یک پرواز ۶ ساله

۴ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

بیش از ۲۰ روز از آغار به کار فراخوان پرطرفدار «نگاهی به فردا» در دیجی‌کالا مگ می‌گذرد. این فراخوان که با هدف به تصویر کشیدن آینده‌ی جهان و دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ (یعنی شش سال بعد) برگزار شد، توانست بازخوردهای زیادی در میان کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌ی کسب و کار کسب کند. مقاله‌ی زیر که توسط «محمود کریمی»، پژوهشگر و مدرس متدولوژی‌های نوآوری نظام‌یافته و تکنیک‌های خلاقیت برای کشف و حل مساله نوشته شده، یک نمونه از این بازخوردها به حساب می‌آید. با دیجی‌کالا مگ همراه شوید.

برای سفری خیال‌انگیز به شش سال دیگر، می‌شود بر مبنای نگاه به یکی دو سال پشت سرمان، فکرمان را پرواز دهیم. مسیر آینده، ادامه راه گذشته نیست! اما الگوهای آن با تحلیل راهی که از قبل تا الان طی شده، قابل استخراج است. این ادعا را آن‌ها که ‌TRIZ می‌دانند، زیاد تکرار می‌کنند.

در تریز، الگوی مشترک سیستم‌های مختلف طراحی شده توسط انسان در گذر زمان شناسایی شده است. این الگوی مشترک که روندهای تکامل سیستمی نام گرفته، به ما می‌گوید که مسیر رو به جلو چگونه طی خواهد شد. از جمله این که سیستم‌های ما مسیر تکی به دوتایی و چندتایی را در بیشتر موارد طی خواهند کرد. راهی که دیجی‌کالای ایرانی آمده نیز، از تکی بودن شروع شد: فروش آنلاین کالاهای خانواده دیجیتال. امروز مسیرش از تکی به دوتایی و چندتایی گذر کرده؛ محصولات مختلف از خانواده‌های کالایی را می‌فروشد و همچنان آنلاین.

برای آینده‌اش حالت‌های مختلفی قابل فرض است: داشتن فروشگاه یا نماینده فروش، پاساژهای تخصصی آنلاین، سفارش طراحی محصولات مختلف بر اساس داده‌هایی که از رفتار خرید مشتریان استخراج می‌شود، پیش‌بینی زمان تولد محصولات آینده یا فوت آن چه اکنون در بازار موجود است. این تصورات را می‌توان برای آینده کسب و کار دیجی‌کالا، بی‌محدودیت خیال‌پردازی ادامه داد.

دیجی‌کالا نیازمند تصمیم‌گیری است. تصمیم در دنیای پویا و زنده کسب و کار. تصمیم در میدان قابل پیش‌بینی‌ها و پیش‌بینی‌نشدنی‌ها. ذات ایده‌پردازی و حرکت در مسیر نوآوری، پذیرش عدم قطعیت است. افزودن کارکردهای جدید، تنوع بخشیدن به محصولات، گوناگونی در روش‌های ارایه و فروش محصول و بهره‌گیری از دانش پشت داده‌های خرید مشتریان، پرسش‌های قابل تامل برای فکر کردن درباره این پرواز ۶ ساله است.

برای این پرواز، ارتفاع‌ها و مسیرهای خیال‌پردازی مختلفی پیش روی ما قرار دارد. انتخاب درست هر یک از این مسیرها، با یافتن پرسش‌های کلیدی همراه است. مزیت خاص دیجی‌کالا برای خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها چیست؟ بازار خودرو چه دروازه‌ای برای ورود دیجی‌کالا باز می‌کند؟ خانم‌های خانه‌دار چه درآمدی از هم‌نشینی با این شبکه فروش محصولات دارند؟ دانشجوها چطور؟ بازنشسته‌ها کجای این میدان قرار دارند؟ داد و ستدهای آینده دیجی‌کالا در چه زمینه‌هایی با سودآوری کلان همراه است و در چه حوزه‌هایی حتما باید پاسخ «نه» بدهد؟ صنعت نساجی، فولاد یا گردشگری دور و بی‌ارتباط با این کسب و کار هستند یا در آینده نزدیک بخشی جدانشدنی از آن فرض می‌شوند؟

منبع: فردانما

دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar علیرضا

    اصولا پرواز حس قشنگی داره
    میشه با انتخاب های درست اوج بگیری و جایگاهتو پیدا کنی!
    از طرفی میشه اسیر هدف گذاری اشتباه شی و در آخر سقوط کنی!
    همه چیز در گرو یک انتخاب صحیح و اصولیه!
    امیدوارم که جایگاه دیجی کالا بیشتر از چیزی که هست مستحکم بشه!
    امیدوارم که قدم های درستی بردارین!
    ۶ سال زمان زیادی نیست!

  2. Avatar رئیسی

    دیجی کالای ایرانی…!
    آفرین، خوشم اومد. مخصوصاً این همه سرنخی که داده اید.

  3. Avatar سروش

    آرزوم کار توی یه جایی مثل دیجیکالا هست هم کارت هم گام با تکنولوژی و خسته کننده و تکراری نمیشه هم اینکه در یک جایی کار میکنی که آینده درخشانی داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه