۴ راهکار ساده برای افزایش عمر گوشی، تبلت و انواع گجت‌ها

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
افزایش عمر گوشی موبایل

اکثر افراد مبالغ زیادی را برای خریدن تبلت، لپتاپ، گوشی موبایل و سایر گجت‌ها هزینه می‌کنند. مطمئنا کسی دوست ندارد گجت نو و دلبندش به این زودی‌ها از دست برود و روانه‌ی سطل‌های بازیافت زباله شود. در ادامه ۴ ترفند ساده را مطرح می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید به دوام بیشتر و افزایش عمر گوشی و گجت گران‌قیمت خود امید داشته باشید.

۱. نصب به‌روزرسانی‌ها را به تاخیر نیندازید

غیر از چند استثنا، بهتر است بعد از ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها، آن‌ها را هرچه زودتر نصب کنید. به‌روزرسانی‌های مربوط به پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل و به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن‌ها، شامل رفع باگ‌های متعدد، بهبود درزمینه‌ی پایداری و همچنین بهینه‌سازی‌های مختلفی هستند. علاوه بر موارد ذکرشده، باید به افزایش امنیت هم اشاره کنیم که با عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های مختلف، در این زمینه هم بهبودهای زیادی صورت می‌گیرد.

نگهداری از گوشی موبایل

در واقع امروزه اجتناب از به‌روزرسانی لپ‌تاپ، گوشی یا حتی تلویزیون هوشمند به کاری سخت بدل شده است، ولی در کل بهتر است تلاش نکنید نصب این به‌روزرسانی‌ها را پشت گوش بیندازید. برای گجت‌هایی هم که دیربه‌دیر به‌روزرسانی دریافت می‌کنند (مانند مودم) هر چند وقت یک‌بار به وب‌سایت سازنده‌ی آن سر بزنید تا از انتشار به‌روزرسانی یا وصله‌ی امنیتی مربوط به گجت مذکور باخبر شوید.

البته در اینجا باید گفت که اگر گوشی شما بیش از ۳ سال عمر کرده، بهتر است که به‌روزرسانی‌های مربوط به سیستم‌عامل را روی آن نصب نکنید؛ زیرا با چنین کاری گوشی به قول معروف سنگین می‌شود و سرعت عملکرد آن هم کاهش پیدا می‌کند. اگر هم گوشی شما ازلحاظ سن و سال در لب مرز به سر می‌برد، بهتر است که بعد از عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های جدید مدتی صبر کنید تا از باگ‌ها و مشکلات آن باخبر شوید.

۲. حواستان به نحوه‌ی شارژ کردن باشد

باتری‌های داخلی گجت‌ها معمولا زودتر از اجزای دیگر از بین می‌روند یا در طی مرور زمان عملکرد آن‌ها به‌صورت محسوسی افت می‌کند. با رعایت چند نکته‌ی ساده شاید بتوانید عمر باتری را افزایش دهید. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، به انواع و اقسام توصیه‌ها درزمینه‌ی افزایش عمر باتری برمی‌خورید. به‌طور مثال گجت خود را در معرض سرما و گرمای زیادی قرار ندهید و اگر متوجه گرم شدن گجت شدید، از استفاده از آن دست بکشید تا دوباره به دمای طبیعی‌اش برگردد. گرمای بیش‌ازحد قاتل اصلی باتری‌ها محسوب می‌شود و عمر آن را به‌سرعت پایین می‌آورد.

افزایش طول عمر باتری گوشی

بیشتر بخوانید: چرا نباید گوشی موبایل را شبانه شارژ کنید

بیشتر متخصصان و سازندگان به کاربران توصیه می‌کنند که از شارژهای طولانی‌مدت (مثلا به‌صورت شبانه) اجتناب کنند و همچنین شارژ باتری گوشی را به‌طور کامل خالی نکنند. اگر هم برای مدتی قصد استفاده از گجت خود را ندارید، بهتر است که میزان شارژ باتری را به حدود ۵۰ درصد برسانید و سپس گجت را خاموش کنید.

۳. حافظه‌ی داخلی را پر نکنید

کمبود ظرفیت در هارد لپ‌تاپ یا حافظه‌ی داخلی گوشی موبایل موجب پیدایش انواع و اقسام مشکلات می‌شود؛ زیرا نرم‌افزارها برای پیدا کردن مکان برای ذخیره‌ی اطلاعات جدید و جابجایی اطلاعات فعلی با مشکل مواجه می‌شوند. از همان ابتدای خرید گجت، به فکر نوع ذخیره‌سازی اطلاعات باشید تا با مشکل کمبود حافظه برخورد نکنید.

پر شدن حافظه گوشی

خوشبختانه در حال حاضر انواع و اقسام سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری وجود دارند که به‌عنوان‌مثال می‌توانیم به OneDrive در ویندوز، آی‌کلاود در macOS و iOS، گوگل درایو، گوگل فوتوز، دراپ‌باکس و بسیاری از سرویس‌های دیگر اشاره کنیم. تمام این سرویس‌ها به کاربران این اجازه را می‌دهند که فایل‌ها را تنها در محیط ابری ذخیره و فقط در صورت لزوم آن‌ها را دانلود کنند. گرچه بهتر است که فایل‌های مهم در جای دیگری (مثلا هاردهای اکسترنال) هم ذخیره شوند.

تمام سیستم‌های عامل مهم گزینه‌ای را برای صرفه‌جویی در مصرف حافظه تعبیه کرده‌اند. در ویندوز، فقط کافی است که به بخش Setting بروید و بعد از انتخاب گزینه‌ی System و سپس Storage، می‌توانید بخش Storage sense را فعال کنید. در macOS، منوی اصلی را باز کنید و با انتخاب About This Mac، روی Storage و سپس Manage کلیک کنید. برای چنین کاری در اندروید به بخش تنظیمات بروید و بعد از انتخاب بخش Storage، روی گزینه‌ی Free up space ضربه بزنید؛ و در iOS در بخش تنظیمات روی اپل آی‌دی خود ضربه بزنید و سپس iCloud و بعد Manage Storage را انتخاب کنید.

۴. گجت خود را تمیز و از آن محافظت کنید

خیلی از کاربران گجت خود را به‌درستی تمیز نمی‌کنند. منظور ما فقط کشیدن آستین به سر و روی آن نیست، بلکه در مورد زدودن گجت از انواع گردوغبار و کثیفی‌ها صحبت می‌کنیم. اگر تابه‌حال چنین کاری نکرده‌اید، بهتر است که از همین حالا شروع کنید. با تمیز کردن اصولی یک گجت، می‌توانید عمر مفید آن را افزایش دهید.

تمیز کردن گوشی موبایل

چنین موردی به‌خصوص برای وسایل بزرگ‌تر از جمله لپ‌تاپ‌ها صدق می‌کند که انواع و اقسام پورت‌ها در بدنه‌ی آن‌ها تعبیه شده است. در اکثر اوقات فقط با یک پارچه‌ی بدون پرز، آب مقطر (از آب معمولی استفاده نکنید) و کمپرسور هوا می‌توانید گجت را تا حد بسیار زیادی تمیز کنید. اگر به‌طور مرتب چنین کاری را انجام دهید، نه‌تنها استفاده از گجت لذت‌بخش‌تر می‌شود، بلکه عمر مفید آن هم افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: چگونه گوشی خیس را نجات دهیم؟

در آخر، حتما یک کاور یا کیف مناسب را برای گجت خود تهیه کنید تا در صورت افتادن از دست یا پاشیده شدن مایعات به آن، آسیب چندانی نبیند. در حال حاضر انواع و اقسام کاورها و کیف‌ها با قیمت‌های مختلف برای لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌ها در بازار وجود دارد؛ به همین خاطر بهانه‌ای برای نخریدن آن‌ها وجود ندارد و با صرف هزینه‌ی کم، می‌توانید عمر گجت خود را افزایش دهید. اگر هم از این محافظ‌ها دل خوشی ندارید، حداقل هنگام خروج از خانه از آن‌ها استفاده کنید.

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه