در انتخاب گوشی ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
در انتخاب گوشی موبایل ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

خریدن یک گوشی موبایل پرچم‌دار کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا اگر قصد خرید یک گوشی گران‌قیمت را داشته باشید، پس بهترین‌ها را می‌خواهید و هرکدام از سازندگان تعاریف مختلفی را در مورد صفت «بهترین» ارائه می‌دهند. اگر هم بخواهید یک گوشی ارزان ولی خوب بخرید، باز هم با مسائل دیگری روبرو می‌شوید. البته از جهاتی هم چنین کاری ساده‌تر است، زیرا دیگر فکر و ذکرتان مشغول بهترین مشخصه‌ها نیست. بعد از بررسی چندین گوشی پایین‌رده و میان‌رده، در این مطلب توضیح می‌دهیم که یک گوشی خوب با قیمت مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. البته این را در نظر بگیرید که سلیقه‌ی هر شخصی با دیگری متفاوت است و شاید برخی از این توصیه‌ها برای همه کارساز نباشد.

حافظه‌ی رم و پردازنده

در انتخاب گوشی موبایل ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

حافظه‌ی رم در یک گوشی ارزان اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از افراد فقط به پردازنده توجه می‌کنند، اما می‌توان گفت که اهمیت حافظه‌ی رم بیشتر از پردازنده است. خوشبختانه امروزه حتی ضعیف‌ترین گوشی‌های هوشمند هم از حداقل ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برند. با توجه به استانداردهای امروزی، برای این که گوشی هوشمندی قابل استفاده باشد باید حداقل از این مقدار رم استفاده کند.

حافظه‌ی رم از پردازنده مهم‌تر است زیرا درحالی‌که پردازنده عمدتا سرعت انجام یک عملکرد را مشخص می‌کند، این حافظه‌ی رم است که قابلیت انجام هم‌زمان چند عملکرد را امکان‌پذیر می‌کند. گوشی‌های هوشمند امروزی بیش از هر زمان دیگری همانند کامپیوترها شده‌اند. امروزه بسیاری از کاربران انواع و اقسام کارها را با گوشی‌هایشان انجام می‌دهند و در چنین مواقعی، گوشی‌هایی که حافظه‌ی رم کمی دارند خیلی زود به زانو درمی‌آیند. تمام این نکات بدین معنا نیست که پردازنده‌ها اهمیتی ندارند. اما برای خرید چنین گوشی‌هایی بهتر است که در وهله‌ی اول به مقدار حافظه‌ی رم و در وهله‌ی دوم به نوع پردازنده توجه کنید. برای پردازنده‌ها هم به‌طور خلاصه و مفید می‌توان گفت که هرچه سرعت آن‌ها بالاتر باشد بهتر است.

نمایشگر

در انتخاب گوشی موبایل ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

اگر به دنبال یک گوشی ارزان هستید، بدانید که اکثر این گوشی‌ها از نمایشگر ۱۰۸۰p بهره می‌برند. نمایشگرهای ۱۰۸۰p آن‌قدر همه‌گیر شده‌اند که دیگر لازم نیست به کیفیت پایین‌تر از آن بسنده کنید. البته هنوز هم گوشی‌های پایین‌رده‌ای مانند موتورولا Moto E4 وجود دارند که از نمایشگر ۷۲۰p استفاده می‌کنند. باوجود تبلیغات گسترده‌ای که پیرامون نمایشگرهای با رزولوشن‌های بالاتر از ۱۰۸۰p صورت می‌گیرد، می‌توان گفت که رزولوشن ۱۰۸۰p برای اکثریت کاربران کفایت می‌کند. البته منکر تفاوت‌های مشهود این نمایشگرها نمی‌شویم، اما درنهایت این کاربر است که باید تصمیم بگیرد با توجه به بودجه‌ای که دارد، چه نوع نمایشگری را ترجیح می‌دهد.

دوربین

در انتخاب گوشی موبایل ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گوشی پرچم‌دار در مقایسه با گوشی ارزان همین دوربین است. نکته‌ی مشترک بیشتر گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده، کیفیت پایین دوربین آن‌ها است. البته برخی از گوشی‌های میان‌رده، مانند هواوی Honor 8، هم هستند که از دوربین‌های خیلی خوبی بهره می‌برند اما در گوشی‌های رده‌پایین‌تر کیفیت دوربین چندان خوب نیست. رزولوشن دوربین این گوشی‌ها عمدتا در حول‌وحوش ۱۲ مگاپیکسل به سر می‌برد. بهتر است شما هم به سمت خرید گوشی‌هایی با رزولوشن کمتر نروید.

البته مگاپیکسل عامل اصلی تعیین‌کننده‌ی کیفیت دوربین‌ها نیست، بااین‌وجود برای انتخاب دوربین از این آستانه پایین‌تر نروید. در شرایط ایدئال، دوربین بیشتر گوشی‌ها عملکرد خوبی دارند. عکس‌برداری در شرایط نه‌چندان ایدئال است که خوب یا بد بودن دوربین را مشخص می‌کند. اگر با چنین بودجه‌ای بتوانید یک گوشی با دوربین دوگانه مانند Moto X4 بخرید که عالی است. اگر هم می‌توانید گوشی هوشمندی را بخرید که دوربینش از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد.

بدنه

در انتخاب گوشی موبایل ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

بدنه‌ی گوشی‌های ارزان تا حد زیادی مشابه است؛ در ساختار آن‌ها تا جایی که ممکن است از پلاستیک استفاده می‌شود. پلاستیک علاوه بر ارزان بودن، یک ماده‌ی عالی برای استفاده در بدنه‌ی گوشی است. این ماده دوام بالایی دارد و در صورت افتادن چنین گوشی‌هایی معمولا آسیب چندانی به آن‌ها نمی‌رسد. البته اگر اهل استفاده از کیس‌های محافظ گوشی هستید، جنس بدنه چندان برایتان مهم نخواهد بود. در بعضی از گوشی‌های پرچم‌دار بدنه‌های آلومینیمی دیده می‌شود که خیلی خوب است. برای محافظ نمایشگر هم در چنین گوشی‌هایی عموما از گوریلا گلس ۳ استفاده می‌شود.

در دنیای گوشی‌های امروزی که در بدنه‌ها عمدتا از شیشه و آلومینیم استفاده می‌شود، پلاستیک حس چندان خوبی را به کاربر نمی‌دهد. اگر با بودجه‌ای که دارید توانستید یک گوشی از جنس غیر پلاستیکی پیدا کنید که خیلی هم عالی است. اما در کل خودتان را برای خرید یک گوشی از جنس پلاستیک آماده کنید یا اگر اصلا از این ماده دل خوشی ندارید، از کیس محافظ بهره ببرید.

باتری

در انتخاب گوشی موبایل ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

یکی از ویژگی‌های خوب گوشی‌های ارزان باتری‌های آن‌ها است. مصرف انرژی چنین گوشی‌هایی معمولا خیلی بالا نیست. پردازنده‌ی این گوشی‌ها برق زیادی را مصرف نمی‌کند و سازندگان هم که از محدودیت‌ها آگاه هستند، ویژگی‌های عجیب‌وغریب پرمصرف را در این گوشی‌ها قرار نمی‌دهند. بعضی از سازندگان هم چنین گوشی‌هایی را با باتری‌های بسیار بزرگ عرضه می‌کنند. باتری‌های در حد و اندازه‌ی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی که می‌توانند با یک‌بار شارژ، گوشی را تا سه روز روشن نگه‌دارند.

هرچه باتری بزرگ‌تر باشد حجم گوشی هم بزرگ‌تر می‌شود، موضوعی که گوشی‌های پرچم‌دار چندان دل خوشی از آن ندارند. به همین خاطر، گوشی‌های ارزان معمولا حجم بیشتری دارند و همین حجم بیشتر باعث می‌شود که دست سازندگان برای باتری‌ها بازتر باشد. به خاطر همین آن‌ها می‌توانند چنین گوشی‌هایی را مثلا با باتری‌های قابل تعویض یا باتری‌های بزرگ‌تر روانه‌ی بازار کنند. اگر به دنبال خرید چنین گوشی هوشندی هستید، حتما به‌اندازه‌ی باتری آن توجه کنید. در این زمینه، سعی کنید گوشی هوشمندی را بخرید که باتری‌اش ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی یا بالاتر باشد.

سخن آخر

در انتخاب گوشی موبایل ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

وقتی می‌خواهید یک گوشی ارزان بخرید، از نظر مشخصه‌ها باید اولویت‌هایتان را مشخص کنید و با محدودیت‌ها کنار بیایید. به همین دلیل، سعی کنید که با توجه به اولویت‌های مدنظرتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نظر شما چیست؟ برای خرید گوشی‌های میان‌رده یا پایین‌رده، چه معیارهایی را مدنظر قرار می‌دهید؟ نظرات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar MiTa

    ظاهرا این مطلب فقط ترجمه یک مطلب خارجی هست چون فکر نمیکنم توی بازار گوشی‌زیر‌۶۰۰هزارتومان داشته باشیم که با این مشخصات باشه!

  2. Avatar نظر

    اینها مشخصات گوشی ارزان قیمت هستند!؟
    خوب چند تا رو معرفی کنید که چند از قابلیت های که گفتید رو داشته باشه.
    البته به نظرم بهتر بود نگارنده محترم رنج قیمتی رو به جای واژه ارزان ذکر می کردند چون ارزان برای هر کسی یه معنی داره; بعضی به قیمت زیر سیصد هزار تومن می گن ارزان بعضی زیر یک میلیون تومان !
    که به نظر من شاید این مطلب برای گروه دوم صادق تر باشه.
    ولی اطلاعات خوبی بود به هر حال ممنون از وقتی که میزارید

  3. Avatar محمد

    به نظر من بهترین گوشی ها در بازه قیمتی تا یک میلیون تومان دست شیاومی گوشی های دیگه خیلی گرونن

  4. Avatar محمد

    به نظر من بهترین گوشی ها در بازه قیمتی تا یک میلیون تومان دست شیاومی گوشی های دیگه خیلی گرونن

  5. Avatar mjavad

    داداش این چیزایی که شما نوشتی میشه گوشی پرچمدار نه ارزون قیمت 😐

  6. Avatar مهندس براتی

    با وجود زحمتی که برای نوشتن مطلب کشیده شده اما من نمیدانم که نویسنده این مطلب اطلاعی از وضعیت گوشی های موجود در بازار نداشته یا به دلیل خاصی این مطلب را نوشه، اما مطلب به طور کل اشتباه و عجیب هست. گوشی های ارزان از حداقل دو گیگابایت رم برخوردارند؟ صفحه نمایش ۱۰۸۰یعنی فول اچ دی دارند؟ باتری حداقل ۳۰۰۰ میلی امپر؟!!!! این دوست نویسنده ظاهرا یا معنی ارزان رو متوجه نشدند یا در جایی غیر از این کره خاکی زندگی میکنند کجا شما گوشی با این امکانات و قطعات پیدا میکنید که ارزان هم باشد! اینها در بهترین حالت مشخصات گوشی های میان رده رو به بالا هستند. در وبسایت دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه لوازم دیجیتال تقریبا اکثریت گوشی های موجود در بازار وجود داره دوستانی که مایلند مشخصات سخت افزاری واقعی! گوشی های ارزان را ببینند میتوانند به این سایت سر بزنندچون مطمئنا گوشی با امکانات گفته شده بالال نه تنها ارزان نیست بلکه باید هزینه کافی برای خریدش داشته باشید.

    1. Avatar اسماعیل

      ظاهرا شما اطلاعی از بازار موبایل ندارید. این نویسند گفتن طبق اولویتهای خودتون خرید کنید در حال حاضر گوشیهایی با قیمت زیر پانصد هزار تومان در بازار با مشخصات خوب که در متن امده میشه خرید

      1. Avatar مهندس براتی

        بله گوشی های چینی. وگرنه از برندهای غیر چینی هیچ گوشی وجود نداره که این امکانات رو یکجا داشته باشه اگر مدلی میشناسید معرفی کنید تا دیگران هم استفاده کنند.

    2. Avatar حسین

      منظور نویسنده از گوشی های ارزان، گوشی های غیر پرچمدار و میان رده هست که تقریبا قیمت ۱ میلیون تومانی دارن…

    3. Avatar مهندس رفیعی

      بنظرم شما هم اطلاع کافی ندارید. گوشی های ارزان قیمت هم الان ویژگی های خیلی خوبی دارن از جمله موارد مذکور

      1. Avatar مهندس براتی

        شما احتمالا تعریف گوشی ارزان رو نمیدونید و یا با جیب خودتون میسنجید دوست عزیز گوشی ارزان به گوشی های پایین رده گفته میشه در همه جای دنیا هم به همین صورت هست گوشیهای پایین رده در ایران چیزی حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ قیمت دارند که در این بین اگر بخواید پرفورمنس قابل قبولی ببینید تنها در گوشیهای چینی دیده میشه وگرنه برندهای معتبر دیگر هیچکدام در این رنج قیمت گوشی با این سخت افزار تولید نکردندمیتونید برید ببینید

    4. Avatar pouya

      دوست عزیز گوشی های هواوی رو ببینی متوجه میشی این سخت افزار ها وجود دارند مثلا انر ۶ ایکس باتریش ۳۳۴۰ میلی آمپر و دوربین دوگانه ۱۲ + ۲ و اندروید مارشمالو و صفحه نمایش فول اچ دی و بدنه ی تقریبا فلز و رم ۳ گیگ و حافظه داخلی ۳۲ گیگ و قابلیت ارتقا تا ۲۵۶ گیگ دارای حسگر اثر انگشت و کایرن ۶۵۵ که خیلی عالیه … این یه گوشی با قیمت ۷۵۰ هزار تومان هست واقعا خوشگل هم هست یا اگه میخواهید انر ۸ لایت با قیمت ۷۰۰ هزار تومن بگیرید خوش دست تره چون صفحه نمایشش ۵.۲ اینچ اما انر ۶ ایکس ۵.۵ اینچ اینم بگم وزن انر ۶ ایکس نسبت به ابعادش خیلی عالیه

      1. Avatar مهندس براتی

        اول خدمت شما بگم که انر ۶ که نام بردید حدود سه چهار سال گذشته عرضه شد و قیمت عرضه اون زمانش حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ بود قرار نیست چون بعد سه سال یک گوشی قدیمی ارزان شده به اون قیمت سنجیده بشه هر گوشی به قیمت زمان عرضه بررسی میشه وگرنه بله ایفون ۸ هم سه سال دیگه به زیر ۲ تومن میرسه پس صبر کنید سه سال بعد بگید آیفون گوشی ارزانیه. ضمنا بحث در مورد گوشی های برندهای معتبر اروپایی و اسیایی هست و نه چینی چون هواوی هرچند نامی برای خودش دست و پا کرده اما هنوز هم در رده گوشی های چینی و قابل قیاس با برندهایی نظیر شیائومی هست نه برندهای مطرح دنیا

    5. Avatar pouya

      دوربین جلو انر ۶ ایکس هم ۸ مگاپیکسل!

    6. Avatar محمد رضا

      حق با شماست ولی منبع این مطلب رو نگاه بکنید.سایت android authority این مطلب رو پست کرده و آقای اسفندیاری فقط ترجمه اش کردند. در کشور های اروپایی و امریکا گوشی هایی با مشخصات بالا، میان رده و یا حتی پایین رده به حساب میان. متاسفانه توی کشور ما مافیایی پشت صنعت فروش موبایل و لوازم جانبی اون وجود داره که قیمت های اصلی گوشی هارو چند برابر میکنه. وگرنه کجا آیفون۸ چهار میلیون تومنه؟

      1. Avatar مهندس براتی

        فرمایش شما درسته دوست عزیزمن هم منظورم جناب اسفندیاری که زحمت ترجمه رو کشیدند نبود همونطور که گفتم نویسنده این مطلب منظورم بود. همه این گوشی های بازار ایران در نقاط دیگه دنیا هم وجود دارن و به سه دسته پایین رده و میان رده و پرچم دار تقسیم میشن اما در اصطلاح تخصصی گوشی ارزان به گوشی های پایین رده و میان رده سطح پایین گفته میشه وگرنه بله شاید یه نفر وضع مالیش خیلی خوب باشه حتی ایفون ۴ تومنی هم براش ارزان حساب بشه در نقاط دیگر دنیا هم به همین نسبت هست. یعنی برای مثال ایفون ۸ در اروپا به طور متوسط ۸۰۰ یورو هستکه این پول نسبتا زیادی برای موبایل در همون اروپا محسوب میشه و به همان نسبت هم گوشی های دیگر ارزان هست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه