش بروید.

باید به ریشه‌ی مشکل برسیم. چگونه می‌توانیم یک راه‌حل را بارها تکرار کنیم، چگونه یک راه‌حل را ده بار، صدبار، هزار بار تکرار کنیم، و تأثیرگذار باشیم و بتوانیم کمک کنیم و هم‌چنین از تکنولوژی کمک بگیریم تا بتوانیم یک راه‌حل را در وسعت بزرگ‌تر اجرا کنیم.

سوم: تمرکز روی اجرا. ما در دیجی‌کالا سعی می‌کنیم در بحث‌ها که درباره‌ی ایده‌ها با یکدیگر به توافق یا برسیم یا مقابل همدیگر قرار بگیریم؛ آن‌هم درحالی‌که به داده‌ها نگاه می‌کنیم و هم‌چنین راه‌حل‌هایی را مطرح می‌کنیم که در وسعت‌های مختلف قابل‌اجرا هستند. برنامه‌ریزی بسیار مهم است، ولی اجرای آن برنامه ده برابر مهم‌تر است.»

دوری سخنان خود را با این جمله به پایان رساند: «ایده‌ها موضوعاتی کوچک هستند، و این پروژه‌ها و رویاپردازی‌های هدفمند است که می‌توانند در این صنعت ما را به موفقیت برساند.»

در پایان سخنرانی الساندرو دوری به سؤالات حاضرین پاسخ داد و از حضور در این جمع مهندسان و فعالان حوزه صنایع ابراز خرسندی کرد.


برای عضویت در خبرنامه دیجی‌کالا مگ نام و ایمیل خود را وارد کنید.

    دیدگاه شما

    loading...
    بازدیدهای اخیر
    بر اساس بازدیدهای اخیر شما
    تاریخچه بازدیدها
    مشاهده همه