ژانرهای مهم عکاسی موبایل؛ طبیعت – کودکان – ماکرو – معماری

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
ژانرهای عکاسی موبایل بخش دوم

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد در این مقاله‌ی چندبخشی ۱۱ عکاس موبایل خبره نکاتی را در مورد ۱۱ ژانر مهم عکاسی موبایل با شما در میان خواهند گذاشت. در بخش اول نکات مربوط به سه ژانر عکاسی پرتره، عکاسی خیابانی و عکاسی سیاه‌وسفید را خواندیم. در این بخش قصد داریم به بررسی چهار ژانر مهم دیکر در عکاسی موبایل یعنی عکاسی طبیعت، عکاسی کودکان، عکاسی ماکرو و عکاسی معماری بپردازیم. اگر موفق به خواندن بخش اول نشده‌اید می‌توانید از لینک زیر برای دسترسی به آن استفاده کنید. همچنان با مدرسه‌ی عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

ژانرهای مهم عکاسی موبایل؛ پرتره – عکاسی خیابانی – سیاه‌وسفید

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی طبیعت

عکس از کوین راس

عکاسی طبیعت – کوین راس (Kevin Russ)

عکاسی طبیعت عکاسی از مناظر طبیعی و حیات‌وحش است. عکاسی طبیعت ازاین‌جهت با دیگر سبک‌های عکاسی موبایل تفاوت دارد که در آن با مردم یا اشیای ساخته‌شده به دست بشر کار نمی‌کنید.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی طبیعت

نکاتی در مورد عکاسی طبیعت

صبح زود بیرون بروید و تا دیروقت بیرون بمانید. گوشی موبایل برای عکاسی با نور شدید مناسب نیست بنابراین نور نرم‌تر صبح و عصر گزینه‌ی بهتری است. نور در روزهای ابری هم مناسب است. تا جایی که می‌توانید بیشتر عکس بگیرید. بهترین راه برای پالایش چشم بیشتر استفاده کردن از آن برای تولید عکس است.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی طبیعت

عکاسی کودکان – ایلین تیلور (Elaine Taylor)

عکاسی از کودکان یک چالش است! کودکان غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. آن‌ها کار خودشان را خواهند کرد. آن‌ها بی‌حوصله می‌شوند. آن‌ها انرژی و تحرک دارند. اگر دلشان نخواهد به شکل موردنظر شما حالت نخواهند گرفت. هرگاه که بخواهید لبخندی واقعی برای شما نمی‌زنند. ولی تمام این چالش‌ها رضایتی بزرگ در پی دارد. چیزی باارزش‌تر و رضایت‌بخش‌تر از ثبت کودکان در لحظه‌ی مناسب و ساختن تصاویری که احساس و معجزه‌ی کودکی را بازتاب می‌دهد نیست. گوشی موبایل برای این کار کاملا مناسب است. گوشی موبایل ابزار مزاحمی نیست و همیشه دم دست قرار دارد.

عکاسی کودکان

نکاتی در مورد عکاسی کودکان

من یک عکاس حرفه‌ای و یقینا یک کارشناس نیستم. من یک عکاس آماتور مشتاقم که به عکاسی از پسرانم علاقه دارم. به‌ندرت پیش می‌آید که من از فرد یا هر چیز دیگری عکس بگیرم. درنتیجه هر نکته‌ای که پیشنهاد می‌کنم صرفا به شیوه‌ی رفتار من و مواردی که برای من مناسب بوده است برمی‌گردد.

عکاسی کودکان

من به این امید که تصاویرم شخصیت حقیقی پسرانم را بازتاب دهد و احساسات واقعی آن‌ها را به نمایش درآورد تلاش می‌کنم به شکلی بی‌هوا از آن‌ها عکاسی کنم. کمتر پیش می‌آید که از آن‌ها بخواهم برای من حالت بگیرند یا گوشی موبایل را مستقیما به‌سوی صورتشان بگیرم. سعی می‌کنم مزاحم کاری که انجام می‌دهند نشوم و هرگز با گفتن کلماتی نظیر «بگویید سیب» از آن‌ها درخواست نمی‌کنم لبخند بزنند. اگر فکر کنم ممکن است این‌گونه به عکس بهتری برسم برای همقد شدن با پسرانم خم می‌شوم، روی دیوار می‌پرم، پشت درخت قایم می‌شوم یا حتی به داخل دریا شیرجه می‌زنم. گاه ممکن است صبورانه برای رسیدن لحظه‌ی مناسب صبر کنم ولی معمولا پشت سر هم (و به محتاطانه‌ترین شکل ممکن) عکس می‌گیرم. معمولا از طریق عکاسی مداوم و استفاده از زاویه دیدهای مختلف به تعداد زیادی عکس بیهوده، چندین عکس خوب که موردنظرم بوده و گاهی یک یا دو عکس طلایی فراتر از انتظارم می‌رسم. اوه، و اگر به دنبال عکسی بسیار ویژه باشم با رضایت کامل دست به تطمیع خواهم زد.

نور فوق‌العاده اهمیت دارد. من ترجیح می‌دهم در فضاهای خارجی و در نور طبیعی عکس بگیرم. با این روش به عکس‌هایی با کیفیت بهتر خواهم رسید (و البته این موضوع اجازه می‌دهد پسرهای من با آزادی بیشتر و بدون محدودیت‌های بیش‌ازحد به انجام کارهای دلخواهشان بپردازند). و البته من همیشه نسبت به محیط اطراف دقت دارم تا فضای پس‌زمینه از اهمیت پسرهایم در عکس کم نکند.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی کودکان

من می‌دانم کدام اپلیکیشن‌های دوربین و کدام اپلیکیشن‌های ویرایش عکس برای من بیشترین کارایی را دارند. اغلب از هیپستاماتیک برای گرفتن عکس استفاده می‌کنم و ترکیب‌های فیلم/لنز موردعلاقه‌ی خود را ذخیره کرده‌ام تا احتمال از دست دادن لحظه‌ی مناسب در زمانی که مشغول ور‌رفتن با گوشی و تلاش برای رسیدن به بهترین تنظیمات هستم به حداقل برسد. ولی تلاش می‌کنم زمانی را هم برای آزمایش کردن اپلیکیشن‌های جدید پیدا کنم. همیشه چیزهای موردعلاقه‌ی جدیدی در انتظار کشف شدن هستند.

مهم‌تر از هر چیز دیگر تلاش من این است که از عکاسی لذت ببرم. من از گرفتن عکس از پسرهایم، بازی کردن با تکنیک‌های ویرایش مختلف پس از عکاسی و نشان دادن تصاویرم به آن‌ها لذت می‌برم. اما البته بیش از هر چیز عاشق این هستم که لحظاتم را با آن‌ها سپری کنم.

عکاسی ماکرو – کریس بلچینا (Chris Belcina)

عکاسی ماکرو ثبت عکس‌هایی فوق‌العاده بسته از سوژه‌هایی بسیار کوچک نظیر گل‌های ریز، حشرات و چیزهایی نظیر این است. عکاسی ماکرو از این منظر از دیگر سبک‌های آیفونوگرافی متفاوت است که با آن شما ریزترین جزئیات و چیزهایی را آشکار می‌کنید که در حالت عادی دیده نمی‌شوند. عکاسی ماکرو با آیفون می‌تواند کاملا چالش‌برانگیز باشد – از لرزش دست گرفته تا نترساندن حشره‌ها هنگام تلاش برای تنظیم نوردهی و اجتناب از بادهای قوی.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی ماکرو

نکاتی در مورد عکاسی ماکرو

این‌ها چند نکته هستند که من می‌توانم برای شروع عکاسی ماکرو با آیفون به شما ارائه کنم.

۱. ابزار

الف) لنزهایی که به گوشی متصل می‌شوند. من لنزهای SquidCam، Photojojo و Olloclip را پیشنهاد می‌کنم.

ب) سه‌پایه که استفاده از آن در صورت لرزیدن دست توصیه می‌شود؛ البته به‌مرورزمان نهایتا دستان شما خواهند آموخت که چگونه ثابت بمانند یا می‌توانید از لرزش‌گیرهای جایگزینی نظیر زمین و دیوار استفاده کنید.

۲. نورپردازی

عکاسی ماکرو بهترین نتیجه را زمانی خواهد داشت که در صبح زود یا اواخر بعدازظهر انجام شود، یعنی زمانی که محیط سایه‌دار است. امکان گرفتن عکس‌های ماکرو در نور مستقیم خورشید وجود ندارد، چراکه تصاویر بسیار روشن خواهند شد و جزئیات آن‌ها واضح نخواهد بود. ولی اگر شما گلی زیبا را در محیطی بسیار روشن یافتید می‌توانید به دنبال ناحیه‌ای سایه‌دارتر بگردید و از آن عکس بگیرید.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی ماکرو

۳. گرفتن عکس ماکرو

فاصله را آن‌قدر کم‌وزیاد کنید تا بخش موردنظر سوژه در فوکوس کامل قرار بگیرد. به گرفتن یک عکس بسنده نکنید؛ تعداد زیادی عکس بگیرید تا مطمئن باشید کار واقعا به‌درستی انجام شده باشد. اگر هوا بادی است پیشنهاد می‌کنم مسیر باد را از جهتی که می‌وزد سد کنید. اگر دستان شما لرزش دارد بهتر است با قرار دادن آرنج‌ها روی زمین یا تکیه دادن به دیوار آن‌ها را ثابت کنید. اگر نتیجه‌ی کار جوری که می‌خواستید نشد خسته نشوید؛ عکاسی ماکرو نیاز به تمرین و شکیبایی دارد.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی ماکرو

عکاسی معماری – کریس استرن (Chris Stern)

معماری می‌تواند به شیوه‌های بسیار متفاوتی تفسیر شود. برای مثال می‌توان آن را به‌مثابه بخشی از دورنمای معمارانه دید و ساختمان‌های مختلف قدیمی و جدید را نسبت به هم سنجید یا آن را با دیدی «کمینه‌گرا» یا «مینیمالیستی» (Minimalist) به‌عنوان مجموعه‌ای از خطوط، انحناها و تقارن‌ها فرض کرد.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی معماری

عکاسی معماری ازاین‌جهت با دیگر سبک‌های عکاسی موبایل تفاوت دارد که در آن شما روی یک سوژه مانند یک ساختمان تمرکز می‌کنید. بنابراین عکاسی معماری منزوی‌تر از ژانرهای دیگری نظیر عکاسی خیابانی است که در آن با تمرکز روی یک صحنه تلاش می‌کنید احساسات را به تصویر بکشید.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی معماری

نکاتی در مورد عکاسی معماری

۱. آثار عکاسان دیگری را که به عکاسی معماری علاقه دارند ببینید. شیوه‌های متفاوت زیادی در این ژانر وجود دارد.

۲. از آزمودن شیوه‌های مختلف عکاسی معماری نهراسید. این کار کمک خواهد کرد تا علاقه‌ی واقعی خود را کشف کنید.

۳. رسیدن به سبک شخصی زمان می‌برد؛ بنابراین لازم است شیوه‌های مختلف ویرایش و پس‌پردازش (Post Processing) عکس را امتحان کنید. برای مثال خود من تا همین اواخر موفق به کشف سبکی در پس‌پردازش نشده بودم که دلیل لذت بردنم از عکاسی معماری را تعریف می‌کند.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی معماری

۴. از این‌که ساختمان یا سازه‌ای را دوباره عکاسی کنید نترسید. ممکن است در دفعات بعدی چیزی را ببینید که در بار اول موفق به ثبت آن نشده بودید. بعلاوه تغییر آب‌وهوا اغلب کمک می‌کند عکس‌هایی دراماتیک‌تر از بار اول بگیرید.

۵. هر چه می‌توانید بیشتر عکس بگیرید.

بخش دوم این مقاله هم در اینجا به پایان می‌رسد. در بخش سوم که بخش آخر هم خواهد بود با بررسی چهار ژانر دیگر عکاسی موبایل یعنی عکاسی منظره، لایه‌بندی، هنر نقاشی‌گونه و عکاسی هیپستاماتیک همراه شما خواهیم بود. به هر ژانر عکاسی موبایل که علاقه‌مند هستید فراموش نکنید با ارسال عکس‌های موبایلی خود توسط هشتگ digikalamag_mps# روی اینستاگرام و تگ کردن آن‌ها با اکانت دیجی‌کالا مگ digikalamag@ می‌توانید در مسابقه‌ی مدرسه‌ی عکاسی موبایل در نوروز ۹۵ شرکت کنید.

اگر از خواندن این بخش مقاله لذت بردید پیشنهاد می‌کنیم بخش‌های دیگر آن را هم از دست ندهید:

ژانرهای مهم عکاسی موبایل؛ پرتره – عکاسی خیابانی – سیاه‌وسفید

منبع: iPhone Photography School

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar اشکان

    خیلی مفید بود به ویژ قست عکاسی در معماری

  2. Avatar معصومه هستم

    سلام. خوب بود مطالب
    من در مورد گوشی خودم که لومیا ۱۵۲۰ هست، تمرینات را انجام خواهم داد.
    فقط چرا اسم کلاس iphone هستش؟

    1. سلام. اسم کلاس iPhone نیست، اون نام منبعه. هر کسی می‌تونه با هر گوشی که داره به عکاسی موبایل بپردازه ولی به دلایل مختلفی از جمله این‌که بخش قابل توجهی از عکاسان موبایل جدی از آیفون استفاده می‌کنند اکثر منابع آموزش عکاسی موبایل از آیفون به‌عنوان مرجع استفاده می‌کنند.

  3. Avatar SabaFa

    مثل همیشه جالب و کاربردی، مرسی 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه