امپراطوری اپ (فصل دوم/بخش سوم/ پایانی)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

فصل دوم – بخش سوم/ پایانی

نصب‌اش کن

ذهن یک میلیونر اپ

طرز رفتار/ برخورد

امپراطور اپوقتی که در بیمارستان بودم، یکی از دوستان‌ام نقل قولی از «استفان کاوی»، نویسنده‌ی هفت عادت مردمان موثر را برایم فرستاد. آن بقدری در من اثر داشت که نوع برخوردم را تغییر و طرز فکرم را کاملا دگرگون کرد.

این نقل قول دربارهی قسمت دیگر صحبت می‌کرد و به قانون ۹۰/۱۰ معروف بود که می‌گفت: “ده درصد از زندگی آن چیزی است که برای‌تان اتفاق می‌افتد. نود درصدش نحوه‌ی برخورد شما با آن است.

خب این یعنی چه؟ ما کنترل خیلی کمی بر آن‌چه که برای‌مان در زندگی پیش می‌آید، داریم. نمی‌توانیم جلوی خراب شدن یک ماشین، فرود با تاخیر یک هواپیما، راننده‌ای که در ترافیک راه‌مان را بند می‌آورد، یا پریدن یک گوزن جلوی ماشین‌مان را بگیریم. اما تسلط کافی روی برداشت‌مان از مسایل و عکس‌العمل به اتفاق‌های زندگی را داریم.

در ستایش امپراطوری اپ

استراتژی‌های درآمدزایی از طریق اپلیکیشن‌ها که در این کتاب آمده‌اند ساده، موثر و ثابت شده هستند. در دنیای اپ تعداد کمی هستند که برای نوشتن چنین کتابی مناسب هستند و چاد، بر اساس موفقیت­‌های پی در پی­‌اش از ابتدا تا کنون یکی از آن­‌هاست.”

– «آلن جانسون»، ناشر اپ، با ۱۸ میلیون دانلود و ۱۱ اپ در برترین‌ها

نمی‌توانیم چراغ قرمز را کنترل کنیم، اما می‌توانیم این را کنترل کنیم که در این شرایط عصبانی بشویم یا شانه بالا بیاندازیم و در شلوغی ترافیک به رادیو گوش کنیم. ساده، اما بسیار موثر.

بعد از این‌که قانون ۹۰/۱۰ را یاد گرفتم، فهمیدم که زندگی قرار نیست خیلی سخت باشد. شاید من با برخورد منفی‌ام با مسایل، زندگی را برای خودم سخت‌تر کنم. پس من حق انتخاب دارم که روی چه چیزی تمرکز کنم و چه معنایی به اتفاقات زندگی‌ام بدهم.

متوجه شدم، هروقت مردم در باره‌ی حرفه‌ی املاک از من پرسیدند، جواب داده‌ام که “سخت و وحشتناکه و اصلا پولی ازش در نمیارم.” من احساس ضعیف بودن داشتم و اطرافیان‌ام هم حس خوبی نداشتند و این تبدیل به یک دور باطل انرژی منفی شده بود که منجر به احساس منفی بودن و نتیجه‌ی نامطلوب شده بود.

اما وقتی دیدگاه‌ام را عوض کردم، اعتماد به نفس و خوش‌بینی را در خودم گسترش دادم. و این کار باعث تغییرات بزرگی شد که مرا وارد مرحله‌ای جدید با مقصدی متفاوت کرد.

در حرفه‌ی اپ، همه چیز مدام در حال تغییر است و شما هیچ وقت نمی‌دانید که قرار است چه پیش آید. شما همیشه به چالش کشیده می‌شوید؛ اما اگر تمرین کنید که ذهنی قوی و مثبت داشته باشید، در آن صورت یک مزیت رقابتی خوب نسبت به ۹۹ درصد دیگر اپ‌آفرینان خواهید داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نقشه/ برنامه

بله، گفتن این‌که باید برنامه‌ریزی داشته باشید یک امر کاملا واضح و واقعی است و خودم اهمیت این موضوع را در چند سال اخیر متوجه شده‌ام. اگر برنامه‌تان دقیق نباشد، ورشکست شدن‌تان حتمی است. در کسب و کار اگر درست و دقیق برنامه‌ریزی کنید نتایج خیلی بهتری خواهید گرفت؛ وگرنه مثل یک گاو سرگردان در خیابان پامپلونای اسپانیا خواهید بود.

نیازی نیست برنامه‌تان انقدر پیچیده باشد که عملا شما را از انجام هر کاری باز دارد. هوشیار و آگاه بودن، بجای مردد بودن درباره‌ی کسب و کارتان بسیار سودمند‌تر است و باعث می‌شود که خیلی واضح و درست بدانید برای پیش رفتن به چه چیزی نیاز دارید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

انعطاف

تغییر در این حرفه یا هر حرفه‌ی دیگری دایما رخ می‌دهد. به‌عنوان یک صاحب کسب و کار، باید برای تغییرات ناگهانی در اپ‌ها و استراتژی‌هایی که دیگر برای‌تان سودی ندارد، آماده باشید و سریعا از شر آن‌ها خلاص شوید.

اولین ورژن اپ‌ها به ندرت خوب از آب در می‌آید. هدف این است که کارآمد بماند و به محض این‌که اطلاعات لازم مربوط به بخش‌های خاصی را دریافت کردید، آن‌ها را با هم تطبیق دهید. اگر انعطاف نداشته باشید، پول، زمان و در نهایت انگیزه‌تان را از دست می‌دهید. اگر مدام حواس‌تان به اوضاع کارتان باشد، شانس موفقیت‌تان بیش‌تر خواهد بود.

فقط به این دلیل که یک ایده در ابتدا به‌نظر کارآمد نمی‌رسد، دلیل نمی‌شود که در آینده هم همین‌طور باشد. چیزی که نیاز دارد کمی زمان یا کمی تغییرات است.

من شکست‌های تجاری بسیاری داشته‌ام و همه‌ی اپلیکیشن‌های‌ام سود دل‌خواه را برایم نداشتند؛ اما همه‌ی این‌ها برایم درس‌های با ارزشی داشتند که به کارم آمدند. تا زمانی که در پی آن‌چه که می‌خواهید، هستید و مدام کارتان را اصلاح می‌کنید، در مسیر درست حرکت خواهید کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اهرم کار/ بیرون سپاری

من همیشه خلاق بوده‌ام؛ منظورم این است که همیشه بدون توجه به این‌که چه در چنته دارم دل‌ام می‌خواست بیش‌تر تلاش کنم و کار انجام دهم. مشکل این طرز فکر این بود که همیشه سخت‌تر و بیش‌تر کار می‌کردم؛ بدون این‌که در نهایت احساس رضایت داشته باشم.

توسعه‌دهندگان اپ هم در معرض این افراط گرایی هستند. اما اگر می‌خواهید تجارت‌تان رشد کند، نیاز به بیرون سپاری دارید. باید کسانی باشند که باخیال راحت کار را به آن‌ها بسپارید. «کیت کانینگهام»، یک کار آفرین موفق و سخنران، جایی گفته است : ” ترقی و کنترل، خلاف جهت هم دیگرند.”

هرچه بیش‌تر بخواهید پیشرفت کنید، باید بیش‌تر دست از کنترل کردن بکشید.

گرفتار صورت حساب‌ها شده‌اید؟ بیرون سپاری کنید. از جواب دادن به ایمیل‌ها خسته‌اید؟ بیرون سپاری کنید. طاقت‌تان از چک کردن توسعه‌دهنده‌ها طاق شده؟ بگذارید کس دیگری این کار را برای شما انجام دهد. همه‌ی چیزهایی که وقت و انگیزه‌تان را نابود می‌کند، به دیگران بسپارید. هرچیزی که توانایی پیشرفت بیش‌تر و تفریح را از شما می‌گیرد، بیرون سپاری کنید. در این صورت امکان لذت بردن از هر ماجراجویی که پیش بیاید را خواهید داشت.

یک تیم عالی از کسانی که به بهتر شدن و پیشرفت کارتان کمک می‌کنند، تشکیل بدهید. ‌این‌گونه، می‌توانید روی برنامه‌ریزی و… کسب و کارتان تمرکز بیش‌تری داشته باشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حضور/ تمرکز

باید با حرفه‌تان مثل یک رابطه برخورد کنید. با آن مانوس شوید و برای اش اشتیاق داشته باشید. هرچه بیش‌تر به آن گوش کنید، پرورش‌اش دهید، به آن توجه کنید و برای اش ارزش قایل شوید، رابطه‌تان محکم‌تر می‌شود. وگرنه رابطه‌تان خراب می‌شود و این اصلا خوشایند نیست.

اگر تمام و کمال حواس‌تان به کسب و کارتان باشد، نتایج خیلی بهتری کسب خواهید کرد. اما اگر غیر از این باشد، از مسیر خارج می‌شوید و ممکن است آن را به طور کامل از دست بدهید.

اپ استور یک اقتصاد جهانی است که هرروزه تغییر می‌کند. اگر حواس‌تان جمع کارتان نباشد و مدام خودتان را تغییر و تطبیق ندهید، از غافله جا می‌مانید.

برای اینکه حواس‌تان به پاداش نهایی باشد، باید منظم باشید. باید تمام اجزای کسب و کارتان را بشناسید؛ برای این موضوع هم آمار و تجزیه و تحلیل به کمک شما می‌آیند. پیشنهاد من به شما این است که تمام حوزه‌های کارتان را ارزیابی کنید: روزانه، هفتگی و ماهانه. هر روز بازار را تحت نظر بگیرید، دست آوردهای‌تان را پیگیری کنید و هربخش را تصحیح کنید.

گاهی پیش آمده که بیش‌تر از آن‌چه برای کارم وقت بگذارم، به مسافرت بروم. در این کار، چون شما بدون انجام کار خاصی پول در می‌آورید، می‌توانید این کار را بکنید. روزی در جریان سفرم به کانادا، متوجه شدم که خیلی از جریان کارم دورشده‌ام و باید دوباره به میدان برگردم؛ چرا که ارقام و اعداد در حال سقوط بودند.

برای سه هفته، روزی دو تا سه ساعت کاملا روی کارم متمرکز می‌شدم. حضورم بیش‌تر شد و نبض تمام بخش‌های شرکت‌ام را می‌گرفتم. متوجه شدم بخش مارکتینگ باید فعال‌تر شود و برای کسب رضایت مشتریان باید تغییراتی ایجاد کنم. من کارهای لازم را انجام دادم و سوخت لازم را به کسب و کارم رساندم و در نهایت درآمدم تا ۶۸ درصد بیش‌تر شد.

موضوع فقط “‌چقدر درآمد می‌توانم داشته باشم؟” نیست؛ بلکه موضوع اصلی، حاضر بودن در هر قدم برای مسیری طولانی است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

سینرژی:۱+۱=۱.۰۰۰.۰۰۰

هم‌فکرهای‌تان را پیدا کنید تا به پیشرفت شما کمک کنند.

یک راه خیلی خوب این است که در گروه نابغه‌ها و خوش‌فکرها بگردید. این زمانی اتفاق می‌افتد که شما در گروه کوچکی عضو شوید که اعضایش برای موفقیت هم، به یکدیگر استراتژی‌های کاربردی و دل گرمی می‌دهند.

راه دیگر ارتباط با اپ‌آفرین‌ها و توسعه‌دهندگان دیگر است. در کنفرانس‌ها، قرارهای دسته جمعی یا به‌طور آن‌لاین می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

وقتی با دیگران در ارتباط باشید، انسان‌های موفقی را برای الگوبرداری پیدا خواهید کرد. اطراف خود را با کسانی که مثبت اندیش هستند پر کنید تا پیشرفت کنید. به‌جای این‌که تنهایی راه درست و سخت انجام کارها را پیدا کنید، از تجربیات آن‌ها استفاده کنید تا آسان‌ترین راه را به شما نشان بدهند.

به عنوان آخرین نکته، استفاده از تکنیک‌هایی که در این فصل بیان کردم، قدرت ذهنی و جسمی کافی برای غلبه بر تصادف‌ام را به من داد تا بتوانم یک کمپانی اپلیکیشن موفق بسازم. شک ندارم که آن‌ها برای شما هم همین قدر کارآمد هستند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کارهایی که باید انجام بدهم:

۱. این سوال‌ها را از خودتان بپرسید و جواب‌ها را بنویسید:

– “چرا”ی من چیست و وقتی بفهمم، زندگی من چگونه تغییر خواهد کرد؟

– برای پول درآوردن در حرفه‌ی اپلیکیشن، چه کاری می‌توانم انجام بدهم؟ شور و اشتیاق من چیست؟

– با آزادی‌ام چه کار می‌خواهم بکنم؟

– چقدر می‌توانم متعهد شوم تا این کار انجام شود، و موفقیت‌ام چقدر مهم است؟

– کی و چطور می‌توانم روزانه ذهنیت برنده‌ی خودم را چک کنم؟

– چه کسان دیگری از زندگی جدید و پول من بهره می‌برند و این برای آن‌ها و من چقدر مهم است؟

۲. دیگر نکاتی که باعث می‌شوند شما هر روز انگیزه بگیرید را بنویسید.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar سینا

    سلام.
    واقعا قرار دادن چنین مطالبی بسیار مفید و لازمه. خصوصا که جوانان ایرانی هم کم کم دارن با این تجارت بزرگ آشنا و همراه میشن.
    خدا خیرتون بده انشالله

  2. Avatar زهرا اسحاقی

    تو هر قسمت با میثاقی جدید برای موفقیت در کسب و کار آشنا می‌شیم، از معدن طلا گرفته تا فکر برنده و انعطاف پذیری. از ترجمه عالیتون سپاسگزارم.

  3. Avatar شازده

    سلام.خیلی ممنون.
    خسته نباشید مترجم.
    امیدوارم توی فصل جدید هم موفق باشید.سپاس

  4. Avatar یحیی

    سری پست های جالبی هست، امیدوارم تا آخرش پیش برید. البته بنظر من برای پست‌هایی که بصورت قسمت-قسمت منتشر میشن، یک زمان مشخص بصورت دوره ای در نظر بگیرید بهتره، تا هم ما و هم شما خیالتون راحت باشه.
    با تشکر

  5. Avatar مهران

    دمتون گرم خانوم قمری ، سری مطالب امپراطوری اپ ، واقعا عالی بود ، من رو قانع کرد جدی تری جاوا را یادبگیرم ، یک دنیا ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه