سونی در سال ۲۰۱۸: زمان تغییر فرا رسیده است

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
گوشی سونی

سونی در سال ۲۰۱۷ گوشی‌های متنوعی را عرضه کرد که از بین آن‌ها می‌توانیم به گوشی‌های پرچم‌دار اکسپریا XZ پریمیوم و اکسپریا XZ1 اشاره کنیم. سال ۲۰۱۷ سال گوشی‌های پرچم‌دار گران‌قیمت بود، اما سونی در مورد گوشی اکسپریا XZ1 از این ترند پیروی نکرد و این گوشی را با قیمت نسبتا مقرون به صرفه‌ای روانه‌ی بازار کرد. قیمت این گوشی سونی در بازارهای آمریکا از ۵۶۰ دلار آغاز می‌شود. این شرکت برای طرفداران گوشی‌های کوچک‌تر هم گوشی سونی اکسپریا XZ1 کامپکت را معرفی کرد که از معدود گوشی‌های جمع‌وجور مجهز به ویژگی‌های پرچم‌داران است.

سال ۲۰۱۷ بیش از این که برای سونی سال نوآوری باشد، سال تداوم و استمرار بود. گوشی‌های سال ۲۰۱۷ سونی از نوآوری بهره‌ی زیادی نبرده بودند و شکل و شمایل آن‌ها مشابه گوشی‌های قدیمی این شرکت بود. در سالی که می‌توان آن را سال نمایشگرهای کم‌حاشیه و نسبت تصویر ۱۸:۹ نامید، سونی همچنان دلبسته‌ی طراحی‌های قدیمی بود و گوشی‌هایی را با طراحی‌های از مد رفته به بازار عرضه کرد.

اما حالا به نظر می‌رسد که سونی انتقادها را دیگر پشت گوش نمی‌اندازد. در ماه سپتامبر مدیر سونی در هند، «کنیچیرو هیبی» (Kenichiro Hibi)، اعلام کرد که این شرکت نسل جدیدی از محصولات را با طراحی کاملا نو به بازار عرضه خواهد کرد. ما هنوز از شکل و شمایل این طراحی‌های جدید خبر نداریم، اما از آنجا که سونی همواره اولین گوشی پرچم‌دارش را در اوایل سال معرفی می‌کند، به زودی این طراحی‌های جدید را خواهیم دید.

گوشی سونی: نوآورانه اما نه‌چندان پیشگام

گوشی‌های سونی سهم چندانی از بازار ندارند و بخش موبایل این شرکت حتی بعد از اجرای برنامه‌های ریاضتی، کماکان در لبه‌ی سودآوری است و حال و روز خوبی ندارد. درآمد بخش موبایل سونی در سال مالی گذشته،۳۲ درصد کاهش داشته ولی به دلیل اجرای برنامه‌های ریاضتی، این بخش نسبتا سودآور بوده است. فروش گوشی سونی از ۳۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲، به ۱۴٫۶ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۷ رسیده است و سهم بازار سونی هم قابل مقایسه با دیگر شرکت‌های بزرگ نیست.

قیمت گوشی سونی اکسپریا

با وجود این که بخش موبایل سونی وضعیت خوبی ندارد، اما این شرکت در این زمینه تنها نیست. برندهای معروفی مانند اچ‌تی‌سی و ال‌جی هم در سال‌های اخیر با روند نزولی مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما از طرف دیگر، بخش دوربین سونی به لطف فروش سنسور دوربین موبایل همچنان سودآور است. سنسورهای سونی در دوربین تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند و تقریبا نیمی از این بازار را در اختیار دارند. سونی از این طریق به تولید برخی از بهترین دوربین‌های موبایلی که تا کنون دیده‌ایم کمک کرده است.

تشخیص دقیق مشکلات سونی کار چندان ساده‌ای نیست. به‌عنوان مثال نمی‌توان تقصیرها را بر گردن عدم وجود ویژگی‌های نوآورانه انداخت؛ زیرا گوشی‌های پرچم‌دار سونی از ویژگی‌های نوآورانه‌ی زیادی بهره می‌برند که از بین آن‌ها می‌توان به نمایشگر ۴K HDR و امکان ضبط ویدیو اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه اشاره کرد. در عوض، این‌طور به نظر می‌رسد که ترکیبی از طراحی‌های از مد افتاده، موارد ساده‌ای مانند عدم وجود حسگر اثر انگشت و پشتیبانی از اپراتورهای CDMA در آمریکا و فقدان یک استراتژی بازاریابی منسجم، مسبب بخش اعظمی از مشکلات سونی هستند.

بیشتر بخوانید: سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

مسائل و مشکلات مربوط به تصور مخاطبان از برند و بی‌میلی سونی برای سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه‌ی موبایل، از جمله موانع اصلی موفقیت این شرکت محسوب می‌شوند. سونی علاوه بر به‌روز کردن ظاهر پرچم‌دارانش، باید تصور مخاطبین از برند خود را تغییر دهد و نام سونی را به‌عنوان یک برند پیشگام حوزه‌ی موبایل مطرح کند. بر اساس اخبار دریافتی، گوشی‌های جدید سونی از طراحی‌های مدرنی بهره می‌برند اما این به‌تنهایی باعث نجات سونی نمی‌شود. مدیران ارشد سونی باید تغییرات گسترده‌ای را در بخش موبایل این شرکت اعمال کنند، که البته تحقق چنین تغییراتی بعید به نظر می‌رسد.

گوشی جدید سونی 2017

رییس سونی، «کازوئو هیرایی» (Kazuo Hirai)، در اوایل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که این شرکت همچنان در بازار گوشی‌های هوشمند باقی می‌ماند. او همچنین اذعان کرد که از گوشی سونی انتظار رقابت با گوشی‌های شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ یا اپل را ندارد. در عوض، او می‌گوید که سونی منتظر ظهور تحول بزرگ بعدی در حوزه‌ی موبایل و ارتباطات است.

آمادگی سونی برای تحول بزرگ بعدی

اگر سونی در مورد آینده‌ی گوشی‌هایش چندان امیدوار نیست، پس این تحول بزرگ بعدی چه چیزی می‌تواند باشد که سونی در انتظار تحقق آن به سر می‌برد؟

سونی هدست PlayStation VR را عرضه کرده اما در دیگر بخش‌های اکوسیستم واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری مشابهی نکرده است. البته گوشی‌های سونی از برخی از هدست‌ها پشتیبانی می‌کنند. از جمله تلاش‌های سونی درزمینه‌ی واقعیت افزوده، می‌توان به اپلیکیشن ۳D Creator موجود در اکسپریا XZ1 اشاره کرد که برای گوشی XZ پریمیوم هم عرضه شد. اما سونی در این حوزه از لحاظ سخت‌افزاری کار چندانی انجام نداده است. شرکت‌های ایسوس و لنوو با عرضه‌ی گوشی‌های مجهز به تانگو، در این زمینه جاه‌طلب‌تر از سونی محسوب می‌شوند. سونی در زمینه‌ی دستیارهای هوشمند هم تلاش‌هایی کرده است. به‌طور مثال می‌توانیم به اسپیکر هوشمند سونی اشاره کنیم که مجهز به گوگل اسیستنت است. همچنین نباید تلویزیون‌های اندرویدی سونی را از قلم بیندازیم که از هوش مصنوعی الکسا بهره می‌برند. چنین اقداماتی شاید برای بخش‌های سرگرمی سونی حائز اهمیت باشند، اما هیچ ربطی به گوشی‌های هوشمند ندارند.

محصولات سونی

از دیگر اقدامات سونی در زمینه‌ی دستیارهای مجازی، می‌توان به هدفون بلوتوثی Xperia Ear اشاره کرد که در نمایشگاه IFA 2016 رونمایی شد. این هدفون با اتصال به اپلیکیشن مخصوص سونی در گوشی، از دستیار صوتی سونی بهره می‌برد. این بدین معنی است که این هدفون به گوشی‌های مختلفی وصل می‌شود و به گوشی سونی اکسپریا محدود نشده است. هدفون Xperia Ear عمدتا به دلیل ضعف‌های دستیار صوتی سونی چندان مورد استقبال قرار نگرفت و در سال ۲۰۱۷ هم نسل بعدی این هدفون عرضه نشد. البته پرونده‌ی این گجت هنوز بسته نشده است. سونی شاید در سال ۲۰۱۸ نسخه‌ی جدیدی از این گجت را عرضه کند. در این صورت، امیدواریم مدل جدید از الکسا یا گوگل اسیستنت پشتیبانی کند یا از ویژگی‌های بهتری بهره ببرد.

سونی موبایل

شاید سونی دستیارهای هوشمند را فقط به منزله‌ی آینده‌ی خانه‌های هوشمند نمی‌بیند و اعتقاد دارد که این دستیارها، آینده‌ی گوشی‌ها را هم تشکیل می‌دهند. بحث در مورد چنین دیدگاهی کار چندان ساده‌ای نیست ولی در حال حاضر سونی برای اجرای همه‌جانبه‌ی این استراتژی آماده به نظر نمی‌رسد. شاید در سال ۲۰۱۸ از برنامه‌های سونی برای آینده باخبر شویم.

سخن آخر

در سال ۲۰۱۷ بخش موبایل سونی بیشتر شبیه شرکتی بود که فقط می‌خواست از سقوط نجات پیدا کند. گوشی‌های سونی بی‌کیفیت نیستند، اما پیشگام هم محسوب نمی‌شوند. واضح است که سونی قصد رقابت با شرکت‌های بزرگ را ندارد. طراحی نوآورانه‌ی مدل‌های جدید گوشی سونی فقط یکی از مشکلات این شرکت را حل می‌کند. موازنه‌ی بین مشخصه‌ها، پشتیبانی از جانب شرکت‌های مخابراتی آمریکا، عرضه‌ی بین‌المللی و بودجه‌ی بازاریابی از دیگر مسائل مهم سونی محسوب می‌شوند که گویا سونی قصد رسیدگی به آن‌ها را ندارد. سونی در حال حاضر فقط می‌خواهد در بازار گوشی‌های هوشمند باقی بماند.

سونی در حال حاضر فقط منتظر تحول بزرگ بعدی است؛ که البته کسی از ماهیت این تحول خبر ندارد. این کمپانی همچنین در حال آزمون‌وخطا با ایده‌هایی مانند هدست PlayStation VR و هدفون Xperia Ear است. امیدواریم که سونی در سال ۲۰۱۸ گجت‌های جذابی را به بازار عرضه کند، زیرا قطعا وقت تغییر فرا رسیده است.

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar محمدرضا

    به امید روز های بهتر برای برند محبوب سونی

    <>

  2. Avatar حامد

    دیدگاه جهت دار خیلی بده میگفتین سونی بخش موبایل میفرشه ولی دیدین چیزی نشد گوشی سامسونگ اتیش گرفت زیاد پررنگ نکردین شرکت اپل مشکلات در همه تولید های خود داد تایید کرد که مشکل سخت افزاری دارن شما هیچ نگفتین فقط سونی بده سونی گوشی ضد اب میزد میگفین یک قابلیت بی استفاده سامسونگ و ایفون گوشی ضد اب زدن ضد اب شد خوب

  3. Avatar Arash

    با سلام خدمت دوستان عزیز.
    من در سال جاری تجربه ی استفاده از گوشی های s8, s8 plus سامسونگ و zx premium سونی و ایفون ۶s, 7 , 7 plus , 10 را داشته ام.
    به شخصه به نظرم سونی یکی از زیباترین و خوشدست ترین گوشی های امسال من بود.
    تراش بسیار زیبا و تیز در اطراف و همچنین مثل ایفون سری ۵ روی لبه، ایستاده قرار میگیره. و یک رنگ بسیار زیبایی داره که حس شیک بودن داره. برعکس خیلی از اندرویدی ها هم داغ نمیکنه. منظورم اینه که طی استفاده دستم نمیسوزه.
    دوست داشتم گوشی با این ابعاد صفحه ی نمایش کوچیکتر باشه ولی نه مثل سامسونگ و ایفون چون بالا و پایین هنگام استفاده از یک دست حس تعادل بهم میده.
    جای سنسور اثر انگشت اصلا خوب نیست چون با قاب از کار میفته. و من بدون قاب استفاده میکنم.
    با این حال که سونی دوربین اکثر گوشی ها رو تولید میکنه باعث تعجب من هست که هرچی سونی داشتم دوربینش انقدر ضعیف بوده.
    و با این حال که گوشی کاملا زاویه دار هست صفحه ی نمایش با لبه ی خمیده داره (۲.۷۵D) که محافظ صاف روش قرار نمیگیره و چون گوشی کم یابی هست به راحتی براش محافظ مناسب پیدا نکردم.
    این رو هم باید بگم که سونی ای که من تا به حال نگهش داشتم مثل سامسونگ و اچ تی سی و حتی اپل مشکل باطری نداره و لازم نشده ردش کنم.
    حرف اخرم: سونی ها گوشی هایی هست مثل بلک بری که وقتی میخوام برم مهمونی با یک ساعت لیمیتد ادیشن همراه داشته باشم تا مطمعا باشم تنها خودم دارم و یک جورایی تکم.

  4. Avatar یاس لرن

    به نظرم سونی باید طراحیش رو به روزتر کنه ، واقعا دیگه باید از این روند ثابت بیاد بیرون

  5. Avatar محسن

    سونی تو پروژه گوشی های سری زد با اینکه توی ضدآب بودن خیلی موفق عمل کرد اما خود همین سری باعث سقوط بازار و شکستش شد، طراحی های مشابه بدون تغییر در ظاهر و رابط گرافیکی و نداشتن نوآوری تنها دلیل شکستشون نبود، خرابی های بی مورد و ناگهانی به نظرم بزرگترین مشکل سونی بود، به شخصه از سونی زد گرفته تا زد ۱ ، زد۲ و زد ۳ رو استفاده کردم، سونی زد به صورت کاملا ناگهانی و بدون اینکه کاری انجام بشه خودبه خود خاموش شد و دیگه روشن نشد، سونی زد ۱ به نسبت بهتر بود اما کنده شدن درپوش شارژ ضد آب بودنشو خیلی سریع از بین برد . سونی زد ۲ بعد از یک سال استفاده بدون اینکه ضربه بخوره مدام یک قسمت از صفحه تاچ اسکرین عمل میکرد و مجبور شدم کل تاچ ال سی دی رو عوض کنم ، سونی زد تری بعد اولین باری که کردم زیر آب ال سی دی سوخت و بعد از یه مدت چسب پشت باتری خراب شد ، برای تعمیر همه اینا هر موبایل فروشی که میرفتم میگفتن سونی همینطوریه خودبه خود خراب میشه و یا هاردش میسوزه و اصلا کیفیت نداره .
    سونی واقعا به یه تغییر بزرگ نیاز داره
    دیگه الان هر سونی جدیدی معرفی میشه هیچ حسی بهش ندارم به نظرم گوشی های شیائومی و هواوی بسیار جذاب تر و بهتر هستند

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه