آیا آیفون بعدی قاب سرامیکی خواهد داشت؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
قاب سرامیکی

از زمانی که اپل آیفون ۷ را در روز هفتم سپتامبر معرفی کرد، بسیاری به خاطر حذف جک هدفون افسوس خوردند. حالا در پس این ناله‌های اندوهناک، زمزمه‌‌های یک شایعه جدید هم شنیده می‌شود. شاید سال بعد، اپل یک آیفون با قابی از جنس سرامیک بسازد.

دو دلیل برای این شایعه وجود دارد. اول اینکه، این شرکت اخیرا یک ساعت هوشمند با قاب سرامیکی می‌فروشد. دوم اینکه، این شرکت پتنت‌های مختلفی دارد که طراحی و تولید یک دستگاه کامپیوتری دستی با قاب سرامیکی را نشان می‌دهد. اما با توجه به شکننده بودن سرامیک، تعداد رنگ‌های محدود و هزینه‌ی تولید آن، ساخت این گوشی ریسکی خواهد بود.

قاب اپل واچ با ترکیبی از سرامیک زیرکونیا و اکسید آلومینیوم ساخته شده است. این مواد و دیگر مواد سرامیکی بسیار مقاوم هستند. به عنوان مثال، قطعات مهندسی سرامیکی و سرامیک به کار رفته در پر کردن دندان، در مقابل فرسودگی مقاوم هستند. این ماده در یک دستگاه الکترونیکی قابل حمل مقاومت آن را در مقابل خراشیدگی افزایش می‌دهد. درخشش صیقلی و زیبای قاب سرامیکی این ساعت احتمالا ماندگار است.

یک ویژگی خوب دیگر مواد سرامیکی سختی آنهاست. قاب یک ساعت یا گوشی سرامیکی می‌تواند خیلی باریک باشد، بدون اینکه خم شود. اپل قبلا مشکلاتی از این دست داشته است. در سال ۲۰۱۴، مشکل خم شدن آیفون ۶ پلاس سر و صدای زیادی به پا کرد.

با این حال، اگر شما هم تاکنون یک بشقاب یا ماگ سرامیکی را شکسته باشید، حتما ایده یک گوشی سرامیکی برای‌تان سوال‌هایی ایجاد می‌کند. حتی سرامیک‌های پیشرفته هم شکننده هستند و ممکن است به شدت خرد شوند، البته قطعا برای این اتفاق نیروی بسیار بیشتری نیاز است. «کاترین فیبر»، یک دانشمند مواد از دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا می‌گوید سرامیک‌هایی که بر پایه‌ی زیرکونیا ساخته شده‌اند، مثل ساعت اپل، به استحکام بسیار زیادشان شهرت دارند. وقتی در این ماده یک ترک ایجاد می‌شود، فشار باعث می‌شود که ساختار کریستال این ماده تغییر کند و پایدارتر شود. او می‌گوید: «این به ترک فشار وارد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که پخش شود.»

با این حال، «رابرت ریچی»، یک دانشمند مواد و مهندس مکانیک از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید به راحتی می‌توانیم تصور کنیم که یک گوشی سرامیکی به زمین بیفتد و نه تنها صفحه نمایش‌اش بشکند، بلکه قابش هم خرد شود، مخصوصا اگر روی لبه‌اش به زمین بیفتد.

اما بعضی از کارشناسان خوش‌بین‌تر هستند. «دسیدریو کوار»، یک مهندس مکانیک از دانشگاه تگزاس که در زمینه سرامیک تحقیق می‌کند، می‌گوید سرامیک‌های زیرکونیا با طراحی مناسب، می‌توانند بسیار مستحکم باشند. او به این نکته اشاره می‌کند که زمانی چکش‌های سرامیکی تولید می‌شد. او می‌گوید: «اینکه یک شی بشکند یا نه، نه تنها به نیروی اعمال شده بستگی دارد، بلکه طراحی و هندسه آن هم موثر است.»

پتنت‌های اپل نشان می‌دهد که این شرکت به اندازه کافی به این موضوع فکر کرده است. یکی از پتنت‌ها نشان می‌دهد که این شرکت با حذف حباب‌های هوا از این ماده، ساعت هوشمندش را در مقابل شکنندگی مقاوم کرده است. هرچه سرامیک بی‌نقص‌تر و یکدست‌تر باشد، آسیب‌پذیری آن در مقابل ترک کمتر می‌شود.

ریچی می‌گوید ویژگی‌های طبیعی سرامیک حتی با طراحی عالی، همچنان باقی می‌مانند. یک ساعت سرامیکی هیچ‌وقت به اندازه ساعت فلزی در مقابل ترک مقاوم نخواهد بود. این قوانین فیزیک را نقض می‌کند.

سرامیک‌ نمی‌تواند تنوع رنگی زیادی داشته باشد. سطح درخشان و سفید خالص اپل واچ یک دلیل زیبایی‌شناسی متقاعدکننده برای استفاده از این ماده است، اما سرامیک‌های زیرکونیا عموما هیچ رنگی به غیر از خاکستری ندارند.

یکی دیگر از مشکلات سرامیک‌های باکیفیت و عالی هزینه تولید آن است. سرامیک هزینه‌ی بیشتری دارد چون کار دستی زیادی می‌برد. شکل دادن به آنها زمان می‌برد و ایجاد یک سطح صاف و صیقلی نیاز به پولیش کردن بسیار گسترده دارد. به نظر می‌رسد اپل، ساعت سرامیکی را به عنوان یک کالای لوکس وارد بازار می‌کند به همین دلیل زحمت و هزینه زیاد آن را تقبل کرده است. اپل با این کار تاکید می‌کند ساخت هر یک از این ساعت‌ها، چند روز طول می‌کشد.

البته اپل تنها شرکتی نیست که از سرامیک برای ساعت‌هایش استفاده می‌کند. شرکت سوییسی «اومگا» (Omega) ساعت‌هایی با قاب سرامیکی می‌سازد. این شرکت همچنین از نوعی ماده به نام شیشه متالیک یا فلز مایع استفاده می‌کند. اومگا می‌گوید آلیاژ به کار رفته در این ساعت‌ها سه برابر استیل خالص استحکام دارد. اپل و سامسونگ هم هر دو پتنت‌هایی برای فلز مایع هم دارند. این احتمال وجود دارد که در آینده این مواد به قاب گوشی‌ها راه پیدا کنند. شاید هم هیچوقت این اتفاق نیفتد.

منبع: MIT Techonology Review

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar behnam

    اپل شرکتی نو آور و خلاقیه ،،،
    خوب چکارکنه جلوی همه طرح ها و ایده ها و اختراعات و نوآوریاشو بگیره که مثلا یکی از محصولاتش مثه ایفون ۷ فروش کنه …. نزنید این حرفو …. یک شرکت با این عضمت و این همه محصولات و ایده های نو ایست نمیکنه و دور درجا نمیزنه تا یه محصولش چند میلیون دلار بیشتر فروش کنه .
    تکنولوژی رو به جلو داره میره تو امسالم گوشی نگیری که سال بعدش بخوای مثلا بهترشو بگیری، سال بعد که اونو بگیری باز یه گوشی واسه سال دیگش تبلیغ میکنه که میگی ای کاش صبر میکردم

  2. Avatar احمد

    اخه این که به ضرر اپل – فکرش بکن به مردمی که دارند فکر می کند ۷ بگیر اند یا نه بگی یک سال دیگه خیلی بتهرش می یاد و با این اصلا قابل مقایسه نیست . وقتی نیاز ندارد می گد بگذار صبر کنم

  3. Avatar کاربر

    بذارید عرق قبلی خشک بشه بعد برین سراغ بعدی????????????

    1. Avatar حمید

      قضیه تبلیغات و ایجاد جو روانی و توهم زایی است تا بشه کاسبی کرد… اپل همینه دیگه…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه