امپراطوری اپ (فصل چهارم/ بخش سوم/ پایانی)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

فصل چهارم – بخش سوم/ پایانی

فرصت طلایی اپ شما

چگونه می‌شود اپ‌های موفق ساخت

ایده‌های‌تان را محدود کنید

امپراطوری اپهمان‌طور که مشغول تحقیق و مطالعه در اپ‌استور هستید، حواس‌تان باشد که ایده‌ی‌ اپ‌های موفقی که دوست دارید بازآفرینی کنید را در نظر داشته باشید. ممکن است کلی ایده در ذهن‌تان باشد و ندانید از کدام‌شان شروع کنید؛ اما نگران نشوید، این کاملا طبیعی است. یکی از راه‌های ساده‌تر شدن کارتان این است که، به خاطر بسپارید (همان‌طور که در فصل سوم هم گفتیم) اپ‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: کاربردی و سرگرمی. اگر این کارتان را راحت‌تر می‌کند، پس می‌توانید در ابتدا روی یکی از این دو گروه تمرکز کنید.

حالا بگذارید سراغ مراحل سنجیدن ایده‌تان برویم. اول، پنج ایده‌ای که براساس تحقیق‌های‌تان موفق خواهند بود را بنویسید. اگر هنوز چیزی در ذهن‌تان ندارید، چرا سراغ اپ‌استور نمی‌روید؟ شاید این کار الهام‌بخش باشد.

پنج ایده‌ی خوب من

ایده‌تان را بر اساس فهرست ویژگی‌ها که در فصل۳ به شما یاد دادم بسنجید. یک‌بار دیگر در این‌جا این عملیات را تمرین می‌کنیم. هرکدام از این هشت ویژگی که اپ شما دارد، برای هرکدام از ایده‌های اپلیکیشن‌تان علامت بزنید.

۱. تفریح/ سرگرمی

۲. سهولت

۳. جذابیت

۴. اعتیادآور

۵. ارزش

۶. فراگیری فرهنگی

۷. گرافیک و صدای عالی

۸. گسترش

هرچه تعداد علامت‌گذاری‌ها بیشتر شود، شانس این‌که اپ موفقی بسازید، بیش‌تر می‌شود. در مورد من معمولا تمام این گزینه‌ها علامت می‌خورند. اما گاهی هم پیش آمده که سراغ پرو‌ژه‌ای بروم که یکی دو گزینه را شامل نشود. هر اپلیکیشنی که کم‌تر از ۶ ویژگی دارد را از لیست‌تان حذف کنید و دوباره به سراغ ایده‌های‌تان بروید. ان‌قدر این تمرین را انجام دهید تا سه ایده که هرکدام شش ویژگی یا بیش‌تر را دارند، باقی بمانند.

در ستایش امپراطوری اپ

“استراتژی‌های درآمدزایی از طریق اپلیکیشن‌ها که در این کتاب آمده‌اند ساده، موثر و ثابت شده هستند. در دنیای اپ تعداد کمی هستند که برای نوشتن چنین کتابی مناسب هستند و چاد، بر اساس موفقیت­‌های پی در پی­‌اش از ابتدا تا کنون یکی از آن­‌هاست.”

– «آلن جانسون»، ناشر اپ، با ۱۸ میلیون دانلود و ۱۱ اپ در برترین‌ها

یک موضوع دیگر که وقتی سه ایده‌‌ی بهتر را انتخاب کردید، باید یادتان بماند، خواندن راهنمای نظرات اپ‌استور است (Apple review guidelines). این قوانین توسط اپل و طی روند بازدید از نظرات وضع شده. به‌همین خاطر هم اگر شما آن‌ها را ندانید، احتمال دارد اپ‌تان در فروشگاه اینترنتی پذیرفته نشود. برای مثال، ممکن است شاهد ازدیاد افراطی اپ‌های چراغ‌قوه در اپ‌استور بوده باشید. به همین خاطر اپل تصمیم گرفت که دیگر این گونه اپ‌ها را قبول نکند. پس دانستن این قوانین می‌تواند باعث شود که در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی شود. اگر دیدید که هرکدام از ایده‌های‌تان با این قوانین در تضاد است، آن را حذف کنید و به سراغ بعدی بروید.

حتما این تمرین‌ها را الان یا پس از خواندن این فصل انجام ‌دهید. قرار است وقتی برای سه ایده‌ی منتخب‌تان توسعه‌دهنده‌هایی پیدا کردید که از متدهای فصل بعد استفاده می‌کنند، برای‌ اپ‌های نهایی قیمت گذاری کنیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وقت شناسی همه چیز است

وقتی نوبت به انتخاب ایده‌ی اپ می‌رسد، یکی از موارد بسیار مهم، زمان‌بندی خواهد بود. چرا که اگر در لحظه‌ای خاص اپ شما به نظر تاثیرگذار نرسد، بازار هم آن را نمی‌پذیرد.

مثلا، در دوران نقاهت‌‌ام به این نتیجه رسیدم که یوگا برای اصلاح حرکات‌‌ام بسیار مفید است. من خیلی برای یوگا اشتیاق داشتم و به این نتیجه رسیدم که برای یوگی‌های دیگر یک اپ بسازم. حوالی نوامبر ۲۰۰۹ بود که به http://www.topappcharts.com/ رفتم و کلمه‌ی «یوگا» را سرچ کردم.

هیچ‌کدام از اپ‌های یوگا را در جدول برترین‌ها ندیدم؛ حتی در دسته‌ی اپ‌های ورزش و سلامتی. با وجود اشتیاق فراوانی که به یوگا داشتم، باید از داده‌ها پیروی می‌کردم. بازار هدف برای این اپ اصلا بزرگ نبود.

دو سال و اندی بعد، در آگوست ۲۰۱۱، متوجه شدم که یک اپ یوگا در دسته‌ی اپ‌های ورزش و سلامتی جایگاه دوم را دارد. در آن برهه، بازار برای استفاده از اپ یوگا به اندازه‌ی کافی رشد کرده بود.

اگر من دوسال زودتر یک اپ یوگا می‌ساختم، آیا موفق به پول درآوردن از آن می‌شدم؟ البته. اما بنابر احتمال کم دیده شدن اپ، احتمال موفقیت‌‌اش هم خیلی کم می‌شد. پس بله، وقت شناسی همه چیز است.

به همین نسبت، همان‌طور که می‌توانید نسبت به بازار جلوتر باشید، می‌توانید از آن عقب بمانید. مطمئن شوید که در تجزیه و تحلیل بازار اشتباه نمی‌کنید. گاهی زمان دست به کار شدن است. اگر متوجه شدید چیزی به نظرتان موفق خواهد بود، سریعا اقدام کنید. ایده‌های اپ برای مدت زمان محدودی برای شما پنجره‌‌هایی به روی شانس خواهند بود؛ پس آن‌ها را از دست ندهید. شما می‌خواهید زمانی اپلیکیشن‌تان را راه اندازی کنید که بازارش داغ باشد.

قدم‌های کوچک بردارید

در این‌جا یک سوال میلیون دلاری داریم: فرض کنید که ۲۵۰۰۰ دلار دارید. این فرصت را دارید که یک اپ درست کنید که توسعه دادن‌اش پنج ماه طول می‌کشد و ۲۵۰۰۰ دلار هزینه بر‌میدارد یا ۱۰ اپ بسازید که توسعه دادن هرکدام دوهفته طول می‌کشد و هرکدام ۲۵۰۰ دلار هزینه دارد. کدام استراتژی را انتخاب می‌کنید؟

متاسفانه بیشتر توسعه‌دهندگان سراغ اولی می‌روند. آن‌ها فکر می‌کنند که یک ایده‌ی فوق‌العاده دارند و بیش‌تر پول و وقت‌شان را صرف آن می‌کنند. مهم نیست شما چطور ایده اپلیکیشن‌تان را انتخاب کردید. این کار خیلی ریسکی است. شما تا وقتی اپ‌تان را در بازار منتشر نکنید، هرگز نمی‌دانید موفق خواهد بود یا نه.

استراتژی من همیشه ساختن اپ‌های آسان، کم هزینه و هم زمینه با دیگر اپ‌هایی بوده که موفقیت‌شان در بازار اثبات شده است. تنها راهی که می‌توانید بفهمید آیا اپ شما موفق خواهد بود یا نه، امتحان کردن‌اش در بازار است. لازم است بفهمید که آیا مشتریان شوقی برای ایده‌تان دارند یا نه. اگر شما بتوانید قبل از این‌که پول زیادی را صرف این اپ کنید، برای‌ا‌ش بازاریابی کنید، این امکان را خواهید داشت که پروژه را بعدا کامل‌تر کنید. در این صورت بعد از این‌که بازار نسبت به اپ شما واکنش مثبت نشان داد و شما درک بهتری از دموگرافی و ثبات اپ در بازار به دست آوردید، می‌توانید آن را اصلاح کنید و گزینه‌های بیش‌تری به آن اضافه کنید.

بهترین راه برای سنجیدن بازار این است که اول یک اپ رایگان بسازید. این اپ‌ها معمولا کم هزینه‌تر هستند؛ چرا که گزینه‌های کم‌تری دارند. ساختن این اپ‌ها معمولا مقرون به صرفه‌ است و به دلیل رایگان بودن‌شان رقبای کم‌تری حاضر به ورود به این عرصه هستند. گذشته از این‌ها، اگر حاضر نیستید اپ‌تان را رایگان در اختیار مشتریان قرار بدهید، چطور می‌خواهید آن‌ها را به پول دادن ترغیب کنید؟ نگران نباشید، راه‌های زیادی است که بتوانید از یک اپ مجانی پول در بیاورید؛ حتی وقتی در حال سنجیدن بازار هستید. در فصل ۹ چگونگی‌اش را توضیح خواهم داد.

مطمئن شوید که می‌توانید اپ‌تان را بدون حذف قابلیت‌های اصلی یا گرافیک بی‌کیفیت، تا جایی که ممکن است مقرون به صرفه بسازید. اگر نمی‌توانید ایده فعلی‌تان را با قیمت مناسبی بسازید، دست نگه دارید، و اول به سراغ ایده‌های بعدی بروید.

همان‌طور که در این فصل خواندید، پشت هر هیجان برای انتخاب ایده‌ی اپ‌ موفق، متدی وجود دارد. این یک روند قابل تکرار است و هرچه بیش‌تر تکرارش کنید، مهارت‌تان بالاتر می‌رود. حالا که شما این ایده‌ها را دارید، وقت آن است که دنبال توسعه‌دهندگانی باشید که می‌توانند آن‌ها را به واقعیت تبدیل کنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کارهایی که باید انجام بدهید:

۱. به بازار نگاهی بیندازید و لیستی از اپ‌هایی که دوست دارید بازآفرینی کنید، بنویسید.

۲. به اپ‌های شبیه به آن‌چه که می‌خواهید توسعه دهید دقت کنید تا متوجه شوید چگونه موفقیت‌شان ماندگار بوده است. آیا بازار اشتیاقی برای‌شان دارد؟

۳. ببینید آیا راهی هست که بتوانید عملکرد و بازاریابی اپ موجود را بهبود بخشید تا از این طریق برای مشتری ارزش‌سازی کنید؟

۴. بعد از تحقیق و دیدن راهنمای اپل و در نظر گرفتن وقت شناسی، ۳ تا از بهترین ایده‌های‌تان را انتخاب کنید.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar Amir

    عالی بوده تا اینجا که خوندم مرسی از زحماتتون

  2. Avatar شازده

    خیلی ممنون.این بخش خیلی بخش‌خوبی بود

  3. Avatar bijan

    بالاخره یه ایده خوب پیدا کردم 🙂
    مرسی از مقاله های مفیدتون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه