اقیانوس‌ها تغییر می‌کنند، تعداد اختاپوس‌ها بیشتر می‌شود

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تعداد سرپایان

 انسان با اعمالش اقیانوس‌های جهان را طوری تغییر داده که به شدت برای بسیاری از گونه‌های دریایی مخرب بوده است. اما براساس شواهد جدید، ظاهرا این تغییرات تاکنون به نفع سرپایان تمام شده است. سرپایان رده‌ای از جانوران نرم‌تن هستند که یکی از مشخصه‌های اصلی آنها تعداد زیاد پاهایشان است. این رده هشت‌پا‌ها، ماهیان مرکب و سپیداج‌ها را در بر می‌گیرد. این پژوهش که در ژورنال Current Biology منتشر شده نشان می‌دهد که طی شش دهه‌ی گذشته تعداد سرپایان به اندازه‌ی چشمگیری افزایش یافته است.

«زوئی دابل‌دی» از دانشگاه آدلاید می‌گوید «نکته‌ی تعجب‌آور، ثبات این روند است. سرپایان به شدت از نظر گونه‌ای متنوع هستند و فراوانی جمعیت آنها هم می‌تواند نوسان زیادی داشته باشد.» این محققان مشاهده کرده‌اند که در درازمدت روند افزایش تعداد سه گونه‌ی متفاوت از سرپایان ثابت بوده است. این گونه‌ها در هر مکانی از استخرهای طبیعی گرفته تا آب‌های آزاد زندگی می‌کنند.

براساس گفته‌ی محققان، عمده‌ی کارشناسان مرتبط حدس می‌زنند که جمعیت سرپایان در واکنش به تغییرات محیط زیستی افزایش پیدا کرده است. سرپایان موجوداتی هستند که به سرعت رشد می‌کنند، طول عمرشان کوتاه بوده و فیزیولوژی‌شان به شدت حساس است. این موجودات به کمک این ویژگی‌ها می‌توانند بسیار زودتر از دیگر گونه‌های دریایی با محیط اطراف‌شان وفق یابند.

طبق نوشته‌ی این محققان، تبعات زیست‌بومی و اجتماعی-اقتصادی ناشی از افزایش تعداد سرپایان نامعلوم بوده و احتمالا به شدت پیچیده هستند. آنها نوشته‌اند: «سرپایان شکارچیانی حریص و سازگار با محیط زیست اطراف‌شان هستند. افزایش جمعیت آنها می‌تواند بر بسیاری از گونه‌هایی که طعمه‌ی آنها هستند تاثیر بگذارد، چون طبیعتا طعمه‌های بیشتری شکار می‌شوند. این می‌تواند به لحاظ تجاری روی ماهی‌ها و مهره‌داران باارزش هم تاثیرگذار باشد. از طرف دیگر، افزایش جمعیت سرپایان می‌تواند برای شکارچی‌های دریایی که از آنها تغذیه می‌کنند مفید باشد. علاوه بر این، این اتفاق برای جوامع انسانی هم که از سرپایان تغذیه می‌کنند سودمند است.»

ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده برای جمعیت سرپایان چه اتفاقی می‌افتد؛ به خصوص اگر فشارهای ناشی‌ از ماهیگیری همچنان افزایش یابد. دابل‌دی می‌گوید که حالا آنها عوامل موثر در افزایش تعداد سرپایان را بررسی می‌کنند. او می‌گوید: «پاسخ دادن به این سوال، سخت اما مهم است، چرا که شاید به ما اطلاعات بیشتری از فعالیت‌های انسانی و تاثیر آنها بر اقیانوس بدهد.»

منبع: Science Daily

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه