ژانرهای مهم عکاسی موبایل؛ منظره – لایه‌بندی – نقاشی‌گونه – هیپستاماتیک

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
ژانرهای عکاسی موبایل بخش سوم

همان‌طور که در بخش اول گفتیم در این مقاله قرار است ۱۱ عکاس موبایل خبره نکاتی را در مورد ۱۱ ژانر مهم عکاسی موبایل با شما در میان بگذارند. تا اینجا طی دو بخش قبلی برخی ژانرهای مهم عکاسی موبایل نظیر عکاسی پرتره، عکاسی خیابانی، عکاسی سیاه‌وسفید، عکاسی طبیعت، عکاسی کودکان، عکاسی ماکرو و عکاسی معماری را با هم بررسی کردیم. در بخش سوم که در واقع آخرین بخش این مقاله خواهد بود به چهار ژانر عکاسی منظره، لایه‌بندی، هنر نقاشی‌گونه و هیپستاماتیک بپردازیم. البته سه مورد آخر در واقع بیشتر به تکنیک یا ابزار خلق اثر هنری اشاره دارد ولی درهرحال به دلیل فراگیر شدن می‌توان آن‌ها را هم در زمره‌ی ژانرهای عکاسی موبایل قرار داد. با مدرسه‌ی عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم به بررسی این چهار ژانر بپردازیم. اگر خواندن بخش‌های قبلی مقاله را از دست داده‌اید نگران نباشید؛ دو بخش قبلی از لینک‌های زیر قابل دسترسی هستند.

ژانرهای مهم عکاسی موبایل؛ پرتره – عکاسی خیابانی – سیاه‌وسفید

ژانرهای مهم عکاسی موبایل؛ طبیعت – کودکان – ماکرو – معماری

عکاسی منظره – بنی گریگلی (Benni Grigoli)

بعضی از افراد عکاسی منظره تنها گرفتن تصاویری از یک دشت یا می‌دانند ولی عکاسی منظره بسیار فراتر از این است. عکاسی منظره به معنی تمام چیزهای سبز یا سفیدی که با توجه به نوع آب‌وهوا آن بیرون قرار گرفته نیست. عکاسی منظره چیزی است که شما را به طبیعت وصل می‌کند، چیزی که به شما احساس آزادی می‌دهد، گذشته و حالی که با شما همراه هستند. به تجربه‌ی من این نوع از عکاسی تنها نوعی است که دوران کودکی را از شما بیرون می‌کشد.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی منظره

نکاتی در مورد عکاسی منظره

گوشی موبایل همانند دوربین‌های DSLR قابلیت زوم اپتیکال باکیفیت را ندارد؛ بنابراین نزدیک بروید، سوژه‌ای را انتخاب کرده و آن را برجسته کنید. جستجو کنید و برای عکاسی از هر نقطه تاریخ و ساعتی مشخص در نظر بگیرید. بهترین زمان برای عکاسی منظره صبح زود و اواخر عصر است. همچنین مه باعث می‌شود که همه‌چیز زیباتر به نظر برسد. حتی یک دقیقه را هم هدر ندهید؛ هیچ‌کس نمی‌داند مه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی منظره

همواره در حال کاوش باشید و از آزمودن چیزهای مختلف نهراسید. همچنین بهتر است از اپلیکیشن‌های مختلف لذت ببرید و آن‌هایی را که ساده‌تر هستند بیابید. اپلیکیشن‌های VSCO Cam و AfterLight برای عکاسی منظره بسیار مناسب هستند. یک دفترچه یادداشت با خود داشته باشید و از فعالیت خود یادداشت‌برداری کنید. از هر نقطه‌ی مشخص با زوایای مختلف عکاسی کنید.

ژانرهای عکاسی موبایل - عکاسی منظره

لایه‌بندی – کارن دیواین (Karen Divine)

آیفون ابزاری هیجان‌انگیز برای تولید هنر انتزاعی با استفاده از لایه‌هاست. ازآنجاکه این نوع بیان هنری معمولا ذهنی و خودانگیخته است استفاده از اپلیکیشن‌هایی که بخش‌هایی از تصاویر را پوشش داده و آن‌ها را باهم ترکیب می‌کند می‌تواند مهیج باشد. اشکال جدید با ظاهر شدن به شیوه‌ای که پیش‌بینی نمی‌کردیم رنگ‌ها، فرم‌ها و بافت‌هایی جذاب و غیرمنتظره می‌سازند.

ژانرهای عکاسی موبایل - لایه‌بندی

لایه‌بندی مستلزم این است که عکاس کیفیاتی را در تصاویر بیابد که امکان ترکیب آن‌ها به شیوه‌هایی شگفتی‌آفرین وجود دارد. Blender، Leonardo، Superimpose، Procreate و حتی Juxtaposer اپلیکیشن‌هایی شگفت‌انگیز هستند که حالت‌های سنتی ترکیب تصویر، قابلیت ماسک کردن و تغییر اندازه را ارائه می‌کنند. برخی از این اپلیکیشن‌ها اجازه‌ی استفاده از چندین لایه را می‌دهند که در هر مرحله‌ای امکان تغییر ترتیب یا تعویض آن‌ها هم وجود دارد؛ بدین ترتیب امکان رسیدن به تعداد بی‌شماری از حالت‌ها و سناریوهای مختلف فراهم می‌شود.

ژانرهای عکاسی موبایل - لایه‌بندی

کار کردن با آیفون به این شیوه درواقع برابرنهاد (آنتی‌تز) نگرش سنتی به عکاسی است. در این روش عکاس برای رسیدن به یک تصویر یگانه عکاسی نمی‌کند بلکه برای رسیدن به فرم‌ها، بافت‌ها و رنگ‌هایی عکاسی می‌کند که قصد دارد آن‌ها را به شیوه‌هایی نو باهم ترکیب کند.

ژانرهای عکاسی موبایل - لایه‌بندی

نکاتی در مورد لایه‌بندی

برای آزمودن حالت‌های مختلف ترکیب لایه‌ها و ماسک‌گذاری از تصاویری تصادفی استفاده کنید. سپس تصویر ترکیبی حاصل را با یک تصویر جدید دیگر ترکیب کنید؛ آن‌قدر به ساختن و تعویض تصاویر ادامه دهید تا چیزی شگفت‌انگیز پدیدار شود. لایه‌هایی را که چیز جالبی در خود دارند ذخیره کنید (حتی اگر تنها یک بخش کوچک یا یک بافت باشد) و سپس آن عنصر را با استفاده از اپلیکیشن‌های Juxtaposer یا Leonardo مجددا به تصویر بیفزایید. اپلیکیشن‌های زیادی برای این کار وجود دارند. بازیگوش و خودانگیخته باشید، انتظار شگفت‌زده شدن را بکشید و از همه مهم‌تر یاد بگیرید که با بینش درونی و شهود خود کارکنید.

هنر نقاشی‌گونه – جری سنتونزه (Geri Centonze)

آیفونوگرافی نقاشی‌گونه سبکی از ویرایش تصاویر است که در آن پس از گرفتن عکس پیکسل‌ها به‌گونه‌ای دست‌کاری می‌شوند که گویی تصویر به‌جای تولید از طریق عکاسی، نقاشی شده است. این کار می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن‌های متنوعی انجام شود. اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌ی من شامل Artist Touch، Glaze، Repix، Clever Paint، Tangled FX و Waterlogue است.

ژانرهای عکاسی موبایل - هنر نقاشی گونه

همچنین برای نقاشی کردن روی یک عکس امکان ترکیب کردن تاش‌های دیجیتال واقعی از طریق اپلیکیشن‌هایی نظیر Art Rage یا Procreate هم وجود دارد. من همچنین به استفاده از اپلیکیشن Sketch Club هم علاقه دارم که اجازه می‌دهد لایه‌ها را باهم ترکیب کرده و تصویر را محو و لکه‌دار کنم.

نکاتی در مورد هنر نقاشی‌گونه

حتی اگر عکس‌هایی که گرفته‌اید در نگاه اول زیاد جالب به نظر نمی‌آیند بهتر است استفاده از آن‌ها را امتحان کنید. با اندکی خیال‌پردازی می‌توانید از همین عکس‌ها چیزی جدید یا حتی زیبا بسازید. برای ایده گرفتن می‌توانید نگاهی به گروه هنر موبایلی نقاشی‌گونه روی فلیکر (Painterly Mobile Art Flickr Group) بیندازید. بیش از ۲۰۰ هنرمند آثار خود را در این گروه منتشر می‌کنند که هرکدام سبک خاص خود را دارند.

ژانرهای عکاسی موبایل - هنر نقاشی گونه

روش کار معمول من این‌گونه است که ابتدا چندین نسخه از اثر با استفاده از اپلیکیشن‌های نقاشی مختلف می‌سازم و سپس آن‌ها را در اپلیکیشنی نظیر Image Blender (من از Sketch Club استفاده می‌کنم) باهم تلفیق می‌کنم. شما همچنین می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مانند Distressed FX یا Mextures بافت‌هایی را به تصویر بیفزایید. برای رسیدن به کنترل بیشتر بهتر از یک قلم لمسی (Stylus) استفاده کنید – من در حال حاضر از قلم لمسی Wacom Bamboo استفاده می‌کنم. اگر در مورد این فرم هنری جدی هستید من قطعا هزینه کردن برای خریدن یک آیپد را توصیه می‌کنم تا فشار کمتری به چشمان خود بیاورید.

هیپستاماتیک – مانل بلو (Manel Bello)

از دیدگاه من هیپستاماتیک کامل‌ترین اپلیکیشن برای تولید تصاویری شبیه عکاسی آنالوگ توسط گوشی موبایل است. در بازاری که توسط گستره‌ی وسیعی از اپلیکیشن‌های مختلف با فیلترهای رترو و وینتاژ (فیلترهایی که به عکس حالت قدیمی می‌دهند) اشباع شده هیپستاماتیک توانسته به لطف عملکرد، فلسفه و عکس‌های حیرت‌آوری که می‌گیرد خود را از دیگر اپلیکیشن‌ها جدا کند.

ژانرهای عکاسی موبایل - هیپستاماتیک

جذابیت هیپستاماتیک در این است که برخلاف سایر اپلیکیشن‌ها، فیلتر (ترکیب لنز، فیلم و فلش) قبل از گرفتن عکس اعمال می‌شود و نه پس از آن؛ درنتیجه عکاس مجبور است تجسمی پیشین از عکسی که قصد دارد بگیرد داشته باشد.

ژانرهای عکاسی موبایل - هیپستاماتیک

ازآنجاکه تعداد لنزها، فیلم‌ها و فلش‌های هیپستاماتیک رو به افزایش است، تعداد ترکیب‌های مختلف هم افزایش می‌یابد. تعداد بسیار زیاد ترکیب‌های ممکن مختلف به شما اجازه می‌دهد تصاویر حقیقتا منحصربه‌فرد و تکرار نشدنی از هر لحظه ثبت کنید.

علاوه بر این هیپستاماتیک به شما اجازه می‌دهد از حالت اتفاقی هم استفاده کنید. در این حالت اپلیکیشن به‌صورت تصادفی ترکیبی از فیلترهای مختلف را برای هر عکس انتخاب می‌کند. نتایج این حالت اغلب شگفت‌انگیز و غیرمنتظره هستند.

نکاتی در مورد هیپستاماتیک

به نظر من اصلی‌ترین مسئله این است که حس آزمایش و بازی داشته باشید. عکاسی کنید و ترکیب‌های جدید را بیازمایید. رفته‌رفته ترکیب‌هایی را خواهید یافت که با آن‌ها راحت هستید و با چشم عکاسانه‌ی شما تطابق دارند. به‌محض این‌که از مرحله‌ی اول عبور کنید قادر خواهید بود با بهترین ترکیبی که یافته‌اید عکاسی کنید و قطعا به عکس‌هایی عالی خواهید رسید.

ژانرهای عکاسی موبایل - هیپستاماتیک

به لطف تعداد زیاد ترکیب‌های ممکن در هیپستاماتیک می‌توانید تقریبا تمام اپلیکیشن‌های دیگر اعمال فیلتر به عکس را فراموش کنید. علاوه بر این انجمن پرجمعیت کاربران هیپستاماتیک اجازه می‌دهد عکس‌های خود را با علاقه‌مندان دیگر این اپلیکیشن به اشتراک بگذارید و مهم‌تر از همه با دیدن تصاویر شگفت‌انگیزی که توسط ترکیب‌های مختلفی از لنزها، فیلم‌ها و فلش‌ها گرفته‌شده نکات جدیدی بیاموزید.

با اتمام این بخش مقاله‌ی سه‌بخشی ما در مورد مهم‌ترین ژانرهای عکاسی موبایل به پایان خود رسید. فراموش نکنید به هر ژانر عکاسی موبایل که علاقه‌مند هستید نکات آن را به دقت به کار بسته و با ارسال عکس‌های موبایلی خود توسط هشتگ digikalamag_mps# روی اینستاگرام و تگ کردن آن‌ها با اکانت دیجی‌کالا مگ digikalamag@ در مسابقه‌ی مدرسه‌ی عکاسی موبایل در نوروز ۹۵ شرکت کنید.

اگر از خواندن این بخش مقاله لذت بردید پیشنهاد می‌کنیم بخش‌های دیگر آن را هم از دست ندهید:

ژانرهای مهم عکاسی موبایل؛ پرتره – عکاسی خیابانی – سیاه‌وسفید

ژانرهای مهم عکاسی موبایل؛ طبیعت – کودکان – ماکرو – معماری

منبع: iPhone Photography School

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar حمید

    همش آیفون!

  2. Avatar محمد نظری راد

    با سلام جا داره یه تشکر از شما بکنم
    به دو دلیل ۱- گذاشتن این اموزش ها به زبان فارسی به صورت رایگان و من تونستم عکاسیمو از روز اول تا حالا خیلی ارتقا بدم
    و ۲- به صورت ناخواسته انگلیسی هم دارم تمرین میکنم لینک منبعی رو که میزارید من به اون هم سر میزنم و هم زبان اصلیشو می خونم و هم ترجمه روان شما رو و ویدیو های اموزشیش هم می بینم اگه اون ویدیو ها هم اینجا بزارید تا بقیه هم بتونن استفاده کنن من به جای بقیه یه تشکر هم پیشاپیش بخاطر گذاشتنشون میکنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه