آیا مصرف نمک بیشتر جلوی میگرن و سردرد شدید را می‌گیرد؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
نمک و میگرن

آیا یک رژیم غذایی پرنمک می‌تواند میگرن را از ما دور نگه دارد؟ کسانی که نمک زیادی می‌خورند، می‌گویند کمتر دچار میگرن یا سردردهای شدید می‌شوند. این از اولین شواهدی است که نشان می‌دهد یک رژیم غذایی سدیم‌دار بر این ناراحتی تاثیر می‌گذارد. اما محققان می‌گویند قبل از اینکه مردم بخواهند رژیم‌شان را تغییر دهند، به شواهد بیشتری نیاز داریم، چرا که مصرف بالای نمک با ناراحتی قبلی ارتباط مستقیم دارد.

شواهد زیادی وجود دارد حاکی از اینکه میگرن و سدیم به هم مربوط هستند. هنگام میگرن، سطح سدیم در مایع مغزی-نخاعی بالا می‌رود. این مایع مغز و سیستم عصبی مرکزی را احاطه کرده است. این‌طور که پیداست، صبح زود و هنگام عصر سطح سدیم در این مایع به بیشترین حد می‌رسد. معمولا مردم در این مواقع بیشتر از هر زمان دیگری دچار میگرن می‌شوند.

مقدار زیادی سدیم از طریق غذاهایی که می‌خوریم وارد بدن ما می‌شود. «مایکل هرینگتون» از موسسه تحقیقاتی پزشکی هانتینگتون می‌گوید: «این سوال برای من ایجاد شده که آیا رژیم غذایی روی میگرن تاثیر می‌گذارد.» او و همکارانش برای جواب دادن به این سوال، به سراغ نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه رفتند. این نظرسنجی مربوط به سلامت و تغذیه ده‌ها هزار شهروند آمریکایی بود.

این تیم پی برد آن دسته از بزرگسالانی که بیشترین میزان سدیم را در رژیم غذایی‌شان (یعنی در محصولاتی مثل گوشت، پنیر و نان) مصرف می‌کردند، کمتر به سردرد و میگرن دچار می‌شدند.

هرینگتون می‌گوید از این نتایج متعجب شده چرا که با آن چیزی که انتظار داشتند مطابقت ندارند. با توجه به اینکه یون‌های سدیم نورون‌ها را فعال می‌کند، انتظار داشتیم که رابطه‌ی بین آنها جور دیگری باشد. میزان بالای سدیم عموما تحریک‌پذیری نورون‌ها را بیشتر می‌کند، بنابراین اینکه سدیم به نحوی مانع از میگرن می‌شود، عجیب به نظر می‌رسد.

هرینگتون می‌گوید: «من فکر می‌کنم کسانی که میگرن دارند، به شکل متفاوتی به سدیم واکنش نشان می‌دهند.» «اسوتلانا بلیشتن»، یک کارشناس اختلالات دستگاه عصبی می‌گوید این تئوری منطقی به نظر می‌رسد.

بلیشتن در اختلالات سیستم عصبی خودگردان تخصص دارد. این سیستم تمام عملکردهای غیرارادی ما مثل ضربان قلب و تنفس را کنترل می‌کند. بسیاری از بیماران او میگرن هم دارند و او متوجه شده که اگر آنها از نمک به عنوان درمان برای یک ناراحتی دیگر استفاده کنند، علایم میگرن آنها هم اغلب بهتر می‌شود. البته این شواهد نقل قول هستند و چیزی رسما منتشر نشده است.

اما هنوز نمی‌دانیم که مصرف زیاد نمک برای کسانی که میگرن دارند تا چه حد بی‌خطر است و چنین رژیمی برای چه کسانی مفید است.

 منبع: New Scientist

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه