گوشی‌های نوستالژیک نوکیا؛ به مناسبت بازگشت ۳۳۱۰

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
گوشی موبایل نوکیا

نوکیا قصد دارد در نمایشگاه MWC 2017، با معرفی گوشی‌های جدید دوباره اوج بگیرد. شرکت نوکیا قرار است مانند ققنوسی که از خاکستر آتش برمی‌خیزد، در نمایشگاه MWC امسال، گوشی‌های جدید و جذابی را معرفی کند. بعد از خبر معرفی نسل جدید گوشی نوکیا ۳۳۱۰، خیلی از طرفداران تکنولوژی به یاد گذشته‌ی نوکیا افتادنده‌اند. نوکیا سال‌ها ابرقدرت صنعت موبایل بود و انواع و اقسام موبایل‌ها را روانه‌ی بازار کرد. تعدادی از این محصولات واقعا شگفت‌انگیز محسوب می‌شدند، اما تعدادی هم چندان خوب نبودند. دیگر هیچ شرکتی مانند نوکیا در زمینه‌ی تکنولوژی با این روش آزمون‌وخطا محصول تولید نخواهد کرد. به خاطر نقش مهم نوکیا در خاطرات جمعی بسیاری از طرفداران تکنولوژی، و به بهانه‌ی بازگشت گوشی موبایل نوکیا ۳۳۱۰، تصمیم گرفتیم تعدادی از موبایل‌های نوستالژیک این شرکت را مرور کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید، تا شما را به گذشته‌های نوکیا ببریم.

۱۹۸۷ – گوشی موبایل نوکیا Cityman

گوشی موبایل نوکیا Cityman

گوشی موبایل نوکیا Cityman در دو مدل ۴۵۰ و ۹۰۰ عرضه شد (این اعداد به خاطر فرکانس مگاهرتز این گوشی‌ها بود). این محصول اولین گوشی ساخت نوکیا بود و با این ظاهر زمخت، به عنوان محصولی جذاب مطرح شد. این گوشی آجر شکل باعث شد نوکیا به عنوان یک شرکت ساخت موبایل شناخته شود. تا سال ۱۹۸۸ این شرکت فنلاندی موفق شد ۱۵ درصد بازار موبایل را در اختیار خود داشته باشد.

۱۹۹۶ – گوشی موبایل نوکیا ۸۱۱۰

گوشی موبایل نوکیا 8110

نوکیا ۸۱۱۰ شهرتش را مدیون حضور در فیلم ماتریکس بود. در این فیلم، «کیانو ریوز» (Keanu Reevs) در حالی که در دنیای مجازی مشغول جاخالی دادن از تیرها و پرواز کردن از روی ساختمان‌ها بود، از یک گوشی نوکیا ۸۱۱۰ برای حفظ ارتباط با دنیای واقعی استفاده می‌کرد. حالت منحنی نوکیا ۸۱۱۰ (به ویژه در زمان باز بودن بخش کشویی) باعث شده بود تا به آن لقب «گوشی موزی» را بدهند. کاور کشویی نوکیا ۸۱۱۰ در دنیای واقعی حالت فنری نداشت. حالت فنری کاور توسط طراحان فیلم ماتریکس برای جذابیت بیشتر به آن اضافه شده بود. البته سه سال بعد مدل مشابهی به نام نوکیا ۷۱۱۰ با کاور فنری معرفی شد که برای علاقه‌مندان به گوشی فیلم ماتریکس خبری خوشحال کننده بود.

بیشتر بخوانید: نوکیا ۸۱۱۰؛ گوشی موزی فیلم ماتریکس!

۱۹۹۸ – گوشی موبایل نوکیا ۵۱۱۰

گوشی موبایل نوکیا 5110

گوشی نوکیا ۵۱۱۰ در زمان عرضه موفق شد در دانشگاه‌ها، خیابان و دفاتر بریتانیا همه‌گیر شود. گوشی ۵۱۱۰ تقریبا از پس همه کاری برمی‌آمد. عمر باتری این گوشی واقعا خوب بود و البته از بازی محبوب «مار» (Snake) هم نباید گذشت. از نظر شخصی‌سازی، این گوشی باوجود قاب‌های متنوع و جذاب، یکی از اولین‌ها بود که می‌توانستید هر روز به آن شکل جدیدی بدهید.

۱۹۹۸ – گوشی موبایل نوکیا ۹۱۱۰ کامیونیکیتور

گوشی موبایل نوکیا 9110

مخاطب اصلی این گوشی بزرگ، مدیران پرمشغله بود و در جذب آن‌ها موفق شد. گوشی موبایل نوکیا ۹۱۱۰ کامیونیکیتور همچون صدفی حجیم بود که با باز شدنش یک صفحه‌کلید کامل و صفحه‌نمایشی با رزولوشن ۶۴۰ در ۲۰۰ نمایان می‌شد. نوکیا ۹۱۱۰ قابلیت ارسال فکس، ایمیل و حتی عکس را داشت. البته همه چیز در این گوشی تک‌رنگ بود؛ چون صفحه‌نمایش آن از هیچ رنگی به جز سبز پشتیبانی نمی‌کرد. با چنین امکاناتی تصور کنید که در سال ۱۹۹۸ استفاده از چنین موبایلی چقدر جذاب بوده است.

۱۹۹۹ – گوشی موبایل نوکیا ۳۲۱۰

گوشی موبایل نوکیا 3210

شاید شما هم روزی روزگاری از گوشی نوکیا ۳۲۱۰ استفاده می‌کرده‌اید. اگر این‌طور است، شما جزوی از ۱۶۰ میلیون فردی در کل جهان هستید که این گوشی را خریده‌اند. این محصول، اولین گوشی ارزان‌قیمتی بود که از آنتن داخلی استفاده می‌کرد و طراحی مناسبی داشت. بسیاری از افراد هنوز اعتقاددارند که ۳۲۱۰، بهترین گوشی موبایل تاریخ است.

۱۹۹۹ – گوشی موبایل نوکیا ۷۱۱۰

گوشی موبایل نوکیا 7110

نوکیا ۷۱۱۰ اولین گوشی موبایلی بود که اجازه می‌داد کاربران با استفاده از تکنولوژی WAP در حال حرکت از اینترنت گوشی استفاده کنند. شاید رزولوشن ۹۵ در ۹۵ پیکسل صفحه‌نمایش تک‌رنگ این موبایل برای اینترنت بیش از حد کوچک به نظر برسد، اما در آن زمان نوکیا ۷۱۱۰ یکی از بزرگ‌ترین و با کیفیت‌ترین صفحات نمایش موبایل را داشت. با استفاده از این گوشی، کاربران می‌توانستند هر وقت که خواستند ایمیل و خبرهای روز را چک کنند. دکمه‌ای هم در وسط موبایل وجود داشت که کار اسکرول کردن صفحات وب را آسان‌تر می‌کرد. از کاور صفحه‌کلید این گوشی هم نمی‌توان گذشت. عده‌ی زیادی دل‌تنگ این نوع طراحی هستند.

۱۹۹۹ – گوشی موبایل نوکیا ۸۲۱۰

گوشی موبایل نوکیا 8210

نوکیا ۸۲۱۰ فوق‌العاده جمع‌وجور و سبک‌وزن (حدود ۷۹ گرم) بود. انواع و اقسام قاب‌های متنوع برای آن وجود داشت و از طریق قابلیت مادون‌قرمز می‌توانستید آن را به‌صورت بی‌سیم به کامپیوتر یا پرینتر متصل کنید. قابلیت نقل و انتقال داده از طریق مادون‌قرمز یا INFRARED را می‌توان شکلی بسیار بدوی از بلوتوث قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید: نوکیا ۸۲۱۰؛ عشق تبهکاران انگلیسی!

۲۰۰۰ – گوشی موبایل نوکیا ۳۳۱۰

گوشی موبایل نوکیا 3310

گوشی نوکیا ۳۳۱۰ در زمان عرضه آن‌قدر جذاب شد که حدود ۱۳۰ میلیون عدد از آن فروش رفت. عددی که این موبایل را در بین موفق‌ترین گوشی‌های تاریخ قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید عظمت این تعداد را درک کنید، بدانید که اگر این تعداد از موبایل را از جهت طولی به همدیگر متصل کنیم، از هلسینکی فنلاند به سانتیاگو در کشور شیلی می‌رسند. این گوشی بین خوره‌های «پیامک» (SMS) بسیار محبوب شد. به دلیل این‌که با ۳۳۱۰ می‌شد حدود ۳ برابر حد نرمال آن زمان یعنی تا ۴۵۹ کاراکتر تایپ کرد. همچنین این گوشی پیام‌ها را به صورت موضوع‌بندی شده نمایش می‌داد که کار دنبال کردن آن‌ها را بسیار ساده می‌کرد. اما خبر مهم چیست؟ نوکیا قصد دارد نسخه‌ی جدیدی از ۳۳۱۰ را در نمایشگاه MWC 2017 عرضه کند. باید تا چند روز دیگر منتظر بمانیم و ببینیم.

بیشتر بخوانید: نوکیا ۳۳۱۰؛ فناناپذیر دوست‌داشتنی!

۲۰۰۱ – گوشی موبایل نوکیا ۷۶۵۰

گوشی موبایل نوکیا 7610

نوکیا ۷۶۵۰ به معنی واقعی یک پیشگام بود. ۷۶۵۰ اولین گوشی نوکیا بود که همراه دوربین داخلی و سیستم‌عامل سری ۶۰ عرضه می‌شد. نوکیا با ساخت این گوشی دوربین‌دار قدم بزرگی به سمت ساخت بهترین دوربین‌ها در گوشی‌های بعدی‌اش برداشت. سیستم‌عامل سیمبین هم اهمیت خیلی زیادی داشت، چون در سال‌های بعدی پایه‌ی نرم‌افزاری گوشی‌های هوشمندی پیشرفته‌تر نوکیا شد. البته نکته‌ای که در این عکس مشخص نیست، این است که ۷۶۵۰ چندان کوچک و راحت نبود و موبایل بزرگی به شمار می‌رفت.

۲۰۰۲ – گوشی موبایل نوکیا ۳۶۵۰

گوشی موبایل نوکیا 3650

گوشی نوکیا ۳۶۵۰ مجهز به صفحه‌نمایش رنگی و دوربین VGA بود که قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری داشت. مشخص نیست در ذهن طراحان این گوشی چه می‌گذشته که کلیدهای آن را به صورت دایره‌ای طراحی کرده بودند. گوشی ۳۶۵۰ اولین سری از موبایل‌هایی بود که با سیستم‌عامل «سیمبین» (Symbian) سری ۶۰ در آمریکا عرضه شد. ویژگی دیگر این گوشی حافظه‌ی داخلی ۳.۴ مگابایتی آن بود. نوکیا در تبلیغات این گوشی بیش از هر چیزی بر قابلیت فیلم‌برداری آن تمرکز کرده بود. البته این تبلیغات بدون حاشیه نبود و دردسرهایی را برای نوکیا درست کرد.

بیشتر بخوانید: نوکیا ۳۶۵۰؛ قاتل هندی‌کم!

۲۰۰۲ – گوشی موبایل نوکیا ۶۳۱۰

گوشی موبایل نوکیا 6310

فریب ظاهر ساده‌ی این گوشی را نخورید. نوکیا ۶۳۱۰ با ویژگی‌های جذابی مانند بلوتوث و قابلیت ضبط صدا توانست خریداران زیادی را جذب کند. عکس بالا در حقیقت مربوط به مدل ۶۳۱۰i است که حدود یک سال بعد عرضه شد و قابلیت‌هایی همچون صفحه‌نمایش آبی‌رنگ و آنتن قوی‌تری داشت. این گوشی به خاطر دوام باتری‌اش و ویژگی‌های دیگر، هنوز در سایت‌هایی مانند Ebay با قیمت‌های مناسبی به فروش می‌رسد.

۲۰۰۴ – گوشی موبایل نوکیا ۶۸۱۰

گوشی موبایل نوکیا 6310

نوکیا در برهه‌ای از زمان هر نوع طراحی ممکنی را می‌آزمود تا شاید یکی از آن‌ها خوب از آب در بیاید. نوکیا ۶۸۱۰ با کیبورد کامل تاشو یکی از این نمونه‌های این دوران است. طراحی این گوشی واقعا عجیب‌وغریب و حتی مضحک بود، ولی اجازه می‌داد سرعت تایپ کردن به میزان قابل توجهی بالا برود. بی دلیل نبود که این ترنسفورمر حتی از سرویس ایمیل بلک‌بری هم پشتیبانی می‌کرد.

۲۰۰۴ – گوشی موبایل نوکیا ۷۶۰۰

گوشی موبایل نوکیا 7600

اگر می‌خواهید سرعت تغییر مد را درک کنید، فقط کافی است به نوکیا ۷۶۰۰ نگاهی بیندازید. طراحی قطره‌ای شکل این گوشی قرار بود برای جوان‌های اهل مد جذاب باشد. ولی امروزه کسی حتی از ۱۰۰ کیلومتری هم‌چین موبایل هم رد نمی‌شود. این گوشی با طراحی عجیب‌وغریب و کاربری فوق‌العاده دشوار مثالی شد برای طراحان که هر ایده‌ای که به ذهنشان می‌رسد را نباید اجرا کنند.

۲۰۰۴ – گوشی موبایل نوکیا ۷۲۸۰

گوشی موبایل نوکیا 7280

نوکیا ۷۲۸۰ همان موبایلی است که باعث می‌شود دل‌تنگ کارهای دیوانه‌وار نوکیا بشویم. این گوشی ازجمله گوشی‌های سری فشن نوکیا بود. نوکیا ۷۲۸۰ به همان اندازه که زیبا بود، هنگام کار کردن شما را به سختی می‌انداخت. در این گوشی موبایل صفحه‌کلیدی برای تایپ وجود ندارد. به‌جای آن فقط ۲ کلید در نظر گرفته شده که با آن می‌توانید بین شماره‌ها و حروف حرکت کنید. این گوشی کوچک که برای خانم‌ها طراحی‌شده بود به دلیل طراحی خاص لقب «گوشی ماتیکی» را گرفته بود. احتمالا نوکیا ۷۲۸۰ فقط در موارد خاص مانند مهمانی‌ها کاربرد داشته است. اگر دقت کنید می‌توانید مارک نوکیا در قسمت بالای این گوشی را ببینید که به‌صورت پارچه‌ای به این موبایل متصل شده است. با توجه به کاربری موقتی این موبایل، گذاشتن و برداشتن سیم‌کارت به‌طور خیلی ساده‌ای انجام‌پذیر بود. این موبایل حتی دوربینی هم داشت که می‌توانستید به‌عنوان یک دوربین جاسوسی از آن لذت ببرید.

۲۰۰۵ – گوشی موبایل نوکیا N90

گوشی موبایل نوکیا n90

ساخت این گوشی قدم بزرگی در راستای نزدیک شدن تلفن همراه و کامپیوتر بود. از دیگر گوشی‌های سری N می‌توان به نوکیا N70 و نوکیا N91 اشاره کرد. نوکیا N91 با حافظه داخلی ۴ گیگابایت در آن زمان خیلی معروف شد، اما هیچ‌کدام مانند N90 توجه‌ها را به خود جلب نکردند. گوشی نوکیا N90 بیشتر شبیه دوربین دیجیتالی بود که موبایلی به آن وصل شده است. باوجود این‌که طراحی چندان جذابی نداشت، اما با خرید آن، کاربران احساس می‌کردند محصولی از آینده در دستانشان قرار دارد. می‌توان گفت گوشی‌های سری N نوکیا، پدران گوشی‌های هوشمند امروز هستند.

بیشتر بخوانید: نوکیا N90؛ برادر ژیمناست N70!

۲۰۰۵ – گوشی موبایل نوکیا ۸۸۰۰

گوشی موبایل نوکیا 8800

این گوشی با بدنه تمام فلزی و صفحه‌نمایش ضد خش، جزو گوشی‌های لوکس نوکیا بود. البته نکته منفی نوکیا ۸۸۰۰ باتری آن بود که کاربران باید چند بار در روز آن را شارژ می‌کردند. شاید هم نوکیا با ارایه این باتری ضعیف، در حال آماده کردن کاربرانش برای استفاده از گوشی‌های هوشمند امروزی بوده است!

۲۰۰۶ – گوشی موبایل نوکیا N93

گوشی موبایل نوکیا n93

تمرکز اصلی گوشی نوکیا N93 همان‌طور که از ظاهرش پیداست بیش از هر چیزی روی مولتی‌مدیا بود. مفصل گردان نوکیا N93 به آن اجازه می‌داد لحظه‌ای در نقش یک دوربین عکاسی و فیلم‌برداری خوش‌دست (با زوم اپتیکال ۳ برابر) ظاهر شود، و لحظه‌ای بعد یک صفحه‌نمایش رومیزی برای تماشای فیلم باشد. نوکیا در تبلیغات این موبایل می‌گفت دوربین این محصول، فیلم را باکیفیت DVD ضبط می‌کند. البته ادعای نوکیا اغراق‌آمیز بود و در واقعیت دوربین نوکیا N93 بیشتر به درد ضبط فیلم تولد می‌خورد تا ضبط صحنه‌های هالیوودی. در هر صورت دوربین این موبایل در زمان خودش بهترین بود و این گوشی در آن زمان از فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون ۳G و WiFi پشتیبانی می‌کرد.

۲۰۰۷ – گوشی موبایل نوکیا N95

گوشی موبایل نوکیا n95

نوکیا N95 در زمان معرفی قدرتمندترین گوشی هوشمند بود. یک کامپیوتر جیبی که از پس هر کاری برمی‌آمد. داشتن دوربین ۵ مگاپیکسلی، GPS و مرورگر اینترنت با قابلیت پشتیبانی از فلش، سبب شد این گوشی به یکی از پیشگامان تبدیل شود. اگر معرفی آیفون و اتفاقات بعد از آن نبود، این گوشی شانس این را داشت که از آن به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ یاد شود.

۲۰۰۸ – گوشی موبایل نوکیا E71

گوشی موبایل نوکیا e71

این گوشی هوشمند زیبا با بدنه‌ی فلزی بیش از هر چیزی برای رقابت با بلک‌بری عرضه‌شده بود. نوکیا E71 با صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی و صفحه‌کلید جذابش، توانست بسیاری از کاربران گوشی‌های بلک‌بری را به سمت خود جذب کند. از آنجا که این گوشی مختص وظایف مشخصی بود، نسبت به گوشی همه‌کاره‌ای مانند N95 انتظار کمتری از آن می‌رفت. با این وجود نوکیا E71 انواع و اقسام ویژگی‌های مفید را هم داشت؛ ازجمله GPS، دوربین ۳.۱۵ مگاپیکسل، رادیو اف‌ام و البته همان‌طور که واضح و مبرهن است باتری‌ای که هیچ‌وقت خالی نمی‌شد.

۲۰۱۲ – گوشی موبایل نوکیا ۸۰۸ پیور ویو

گوشی موبایل نوکیا 808

نوکیا با ارائه‌ی گوشی ۸۰۸، اولین دوربین ۴۱ مگاپیکسلی مجهز به تکنولوژی پیور ویو را معرفی کرد. قدرتمندترین دوربینی که تا آن زمان به بازار موبایل عرضه‌شده بود. با وجود این ویژگی‌های تحسین‌برانگیز، ۸۰۸ بر پایه‌ی سیستم‌عامل سیمبین ۳ عرضه شد که در سال ۲۰۱۲ دیگر آینده‌ای نداشت و به همین دلیل شکست خورد. قیمت ۵۰۰ دلاری گوشی هم در این شکست بی تاثیر نبود.

بیشتر بخوانید: نوکیا ۸۰۸؛ مرثیه‌ای برای سیمبین!

۲۰۱۳ – گوشی موبایل نوکیا لومیا ۱۰۲۰

گوشی موبایل نوکیا لومیا 1020

در نوکیا لومیا ۱۰۲۰ دوباره شاهد دوربین ۴۱ مگاپیکسلی هستیم که این بار با سیستم‌عامل ویندوز ۸ عرضه شده بود. به اعتقاد بسیاری از افراد، دوربین این موبایل هنوز هم یکی از بهترین‌ها است. لومیا ۱۰۲۰ آخرین پرچم‌دار نوکیا بود؛ پیش از آن که این شرکت به مایکروسافت فروخته شود.

بیشتر بخوانید: نوکیا لومیا ۱۰۲۰؛ جنون مگاپیکسلی!

حالا که شرکت HMD برند نوکیا را خریده است، منتظریم ببینیم این برند محبوب و دوست‌داشتنی در چه مسیری پیش خواهد رفت. آیا HMD می‌تواند قسمتی از عظمت گذشته‌ی نوکیا را بازیابی کند؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: Stuff

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar منتقد

    ۷۶۱۰ اولین گوشی دارای دوربین مگاپیکسلی نوکیا بود(یعنی تا قبل از اون گوشی های نوکیا دوربین VGA داشتن) با ظاهر فوق العاده زیبا ولی توی علاقه مندی های مقاله نویسان دیجی کالا مگ نیست، بدترین رو میگن، زشترین رو میگن و ترین های دیگه رو هم میگن اسم همه محصولات نوکیا رو میگن، اما… ۷۶۱۰ که هم ظاهر زیبا و متفاوتی داشته و هم یه اولین داشته(دوربین مگاپیکسلی) حتی اسمش رو هم نمیارن.

  2. Avatar مهدی

    من نمیدانم شما چطور گوشی N73 رو نادیده گرفتید!؟!!!

  3. Avatar ممد آقا

    ۷۶۱۰
    n73
    n70
    n91
    اینارو هرگز فراموش نکنین…

    1. Avatar دانیال فرزانه ثابت

      N97

  4. Avatar کیانوش کاویانی

    بچه که بودم، اسباب بازی مدل ۸۱۱۰ رو داشتم ! یادش به خیر . . .

  5. Avatar سینا

    واقعا مقاله جالبی بود فقط حیف که اسم گوشی هایی مثل ۱۱۰۰ ، ۷۷۱۰، ۵۸۰۰، ngage و امثال اینهارو نیاورده بودید

  6. Avatar سعید

    این دیگه نوکیا نیست و فقط داره از اسم نوکیا استفاده میکنه و سخته که دوباره بتونه به جایگاه قبل برگرده ولی اسم خود نوکیا واسه ورود به هر بازاری کافیه اما واسه جنگیدن و بقا نیاز به ادامه همون سیستم قبل داره جایی که همیشه از بقیه نه یک پله بلکه ده ها پله جلوتر بود جایی که تمام شرکت های بزرگ اندر خم دوربین ۵ بودند دوربین ۴۰ مگاپیکسلی رو میداد بیرون و در نظر مشتری چیزی که ارزه میکرد بیشتر از قیمتش می ارزید.با هرگوشی جدید همه انتظار تکنولوژی جدیدی رو داشتند با خارج شدن نوکیا از رقابت ما فقط شاهد افزایش رم و حافظه در گوشی ها هستیم و تکنولوژی بدرد بخوری و سورپرایز کننده ای رو شاهد نبودیم.شما گوشی N8 رو در اون زمان بخوایید با یکی از محصولات الان اپل مقایسه کنید مثل اینه که همه آیفون ۷ دارن و شما الان آیفون ۱۴ تو دستتون بگیری .واینکه شرکت جدید مثلا نوکیا حالا اگر اجازه ادامه ی اون روند رو هم داشته باشه تواناییشو دیگه نداره. فکر میکنم مافیای جهانی در این بخش نوکیا رو از دور رقابت خارج کرد تا جایی برای سود جویان باز کرده باشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه