اجی مجی، لا ترجی؟! جادوی رولینگ تمام شده!

۱۳ آذر ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

به شخصه خیلی به داستان‌های فانتزی و علمی-تخیلی علاقه دارم. در واقع هر داستانی که با دنیای واقعی و روزمره ما فاصله داشته باشد را دوست دارم. به همین دلیل فیلم‌ها، کتاب‌ها و بازی‌های فانتزی را خیلی دنبال می‌کنم. من عاشق مجموعه‌ بازی‌های Mass Effect هستم و علاقه‌ی زیادی به مجموعه‌ی زلدا دارم. کتاب‌ها و فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، بازی تاج و تخت و هری پاتر هم به نظر من بهترین داستان‌های فانتزی را دارند؛ اما در بین این‌ها فضای هری پاتر و دنیای جادویی عجیب و غریب و دوست داشتنی‌اش من‌را مجذوب خودش کرده. اتفاقی که خیلی سال پیش افتاد. درست زمانی که کتاب هری پاتر و سنگ جادو آمده بود به همراه یکی از دوستا‌نم دو نفری یک جلد آن را خریدیم و با هم آن را می‌خواندیم. دنیای هری پاتر برای نوجوانان چند سال پیش واقعا عالی بود. تب هری پاتر همه را گرفته بود و با تمام کردن یک کتاب برای خواندن کتاب بعدی لحظه شماری می‌کردیم. هنوز یادم نمی‌رود تا دیر وقت کتاب می‌خواندم و وقتی هم که می‌خوابیدم، خواب آن‌ها را می‌دیدم.

هری پاتر خیلی خوب شروع شد و خیلی هم خوب تمام شد. داستانی جذاب که ما را از دنیای واقعی جدا و در سرزمینی رویایی رها می‌کرد. علاقه‌ی من به داستان‌های فانتزی در چند سال گذشته کم نشد و مجموعه بازی تاج و تخت و چند مجموعه‌ی دیگر نشان دادند که همچنان علاقه‌ی خاصی به این سبک دارم؛ اما همچنان هری پاتر برای من چیز دیگری بود. خبر کتاب هشتم این مجموعه هم من را حسابی غافلگیر کرد. رولینگ ماجراهای یکی از بهترین جهان‌های فانتزی من را ادامه می‌داد و خیلی هیجان داشتم که ببینیم این کتاب چه چیزهایی برای گفتن دارد و چه چیزهای جدیدی به این دنیای جادویی اضافه می‌کند.

همین چند ماه پیش که کتاب در ایران منتشر شد، جزو اولین‌هایی بودم که آن را خریدم؛ اما کافی بود تنها چند ساعت از کتاب هری پاتر و فرزند نفرین شده را بخوانم تا متوجه شوم که چیز جدیدی برای گفتن ندارد. درست است که ماجراهای آن چندین سال پس از کتاب هفتم است و هری صاحب خانواده و فرزند شده؛ اما کتاب هیچ نکته‌ی هیجان‌انگیزی ندارد. همان داستانی که در هفت جلد قبلی روایت شده بود، این‌بار به روشی بد بازهم بازگو می‌شود. در حالی که هری توانسته بود ولدرمورت را برای همیشه از بین ببرد، ماجراهای کتاب جدید به شکلی دیگر به بازگشت او اشاره می‌کند. بار دیگر هری درگیر یکسری اتفاقات می‌شود که گرچه کمی جالب هستند و یکسری احتمالات را نشان می‌دهند؛ اما در آخر می‌توانم بگویم کتاب هشتم تمام ماجراهای قسمت‌های قبلی را مرور می‌کند و لا به لای آن‌ها یکسری اتفاقات جدید هم پیش روی خواننده می‌گذارد.

دنیای هری پاتر در همان هفت کتاب قبلی به پایان رسیده بود. رولینگ هر چقدر تلاش کرد به دنیایی که خلق کرده بود شاخ و برگ‌های بیشتری ببخشد، نتوانست آن تاثیر کتاب‌های قبلی را بگذارد. هنوز یادم نمی‌رود که هری پاتر و جام آتش یا هری پاتر و محفل ققنوس چقدر خوب بودند و چه هیجانی داشتند. چیزی که در کتاب هشتم اصلا وجود نداشت. هری پاتر و فرزند نفرین شده واقعا نفرینی بود که نه تنها جادوی رولینگ را تمام کرد، بلکه دنیای فانتزی ما را هم از بین برد. در واقع بهتر است بعضی وقت‌ها یکسری چیزها همان‌طور که هستند باقی بمانند. اگر کتاب هشتم را هنوز نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم که این کار را نکنید. با نخواندنش چیزی از دست نمی‌دهید؛ اما با خواندنش تمام دنیای فانتزی هری پاتری خودتان را خراب می‌کنید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar فربد

    من بر خلاف شما علاقه ای به این سبک کتاب و فیلم ندارم. ولی حدس میزنم شاید یک علتی که شما همچین حسی داشتی این باشه که تو این مدت شما سنتون تغییر کرده و شاید طرز فکر و علایقتون عوض شده

  2. Avatar درسا

    نویسنده کتاب فرزند نفرین شده رولینگ نیست،در واقع یه فن فیکشه که به تایید رولینگ رسیده و رسمیه. برای همین انتظار قلم رولینگ رو نباید داشت موقع خوندم کتاب. بهترین جنبه این کتاب حس نوستالژیک کشندشه…

  3. Avatar امین

    شما دیگه خیلی متعصبانه با موضوع برخورد کردی
    به نظر من کتاب جدیدش رو باید خوند ، اتفاقا اهمیت رویدادن اتفاقات کوچک رو به شکلی عالی نشون میده.
    خوندش خالی از لطف نیست

    1. Avatar پرهام راد

      صحبتتون صحیحه ولی از حق نگذریم خیلی برای طولانی کردن نمایش به اصطلاح “آبگوشتی” شده بود؛ وگرنه همون ابتدا -خطر اسپویل- به داخل زمین تو در تو میرفتن و سدریک رو متوقف میکردن؛ هیچ مشکلی هم پیش نمیومد.

  4. Avatar محمد

    سلام
    کتاب های شمشیر حقیقت و هنر نبرد هم بسیار عالی هستند.
    پیشنهاد میکنم حتماً بخونیدشون.

  5. Avatar من

    من شخصا خیلی دلباخته داستان هری پاتر و امورات مرتبط با اون نیستم اما تا جایی که میدونم “نمایش” هری پاتر و فرزند نفرین شده “براساس” نوشته ای از رولینگ و جان تیفانی بود. بالاخره داستان نمایشنامه با کتاب و رمان و غیره کلا فرق میکنه.
    به نظر من بیشتر از اینکه جادوی رولینگ تمام شده باشد ذائقه خوانندگان سریعتر عوض شده.
    اگه قبلا نوشته ای خوانندگان رو برای ۱۰ سال مجذوب میکرد الان این رقم شاید به زیر ۲ سال رسیده باشه.
    خلاصه اینکه با وجود اینکه هری پاتر زیاد مطابق سلیقه من نیست هنوز هم به عنوان یک “فانتزی” بسیار قوی نوشته شده.
    البته اب هم توش زیاد بسته شده 😀
    یا حق

  6. Avatar پرهام راد

    جناب نوردوست توجه داشته باشید که این کتاب داستان نبود؛ در واقع نمایشنامه بود و با همکاری ٢ نویسنده دیگه نوشته شده بود و به گفته شخص رولینگ اکثر بخش های نمایشنامه نوشته یکی از دو نویسنده همکار بوده. با توجه به فضای خاص تئاتر نباید انتظار یک داستان کاملاً نو و با فضای جدید رو داشته باشید. البته و مسلماً منکر ضعف شدید محتوایی و پارادوکس های بسیار در سیر داستان نیستم و درباره این موضوع که شاید بهتر بود که این نمایشنامه هیچوقت نوشته نمیشد کاملاً با شما موافقم.

  7. Avatar تیموری

    نوشته بود نمایشنامه‌ای بر اساس داستانی از رولینگ. کتابِ رسمی هری‌پاتر نبود. بعد قرار نبود اصلا چاپ بشه. برای تئاتر نوشته شده بود ولی بخاطر اصرار طرفدارها کتاب رو منتشر کردن.
    برای قضاوت بهتره Fantastic Beasts and Where to Find Them رو ببینیم و نظر بدیم 🙂 فیلمنامه رو هم خودِ رولینگ نوشته. البته من بعید میدونم هیچ چیز بتونه مثل هری‌پاتر دنیای جادویی رو برای ما تداعی کنه. اون سن و سال خیلی خاص بود، بخصوص آثار فانتزی به این گستردگی نبود

  8. Avatar من

    اصلا موافق نیستم. هیجان کتاب جدید بسیار بیشتر از کتاب های قبلی بود و از کتاب های آخر هری پاتر زیبا تر و جذاب تر بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه