اتومبیل خودران MIT می‌تواند بدون نقشه هم رانندگی کند

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اتومبیل خودران MIT
اتومبیل خودران MIT به کمک سیستم Maplite می‌تواند بدون نیاز به نقشه ۳ بعدی رانندگی کند.

به گزارش TheVerge محققان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT سیستم جدیدی را توسعه داده‌اند. به کمک این سیستم ، اتومبیل‌های خودران می‌توانند در مسیرهایی رانندگی کنند که تا به حال بدون استفاده از نقشه‌ی ۳ بعدی تست نشده‌اند.

Maplite نام سامانه جدید MIT است. این سامانه شامل اطلاعات GPS است که می‌توان به سادگی در گوگل مپس هم پیدا کرد، اما بخش مهم دیگر سیستم MapLite، سنسورهایی است که می‌تواند شرایط جاده را مشاهده و شناسایی کند. سیستم Maplite این اجازه را به تیم سازنده داد تا با ماشین بطور خودران در مسیرهای آسفالت نشده منطقه Devens در ایالت ماساچوست رانندگی کنند. این سیستم جدید می‌تواند بیشتر از ۳۰ متری مسیر جاده پیش‌رو را تشخیص دهد. برای این تست، موسسه تحقیق و توسعه تویوتا یک خودروی پریوس مجهز به سنسورهای لیدار و IMU در اختیار MIT قرار داد.

لیدار یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعکس شده می‌تواند فاصله را اندازه‌گیری کند. فناوری لیدار شبیه به رادار است اما تفاوت اصلی آن‌ها نوع طول موج‌های تابشی است. رادار از طول موج‌های رادیویی و لیدار از طول موج‌های لیزری استفاده می‌کند. IMU نام یک دستگاه الکترونیکی است که وظیفه اندازه‌گیری سرعت، جهت و نیروهای مختلف را بر عهده دارد.

سیستم Maplite

اتومبیل‌های خودران معمولا در مسیرهایی که کم‌تر عبور و مرور می‌شود، با سختی‌های فراوان روبرو می‌شوند؛ چون ماشین‌های خودران برای رانندگی ایمن به تشخیص خطوط و نقشه‌های سه بعدی تکیه می‌کنند که باید اطلاعات غنی در اختیار داشته باشند. به همین دلیل خیلی از شرکت‌ها از تست ماشین‌های خودران در مسیرهای روستایی و بدون نقشه اجتناب می‌کنند.

یکی از مسئولین MIT در مورد ضعف وابستگی اتومبیل‌های خودران به نقشه‌های سه بعدی گفت: ماشین‌های خودران برای تشخیص موقعیت خود از نقشه‌های سه بعدی استفاده می‌کنند. هم‌چنین ماشین‌های هوشمند برای تشخیص موانع جدید مثل عابران پیاده و دانستن آن که باید چه کاری درلحظه انجام دهند، به این نقشه‌ها تکیه می‌کنند. اما باید درنظر داشت که نیاز به نقشه‌های ۳ بعدی غنی باعث محدودیت فعالیت اتومبیل‌های خودران در مکان‌های مختلف می‌شود.

بنابراین اتومبیل خودران MIT می‌تواند آزادی عمل بیشتری در عبور و مرور از جاده‌های مختلف، بدون نقشه ۳ بعدی و مسیرهای بدون آسفالت داشته باشد. احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور ماشین‌های خودران حتی در مسیرهای خارج از شهری، خاکی و بدون نیاز به نقشه ۳ بعدی باشیم و صد البته، تجربه رانندگی ایمن! اگر در جریان اخبار اخیر باشید، احتمالا شنیده‌اید که باگ نرم‌افزاری اتومبیل خودران اوبر عامل برخورد با عابر پیاده بود. یک باگ توانستند جان یک عابر را بگیرد. حتی به تازگی خبر دیگری از تصادف ماشین تسلا مدل ۳ شنیدیم که نشان می‌دهد هنوز دنیای ماشین‌های خودران به حدی از تکامل نرسیده تا شاهد شنیدن اخبار ناراحت‌کننده از این قبیل تصادف‌ها نباشیم.

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه