آینده‌ی گوشی‌های هوشمند با گوگل و Project Ara محقق می‌شود

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مدت‌ها است که منتظر عرضه‌ی یک گوشی هوشمند از سوی گوگل هستیم. در حالی که نکسوس‌های گوگل، تا به امروز مخاطب‌های زیادی داشته‌اند و چهره‌ی اصلی سیستم عامل اندرویدی محسوب می‌شوند، خود گوگل این گوشی‌ها را نمی‌سازد. شرکت‌های مختلف هر کدام قابلیت‌های خودشان را در نکسوس‌ای که برای گوگل می‌سازند، جای می‌دهند. با این حال، گوگل خبر از عرضه‌ی گوشی Ara تا پایان سال جاری میلادی، برای توسعه‌دهندگان داده است.

تصور می‌کردیم گوشی گوگل، که فعلا به اسم Project Ara شناخته می‌شود، بیش از یک طرح اولیه باقی نماند، اما ظاهرا قضیه جدی است. نسخه‌ی اولیه‌ی این گوشی، تا پاییز در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. مدل نهایی Project Ara هم در سال ۲۰۱۷ میلادی به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

نکته‌ی مهم درباره‌ی گوشی گوگل، ساختار ماژولار آن است. امسال برای اولین بار دست‌مان به یک گوشی ماژولار خورد، اما این گوشی اصلا انتظارات‌مان را برآورده نکرد. ال‌جی G5 ماژولار است، اما در حال حاضر فقط یکی دو ماژول اضافه دارد. حتی عوض کردن ماژول‌های این گوشی هم برای خودش دنگ و فنگ‌هایی دارد. اما Project Ara قرار نیست اصلا شبیه به LG G5 باشد.

ProjectAra-1

گوشی Ara تمام و کمال از ماژول‌های متخلف تشکیل می‌شود. البته بدنه‌ی اصلی این گوشی هنوز هم یک پردازنده‌ی اصلی دارد و این موضوع، فعلا مانع از ارتقای سخت‌افزاری پردازنده‌ی آن می‌شود، اما برای یک نسخه‌ی اولیه، به همین مدل هم راضی هستیم.

نسخه‌ی فعلی Ara، یک بدنه دارد که تمام قابلیت‌های اصلی یک گوشی هوشمند را در خودش جای داده است. شش اسلات روی این بدنه قرار گرفته که می‌توان روی آن ماژول‌های مختلفی قرار داد. در حال حاضر، ماژول‌هایی که گوگل برای Ara ساخته، یک دوربین، میکروفون‌های مختلف، یک صفحه‌ نمایش با تکنولوژی جوهر الکترونیک، یک اسپیکر قوی و ماژولی را شامل می‌شود که با یک تاچ، تاکسی‌های Uber را احضار می‌کند.

Project Ara Modules

برخلاف LG G5 که ماژول‌های‌اش را خود ال‌جی می‌سازد، گوگل می‌خواهد تمام دنیا و شرکت‌های مختلف برای Ara ماژول بسازند. یعنی می‌توانید از همین حالا منتظر ایده‌های مختلف شرکت‌ها برای Ara باشید.

در حال حاضر حتی باتری Ara هم یک ماژول جدا است. نکته‌ی جالب، خاموش نشدن این گوشی هوشمند به هنگام جدا شدن ماژول باتری است. بدنه‌ی Ara خودش آن‌قدر قدرت دارد تا گوشی را تا هنگام اتصال دوباره‌ی ماژول باتری‌اش، روشن نگه دارد.

ProjectAra-2

فکرش را بکنید، مثلا می‌خواهید ماژول بدنه‌ی دوربین LG G5 را به آن متصل کنید. باید باتری گوشی را قبل از هر چیز خاموش کنید؛ باتری‌اش را در بیاورید، باتری را به ماژول دیگر منتقل کنید؛ ماژول را متصل کنید و باز هم صبر کنید تا گوشی دوباره روشن شود.

می‌توان ماژول‌های گوشی Project Ara را در کسری از ثانیه جدا و دوباره متصل کرد. می‌خواهید خود گوشی ماژول‌اش را جدا کند؟ کافی‌ است به Ara با یک فرمان صوتی بگویید: Okay Google, Eject the camera module و ماژول خودش جدا می‌شود.

می‌توانید در ادامه، ویدیویی که گوگل از Project Ara منتشر کرده را ببینید.

اگر هم قصد ساخت یک ماژول را برای گوشی گوگل دارید، به و‌ب‌سایت رسمی‌اش بروید و از گوگل برای دریافت یک Ara درخواست کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: The Verge

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar amir

    به نظرم این آینده ی گوشی های هوشمنده
    آدم میتونه ی گوشی بخره و برای سال ها قطعات رو ارتقا بده و لذتشو ببره دقیقا مثل PC

  2. Avatar بهروز

    قبلا در موردش شنیده بودم . خیلی عالیه و ایده ی عالیی هستش فقط مسئله اینه که ظاهر جالبی نداره . ال جی جی ۵ حداقل زیبایی خودش رو حفظ کرده . درضمن به نظر من همون قدر که این ایده جالبه همون قدر هم کم اهمیته چون به شخصه خود بنده بعد از شش ماه از ظاهر یک گوشی خسته میشم و میخوام کلا یک گوشی دیگه با صفحه نمایش بزرگتر و یا کوچکتر بگیرم . پس اگر شخصی باشید که فقط ارتقا و پیشرفت قطعات داخلی و فنی گوشی براتون مهمه این گجت و ماژول هاش بدردتون میخوره ولی اگر مثل من باشید و ظاهر و ارتقای ظاهر گوشی براتون مهم باشه این نوع گوشی اصلا بدردتون نمیخوره .

    1. Avatar مهرداد

      حرفتون درسته ولی اینو در نظر داشته باش که تازه ابتدای کارشه و با گذشت زمان قطعا طراحیشم بهتر میشه و اگه این طرح بخاد اچرا بشه شاید گوگل جای اپل رو هم بگیره چون این گوشه میتونه بازار میان رده ها و پچم دارارو باهم به تصرف خودش دربیاره و کلا اگه اجرایی بشه به نظرم بیشتر مردم از این گوشی استفاده خاهند کرد چون اگه کمبودی توش باشه با هزینه کمتر از خرید گوشی جدید میشه اون رو برطرف کرد و کلا دم گوگل با این ایده های عالی و خلاقانش گرم که دنیارو داره متحول میکنه…

    2. Avatar farshid

      سلام.نظرشماهم درسته.اماعوض کردن دائمی گوشی کمی هزینه اندازه.اونم پرچمدارمثلا.اگرمیان رده باشه میشه راحت هرچندماه عوض کردولی پرچمداران درحال حاظرزیر۲میلیون قیمت ندارن وعوض کردنشون هرچندماه،حساب بانکی روخیلی تحت الشعاع قرارمیده!
      درشرایط کلی به نظرم یه ایده ی عالی وکارامده.گوگل بااین طرح،ایرادات جزئی الجیG5روهم دراین گوشی نخواهیم دید.پس میتوان گفت یک محصول انقلابی خواهدبود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه