افزایش مقلدهای بریدگی آیفون ۱۰

۱۷ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

در نمایشگاه‌های MWC سال‌های گذشته، همیشه تعدادی از گجت‌های اندرویدی مقلد آیفون حضور داشتند، اما در هیچ سالی تعداد این مقلدها به اندازه‌ی نمایشگاه MWC امسال نبوده است. در نمایشگاه MWC 2018 تعداد زیادی مقلد آیفون ۱۰ معرفی شدند، مقلدهایی که یکی پس از دیگری بدساخت‌تر و بی‌کیفیت‌تر بودند.

در این گجت‌ها هیچ اثری از تکنولوژی مشابه فیس آی‌دی مشاهده نمی‌شود و سازندگان تنها به کپی‌برداری ظاهری بسنده کرده‌اند. شرکت‌هایی مانند Noa و Ulefone آن‌قدر در ساخت این گجت‌ها عجله داشته‌اند که حتی نرم‌افزار آن‌ها را هم برای این بریدگی تنظیم نکرده‌اند. به‌عنوان مثال، در بیشتر این گجت‌ها، موارد موجود در بالای نمایشگر در یک محل جمع شده‌اند و در دو طرف بریدگی قرار ندارند.

گوشی Ulefone T2 Pro

ایسوس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده‌ی گجت‌های مصرفی در جهان است و به همین خاطر کپی‌برداری این شرکت از آیفون ۱۰ سروصدای زیادی را به همراه داشت. زن‌فون ۵ گوشی چندان بدی نیست. این گوشی از اسپیکرهای پرقدرت، جدیدترین سنسورهای دوربین سونی و نمایشگر با کیفیت بهره می‌برد. چنین گوشی هوشمندی باید مورد توجه قرار بگیرد، اما در عوض این شرکت تصمیم گرفته برای طراحی این گوشی از آیفون ۱۰ کپی‌برداری کند. نکته‌ی تأسف‌برانگیز این است که ایسوس علاوه بر این کپی‌برداری از اپل، با نامیدن این شرکت به‌عنوان یک «شرکت میوه‌ای» این کمپانی را مورد تمسخر قرار می‌دهد.

کاملا بدیهی است که چنین روندی به هیچ عنوان یک روند جذاب به‌حساب نمی‌آید. کپی‌برداری در صنعت موبایل یک اصل پذیرفته‌شده محسوب می‌شود و چنین کاری موجب گسترش نوآوری‌های فنی می‌شود. اما مشکل مقلدهای آیفون ۱۰ این است که این کپی‌برداری‌ها تماما ظاهری است و متأسفانه این شرکت‌ها از لحاظ فنی دست پری ندارند. اپل برای استفاده از این بریدگی نسبتا بزرگ، دلیل خوبی دارد؛ این شرکت برای تعبیه‌ی سیستم پیچیده‌ی فیس آی‌دی، به دلیل بهره‌گیری از نمایشگر تقریبا بی‌حاشیه، به ناچار تن به استفاده از چنین بریدگی بزرگی داده است. اما در قسمت پایین نمایشگر گوشی ایسوس، حاشیه‌ی نسبتا بزرگی مشاهده می‌شود؛ پس نتیجه می‌گیریم که این بریدگی بزرگ زن‌فون ۵ فقط و فقط برای این تعبیه شده که این گوشی شبیه به آیفون ۱۰ شود.

البته شاید بتوان تا حدی به کمپانی‌هایی مانند ایسوس حق داد؛ گوشی‌های چنین شرکت‌هایی معمولا در سرخط خبرها قرار نمی‌گیرند برای همین برای بهره‌گیری از مشخصه‌های خاص از انجام هیچ کاری فروگذاری نمی‌کنند. در نمایشگاه MWC امسال، گوشی زن‌فون ۵ لایت هم معرفی شد، اما این گوشی توجهات چندانی را جلب نکرد. اگر از تعدادی از خوره‌های تکنولوژی بپرسیم که ظاهر زن‌فون ۴ یا زن‌فون ۶ را توصیف کنند، احتمالا نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند، زیرا این گوشی‌ها در زمان عرضه اصلا مورد توجه قرار نگرفتند. اما حالا بسیاری از افراد پیگیر خبرهای تکنولوژی می‌دانند که گوشی زن‌فون ۵ یک گوشی کپی‌برداری شده از آیفون ۱۰ است. چنین رویکردی از جانب شرکت‌هایی که در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند شهرت زیادی ندارند، چندان عجیب محسوب نمی‌شود. اما چنین اقداماتی از جانب شرکت‌های معروفی مانند ال‌جی یا هوآوی را چگونه می‌توان توجیه کرد؟

تصویری غیر رسمی از گوشی ال‌جی G7

تصویر بالا، تصویری از گوشی G7 است که در پشت درهای بسته‌ی نمایشگاه MWC امسال به نمایش درآمده است. منابع مختلفی صحت و سقم این تصویر را تایید کرده‌اند و احتمالا این گوشی در ماه ژوئن معرفی می‌شود. در طی چند سال گذشته، به‌موازات رونمایی‌های پرسروصدای سامسونگ در MWC، ال‌جی هم در این نمایشگاه مراسم‌های بزرگی را برای معرفی پرچم‌داران خود برگزار می‌کرد. اما امسال به نظر می‌رسد که ال‌جی مراسم رونمایی از پرچم‌دار خود را با سه ماه تأخیر برگزار خواهد کرد. آیا این تأخیر به خاطر بازطراحی G7 بوده تا ظاهر این گوشی بیش‌ازپیش شبیه به آیفون ۱۰ شود؟ جواب ال‌جی به این سوال خیر خواهد بود اما توصیه می‌کنیم که نگاهی به تصویر بالا بیندازید و خودتان در مورد این موضوع قضاوت کنید.

تصویری غیر رسمی از گوشی هوآوی P20

در همین زمینه باید به گوشی P20 هوآوی هم اشاره کنیم که در اواخر ماه مارس معرفی خواهد شد. همانند زن‌فون ۵، به نظر می‌رسد که پشت و جلوی گوشی P20 مشابه آیفون ۱۰ است. در پشت این گوشی، مکان دوربین‌ها و حتی نحوه‌ی چینش آن‌ها هم مشابه آیفون است. در جلوی این گوشی هم با وجود استفاده از حاشیه‌ی نسبتا بزرگ در پایین نمایشگر، شاهد استفاده از بریدگی کوچکی هستیم. البته همین که هوآوی از بریدگی کوچک‌تری استفاده کرده جای قدردانی دارد.

حرکت شرکت‌ها به سمت استفاده از طراحی‌های مینیمالیستی و نمایشگرهای کم‌حاشیه، همه‌ی گوشی‌ها را شبیه به یکدیگر کرده و شرکت‌ها با انجام کارهای مختلفی تلاش می‌کنند که گجت خود را در این بازار شلوغ، شاخص‌تر کنند. اپل با بهره‌گیری از یک بریدگی، قدم پرمخاطره‌ای برداشت؛ قدمی که البته از جانب کاربران مورد استقبال قرار گرفت و با توجه به افزایش تعداد مقلدها، مورد تایید رقبا هم قرار گرفته است. حالا هم انواع و اقسام شرکت‌های اندرویدی با استفاده از این بریدگی می‌خواهند روی این موج سوار شوند، اما این مد عمر چندانی نخواهد داشت. این بریدگی خیلی سریع به یک مشخصه‌ی تکراری بدل می‌شود و احتمالا شرکت‌های اندرویدی در سال آینده به سمت استفاده از مد بعدی حرکت خواهند کرد.

گوشی زن‌فون ۵

اما فعلا در سال ۲۰۱۸ به نظر می‌رسد که باید با حجم انبوهی از گوشی‌های اندرویدی مشابه آیفون ۱۰ سر و کار داشته باشیم. حتی بر اساس شایعات و تصاویر منتشر شده به نظر می‌رسد که وان‌پلاس ۶ هم به این روند خواهد پیوست، البته از آنجایی که طراحی وان‌پلاس ۵ تا حد زیادی شبیه آیفون ۷ بود، چنین رویکردی بی‌سابقه نخواهد بود. در همین زمینه باید به گوشی‌های جدید شرکت‌های سامسونگ، نوکیا و سونی اشاره کنیم که از این مد پیروی نکرده‌اند و از زبان طراحی خود بهره برده‌اند.

بیشتر شرکت‌های اندرویدی به دلیل تفکر کوتاه‌مدت در حال رفتن به بیراهه هستند. کپی‌برداری از آیفون شاید برای مدت محدودی بتواند این گجت‌ها را بیش‌ازپیش بر سر زبان‌ها بیندازد؛ اما چنین رویکردی، شرکت‌های اندرویدی را در برابر اقدامات و تصمیم‌های اپل آسیب‌پذیر می‌کند و همچنین این شرکت‌ها را از تثبیت یک زبان و فلسفه‌ی طراحی مستقل دور می‌کند. چنین اقداماتی منجر به افزایش گوشی‌های اندرویدی مقلد آیفون می‌شود و هویت مستقل این گوشی‌ها را مخدوش می‌کند. سامسونگ که همیشه متهم به چنین کپی‌برداری‌هایی بود، چند سال پیش مسیر جدیدی را در پیش گرفت و حالا به یک زبان طراحی زیبا و تثبیت شده دست یافته است. آیا زمان اتخاذ چنین رویکردی برای ال‌جی، هوآوی، ایسوس و دیگر شرکت‌های اندرویدی فرا نرسیده است؟

منبع: The Verge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه