آیفون ۷ پلاس در برابر هواوی P10؛ مقایسه دوربین در حالت پرتره

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

زمانی که هواوی P10، پرچم‌دار جدید هواوی معرفی شد، مسئولین این شرکت تاکید ویژه‌ای بر قابلیت پرتره دوربین دوتایی این گوشی (Leica-style portraits) داشتند. گرچه هواوی مدتی است که مود پرتره را به گوشی‌هایش افزوده و از سال گذشته هم در ساخت دوربین گوشی‌هایش با شرکت لایکا همکاری می‌کند اما به نظر می‌رسد با معرفی P10 هواوی تلاش تبلیغاتی جدی‌تری را برای شناساندن این ویژگی به مخاطبانش آغاز کرده است. هواوی P10 هم مثل آیفون ۷ پلاس از ترکیب نرم‌افزار و دوربین دوتایی برای شبیه‌سازی عمق میدان کم استفاده می‌کند، امکانی که معمولا با داشتن دوربین‌های حرفه‌ای می‌توانستید به آن دست پیدا کنید. این تکنیک برای بسیاری از کاربران جذاب است و شاید کنجکاو باشید بدانید در رقابت میان این دو گوشی کدام یک می‌تواند پرتره‌های بهتری ثبت کند.

هواوی P10 دو حسگر دوربین در قاب پشتی گوشی دارد. یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی رنگی و یک حسگر مونوکروم ۲۰ مگاپیکسلی که عکس‌های سیاه و سفید می‌گیرد که هر کدام هم یک لنز معادل ۲۷ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 دارند. این دو دوربین با هم کار می‌کنند و با ترکیب داده‌های دریافتی تصویر نهایی را به ثبت می‌رسانند. این قابلیت در مود پرتره باعث ساخت یک تصویر سه‌بعدی از صورت سوژه می‌شود و همین امکان مشخص می‌کند که کدام بخش تصویر باید در حالت فوکوس قرار بگیرد. آیفون ۷ پلاس هم از همین شیوه استفاده می‌کند اما تنظیمات دوربین آیفون با رقیب خود متفاوت است. اپل در دوربین‌ دوتایی آیفون ۷ پلاس از یک لنز معادل ۲۸ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 که یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دارد در کنار یک لنز معادل ۵۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.8 استفاده کرده که بر روی یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی قرار گرفته، حسگری که این‌بار کمی هم از حسگر دوربین اول کوچکتر است. این موضوع باعث می‌شود دوربین آیفون بتواند از لنزی با فاصله کانونی بیشتر برای ثبت جزییات بیشتر استفاده کند. البته به همین دلیل هم توانایی جذب نور از محیط این دوربین کمی کاهش یافته است. حال باید ببینیم کدام رویکرد بهتر عمل می‌کند و دوربین‌های کدام یک از این دو گوشی می‌توانند پرتره‌های بهتری بگیرند.

در ادامه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های این دو گوشی را با هم مقایسه کرده‌ایم، در هر تصویر، عکس سمت چپی با آیفون ۷ پلاس و عکس سمت راستی با دوربین هواوی P10 ثبت شده.

james

تصویر اول: عکس سمت راست با هواوی P10 و عکس سمت چپ با آیفون ۷ پلاس گرفته شده است

در این عکس که یک محیط خارجی را نشان می‌دهد و در یک روز آفتابی ثبت شده آیفون ۷ پلاس به وضوح برنده رقابت است. فاصله کانونی بیشتر لنز تله‌فوتو، پرسپکتیو بسیار بهتری ایجاد کرده و بازتولید رنگ‌ها هم در عکسی که آیفون گرفته بسیار طبیعی‌تر از تصویر بیش از حد اشباع شده‌ای است که P10 ثبت کرده است.

vlad

تصویر دوم: عکس سمت راست با هواوی P10 و عکس سمت چپ با آیفون ۷ پلاس گرفته شده است

در تصویر دوم آیفون محدودیت‌هایش را نشان‌مان می‌دهد. گرچه در این تصویر هم آیفون ۷ پلاس از نظر ترکیب‌بندی تصویر بهتری ثبت کرده اما می‌دانیم که مود پرتره آیفون از نظر نور مشکلاتی دارد و به دلیل دیافراگم بسته‌تر و نداشتن لرزش‌گیر در برابر  پرچم‌دار هواوی دچار مشکل می‌شود.

هواوی P10 موفق شده پس‌زمینه شلوغ تصویر را به خوبی هموار و نرم کند و چندان هم غیرطبیعی به نظر نرسد. گرچه در این تصویر هم به نظر می‌رسد پردازش رنگی عکس گوشی هواوی کمی زیاد از حد است اما در مجموع به نظر می‌رسد این‌بار توانسته بهتر از آیفون عمل کند.

tom

تصویر سوم: عکس سمت راست با هواوی P10 و عکس سمت چپ با آیفون ۷ پلاس گرفته شده است

این عکس در یک رستوران کم‌نور گرفته شده. می‌شود گفت تصویر ثبت شده هر دو گوشی تا حد زیادی به هم نزدیک‌اند و هر کدام هم نقطه قوت خودش را دارد. چهره سوژه در عکسی که آیفون گرفته بهتر است چون با آیفون می‌توانید پرتره را در فاصله بیشتری با سوژه بگیرید در حالی که برای همین‌ کار باید P10 را بیشتر به سوژه نزدیک کنید. از طرف دیگر مشکل نور آیفون در این عکس کماکان پابرجا است و عکسی با نویز بیشتر گرفته است.

tyler

تصویر چهارم: عکس سمت راست با هواوی P10 و عکس سمت چپ با آیفون ۷ پلاس گرفته شده است

این تصویر که در نور شب گرفته شده بهترین مثال برای نشان دادن تفاوت میان دوربین این دو گوشی است. باز هم به وضوح می‌بینیم که تصویر ثبت شده توسط آیفون از نظر ترکیب‌بندی عکس بهتری است اما P10 موفق شده آیفون را از نظر نور، رنگ و تمایز ایجاد کردن با پس‌زمینه شکست دهد (به مشکل آیفون در پردازش اطراف سر سوژه نگاه کنید). یکی از مشکلات دیگر آیفون برای عکاسی پرتره در نور شب این است که برای این کار باید زمان بیشتری هم صرف کنید. در حقیقت اساسا اگر حدی از نور را در اختیار نداشته باشید قادر به ثبت هیچ تصویری نیستید. بنابراین برای استفاده از مود پرتره در نور کم مشکلات بیشتری هم دارید. در حقیقت شرکت اپل اساسا نمی‌خواهد شما از این مود در نور کم استفاده کنید و کاملا هم مشخص است که چرا. در زمینه عکاسی با نور کم P10 برتری قابل‌توجهی نسبت به آیفون دارد.

vlad2-(1)

تصویر پنجم: عکس سمت راست با هواوی P10 و عکس سمت چپ با آیفون ۷ پلاس گرفته شده است

می‌دانیم که هواوی P10 یک حالت اختصاصی برای عکاسی سیاه و سفید دارد، بنابراین در این تصویر با آیفون عکسی گرفته و سپس از طریق خود اپ دوربین آن را سیاه و سفید کرده‌ایم. به جز این هیچ ویرایشی در عکس صورت نگرفته و با دانستن این نکته به نظر می‌رسد تصویری که آیفون ثبت کرده به مراتب بهتر از هواوی P10 است. تصویری که هواوی P10 ثبت کرده به شکل غیرمعمولی نرم است، عکس تا حدی اعوجاج دارد و در زمینه مات کردن جزییات اطراف گوش و چانه سوژه هم مشکلاتی دارد. لنز آیفون توانسته پرسپکتیو تخت‌تری بدهد که به نظر جذاب‌تر می‌رسد.

اما چه نکاتی را می‌شود از دل این مقایسه استخراج کرد؟ در درجه اول باید گفت به نظر می‌رسد شیوه‌های بازاریابی باعث شده برخی توقعات غیرواقع‌بینانه درباره هواوی P10 شکل بگیرد. در کل لنز معادل ۲۷ میلی‌متری به کار رفته در P10 بهترین گزینه برای ثبت تصاویر پرتره نیست.

وضعیت آیفون از این نظر متفاوت است. اپل تقریبا رویکردی خاص و محدود نسبت به عکاسی پرتره داشته. اگر در نور کافی با آیفون ۷ پلاس عکس پرتره بگیرید نتیجه اغلب درخشان و فوق‌العاده است اما در نور کم شرایط برای دوربین این گوشی واقعا دشوار خواهد شد. به این شکل می‌شود گفت مود پرتره هواوی P10 همه‌کاره‌تر است و شاید افراد بیشتری را راضی کند اما احتمالا در نور کافی آیفون ۷ پلاس می‌تواند تصاویر بهتری ثبت کند.

نظر شما درباره این مقایسه چیست؟ به نظرتان کدام یک از این دو گوشی برنده این مقایسه‌اند؟

‌‌

منبع: The Verge

‌‌

telegram_ad2_1

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Avatar Mojtaba

    با سلام و احترام به همه دوستان.من خودم ۱۸ ساله که عکاس هستم وآتلیه دارم.لنزهای هواوی و سامسونگ و دیگر برندها بجز آیفون از لنز واید استفاده میکنن ولی آیفون از لنز نرمال و لنز ترکیبی تله.لنزهای واید باعت دفرمگی حالت چهره و کشیدگی صورت و ایجاد تاری یا شدت اعوجاج در گوشه های تصویر میشوند که آیفون به این مساله توجه کامل داشته و در هر دو دوربین جلو وعقب رعایت کرده.

  2. Avatar armin

    با عرض سلام خسته نباشید. باید واقع بین باشیم دوربین های هواوی انصافا خیلی بهتر از ایفون هستش توی این تصویرهایی که گرفته شده دوربین p10 خیلی قوی تر از ایفون ۷ هستش

  3. Avatar غزاله

    هواوی خیلی تصاویرش قشنگ تره واقعا فوق العادست
    رنگ زیباتر حالا شما میگید اشباع شده
    اشباع بهتر از نویزه بنظر من
    این گوشیهای چینی بهترین دوربین رو دارن
    بهتررررررین

  4. Avatar سجاد

    با عرض سلام اون کسی ک این مقایسه رو انجام داده باید p 10 پلاس رو با آیفون ۷ پلاس مقایسه کنه ن p10 با ۷ پلاس بنظرم این مقایسه اشتباهیه چون خود مسئولان هوآوی گفتند دوربین p10 پلاس کاملتر از p10 است و مشکلات p 10 رو نداره

  5. Avatar رضا

    هر طوری بود آخرش آیفون رو برتر دونستن چرا الکی طرفداری کنیم دوربین P10 خیلی بهتر دوربین آیفون هست

  6. Avatar سینا

    هواوی تقریبا در همه ی موارد بهتر عمل کرده،عکس هایی که با p10 گرفته شده چشم نوازتر هستن.در عکاسی نتیجه ی کلی هست که مهمه و هواوی در مجموع عکس هاش زیباتره،البته سلیقه هم بی تاثیر نیست

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه