پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (فصل دوم/بخش چهارم)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
یگانه دستگاه

کانوا می‌زند زیر خنده‌ای و می‌گوید: «اگر بخواهیم راستش را بگوییم، حسابی بی‌ریخت است.» اما اگر سازندگان می‌خواستند تمام سخت‌افزارهای لازم را داخل سایمن بگنجانند، باید هم چنین بی‌ریخت می‌شد. درست همان‌طور که فرانک می‌گوید، همه‌چیز به زمان‌بندی و هنگام انجام کار بستگی دارد.

بیایید از منظری دیگر به ماجرا نگاه کنیم؛ استیو جابز امروزه یکی از معروف‌ترین کارآفرینان جهان معاصر شناخته می‌شود. در این لحظه که دارم کتاب را می‌نویسم، فرانک کانوا حتی صفحه‌ی ویکی‌پدیا هم ندارد. البته به احتمال خیلی زیاد، تا زمان انتشار کتاب، برای او هم صفحه‌ای در ویکی‌پدیا ایجاد خواهند کرد و باز به احتمال خیلی زیاد، محتویات صفحه‌اش را به‌وسیله‌ی تلفن همراه هوشمند خواهند نوشت. هنگام صحبت با اغلب مهندس‌هایی که در ساخت آیفون مشارکت داشتند، به‌ندرت کسی از آن‌ها نامی از سایمن می‌برد و ساخت این دستگاه را مؤثر و مهم توصیف می‌کرد. عده‌ای از مهندس‌های طرفِ صحبت من، حتی نام سایمن را هم نشنیده و عده‌ای دیگر، آن را از یاد برده بودند. با این وجود هر دوی این تلفن‌های همراه، کارآیی‌های مشترک بسیار زیادی دارند و نمی‌شود از اندیشه‌ای که پشت ساخت آن‌ها قرار گرفته، چشم‌پوشی کرد. به‌نظر هر دوی این دستگاه‌ها بین‌المللی و جهانی می‌آیند. شاید علت این شباهت، توجه مخترعان هر دو دستگاه به پیشینه‌ی علمی و مشترک بوده باشد یا اینکه هر دوی دستگاه‌های آیفون و سایمن، بسیار وامدار مفاهیم تکنولوژیک و پیشبینی‌هایی هستند که در فرهنگ عامه از تکنولوژی‌های آینده صورت گرفته بوده.

بدنه‌ی پلاستیکی سیاه‌رنگ سایمن هرچقدر هم که توی چشم بزند و ابعاد بسیار بزرگش هرچقدر هم که امروز روز به‌نظرمان مضحک بیاید، باز هم نمی‌شود نگاهی به آن انداخت و این فکر را از ذهن دور کرد که سایمن، همان آیفونی است که به مرحله‌ی تکامل نرسیده است. مسئله این نیست که اپل آمد و سایمن را گرفت و سرووضعش را تغییر داد. مسئله این است که چارچوب کلّی تلفن همراه هوشمند تعیین شده و مردم با خودشان گفته‌اند که اگر روزی کامپیوتری سبک و قابل حمل در دسترس داشته باشند، چه کارهایی با آن خواهند کرد، آن هم مدت‌های مدید پیش از عرضه‌شدن آیفون. حتی مدت‌ها قبل از عرضه‌ی سایمن.

نواک می‌گوید: «همه‌اش کشمکش است. تیم کوک در سال ۲۰۱۲ مصاحبه‌ای با براین ویلیامز[۱]  انجام داد و توی آن مصاحبه، آیفونش را بالا گرفت و گفت: «این دستگاهی که اینجا می‌بینید، توی سریال خانواده‌ی جتسن[۲] بود. وقته بچه بودم، همیشه می‌نشستم پای تماشا کردن سریال خانواده‌ی جتسن و آیفون هم توی این سریال بود.» صدالبته که آیفون توی آن سریال نیست. اما سریال خانواده‌ی جتسن مجموعه‌ای است از تصورات کودکی‌های تیم کوک راجع‌به تکنولوژی‌های آینده… تمام سال ۲۰۱۲ را پای تماشای تک‌تک قسمت‌های سریال خانواده‌ی جتسن گذراندم و توی هیچ‌کدام از قسمت‌هایش، خبری از هیچ وسیله‌ای نیست که کمترین شباهتی به آیفون داشته باشد. اما در خاطرات کوک همه‌چیز جوری است که انگار فکر اولیه‌ی آیفون از آن سریال نشأت گرفته است. هرگونه تکنولوژی آینده انگار از دل نوعی آزمون رورشاخ[۳] بیرون می‌آید.»

تلفن همراه هوشمند نیز درست مانند تمام دستگاه‌های انقلابی دیگر با عرق جبین و یک‌عالمه فکر ناب و الهام‌گرفتن از بی‌نهایت آدم خوش‌فکر ساخته شده است. رشد تکنولوژی اصلاً شکل آنی و فوری و لحظه‌ای ندارد، بلکه به‌صورت ذره‌ذره پیش می‌رود، اندک‌اندک از منابع مختلف کنار هم جمع می‌شود و بسیار ریزبه‌ریز و جزئی پیشرفت می‌کند. گارسیا می‌گوید: «قضیه‌ی تکامل آیفون واقعاً شبیه نظریه‌ی چندجهانی است. هیچ تکنولوژی جدیدی نیست که فقط یک نتیجه به دست بدهد؛ هر اختراعی، به چندین اختراع تازه منجر خواهد شد.»

تکنولوژی‌های مختلفی که به زندگی روزمره‌ی ما سروشکل می‌دهند و آن را دستخوش تغییر می‌سازند، هرگز به‌شکل آنی و ناگهانی از ناکجا سر بر نیاورده‌اند؛ تک‌تک این تکنولوژی‌ها حاصل تلاش‌هایی بسیار طولانی‌مدت و شدید هستند و بعد از روندی پیچیده به نقطه‌ی عرضه رسیده‌اند و کسانی آن‌ها را ساخته‌اند که اغلب از چشمان ما دور می‌مانند و هرگز ایشان را نمی‌شناسیم. جدیدترین تکنولوژی جهان، در انتهای مسیری بسیار بسیار طولانی و پرفرازونشیب فرار گرفته است.

ادامه دارد…

[۱] Brian Williams

[۲] The Jetsons

[۳] Rorschach Test

[۴] Cerro Rico

[۵] Potosí

[۶] Quechua

[۷] Jack Weatherford

[۸] Jason Koebler

[۹] Maria

[۱۰] El Tío

مطالب مرتبط:

پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (مقدمه/بخش اول)

پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (مقدمه/بخش دوم)

پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (فصل اول/بخش اول)

پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (فصل اول/بخش دوم)

پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (فصل اول/بخش سوم)

پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (فصل دوم/بخش اول)

پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (فصل دوم/بخش دوم)

پاورقی دنباله‌دار کتاب «یگانه دستگاه: تاریخچه مخفی آیفون» (فصل دوم/بخش سوم)

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Reza Karami

    بسیار عالی
    ممنونم ????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه