امروزه از پهپادها چه استفاده‌هایی می‌شود؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
امروزه از پهپادها چه استفاده‌هایی می‌شود؟

در روزنامه‌ها، عمدتا اخبار مربوط به پهپادها مربوط به حملات پهپادهای نظامی است. مانند جت‌های جنگنده، پهپادهای نظامی می‌توانند موشک و بمب حمل کرده و به اهداف زمینی حمله کنند. تمایز بین جت جنگنده همراه با خلبان و پهپاد بدون خلبان در سه مورد است: ۱. پهپادها از راه دور و از روی زمین توسط خلبان کنترل می‌شوند. ۲. پهپادها کوچک‌تر هستند و محموله‌ی کمتری حمل می‌کنند. ۳. پهپادها سرعت کمتری دارند، سوخت کمتری مصرف می‌کنند و به همین خاطر مدت بیشتری می‌توانند در آسمان بمانند و در اطراف هدف مورد نظر بیشتر پرسه بزنند.

ازاین‌رو، جست‌وجوی اهداف و شلیک به آن از جمله دو استفاده‌ی مهم از پهپادها محسوب می‌شوند. از طرف دیگر، پهپادهای تجاری در زمینه‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از تحویل بسته‌ها گرفته تا ساخت‌وسازهای سنگین، رسیدگی به زیرساخت‌های انرژی و حتی سم‌پاشی در مزارع.

پهپادها چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

امروزه پهپادهای تجاری چطور مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ در حقیقت استفاده‌های بسیار متنوعی وجود دارد. به‌طورکلی، هدف اصلی پهپاد این است که در هزینه‌های متصدی آن صرفه‌جویی بشود. یک پهپاد همان وظایفی را انجام می‌دهد که یک هلیکوپتر یا هواپیما آن را انجام می‌دهد؛ اما به دلیل این‌که پهپاد کوچک‌تر است، ساختش ارزان‌تر بوده و نیازی به خلبان حرفه‌ای ندارد، انجام وظایف و کارها با آن در کل ارزان‌تر تمام می‌شود. به همین دلیل، هر کاری که وسایل ترابری هوایی با خلبان انجام می‌دهند، می‌توانید نمونه‌ی پهپادی‌اش را پیدا کنید (یا شاید به‌زودی پیدا کنید) که بتواند همان کارها را انجام دهد.

در ادامه ۴ مثال درزمینه‌ی فعالیت‌های پهپادهای امروزی را مطرح می‌کنیم.

تحویل بسته

احتمالا تا الان شنیده‌اید که سایت آمازون تصمیم دارد از پهپادها برای تحویل بسته‌هایش استفاده کند. خبری که شاید نشنیده باشید این است که رقیب آمازون یعنی «وال‌مارت» (Wal-Mart) هم، چنین برنامه‌ای در دست اقدام دارد. شرکت حمل‌ونقل «یوپی‌اس» (UPS) در آزمایش برنامه‌ای است که بتواند با استفاده از پهپادها، بسته‌های پستی را از ون‌هایش به مکان‌هایی با دسترسی نامناسب برساند.

ساخت‌وساز

شرکت حسابداری PriceWaterhouseCoopers پهپادها را تا سال ۲۰۲۰ به‌عنوان یک فرصت ۵ میلیارد دلاری می‌بیند که می‌توانند تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی ایجاد کنند. با استفاده از پهپادها و بدون آن‌که نیازی به پرداخت پول زیادی به خلبان‌ها باشد و استفاده از آن‌ها برای جمع‌آوری داده‌های دیجیتال باعث می‌شود که کارفرماها نحوه‌ی پیشرفت ساخت‌وسازها را به نحو دقیقی زیر نظر بگیرند. با دسترسی به داده‌های بهتر و دقیق‌تر، شرکت‌های ساخت‌وساز می‌توانند به‌طور بهینه‌تر منابع را به مکان‌های در حال ساخت اختصاص داده و هزینه‌ها و مشکلات احتمالی را تا حد زیادی کاهش بدهند.

در حال حاضر، استارت‌آپ‌های زیادی برای ساخت نرم‌افزار برای کمک به پهپادها در چنین زمینه‌هایی تاسیس شده‌اند. همچنین شرکت‌هایی همچون ۳D Robotics در تلاش‌اند که پهپادهایی برای جمع‌آوری داده در زمینه‌های ساخت‌وساز را طراحی کنند. در اسپانیا، حتی کلیسای کاتولیک برای ادامه‌ی ساخت کلیسای معروف بارسلونا، ساگرادا فامیلیا، که از سال ۱۸۸۲ ساخت آن آغازشده، از پهپادها استفاده می‌کند.

انرژی

بررسی توربین‌های بادی با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متری که دارند با چشمان غیرمسلح کاری فوق‌العاده مشکل است. با این ‌وجود به هر جا که نگاه کنید مزارع توربین‌های بادی فراوانی را مشاهده می‌کنید. شرکت‌های انرژی بیش ‌از پیش برای رفع مشکلات توربین‌هایشان از پهپادها استفاده می‌کنند.

البته پهپادها فقط درزمینه‌ی انرژی‌های سبز کاربرد ندارند. چندی پیش شرکت AeroVironment پهپادی تحت نام «کوانتیکس» (Quantix) را روانه‌ی بازار کرد که مورد استقبال شرکت‌های نفتی قرار گرفت. این پهپاد با یک‌بار شارژ می‌تواند ۶۴ کیلومتر پرواز کرده و در همین حین خط لوله‌ی نفت و گاز را مورد بررسی قرار دهد. درواقع، یکی از اولین استفاده‌های تجاری از پهپادها توسط شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم» (BP) صورت گرفت. این شرکت موفق شد برای نظارت چاه‌های نفت و خطوط لوله‌های نفت و گازش در شهر پرودو بی آلاسکا، مجوز استفاده از پهپاد را بگیرد. پهپاد «کوانتیکس» با وزنی حدود ۲ کیلوگرم و عرض بال‌هایی حدود ۱ متر و با توانایی ۴۵ دقیقه پرواز یکسره، کمک‌حال بسیاری از شرکت‌های نفتی جهان خواهد بود. با کمک چنین پهپادی، نظارت بر خطوط نفت و گاز و برطرف نمودن حوادث و مشکلات احتمالی، ارزان‌تر از هر زمان دیگری می‌شود.

کشاورزی

امروزه بخش اعظمی از پهپادها در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه بخش اعظمی از پهپادها در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پهپادهای مجهز به سنسورهای پیشرفته، می‌توانند به‌راحتی وضع زمین‌های کشاورزی و میزان آب در خاک این زمین‌ها را مورد بررسی قرار بدهند. پهپاد «کوانتیکس» با دوربین دوگانه‌ی ۱۸ مگاپیکسلی که دارد می‌تواند تصاویر و فیلم‌هایی با رزولوشن بالا و «چندطیفی» (multispectral) از ارتفاع ۱۲۰ متری از زمین‌های کشاورزی بگیرد. این پهپاد با یک‌بار شارژ می‌تواند برای نظارت از حدود ۱۶۰ هکتار زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. از چنین ارتفاعی پهپاد «کوانتیکس» می‌تواند حشرات مضر را تشخیص داده و حتی سم مختص به آن حشرات را بر مزارع خالی کند.

در سال ۲۰۱۵، سازمان هوانوردی آمریکا مجوز استفاده از پهپادها را برای استفاده در مزارع تایید کرد. با توجه به آمارهای اعلام‌شده، بعد از صدور این مجوز، ۴۸ درصد از پهپادهای تجاری فروخته‌ شده برای استفاده در بخش کشاورزی خریداری شده‌اند. همچنین «بانک آمریکا» (Bank of America) اعلام کرده که انتظار دارد طی ده سال آینده ۸۰ درصد از پهپادهای تجاری (حدود ۸۲ میلیارد دلار) صرف استفاده‌های کشاورزی بشود.

پس با توجه به مطالبی که مطرح کردیم، امروزه از پهپادها چه استفاده‌هایی می‌شود؟ در حال حاضر و در آینده، عمده‌ی پهپادها در بخش کشاورزی مورد استفاده قرارگرفته و قرار خواهند گرفت.

منبع: Fool.com

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. سیدحسین کاظم پور

    لطفا محاسبات مربوط به وزن قابل حمل ، ظرفیت باتری و سرعت حرکت و برد عملیاتی پهپادها ملخی را بارگذاری کنید
    آیا کتاب یا جزوه در این مورد وجود دارد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه